Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 6533
Hei! En kamerat har en laptop som er helt ufattelig treg (oppstart rundt 10-15 min), så jeg tenkte å prøve å hjelpe ham.
  • HP ProBook 4330s, fylt til randen av shady programvare
  • Windows 7 Home Premium
  • i3-2350M
  • 4 GB RAM
  • 300 GB eldgammel snurredisk, i utgangspunktet stappfull (en håndfull kB ledig)

Første tanke:
Bare gjenopprette fabrikkinnstillinger, eller clean install. Dessverre ser det ut til at de nødvendige systemfilene ikke var tilgjengelige på disken, og han har for lengst mistet CD-platen, om han i det hele tatt noensinne hadde den. Reinstallasjonen ble mislykket.

Andre tanke:
Installere Linux. Jeg hadde tilfeldigvis med meg en Ubuntu-installasjons-USB-stick (as you do), så jeg plugget den inn, og forsøkte å boote fra den, men det lot seg ikke gjøre. Jeg kunne heller ikke endre BIOS-innstillingene uten BIOS Admin-passord, og det har han ikke. Dette er en gammel skole-PC fra omtrent 2008-2010 et sted, så det passordet er antakelig long gone. Etter mye googling og leting, så ser det ut til at konklusjonen er at dette rett og slett er umulig å komme seg rundt. ProBook-linjen har visst «stringent security», og eneste måte å bypasse den på er å fjerne BIOS-chippen og lodde på en ny chip uten passord. Eller gjette admin-passordet, da, men det kommer vi neppe til å klare.

Tredje tanke:
Reinstallasjonsforsøket korruperte startdisken, så etter en times venting på reparasjonsverktøyet, så fikk vi endelig bootet inn i den gamle, treige, sirupsinstallasjonen. Den var spekket med malware og drit, så jeg gikk i gang med å fjerne programmer og store filer manuelt. Etter en kvelds iherdig arbeid ser det nå ut til at jeg har fått bort mesteparten (men hvem vet hva som fremdeles lusker i skyggene), men PC-en er fremdeles ganske i sirup. Jeg innbiller meg at den har blitt litt bedre, men den er fremdeles ... søppel.

Step 4:
...???
Hva gjør vi nå? Er det virkelig ingenting å gjøre? Jeg kan ikke reinstallere Windows, jeg kan ikke boote fra USB eller installere nye OS, jeg kan ikke gjøre noen ting...? Virkelig? Dette er første gang jeg noensinne har vært borti denne problemstillingen, jeg ante ikke at man kunne føle seg så hjelpesløs når man har en PC man faktisk eier, fysisk mellom hendene.
Det eneste han bruker PC-en til, er å se på serier og slikt i nettleseren. Det funker, men den er altså treg og hakkete. Jeg har foreslått en Chromebook, men budsjettet er strammere enn botoxkinnene til Jan Thomas, så vi skulle så absolutt helst fått denne gamle skraphaugen noenlunde brukbar igjen i stedet for å dra ut og kjøpe noe nytt.

Setter pris på alle innspill! Tusen takk
Du kan prøve å fjerne cmos batteriet, funker ikke på alle pcer men har fungert mange nok ganger for meg at det er verdt et forsøk tenker da jeg.
Ring hp bedrift support de kan sende dere en smc.Bin fil for og resette pw.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Prøv å installer OS på en disk i en annen maskin og flytt den over til denne. Enten om du bruker samme disk eller om du bytter til SSD.
Sjekk også om nettverksboot er aktivert.
Jeg hadde prøvd å Kjøre en cmos clear
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Som nevnt i førstepost er det ingen mulighet for å tilbakestille passordet på disse maskinene uten at man får en fil fra HP Support.
For og gi litt klarhet i hvorfor hp Support er eneste mulighet. Når det kommer til hp sine buisness maskiner så kan enn ikke cleare CMOS som på forbruker maskiner. Da det er sikkerhets mekanismer på disse hovedkortene. Som gjør at bios blir låst med ett random generert passord, slik at smc filen blir eneste utvei.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Hmm, fant denne tråden etter litt googling, sjekk svaret fra Omid PD. Man kan *******visstnok******* resette en chip og fjerne bios/admin-passord.

Du får vurdere selv om det er verdt å prøve. Jeg har på ingen måte sjekket og evaluert at svaret faktisk er logisk og er en mulig måte å gjøre det på, just to be clear.
som regel siden man SKAL kunne fabrikkgjeninstille en bærbar maskin, så fjerner du CMOS batteriet i noen minutter, i NOEN tilfeller kan det være en short man mår foreta også men sjelden på bærbare riktignok, last ned servicemanualen for maskinen så finner du det ut. Som en business latop, så KAN man ha forskjellige passord i flash rom, og TPM er noe annet igjen men alle 'bios passord' inkl. intel MEx osv. blir fjernet via CMOS reset.
Sitat av wtfgirl Vis innlegg
som regel siden man SKAL kunne fabrikkgjeninstille en bærbar maskin, så fjerner du CMOS batteriet i noen minutter, i NOEN tilfeller kan det være en short man mår foreta også men sjelden på bærbare riktignok, last ned servicemanualen for maskinen så finner du det ut. Som en business latop, så KAN man ha forskjellige passord i flash rom, og TPM er noe annet igjen men alle 'bios passord' inkl. intel MEx osv. blir fjernet via CMOS reset.
Vis hele sitatet...
Det at bios passord forsvinner ved å fjerne batteriet fra hk er en løgn. Isåfall er dette steingammel hardware.

Anbefaler deg heller å kjøpe en ssd, formatere den opp med ønsket OS i en annen maskin, og flytt den over. Vipps får du vekk alt skramlet som ligger på maskinen fra før, og du får oppgradert til ssd.

Elkjøp og power selger ofte budsjett ssd disker på salg til noen få kebaber med drikke.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Det er det absolutt ikke lille venn. Ingen som kan miste en server fordi en evnukk glemte hva admin passordet er. Derimot vil passord som er satt på harddisker ikke bli fjernet via denne måten men det skulle vel nesten si seg selv..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av wtfgirl Vis innlegg
Det er det absolutt ikke lille venn. Ingen som kan miste en server fordi en evnukk glemte hva admin passordet er. Derimot vil passord som er satt på harddisker ikke bli fjernet via denne måten men det skulle vel nesten si seg selv..
Vis hele sitatet...
Laptoper og servere er litt to ulike beist. Servere lever stortsett godt innelåst, og fysisk sikring er i praksis nok til å hindre tilfeldige tjuveri av dei. Alternativt - om dei blir stjelt er det sjelden verdien av maskinvara som er viktig; det er informasjonen som er viktig å beskytte. Samtidig så er servere beregna på profesjonelle - som takler slikt. Så det vil ikkje forundre meg om servere oppfører seg likt, men eg har aldri sett grunn til å skru på passord på dei uansett - fordi den fysiske sikringa er god nok.

Med laptoper er tradeoff totalt anna. Dei er lette å stjele, og tilfeldige tjuveri vil vere motivert av verdien til laptopen. Då er det å ha passord som ikkje er mulig å fjerne effektiv måte å forhindre at andre får glede av den på. Apple har tilsvarande konsept på mange av sine dingser, der det er knytta mot skykonto, og gjer det eksplisitt klart at du ikkje kan resette det.