Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 7319
Hei

Jeg har en VMG Altibox ruter med google mesh nettverk. Dette har kun wifi 5.

Nå som jeg får PS5 i hus ønsker jeg å bruke den beste ruteren jeg kan få tak i for dette. Det blir ethernet kabel fra ruteren, men dingsene i huset må kunne ha wifi 6.

Har lest litt på nettet og ser at det finnes gaming rutere egnet for PS5, jeg kan ikke så mye om rutere og det, men jeg har kun bruk for internett og ikke TV.

Jeg vurderer XR700/XR1000 Netgear Nightawk gaming pro + Nighthawk mesh.

Håper at noen med god erfaring fra rutere og mesh nettverk kan hjelpe her med denne. Jeg er veldig fornøyd med Mesh nettverket til google wifi, men ønsker enda bedre inkludert en ruter som er bedre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om du skal ha det beste du får tak i, så driter du i alt av flashy konsumerpiss. Kjøp Edgerouter X, eller Unifi USG, og et accesspunkt eller tre. Det er meir konfigurerbart, betre ytelse og stortsett meir stabilt enn flashy plastjall laga for å tømme lommeboka til gamere.

Nettverksprodukter som hinter om gamere i produktnavn er uten unntak søppel.
Her er en kjapp handleliste av utstyret jeg selv bruker for å ha dønn stabilt nett: https://www.komplett.no/wishlist/sha...e-eafd60eb01c7
Sist endret av mandelbrot; 26. november 2020 kl. 09:23.
DataFlink
Trådstarter
5 0
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Om du skal ha det beste du får tak i, så driter du i alt av flashy konsumerpiss. Kjøp Edgerouter X, eller Unifi USG, og et accesspunkt eller tre. Det er meir konfigurerbart, betre ytelse og stortsett meir stabilt enn flashy plastjall laga for å tømme lommeboka til gamere.

Nettverksprodukter som hinter om gamere i produktnavn er uten unntak søppel.
Vis hele sitatet...
Hei,

Takk for svar, ventet på mail varsler, men varselet havnet i søppelpost, derfor ser jeg det ført nå.

Per i dag har jeg vmg ruter i kjelleren og nettverkspunk i stue, vmg ruteren er i bromodus og koblet til google nest mesh ruter i stuen. Videre fra stuen har jeg en google wifi ruter som extender signalene videre til trapp mellom 2.etg og 1etg, så har jeg et punkt i gangen i første etasje og enda et i kjelleren. På denne måten har jeg veldig god dekning over alt og synes at google sitt produkt er brukervennlig.

Men jeg ønsker som nevnt wifi 6 i huset og ikke minst 2 lan kabler som skal kobles direkte fra ruter, en for tv (iptv streaming) og en for ps5 (gaming)

Jeg har dårlig erfaring med generelle acesspunkter, men hvilke accesspunkter har wifi 6?

Hvordan bør setupet være når gaming og netterkskabelkravet skal være i kjelleren (finnes nettverkspunkt her)

Og iptv i stuen i 2.etg finnes også nettverkspunkt?

Sitat av mandelbrot Vis innlegg
Her er en kjapp handleliste av utstyret jeg selv bruker for å ha dønn stabilt nett: https://www.komplett.no/wishlist/sha...e-eafd60eb01c7
Vis hele sitatet...
Ingen wifi 6? Det står AC og ikke AX som er betegnelsen for wifi 6 bak
Sist endret av AlMaut; 29. november 2020 kl. 13:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av AlMaut Vis innlegg
Ingen wifi 6? Det står AC og ikke AX som er betegnelsen for wifi 6 bak
Vis hele sitatet...
Standarden er to månader gammal. AX gir størst forskjell der du har mange dingser, og gir p.t. ikkje veldig mykje større bandbreidde enn AC totalt. Det gjer ax fornuftig i kontormiljø, men i mindre grad heime.

Eg hadde ikkje bekymra meg over å installere 802.11AC i dag.
Skal du ha 50+ PS5 i huset så gir AX mening, hvis ikke så er det helt unødvendig, men for all del, du kan (mis)bruke dine penger slik du selv føler for det.
DataFlink
Trådstarter
5 0
Jeg har verken lyst å misbruke penger eller gå for noe overkill, men jeg har mange smartdingser hjemme, som har egne hub, wifi 6 er ikke for konsollen, men alt annet i huset, konsollen og iptv er de eneste som skal ha en nettverkskabel, jeg vil ha en ruter/switch egnet for gaming, med automatisk fordeling og prioritering av konsollen og gå direkte fra en altibox ruter er ikke av interesse, pga ip adresser som endrer seg og andre ting.

Mesh nettverket vil jeg ha i tilegg til dette, men som nevnt fungerer mine google wifi veldig greit og kan godt vente til de dør først ��
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Wifi6 vil ikkje hjelpe deg med dei dingsane. Eit fornuftig oppsett for deg er 2.4GHz-nett til alle slike dingser som snakker sakte, og et ac nett for resten.

Gaming-utstyr er stortsett piss og svada. Nettverkspakker er nettverkspakker er nettverkspakker, og switcher forwarder dei. Alt av moderne switcher har støtte for full trafikk på alle porter samtidig.

Med mindre du bruker all tilgjengeleg BW vil du heller ikkje ha veldig stor nytte av QoS for å prioritere ulike typer trafikk. Og uansett så kan t.d. pfsense eller Edgerouter/USG utføre QoS på heilt utmerka vis.

Og i motsetning til gamingrutere med fire kilo plast, så ser faktisk unifi sine ting fine ut - og dei funker...
DataFlink
Trådstarter
5 0
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Wifi6 vil ikkje hjelpe deg med dei dingsane. Eit fornuftig oppsett for deg er 2.4GHz-nett til alle slike dingser som snakker sakte, og et ac nett for resten.

Gaming-utstyr er stortsett piss og svada. Nettverkspakker er nettverkspakker er nettverkspakker, og switcher forwarder dei. Alt av moderne switcher har støtte for full trafikk på alle porter samtidig.

Med mindre du bruker all tilgjengeleg BW vil du heller ikkje ha veldig stor nytte av QoS for å prioritere ulike typer trafikk. Og uansett så kan t.d. pfsense eller Edgerouter/USG utføre QoS på heilt utmerka vis.

Og i motsetning til gamingrutere med fire kilo plast, så ser faktisk unifi sine ting fine ut - og dei funker...
Vis hele sitatet...
Takk for hurtig svar igjen!

Da har jeg bestemt meg for å gå for en edgerouter eller lignende, mitt spørsmål nå er, hva jeg bør gå for, har dere sjekket best i test tester eller anbefalinger på disse?

Bare for å forstå hvordan dette fungerer, hva er forskjellen på en hjemmesentral i bridgemode og en edgerouter? Regner med edgerouteren alene holder for internett, kan jeg da sette lan kabler fra edgerouter direkte til gamingutstyr og en direkte kabling til google wifi ruter for mesh nettverket?

Det er vel mer stabilt enn en hjemmesentral fra altibox som krever oppdatering og vedlikehold?
Sitat av AlMaut Vis innlegg
Det er vel mer stabilt enn en hjemmesentral fra altibox som krever oppdatering og vedlikehold?
Vis hele sitatet...
Om du har internett fra Altibox kommer du vel ikke utenom å ha hjemmesentralen fra de.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Om du skal ha det beste du får tak i, så driter du i alt av flashy konsumerpiss. Kjøp Edgerouter X, eller Unifi USG, og et accesspunkt eller tre. Det er meir konfigurerbart, betre ytelse og stortsett meir stabilt enn flashy plastjall laga for å tømme lommeboka til gamere.

Nettverksprodukter som hinter om gamere i produktnavn er uten unntak søppel.
Vis hele sitatet...
Ser at det er veldig mange som voucher for edgerouter og ubiquite, pfsense ser jer derimot mindre anbefalinger av. Er det spesielle grunner til at folk ikke anbefaler en micro x86 pc med pfsense istedenfor? Mtp verdi for penger, ekstrapakker/ bsd økosystem, long term support osv.
Sitat av Yochi Vis innlegg
Om du har internett fra Altibox kommer du vel ikke utenom å ha hjemmesentralen fra de.
Vis hele sitatet...
Joda, hvis en vil så gjør en det. Med en edgerouter f.eks.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Ser at det er veldig mange som voucher for edgerouter og ubiquite, pfsense ser jer derimot mindre anbefalinger av. Er det spesielle grunner til at folk ikke anbefaler en micro x86 pc med pfsense istedenfor? Mtp verdi for penger, ekstrapakker/ bsd økosystem, long term support osv.
Vis hele sitatet...
Tjeh.

For min del botnar det i at om en vil ha shiny-shiny-clicky-clicky så er stortsett USG bedre valg. Litt færre valgmuligheter, samme ytelse, og litt vanskeligere å skyte seg sjøl i foten.

Vil en ikkje ha det... vel, ER-X har et fornuftig brukergrensesnitt.

For all del, pfsense er greit, men det er jo så innihelvetes tungvindt. Og ikkje få meg til å kommentere kor forpult hjernedødt det er om du tilfeldigvis bytter HW... Da er fort device names nye...

I tillegg er det dyrare enn alternativa.

Eg bruker pfsense sjølv, både privat og i jobbsamanheng. Det har stortsett med at eg var idiot når eg bestemte meg for det, og for lat til å sette opp BSD med pf no.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
DataFlink
Trådstarter
5 0
Hei,

Jeg kjøpte ASUS Rog Rapture GT AX11000 og to stk Aimesh AX92U. Foreløpig er Zyxel hjemmesentral i bromodus, fordi Asus ruteren ikke har fiber optik tilgang.

I den store altibox tråden her, står det noe i punkt 7, media konverter som henger på veggen, at man skal kunne koble direkte med ethernet kabel fra den og inn inn i asus sin wan port.

Det finner jeg ikke, det er bare optisk tynd rund ledning, litt research på nettet viser at man må ha egen mediakonverter fra optisk fiber til ethernet, stemmer det? Finnes ikke bare en dings som går fra fiber optisk til ethernet? Eller noen andre måter å gjøre det på?

På forhånd takk for svar.
Sist endret av AlMaut; 1. mars 2021 kl. 19:41.