Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 7447
Jeg har PuTTY som jeg bruker for å leke meg med Linux-maskinene mine.
Ofte prøver jeg samme kommando flere ganger mens jeg redigerer et skript, la oss si at jeg skriver kommandoen:

Kode

php index.php
Dette gjør jeg mens jeg redigerer index.php for å oppdage eventuelle feil i skriptet, som for eksempel glemt en ; eller lignende.

Ofte gjentar jeg kommandoen ved å trykke piltast opp, slik at den henter frem siste kommandoen jeg skrev, og trykker så enter. Noen ganger vil jeg kjøre kommandoen før det igjen, som kan være for eksempel:

Kode

nano -w index.php
Problemet her ligger i at hvis jeg har kjørt:

Kode

php index.php
flere ganger på rad, og til slutt bestemmer meg for å kjøre:

Kode

nano -w index.php
igjen. Da må jeg trykke piltast opp flere ganger for å bla gjennom historikken over kommandoer jeg har skrevet i det siste, nemlig "php index.php". Jeg skulle ønske at det fantes noe jeg kunne gjøre for at den skal hoppe over alle kommandoer som er helt like, slik at jeg slipper å bla gjennom:

Kode

php index.php
php index.php
php index.php
php index.php
php index.php
nano -w index.php
Jeg vil at den skal ignorere alle kommandoer som er helt like, slik at jeg ikke trenger å trykke piltast opp så mange ganger.

Kode

php index.php
nano -w index.php
Noen som kan foreslå en løsning til dette? Jeg regner med at det finnes andre terminaler enn PuTTY som jeg kan bruke, men hvis det er mulig å holde meg til PuTTY ville det vært førstevalget.
Sist endret av Dataskjerm; 20. februar 2021 kl. 12:27.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det har ingenting med putty å gjere. Det har med shellet ditt å gjere. Eg antar du bruker bash, som bruker GNU Readline for denslags. Les gjennom t.d. https://tiswww.case.edu/php/chet/rea...rluserman.html som tar for seg korleis ein kan jobbe med readline. T.d. vil Ctrl-R la deg søke, så du slepp å bruke piltaster for å navigere historia.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
I ~/.bashrc legger du til

Kode

export HISTCONTROL=ignoreboth:erasedups
Der, ja!