Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2193
(Dagbladet) Ni amerikanske stater krever å få utlevert kildekoden til Windows. De vil se om Microsoft har rett når selskapet hevder det ikke er mulig å lage en enklere versjon av Windows, uten programmer som for eksempel Internet Explorer.

De ni statene mener Microsoft utnytter monopolsituasjonen sin, og de ønsker flere sanksjoner mot selskapet.

Datagiganten nektet først å utlevere kildekoden, og viste til at statene hadde bedt om å få den utlevert altfor seint. Forespørselen kom tirsdag denne uka, høringene begynner 6. mars, skriver CNN.

- Jeg mener at siden dere har tilgang til koden, skal motparten få det også, sa dommer Colleen Kollar-Kotelly til Microsofts advokater.

Dermed får statene selv granske kildekoden til Windows-programmene.

En ankedomstol slo i juni fast at Microsoft hadde opprettholdt monopolsituajsonen på ulovlig måte, men ville ikke splitte selskapet i to, slik mange Microsoft-motstandere ønsker.
så gøy for han, men...WHO CARES!
hadde vært skoj med en leak av kildekoden til win xp hvertfall.
Better than thou.
MS og Windows har kommet for å bli. Deal with it for fucks sake.
Ville det egentlig hatt så veldig mye å si om kildekoden slapp løs? Ville ikke det bare ført til programmer som virker bedre etc?

Jeg ser det fra den positive siden nå, er trøtt å syk ^^
Vel, dette tar aldri slutt..

Som Zeth nevnte vil dette føre til at vi vil få bedre og mer stabile operativ system vis denne blir offentlig gjort.

En annen sak er at Bill kan når som helst drite i og lage fler programmer da han allerede har sikret seg nok penger for sin egen fremtid, samt sine etterkommere..
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Eg synst ihvertfall at det er litt koslig at folk gidder å poste slike ting da. Litt dårlig gjor av LoRd å disse wiz på den måten, når han bare prøver å spre ordet.
The Rhymenocerous
polle's Avatar
FØKK BILL
Vel, faren med å slippe koden er jo at det blir mye lettere å finne alle bugs/sikkerhetshull, og dermed vil vi trenger masse patcher for å kunne være trygge. Selvsagt er det jo flott at disse blir oppdaget, men ikke hvis det skjer på den måten at allmennheten vet det før microsoft (for å putte det litt på spissen).
noob killer
elukS's Avatar
Dette var en virkelig gladnyhet

Ikke bare vil det føre til muligheten til å lettere avsløre monopol strategien til Bill & co., men vi vil en gang for alle få se om Micro$oft faktisk samarbeider med den amerikanske regjeringen om å svekke den innebygde krypteringen for å lette arbeidet for FBI og deres like...
Better than thou.
Nå er det nok bare snakk om at motparten vil få koden og muligheten til å gå gjennom den. Og til alle skriptkiddies som gleder seg til å laste ned en txt fil med hele kildekoden så må jeg nok skuffe dere, men kildekodene er vel noe sånt som 10 ganger så store som Windows XP Pro iso'en dere lasta ned på forrige lan.
Men det kan hende at en kar i USA leecher ut kildekoden anonymt og da sprer den seg som ild i tørt gress.
Better than thou.
Den vil jo fortsatt være stor som faen, og bare sånn halveis forståelig for folk som faktisk kan språket det er skrevet i. JEG ville hvertfall aldri lastet den ned. Ser ikke poenget liksom..
Tullinger. Alt ligger ikke jo ikke i en fil da...
Kildekoden til et så stort prosjekt som windows ligger sikkert pent organisert i små og relativt lettforståelige filer. Tror du de hadde klart å holde koden sin hemmelig dersom alle de tusenvis av proggerne som jobber med windows skulle hatt hele koden? Proggerne får sannsynligvis bare utdelt akkurat den biten de trenger...
Og dette gjør at man (dersom koden slipper ut) kan laste ned og undersøke foreksempel koden til oppstarts funksjonene, kernelen, nettverks kode, protokoller og lignende, noe som kunne vert ganske intresannt.

<carlo start>
Kilde koden ville ikke vært stor i det hele tatt... det som tar plass er ikke kilde... det er grafikk texturer osv osv osv...

selve kilden til os'et kernel32.dll er ikke så svær.. i win2k er den på 750 k.. det er hoved fila selve kernelen i windows per definisjon OS'et...
</carlo start>


Det jeg trur de skal se nærmere på er implementasjonen av internet explorer i shellet som forøvrig heter explorer.exe så jeg stiller meg litt tvilende på om kernel32 kommer ut... men det skal jeg seffers ikke si sikkert... (det kan være at de skal se på implementasjonen i andre steder for den saksskyld)


anyways det hadde vært skikkelig morro hvis kilden til win kom ut...
Det kommer til å gjøre rom for store forbedringer... avsløring av sikkerhetshull (som etterpå kan tettes) osv... jeg tror MS faktisk kan profitere på å slippe den. Men MS kommer til å slite med å innrømme det, nå som de har snakka så sinnsvakt hardt om hvor usikkert det er å ha ting opensource isteden for closed.. (opensource rokker seffers da)

Jeg gleder meg hvis koden kommer ut... da kan det lages mye bedre emulatorer til linux for win programmer
jeg tror ikke helt dere har forstått, de vil granske koden for å sjekke om det er så sant som bill sier at windows ikke vil fungere uten internet explorer f.eks, og slike built in fuck things som vi _egentlig_ ikke trenger for å _bruke_ en pc.
Opprinnelig postet av Carlo
JEG ville hvertfall aldri lastet den ned. Ser ikke poenget liksom..
Vis hele sitatet...
Det er lixom bare kult å ha
Opprinnelig postet av tore-
jeg tror ikke helt dere har forstått, de vil granske koden for å sjekke om det er så sant som bill sier ...blabla
Vis hele sitatet...
Men fortsatt ligger muligheten der for at det lekker ut.
Hvis en kode snipp havner hos riktig/feil person så kan vi se tweaking av Windows av uante dimensjoner
Opprinnelig postet av wiz


Men fortsatt ligger muligheten der for at det lekker ut.
Hvis en kode snipp havner hos riktig/feil person så kan vi se tweaking av Windows av uante dimensjoner
Vis hele sitatet...

synes bare det er bra jeg
Opprinnelig postet av tore-
synes bare det er bra jeg
Vis hele sitatet...
Samme her
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Opprinnelig postet av DanBanan
Vel, dette tar aldri slutt..

Som Zeth nevnte vil dette føre til at vi vil få bedre og mer stabile operativ system vis denne blir offentlig gjort.
Vis hele sitatet...
Ja, hvis folk går sammen og retter opp buger og skriver om kilden (på samme måte som Linux er blitt bygd opp), så vil nok de kunne lage et bedre OS en Microsoft, men det ville uansett blitt et helt ulovlig OS, og hvis det skulle blitt et ulovligt open source OS som fløyt rundt på nettet osv. hvorfor skulle ikke microsoft ansatte (som antakelig kjenner koden best) lage bakdører og spytraps inne i koden. Linux tilhengere vil legge inn bakdører. Ingen firmaer kunne ta på seg og gi det ut og si se hadde testet koden osv. Så det kunne også bli et dårligere OS.
For de som er guruer i programmering vil det nok være kjekt å ha koden. Men ellers tror jeg ikke så mange hadde bryd seg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Opprinnelig postet av polle
FØKK BILL
Vis hele sitatet...
enkelt og greit. ja.