Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2602
Hei, er borti en veldig spesiell situasjon her. En venn av meg har havna i en situasjon der henne må bo med eksen sin og dele seng med eksen sin. Det valget er det ingen av de som har bestemt, men pga en spesiell situasjon så har det blitt sånn. Vi ønsker å få han ut, anmeldt og få ordnet et kontaktforbud. Blandt annet skjedd fysisk mishandling, vold osv. hvordan burde vi gå frem? Trenger vi en advokat som kan hjelpe oss eller kun anmelde til politiet? Politiet i området vårt er ikke så glade i meg se. Tips til hvordan vi kan gå frem? Vedkommende har ingen rettslige krav til å bo der.
Sist endret av Salvia10; 25. oktober 2020 kl. 23:45. Grunn: Skrivefeil
Ett kjapt google-søk ga meg følgende:
Dersom du ønsker å begjære et besøksforbud må du som regel gjøre dette ved å oppsøke den lokale politistasjonen eller nærmeste lensmannskontor. Der må du fremsette et muntlig ønske om besøksforbud. Det er ikke noen krav til hvordan dette skal skje og i hvilken form. Du kan også benytte deg av en advokat.
Vis hele sitatet...
Etter straffeprosessloven § 222 a er vilkårene for besøksforbud at personen som forbudet skal rette seg mot ellers kommer til å begå en straffbar handling (ovenfor den forbudet skal beskytte), forfølge personen eller krenke dennes fred.

Erfaringsmessig ser en at det ikke skal veldig mye til for at politiet nedlegger et slikt besøksforbud, men en har også sett eksempler på det motsatte.
Sist endret av Jokke; 25. oktober 2020 kl. 23:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det enkleste er nok å kontakte advokat. Koster nok noen tusenlapper, men sannsynligvis kan saken ordnes veldig raskt dersom den er "clear cut" og advokaten kan ta affære på deres vegne.
Jeg har problemer med å se hvilken situasjon som kan gjøre at hun dele seng med den voldelige eksen sin, men kanskje et krisesenter hadde vært lurt å kontakte? Både for råd rundt spørsmålet ditt og bosituasjon.
Det høres ut som frihetsberøvelse å dele seng med noen man ikke vil..
Klimafiendtlig troll
Sitat av Salvia10 Vis innlegg
Hei, er borti en veldig spesiell situasjon her. En venn av meg har havna i en situasjon der henne må bo med eksen sin og dele seng med eksen sin. Det valget er det ingen av de som har bestemt, men pga en spesiell situasjon så har det blitt sånn.
Vis hele sitatet...
Så, hverken vennen din eller eksen din ønsker å bo sammen? Hvem er det hun bor hos, og hvem eier/leier leiligheten?

Du må nesten gå i litt mer detalj for at jeg (ihvertfall) kan komme med noen tips her.

Er det noe i veien for å bare ringe purken, eller at venninna di møter opp der og sier hun vil ha han ut av kåken (forutsatt at det er hennes kåk)?
Hun går til politistasjonen og anmelder. Behøver ikke advokat, men om politiet vurderer situasjonen som en akutt trusselsituasjon og nok til besøksforbud er noe annet. Man kan heller ikke kaste ut noen fra sitt eget hjem om det er han som står som eier eller leier og ikke hun..
Klimafiendtlig troll
Sitat av celtseus Vis innlegg
Hun går til politistasjonen og anmelder. Behøver ikke advokat, men om politiet vurderer situasjonen som en akutt trusselsituasjon og nok til besøksforbud er noe annet. Man kan heller ikke kaste ut noen fra sitt eget hjem om det er han som står som eier eller leier og ikke hun..
Vis hele sitatet...
Akkurat det samme jeg tenkte. Dersom det er hennes leilighet, og eksen mer eller mindre har tvunget seg inn med trusler er vel situasjonen akutt.

Politiet tar nesten alltid sånt på alvor, drit i advokat. Hvis eksen er så gal, kjenner de sikkert ham fra før. De tar ham med og bortviser han, og et besøksforbud kan vel også utstedes rimelig kjapt?

All erfaring tilsier at politiet, om noe, er ganske rause med besøksforbud (også hørt og sett besøksforbud som var helt fjerne, ubegrunnet og utstedt til "feil part"). Har han ikke noe sted å bo, ingen venner eller familie henvises han typisk til nærmeste hospits.

Hvis det er sånn at venninnen din har fått lov til å bo hos eksen sin, så har hun ikke noen sak overhode.

PS: Hvis politiet av en eller annen grunn ikke "liker" deg, så be henne dra selv? Uansett er politiet profesjonelle (stort sett) og kan skille sak fra person.
Sist endret av Taert; 26. oktober 2020 kl. 17:55.
Sitat av Salvia10 Vis innlegg
Hei, er borti en veldig spesiell situasjon her. En venn av meg har havna i en situasjon der henne må bo med eksen sin og dele seng med eksen sin. Det valget er det ingen av de som har bestemt, men pga en spesiell situasjon så har det blitt sånn. Vi ønsker å få han ut, anmeldt og få ordnet et kontaktforbud. Blandt annet skjedd fysisk mishandling, vold osv. hvordan burde vi gå frem? Trenger vi en advokat som kan hjelpe oss eller kun anmelde til politiet? Politiet i området vårt er ikke så glade i meg se. Tips til hvordan vi kan gå frem? Vedkommende har ingen rettslige krav til å bo der.
Vis hele sitatet...
Om denne eksen ikke har noen rettslige krav til å bo der så behøver dere ikke kontaktforbud, bare ring politiet og si at det oppholder seg en person der som ikke vil forlate stedet.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hvem står leiekontrakt på?
Jeg kjenner ikke dette så skråsikkert, men hun bør vel uansett alt annet ikke bo der mer?

Er ikkje dette en sånn situasjon der man bør bo på krisehospits for kvinner?

Tankene går til at mishandler har "pratet" seg inn døren til offeret, som systematiske overgriper gjerne gjør, eller at offeret
er økonomisk avhengig av overgriper?

Eller begge er i et misbruk, og hun blir av den grunn?
Ingen sofa?
Sist endret av meaculpaUIO; 26. oktober 2020 kl. 20:00.
Dette virker som en ganske vanlig sak der personer som er mishandlet over tid blir så skakkjørt og sliten at de til sist tror at de ikke kan klare seg uten overgriperen. Tror alle jeg vet om som har hatt forhold til en voldsmann har gått tilbake til konemishandleren minst 1 gang. Tror ikke det er mye politiet får gjort med saken, om hun oppholder seg hos ham frivillig og det ikke er snakk om kidnapping i ordets rette forstand så stopper vel alt opp for politiet straks de har tatt en prat med begge to.

Som venn eller venninne så bør du kanskje heller forsøke å nå inn til henne, forklare og fortelle om hvilke alternativer hun har. Kanskje kan du tilby henne din sofa i noen dager mens dere ordner feks plass på krisesenter, eller snakker med kommune el nav om feks kommunal bolig eller nav garanti slik at hun kan leie egen bolig. Hun kan jo ikke bli boende hos en som mishandler henne. For det vil jo skje igen. Og igjen. Til han en dag slår henne ihjel eller hun i desperasjonen oppsøker hjelp, anmelder eller går til krisesenter. Like greit å starte med det nå og få lagt det dårlige forholdet bak seg. Ny start og nye muligheter.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei, glemte denne tråden litt. Hverken jenta eller vedkommende hadde eierskap eller krav til å bo der. Ble bestemt av en tredje part.

Jenta flytta ut av hjemmet sitt og til et familiemedlem. Tredje parten som bestemmer over bopelen valgte å hive ut vedkommende. Jenta har nå flytta hjem igjen og situasjonen har stabilisert seg betraktelig, men ikke optimalt.
Sitat av Salvia10 Vis innlegg
Hei, glemte denne tråden litt. Hverken jenta eller vedkommende hadde eierskap eller krav til å bo der. Ble bestemt av en tredje part.

Jenta flytta ut av hjemmet sitt og til et familiemedlem. Tredje parten som bestemmer over bopelen valgte å hive ut vedkommende. Jenta har nå flytta hjem igjen og situasjonen har stabilisert seg betraktelig, men ikke optimalt.
Vis hele sitatet...

Hvis ingen av navnene til venninnen din eller han typen leier/eier leiligheten vil jeg også anta at det er lettere med besøksforbud uten at jeg vet dette 100%

Hva gjør at situasjonen ikke er optimal?