Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4995
Hva burde man velge? Hva er sunnest mtp. Lungekreft og Kols.

Så Spørsmålet er:

1. 20 sigaretter med Nikotin, ville det vært sunnere om jeg heller tok sigaretter med Cannabis?

2. Visst jeg tok 10 med Cannabis og 10 med nikotin/vanlige sigaretter, ville de med Cannabis overveie så bra at jeg burde velge mer cannabis og null nikotin?
Jeg vet ikke svaret på spørsmålet ditt, men jeg kan fortelle deg at når du brenner ting er det stoffer i røyken du ikke bør få ned i lungene ettersom de kan være skadelige eller kreftfremkallende.

Derfor er det mange som anbefaler vaporizer, siden man ikke brenner Cannabisen, men fordamper THCen slik at man kan puste inn THC uten å få i seg alle stoffene som dannes når man brenner noe.
Sitat av Defending Vis innlegg
Hva burde man velge? Hva er sunnest mtp. Lungekreft og Kols.

Så Spørsmålet er:

1. 20 sigaretter med Nikotin, ville det vært sunnere om jeg heller tok sigaretter med Cannabis?

2. Visst jeg tok 10 med Cannabis og 10 med nikotin/vanlige sigaretter, ville de med Cannabis overveie så bra at jeg burde velge mer cannabis og null nikotin?
Vis hele sitatet...
Nikotin trekker vell sammen blodårene og kan gjøre de porøse med tiden mener jeg.
Og når du spør 1 nikotin vs 1 cannabis så synes jeg det blir litt feil (eller ikke spm er litt generelt) siden cannabis ikke må røykes.
Kanskje jeg ikke svarer på spm ditt men Nikotin er værre om cannabis ikke røykes, men jeg mener uten noe faglig begrunnelse at nikotin er værre enn cannabis uansett.
Leste noe statistikk på dette og nikotin er en værsting (om statistikken er sann).
Anonym bruker
"Fortrolig Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nikotin er ikke så skadelig, det er parfyme og andre tilsetningsstoffer som er kreftfremkallende. Ang cannabis så har ingen funnet noe link ved kreft feks.
Anonym bruker
"Målløs Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Cannabis kan jo spises. Det samme kan jo nikotin med nikotin tyggis. Hadde jeg bekymret meg for Kohls eller kreft hadde jeg inntatt begge stoffer oralt. Evt. Cannabis med vaporizer som nevnt over. De finnes gode vape produkter som er både stasjonære å går på 230v men også håndholdte enheter man fint kan ha i lomma.
Jeg er ganske sikker på at det å brenne cannabisblomster (weed) og inhalere denne røyken ofte er skadelig for lungene. Hvor skadelig er jeg ikke sikker på, men det bør være logisk at én sigarett er mindre skadelig enn 20. Da bør også 1 joint være mindre skadelig enn 20 sigg.

Allikevel hadde det vært interessant å studere hva cannabisrøyk inneholder versus sigarettrøyk. Det er også nøkkelen til å finne ut hvor skadelig disse to casene er sammenliknet med hverandre.

20 sigaretter versus 1-2 joints om dagen utgjør nok ganske stor forskjell, skademessig, over lang tid. Det vil si, at jeg tror å røyke 20 sigaretter, som forøvrig er tilsatt masse faenskap for å booster nikotinopptaket i lungene, er mye verre enn den sporadiske jointen.
Sist endret av krystallkongen; 4. desember 2020 kl. 17:37.
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du uansett skal blande cannabisen med tobakk for å kunne røyke så er ikke det noe bedre alternativ.

Men om du kjøper deg en vaporizer eller du spiser hasjen istedet for å røyke så er det selvklart mye bedre enn å inhalere tobakk
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nikotin er ikke så skadelig, det er parfyme og andre tilsetningsstoffer som er kreftfremkallende. Ang cannabis så har ingen funnet noe link ved kreft feks.
Vis hele sitatet...
Denne studien av e-juice gjort på mus antyder at nikotin kan skade stamceller i hjernen. Ren e-juice hadde derimot liten eller ingen effekt. Hva det har å si for mennesker vet jeg ikke, og det er jo kun en enkelt studie.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6562374/

Jeg vil likevel si at vaping med nikotin er et bra alternativ til sigg, siden man slipper resten av giftstoffene og tjæren.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nikotin er ikke så skadelig, det er parfyme og andre tilsetningsstoffer som er kreftfremkallende. Ang cannabis så har ingen funnet noe link ved kreft feks.
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare kreft som er skadelig med f. eks sigg eller snus men hjerte og kar sykdommer som kommer av det jeg prata om at blodårene trekker seg sammen og blir "sprø".
Er åpen for at jeg tar feil også
Vil bare påpeke at når jeg sier "nikotin" eller "sigarett" så mener jeg vanlige sigaretter, med all nikotinen og tilleggsstoffene, både positive og negative som følger med. Samme mener jeg med "Cannabis". AltEså når den er i form av sigarett.

Eneste forskjellen er om hovedstoffet er Niktoin eller Cannabis.
Sist endret av Defending; 4. desember 2020 kl. 18:12.
Tenker du ren cannabis i en joint eller cannabis med tobakk? Isåfall blir mengden tobbak ofte mindre enn cannabis og da vil jeg påstå at cannabis er mindre farlig. Røyker du ren cannabis så er ikke det helt ufarlig men uansett bedre mtp nedsatt lungefunksjon iallfall. Hva angår kreft har jeg ingen opplysninger om.
Sitat av Defending Vis innlegg
Hva Hva er sunnest mtp. Lungekreft og Kols.
Vis hele sitatet...
Tobakk har mindre partikler og trenger dypere inn i lungevevet og er derfor farligere.
Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
Tobakk har mindre partikler og trenger dypere inn i lungevevet og er derfor farligere.
Vis hele sitatet...
Her sier de også at "mild" tobakk som marlboro gold f. eks kommer dyperre inni lungevevet pga at "lettrøyk" trekkes noe hardere og dypere.
Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
Tobakk har mindre partikler og trenger dypere inn i lungevevet og er derfor farligere.
Vis hele sitatet...
Kilder? Er bare veldig interessert i å se om det er riktig, da kan jeg ha bedre samvittighet de få gangene i året jeg røyker
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Kilder?
Vis hele sitatet...
Ble fortalt det av en lege som undersøkte meg for astma.

men det er altså skadelig å røyke uansett
Sist endret av KnutAnkhAton; 4. desember 2020 kl. 21:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sånn jeg har forstått så er det ikke nikotonen som du røyker som kan gi deg kols og lungekreft, men tjæren og andre stoffer som er i sigaretter som skader lungene.

Alt du røyker og trekker ned i lungene skader dem. Røyke weed er sikkert like kjipt for lungene...

Nikotonfri tobbak finnes, og fint å blande cannabis med for "ikke røykere".

Men er du bekymra for lungene dine så finmes det mange andre måter å innta cannabis enn å røyke det =)