Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  72 5031
No har det seg son at jeg fyller 16 år i nær fremtid og har veldig lyst på moped. Jeg har snakket med mine foreldre som ikke sier annet enn nei!. Har prøvd å smiske med å betale alt selv, de slipper å kjøre meg noen steder lenger osv. Men det virker ikke som de helt biter på. Så det jeg trenger er triks for å overtale de til at jeg får lov.

alle triks mottas med takk!
Du kommer til å føle deg helt viggo og stusserlig når alle andre kjører rundt på moped når du må sykle.

Eller så kan du prøve å dempe lysten din og heller spare pengene til bil.
En kamerat av meg sa en gang når han ikke fikk adsl.

"Hvis jeg ikke får adsl så starter jeg på dop"

Han fikk adsl
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
"mamma gi meg moped ellers begynner jeg på stoff"
Du kan jo strengt tatt bare melde deg på trafikalt grunnkurs og mopedlappen om du har pengene tilgjengelig..
Du trenger ikke noe form for godkjenning for slikt
Forklar foreldrene hvorfor du vil ha på en skikkelig måte da? at du vil lære deg å bli ansvarlig i trafikken allerede nå, kunne kjøre og handle snop selv, besøke venner osv.. om de betaler busskort, si at de kan stoppe med det og at du heller betaler bensin for mopeden osv.. at du kan kjøre og handle for dem.

Be dem om å svare noe annet enn "nei" mange foreldrene er så ekstremt gode på "nei du får ikke lov fordi jeg sier det" heller enn å fortelle HVA de mener er galt med det. Si at du krever å bli respektert å behandlet ordentlig, og faktisk FÅ et svar på hvorfor de sier nei. Kanskje de da ser hvor umodent de oppfører seg, og ihvertfall kommer med et svar til deg.

Og hvorfor må de godta dette her uansett? Du kan vel ta mopedlappen uten foreldrenes underskrift? eller?
Jeg begynte i forige uke, vi fikk med en lapp som vi måtte ha underskrift fra våre foreldre på.
Jeg hadde glemt den, men han spurte ikke etter den uansett.

Synes det er helt greit hvis foreldrene dine ikke vil betale for den.

Men hvis du har penger nok så er det bare og ta den uansett hva de sier, du er tross alt 16 år.
Teknisk overtalelse funker på far: feks, jeg har funnet en moped nå som ikke er noe dyr, det er en XX modell Suzuki feks, den er i god stand og er helt rustfri, jeg kjenner han som selger den og jeg vet att den er kjørt ordentlig*dette er jo bullshit, men noe som funker* . jeg skal betale for den selv.
så er det viktig med de rette spm, Suzuki er ett bra merke er det ikke det? *selgølgelig er det det*
men poenget er å få han med på laget ditt..

med mor funker emosjonell overtalelse: mamma, ja jeg vet du er bekymret for att jeg skal kræsje eller noe sånt, men jeg har på meg en veldig god hjelm, nok med tøy og jeg kjører ALDRI vilt, FORDI jeg vil bare ha muligheten til å komme meg fra A til B uten å altid måtte trenge dere.
*bullshit det å men det må sies...*

lykke til

edit: så må det også sies att du er voksen nå, så det er på tide og oppføre seg deretter, så gå å ta lappen hvis du vil... personlig ville jeg spart til bil hvis jeg var deg...
Sist endret av Tang0; 20. april 2007 kl. 17:08.
De kan ikke nekte deg å kjøpe moped likevel, bare kjøp en, og vis dem at du klarer å ta vare på den. Da skifter de nok mening etterhvert.
ok, mange gode tips her!

til alle dere som sier at jeg bare skal ta lappen uansett hva de sier. De kommer helt sikkert til å nekte meg å kjøre den fordi jeg gjorde noe mot dies tillatelse, så betaler de ikke bil lappen likevel ( noe de har lovet ). Altså kommer det ikke noe godt ut av det.

men fortsett og send tips. Har fått mye bra så langt
Det beste argumentet er som jeg ser det det at du får erfaring i trafikken med moped. Du lærer deg og lese trafikkbildet, og de mest grunnleggende tralfikkreglene.
Jeg ser nå som jeg begynner å kjøre bil at erfaringen jeg har fra da jeg kjørte moped er veldig bra å ta med seg. Sparer masse kjøretimer på det!
Hvis de brånekter, bare ta sertifikatet til moped, du trenger ikke noe tillatelse til det, ihvertfall ikke når jeg tok lappen.
Det er jo svindyrt å ta lappen da. Om man ikke har litt støtte fra foreldrene er det jo ingen vits å sløse mangfoldige tusen på tull? Du mangler fortsatt mopeden, avgifter og bensinpenger.
Skjønner jo at du vil ha bil også, men med dagens kjøretimepriser osv å gidder ikke jeg å ta lappen selv, det er jo og noe du kan tenke på? Om du må ha den dagen du er 18 liksom, eller du kan vente til har spart opp selv/ev at du skal utdanne deg til noe du må ha bil i, og da sponser ofte bedrifter mye av lappen om du bare jobber for dem ei stund, så løpet er ikke kjørt..

For meg vil det koste minst 20 000 så vidt jeg har skjønt, penger verken jeg eller familien min har sånn helt plutselig. Bror min ville gi meg mopedlappen, og få hans gamle moped gratis, noe jeg har sagt ja til, om han får de pengene han er lovet osv.. noe som koster meg da 5000 ca..

Om du rolig sier til foreldrene din da, at "jeg har tenkt på det, billappen er altfor dyr å ta, og så skal jeg ha bil, avgifter osv etterhvert.. jeg venter til jeg har økonomi til dette selv.." slik at du på en måte "sier ifra deg" at du skal ta lappen... for da kan de ikke true med dette mer.. kanskje de heller går med på å betale mopedlappen? Og når de da ser hvor ansvarlig du kjører, at de tilbyr seg å betale deler av billappen om du vil ta den likevel? omvendt psykologi.
Det var forsåvet en god ide, men det blir vel til noe son som; greit nok at du betaler det selv, men jeg har bare en av deg, det er ikke pengene som teller. .... en hard nøtt å knekke
Si at du tenne på fitta di om du itj får moped.
Sitat av Kaptein Snus
Si at du tenne på fitta di om du itj får moped.
Vis hele sitatet...
Eventuelt noen andres.
Haha, morsomt innlegg Stormen Heter forresten Håkon for de spesielt interesserte, men sist jeg kjekket var nå det også et typisk navn for den mannlige utgaven av homo sapiens?

les forøvrige denne http://www.freakforum.nu/forum/showt...historien+ditt for de som skulle være interessert i hvorfor akkurat Leif.

tilbake til topic?
Vil nesten anta at dine foreldres frykt for å la deg få moped lappen er at du blir skadet, det å kjøre moped i trafikken er i visse tilfeller farlig, du er liten og myk, og du har ikke de kreftene til å komme deg raskt ut av en situasjon som en større motorsykkel har.

Men du kan jo alltids argumentere om at du skal få traktor, de er jo rimlig solide, mange av de går jo oppimot 70 kilometer i timen. Det er jo litt vanskelig å finne parkeringsplass i Oslo/mindre steder kanskje, men på den andre siden vil du ikke dø i trafikken så fremt du ikke kolliderer med ett løpsk godstog.

-flexd
Sist endret av flexd; 20. april 2007 kl. 20:34.
Sitat av Lille My
Og hvorfor må de godta dette her uansett? Du kan vel ta mopedlappen uten foreldrenes underskrift? eller?
Vis hele sitatet...

Det stemmer
Sitat av karrage
Det stemmer
Vis hele sitatet...
Er jo ikke mye vitsen med lappen før jeg får lov å kjøpe moped.
Du kan jo låne en moped av venner av deg, så foreldrene får se at du ikke kræsjer med en gang du nermer deg veien.
Kommer ann på omstendighetene.

Bor du sentralt? kan du enkelt ta buss til tilnærmet alle døgnets tider?
Er du villig til å passe på mopeden eventuelt betale? 10-20tusen for kjøp, 3-5tusen for lappen og 2-4tusen i året i forsikring.

Om du bor sentralt, og har buss tilnærmet overalt er behovet for en moped kanskje minsket, og foreldrene dine ser den som unødvendig.

Men til overtalelse:
Forklar at du vil gjerne ha, gi alle grunner. Ikke bare kom med jeg vil. Vis at du er villig til å ofre litt for å få den. Gjør avtale klippe plenen osv.

Men til sist, foreldrene bestemmer. til dere som sier "bare og ta den, trenger ikke foreldres underskrift" neida, sant det men hadde du gjort det motsatte av hva foreldra dine sa? ikke mange ville gjort det.

Personlig var det aldri noe spørsmål da jeg fikk moped. Deilig og slippe be mamma å kjøre meg. Men jeg har elendig busstilbud da. Så om du har brukbart busstilbud så er behovet for moped mindre enn mitt.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Prøv "Så Slipper Jeg å Be Dere om Transport", "Men Busstilbudet Her er så Dårlig", "Skal Være Veldig Forsiktig", og sørg for å ha motargumenter klare.
Du legger fram et point, de motargumenterer, du countrer på under et sekund. Det gjør INNTRYKK, mann. INNTRYKK. Lykke til!
Jeg kan ta ett eksempel, men har ikke no med moped å gjøre..
-Før så måtte jeg inn tidlig, noen år siden.. Men til slutt ble jeg dritt lei.. Så en gang jeg dro ut ringte mamma og sa jeg måtte hjem, da sa jeg ikke faen.. Så skrudde jeg av tlf.. Etter det har jeg aldri hatt en inne tid.. Fordi hun vil heller ha kontakt med meg, istedet at jeg flyr gatelangs, uten at henne kan få kontakt med meg...

Sikkert no mulighet og omformulere dette, og bruke det på å mase på dine foreldre..
Når det gjelder moped sa mamma nei i begynnelsen.. Men bare maste og maste..
"Det eneste i livet mitt som betyr noe er moped.... får jeg ikke moped og lappen så har jeg INGENTING å leve for" Husk å legg på litt tårer
t33zr: tror ikke det er noen god idè..

Selv var mine foreldre veldig strenge på det der, for 1 år siden.
Jeg skulle ikke ha noe moped, ifølge de. Det var ALT for farlig.

Jeg snakket om det hver dag, maste i 1/2 år. Hver dag, og under hver anledning det passet, og
hver gang vi hadde gjester ( de henger seg ofte med på samtalen ). SÅ en vakker dag, gikk pappa med på det. Han sa, OK du skal få det da for faen, om du kjører pent. Men det var fortsatt 2 mnd igjen. Så de 2 mnd brukte jeg på å tyne ut tiden med enda større sykkelsnakk. Dennegang, Lett-mc.

Nå sitter jeg her med en FullEffekt KTM exc 125cc ^^.. Må sitte på bensintanken for og ikke dra på bakhjulet når man gir på. Noe helt sykt forskjeld fra moped. Jeg har ved visse anledninger kjørt moped (lånt kammerat sine, feks for og teste).. Og jeg må si at det er flue i forhold, uansett hvor mye trim det er (50cc). Gjør mopeden 100. Ok?.. Man må tyne den 1 minutt for og komme opp i 100, og så er det 100 minutter skruing i garasjen..

På ktm'en er det liksom snakk om sekunder.. Ofte jeg kjører i 80-90 i 30-50 sona uten og tenke meg om
Har foreldrene gitt deg noen grunn til å ikke ta lappen? De kan ikke nekte deg dette. Når du er 16 år, har du rett til å styre din egen økonomi. Har du penger til å ta lappen, har du din fulle rett til å gjøre det. Du har også, så vidt meg bekjent, loven på din side hvis du går veien utenom foreldrene dine og kjøper en moped, så lenge dette er DINE penger.

Når det er sagt, så er grunnen til mitt første spørsmål dette. Vi er (kan) alle rasjonelle mennesker. Ta en prat med foreldrene dine. Og da mener jeg ikke er prat hvor sinne og aggresjon er eneste ingredienser. Få frem synspunkter fra foreldrene dine. Har de et veldig sterkt ønske, samt en veldig god grunn, til at du ikke skal ha moped, syns jeg nesten du bør ta det til deg og tenke litt over hva dine foreldre har sagt. Hvis de er, som jeg vet mange foreldre er, tomme for argumenter, men bare nekter deg dette fordi de kan, så er det mer på sin plass å skyte fram med dine argumenter, og si at dette er faktisk noe du selv veldig gjerne vil, og har helt lov til å gjøre.
En god grunn for å ta mopedlappen (ikke å kjøpe moped, dog) er at du slipper unna trafikalt grunnkurs som er obligatorisk om du skal øvelseskjøre. Mener i alle fall at det er slik. Mopedlappen koster kanskje 1000,- mer (dette får du sjekke opp selv). Da kan du i alle fall hoppe på en moped når du får sjansen, og er du heldig ombestemmer folksen seg.


EDIT: vidarlo viste meg dette på irc: http://www.mt.no/trafikalt_grunnkurs_ny.htm
Sorry
Sist endret av Marjo; 20. april 2007 kl. 23:16.
Si at det er bedre at du kjører rundt selv enn at de må kjøre deg alle steder.
Beklager hvis det er sagt før, men en ting er sikkert: Du kommer ikke særlig langt med å være frekk eller å true. Prøv å si at du har virkelig lyst til det, og at du ikke ser hvorfor du ikke får lov til det hvis du betaler alt selv. Og prøv å oppføre deg fint i en uke, imens du sakte men sikkert smisker med dem. Det har pleid å fungere hos meg.
Ok, jeg har skrevet en liten lapp jeg har tenkt å ta opp med mine foreldre. Vil gjerne høre om det er noen som vet om noen flere punkter enn dette, evt noe annet

Positive ting med å kjøre moped:
• Jeg har muligheten til å komme meg fra A til B uten deres hjelp
• Slipper alt buss slitet
• Jeg får god erfaring i trafikken, og lærer meg å lese trafikkbildet
• Erfaring fra moped er veldig bra å ta med seg, sparer masse kjøre timer på det
• Praktisk i forhold til videregående skole
• Slipper å rette meg etter buss tider.

Nøytrale ting ved å kjøpe moped:
• Jeg er godt polstret, hansker, jakke…
• Jeg kjører forsiktig, aldri noe råkjøring
• Scooteren går ikke mer en 45-50 km/t
• Den skal ikke trimmes, eller ta ut sikringen

Negative ting med å kjøre scooter:
• Det KAN være farlig
Du _trenger_ streng tatt ikke ta opp det negative
Sitat av Fyllo
Du _trenger_ streng tatt ikke ta opp det negative
Vis hele sitatet...
Jo, faktisk tror jeg det kan være et sjakktrekk. De vet jo at jeg vet at det er farlig. Ved å ikke skrive det skjønner de at jeg ikke har tatt det med kun for å overtale de. Ved å ta det med viser jeg at jeg er bevisst over at det KAN være farlig.
Ser ut som om det bare er en ting å gjøre nå... Du må kontakte den helligste av dem alle (nei, jeg snakker ikke om gud) BESTEFAR! Hvis bestefar liker deg, og foreldrene dine respekterer han (som de antageligvis gjør) så er sykkelen i boks. Hvis ikke du har snakket med bestefaren din på ei stund så begyn å ring å snakk om ting han liker, og så etter en stund bare nevner du det med sykkelen og så har du vunnet.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
tenk om foreldrene dine skulle slumpe til å lese dette :P
Sitat av Sio
tenk om foreldrene dine skulle slumpe til å lese dette :P
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle det gjøre noe? Da ser de bare at det betyr mye for meg å få lov å kjøpe moped.
Sitat av torsken
Jeg begynte i forige uke, vi fikk med en lapp som vi måtte ha underskrift fra våre foreldre på.
Jeg hadde glemt den, men han spurte ikke etter den uansett.

Synes det er helt greit hvis foreldrene dine ikke vil betale for den.

Men hvis du har penger nok så er det bare og ta den uansett hva de sier, du er tross alt 16 år.
Vis hele sitatet...
Ikke egentlig.. Han er fortsatt ikke myndig.
Sitat av Unify
Ikke egentlig.. Han er fortsatt ikke myndig.
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg vet har jeg vel rett til å styre min egen økonomi etter jeg har fylt 16...(?)
Sitat av Leif Motorvei
Ok, jeg har skrevet en liten lapp jeg har tenkt å ta opp med mine foreldre. Vil gjerne høre om det er noen som vet om noen flere punkter enn dette, evt noe annet

Positive ting med å kjøre moped:
• Jeg har muligheten til å komme meg fra A til B uten deres hjelp
• Slipper alt buss slitet
• Jeg får god erfaring i trafikken, og lærer meg å lese trafikkbildet
• Erfaring fra moped er veldig bra å ta med seg, sparer masse kjøre timer på det
• Praktisk i forhold til videregående skole
• Slipper å rette meg etter buss tider.

Nøytrale ting ved å kjøpe moped:
• Jeg er godt polstret, hansker, jakke…
• Jeg kjører forsiktig, aldri noe råkjøring
• Scooteren går ikke mer en 45-50 km/t
• Den skal ikke trimmes, eller ta ut sikringen

Negative ting med å kjøre scooter:
• Det KAN være farlig
Vis hele sitatet...

Negative ting, det ER farlig å kjøpre moped/scooter!

Hvis du bor i en større by, som er tett pakka med trikk/buss/tog osv og har relativt kort vei til skole,butikk og video sjappa (hvis noen bruker den ennå ) og hvis du må betale fører kort til bil og kanskje også bilen selv, så SPAR de pengene til det heller, enn å kjøpe en moped/scooter som du *kun* taper penger på.

Hvem skal forsikre moppen da? Har du tenkt på det? Skal den stå forsikret på deg (er ikke sikker om det går siden du er 16) så koster det sikkert skjorta og det hvite i øya dine.

Dessuten har du penger til bensin, eventuelle reparasjoner osv osv. Hvis du gjøre dette "imot" foreldrene dine, så kan det godt hende att de sier da, du får bruke penger selv til alle kostnader til din moped, altså, bensin, reparasjon, forsikring osv.

Ikke for å være negativ, men sånn er livet

Hilsen en pappa til små folk (ennå )

mvh D
Jo, det ER farlig å kjøre moped. Men det er liksom ikke son man sier det til foreldrene da.
Heller; Jo, det kan være risikofylt og kjøre moped

edit: Hvis jeg først får overtalt dem tror jeg nok de kommer til å sponse meg med en del. Det er ikke økonomien som står i veien, men at de er redd for at jeg skal skade meg.
Sist endret av Leif Motorvei; 22. april 2007 kl. 13:48.
Hallois

Tror du ikke foreldre dine vet att det er farlig?? De kjører sannsynligvis bil selv da Foreldre er kanskje "dumme" men ikke alltid da

Du trenger ikke å si att det er farlig å kjøre moped, for det vet de nok sannsynligvis fra før av.

Bare tenk over hva det vil koste deg før du evt kjøper moped og de utgiftene som følger med, spesielt hvis du selv må betale bil og fører kort til bil om kun 2 år

mvh D
Det er farlig å gå også, du kan jo plutselig får rykninger og slå hodet i trappa. Alt er farlig - selv å spise.

Bare å droppe at det er farlig.
Si til de, Vis jeg ikke får lov til å kjøpe moped da driter jeg i skolen.

det hjalp hjemme her da fikk jeg ny mobil.
Å herregud. Å bruke "trusler" mot foreldrene i form av å true med å slutte på skolen, bruke dop o.l er bare fjortis. Si heller til dem at du vil ha mopedlappen sånn at du kommer deg fram og tilbake uten at mamma el pappa må være nødt til å kjøre deg.
Du kan jo si til dem at det er tryggere å kjøre moped selv, eller sitte på med kompisene..
Det føles som det eneste som kan fungere er motargument mot at det er farlig... hvis det finnes et
Sitat av Leif Motorvei
til alle dere som sier at jeg bare skal ta lappen uansett hva de sier. De kommer helt sikkert til å nekte meg å kjøre den fordi jeg gjorde noe mot dies tillatelse, så betaler de ikke bil lappen likevel ( noe de har lovet ). Altså kommer det ikke noe godt ut av det.
Vis hele sitatet...
Det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse sa en smart mann for mange år siden
kom akkurat på det geniale trikset.
iom at mamma og pappa er skikkelig løpe mennesker tilbød jeg meg og ta en joggetur i uken slik at mopedene ikke ødela formen og helsen min.

litt teit å skrive svar i min egen post, men det kan jo kanskje være nyttig for flere.
bare sett deg på sykkelen og kjør! aldri hatt moped lappen jeg det er bare bortkasta penger og bruke på det
Sitat av Leif Motorvei
Såvidt jeg vet har jeg vel rett til å styre min egen økonomi etter jeg har fylt 16...(?)
Vis hele sitatet...
Din egen økonomi ja, men de kan bestemme hva du gjør, dvs å kjøre moped eller ei. De kan også til dømes nekte deg å ha mopen ved huset, siden de eier huset, du ikke er myndig og at du fortsatt bor der