Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 8007
Hei! Har et problem eg ikkje før løst... Når jeg trykker på på knappen til pcn, tar det 2 sekund og så kommer det opp "Reboot and select proper boot device. Or insert boot media in selected boot device and press a key_"
Problemet er at eg har ikkje tid å komme meg inni BIOS, ingen oppstart skjerm eller logo, kun rett på svart skjerm med teksten^ oppe i venstre hjørne. Har prøvd å slå av og på 1 million ganger, trykt ctrl+alt+delete, f2, f8, f10, f12, DEL osv osv. Har og prøvd å ta minnepenn med windows i og ingen forskjell. Pcn er omtrent 10mnd gammel og har hatt ganske mange problem men dette er første gangen. Pcn heter Shark Gaming Deep Blue AMD.

Noen så vet om en løsning uten å sende den til rep. i danmark? tusen takk på forhånd!!
Pc'n min heter Britta...

Vel å sende pc til Danmark kan vel ikke lønne seg for en 10 år gammel pc?

Ta strømmen fra evt. disker og sett inn en usb boot stick. Se om det hjelper. Om pc ikke finner HDD/SDD så forsøker den kanskje boote fra USB om du tidligere har bootet fra USB.
Du kan prøve å resette PCen til standard ved å fjerne CMOS batteriet:

Ta ut strømmen til PCen.

Trykk på powerknappen et par ganger for å tømme reststrøm.

På motherboardet skal det sitte et lite batteri, er et lite rundt, flatt batteri på størrelse som en mynt. Samme type som sitter i mange bilnøkler for eksempel. Ta ut det.

Trykk på powerknappen et par ganger til, og la batteriet være ute av PCen i ca 5 min.

Sett inn batteri.

Å ta ut CMOS batteriet vil resette PCen til standard innstillinger, og forhåpentligvis la deg komme inn i bios.
Sist endret av Vasken; 12. januar 2021 kl. 23:17.
Virker som boot sequencen er feil, men er vanskelig å rette oppi dersom du ikke kommer deg inn i BIOS. Prøv å resette CMOS som Evilsink nevner, deretter setter du driven med OS innstallert som Boot device 1 i boot sequence.