Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 5098
Jeg vil ha fred og ro. Er det mulig å rive seg løs, og bli eremitt. Jeg kunne tenkt meg å bo så langt unna folk som det er mulig å komme. Hva skal jeg spise? Hvordan skal jeg bo? Hvilke andre problemer vil jeg støte på?
Finnes det noen forslag der ute?
Du kommer til å trenge penger til mat og strøm, de to er nok vanskelig å slippe unna sånn som ting er. Å dyrke sin egen mat er mulig, men det vil ta all din tid og antagelig ikke funke hele året. Du kan alltids kjøpe en nedlagt, fjern bondegård og kjøpe inn mat en gang i uka. En ikke-sosial jobb i nærmeste bygd (nattevakt eller lignende) er det mest realistiske. Har du viljestyrke til det, så er det vel mulig å ha dyr og åker, men som sagt vil det ta all din tid og du må lære deg masse nye, kompliserte ting: Både agronomi og papirarbeid. Et annet alternativ er leilighet i en småby og være inne hele tiden. Hvis du virkelig vil være alene hele døgnet, så er det mulig. Men i du kommer til å trenge en inntekt for å gjøre det.
En to-tre timer med minecraft pleier å gjøre susen for meg.
Trådstarter
14 3
Ok, det er en del goder det er vanskelig å gi slipp på, som musikk, god mat. Det blir nok en mellomløsning, men jeg har et ærlig, oppriktig ønske å bli eneboer, og ha lite relasjoner til andre mennesker.
Sitat av Eremitt Vis innlegg
Ok, det er en del goder det er vanskelig å gi slipp på, som musikk, god mat. Det blir nok en mellomløsning, men jeg har et ærlig, oppriktig ønske å bli eneboer, og ha lite relasjoner til andre mennesker.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare hvorfor? Missliker du andre mennesker, er du psykisk syk og trur det er løsningen, er du en sær-mediterende fyr eller hva?
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Kan du forklare hvorfor? Missliker du andre mennesker, er du psykisk syk og trur det er løsningen, er du en sær-mediterende fyr eller hva?
Vis hele sitatet...
Hvorfor har dette noen betydning for deg? Er det ikke nok å vite at han har lyst til å leve alene?
Poteter er det beste du kan ta med deg.
Trådstarter
14 3
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Hvorfor har dette noen betydning for deg? Er det ikke nok å vite at han har lyst til å leve alene?
Vis hele sitatet...
Helt riktig. Årsaken er ikke tema, jeg trives best alene.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Hvorfor har dette noen betydning for deg? Er det ikke nok å vite at han har lyst til å leve alene?
Vis hele sitatet...
Er antageligvis ikke noe mer viktig enn hvorfor du vil vite om det har noe betydning for meg.
Trådstarter
14 3
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Kan du forklare hvorfor? Missliker du andre mennesker, er du psykisk syk og trur det er løsningen, er du en sær-mediterende fyr eller hva?
Vis hele sitatet...
Ålræit, jeg er verken relgiøs eller sjissofren. Jeg er ikke imot andre mennesker, og er ikke samfundsfientlig, jeg ønsker enkelt og greit å være alene.
Årsaker? Da nærmer vi oss en doktoravhandling.
Jobb i X antall år, kjøp deg en skogstomt i et land der det er mye sol og billig jord. Så kan du leve livets glade dager alene og dyrke din egen mat.
Kjøpe en liten gård langt fra folk?

Der ingen skulle tru at nokon kunne bu osv...
Ta deg en Monsen-ekspedisjon ?

eller fake din egen død?
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Noen som har sett snikskytter og Jack Reacher? De gjemte seg etter de hadde vært in the navy.
Sist endret av HanDuck; 6. juli 2013 kl. 19:44.
Sitat av Eremitt Vis innlegg
Ok, det er en del goder det er vanskelig å gi slipp på, som musikk, god mat. Det blir nok en mellomløsning, men jeg har et ærlig, oppriktig ønske å bli eneboer, og ha lite relasjoner til andre mennesker.
Vis hele sitatet...
Enkelt.

Du må bli varig uføretrygdet, og gå på NAV.

Du kan ikke kjøpe deg eiendom i gok, da du må betale formueskatt.
Sitat av lumito Vis innlegg
eller fake din egen død?
Vis hele sitatet...
Hva er fordelen med dette fremfor å bare flytte langt vekk?
Sitat av antih3lt Vis innlegg
Du kan ikke kjøpe deg eiendom i gok, da du må betale formueskatt.
Vis hele sitatet...
Skal ganske mye til for at likningsverdien for en eiendom i gok overstiger 870.000,- (som er innslagspunktet for formuesskatten, som forøvrig er på beskjedne 1,1%)
Tror du kan få til en ganske så ensom tilværelse ved å kjøpe deg et billig, nedlagt bruk i Finnmark (og disse kan være svært billige). Fisk i vannet, bær på vidda... Kanskje til og med få til litt dyrehold. En tur på Joker'n fra tid til annen må du vel regne med, og noen nysgjerrige ungkarer fra nabobygda vil kanskje stikke snuta innom... Og som andre sier - du må nok ha en bitteliten inntekt i bånn - men det har du kanskje allerede (Nav e.l.)?
Sist endret av eppen; 7. juli 2013 kl. 16:21.
Jeg vil tro den enkleste måten og leve i fred fra andre folk er og vandre fra går til går og gjøre enkelt\tungt vedlikeholdsarbeid for eierne i bytte mot mat og sengeplass. Det var sånn nav fungerte før folk fikk penger på konto.
Trådstarter
14 3
Takk for mange fine innspill. Jeg prøver å finne meg en hytte eller hytte tomt, utenfor disse hyttefeltene da selvsagt. Ellers er jeg mye oppe om natta, da det er få andre som er oppe da, dessuten er jeg så trøtt om dagen da, at det er vanskelig å bidra i sosiale sammehenger, jeg henger lissom litt sammen.
Gå ut i nærmeste skog og finn deg en hule. Sjekk den for eventuelle bjørner og andre rov dyr før du legger deg til rette. Til hulen tar du med deg alt du mener er nødvendig å ha, forslår blant annet: tøy, litt mat, legetimasjon, nøkkel til hus/leilighet(hvis du ombestemmer deg, kan bli kjedelig i lengden), mobilt brebånd, pc/nettbrett, penger. Vel fremme i hulen rydder du på plass tingene dine rundt i hulen og feier ut steiner på bakken med en kost du nettop lagde av kvister utenfor. Når du er ferdig med alt i hulen må du lage deg noen feller for å fange noen dyr, du må jo ha mat! Hvis dette ikke er aktuelt kan du kjøpe mat, ADVARSEL! Dette innebærer ofte sosial kontakt med andre mennesker! Når natten kommer burde du ha lagd ferdig og satt ut alle fellene. Om natten er det jo som du sannsynligvis vet mørkt. Derfor burde du ha en form for lys. Anbefaler lommelykter til dette. F.eks. en gang i måneden kan du gå å kjøpe batterier, andre former for lys kan være bål. Da må du ut i skogen og hogge ved. Dette er lite gunstig hvis ikke du eier trærne du hogger ned for eierne kan bli irreterte og komme å stjele hulen din. Når du har fått tak i lys er du egentlig klar til å leve livet (nesten) alene

Hvis dette ikke passer for deg kan du få en jobb som ikke inneholder noe serlige sosiale aspekter og kjøpe ett enslig hus langs en riksvei langt oppi Norge.
Tja, en trang vestlandsfjord eller Finnmarksvidda kan vel være et alternativ? Du finner sikkert en ledig gamme der inne...
Kjøp hus og installer en form for sluse med to dører, bestill all mat og få fyren til og legge maten og andre bestilte varer innenfor dør nummer 1. Penger ligger klar og han går vekk. Du åpner dør 2 og nyter nevnte varer.

Penger skaffes via en person du tolererer og stoler på. Fører penger over til denne vennen som tar ut og forlater penger i slusen din, mot en liten kompensasjon.

Penger blir skaffet via aksje og valutahandel på nett. Eventuelt oversetting av tekster, disse mottas på mail og du mailer tilbake oversatt eksemplar etter litt tid.

Alle regninger blir betalt på nett.

Sånn, du lever i det moderne samfunn uten og se andre mennesker. Har selv prøvd dette i ett halvt år, funker fjell.
Hvordan er det egentlig mulig å skaffe seg nok penger til mat og annet nødvendig livsopphold dersom man skal være eremitt? Går man på NAV så risikerer man at de ringer og maser om masse papir-arbeid som må fylles ut nærmest hver eneste måned? Det er vel ikke alle som har peiling på aksje-handel og lignende over internett heller. Trenger man ikke en postkasse / postboks til regninger og annen post? Det er vel ganske vanskelig å forvinne fullstendig fra jordens overflate uten å etterlate seg noen form for spor??
Sist endret av Fishface; 15. juli 2013 kl. 19:38.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av Fishface Vis innlegg
Hvordan er det egentlig mulig å skaffe seg nok penger til mat og annet nødvendig livsopphold dersom man skal være eremitt? Går man på NAV så risikerer man at de ringer og maser om masse papir-arbeid som må fylles ut nærmest hver eneste måned? Det er vel ikke alle som har peiling på aksje-handel og lignende over internett heller. Trenger man ikke en postkasse / postboks til regninger og annen post? Det er vel ganske vanskelig å forvinne fullstendig fra jordens overflate uten å etterlate seg noen form for spor??
Vis hele sitatet...
OP har vel ingen planer om å forsvinne fra jordens overflate, bare bo relativt isolert. Er man varig ufør er vel ikke dette noe NAV pirker borti så ofte, og det er også mulig å tjene greit med penger over nettet, om man er flink og/eller heldig.

Hadde jeg vært deg OP, ville jeg sjekket ut de nordligste fylkene, da det er både billig og øde.
Sist endret av Screwdriver; 15. juli 2013 kl. 19:45.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
OP har vel ingen planer om å forsvinne fra jordens overflate, bare bo relativt isolert. Er man varig ufør er vel ikke dette noe NAV pirker borti så ofte, og det er også mulig å tjene greit med penger over nettet, om man er flink og/eller heldig.

Hadde jeg vært deg OP, ville jeg sjekket ut de nordligste fylkene, da det er både billig og øde.
Vis hele sitatet...

"Å forsvinne fullstendig" var kanskje litt feil uttrykk, men også en eremitt må på en eller annen måte skaffe seg litt mat på bordet, og det er vanskelig å være fullstendig avlåst fra verden. Ifølge denne tråden er de eneste valgmulighetene å:
1. Gå til NAV, helst med ett eller annet kronisk/alvorlig som gjør at man blir langtidssykmeldt.
2. Drive med litt forskjellige ting på internett, men dette er det ikke nødvendigvis alle som har peiling på.