Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 4638
Satt her og rulla igjennom DB da jeg kom over denne artikkelen. http://www.dagbladet.no/kultur/2008/07/29/542056.html

Denne artikkelen omhandler hvorvidt komikere skal kunne få ha en politisk satire eller ei. Espen Thoresen mener at det er vanskelig for komikere å få kunne tøyset litt med politikk, rett og slett fordi de er redde for å såre noen i salen. Hva er dette for noe? Skal ikke komikere og kanskje spesielt Stand Up-komikere få provesere? Hva er det som ikke trekker mer folk enn irritasjon og store oppslag om at en komiker blir slaktet av politikere og kulturministre?

Knut Nærum, som jeg personlig mener rager som en av de beste komikerne i Norge kommer med uttalelsen:
"- Thoresen Hværsaagod-Takkskalduha har stilt inn siktet feil hvis han tror de er den eneste kanalen til en humorkarriere. Det er mange muligheter til å blande humor og politikk, sier Nærum"

Her syns jeg faktisk at Nærum tar litt feil, men samtidig har rett i noe. Riktig at man kan blande inn litt politikk uten at programmet handler om dette, og man kan le mye av dette, og Knut gjør dette mye selv. Men er det ikke riktig at en politiker, som er drittlei all (la meg ta den røde siden nå da) form for skatter og avgifter. Er det ikke da riktig at de skal få provosere sosialistene da?

Sitat av vg.no
Hun mener det er flere politisk anlagte komikere i Norge enn Unn Conradi Andersen og Espen Thoresen Hværsaagod-Takkskalduha tar høyde for, for eksempel ting som ikke vises på tv.
Vis hele sitatet...
Dette sier altså Elina Krantz, som er sjef for Stand Up-Norge. Hva er dette for noe? Hvorfor i all verden skal ikke komikere få provosere og skape debatter? Er det noe som folk ser på, så må det være underholdning? Det er dette folket vil ha, og hva er vel bedre å skrøne litt med livets alvorlige sider med satire?

Det er foreløpig ingen måte som jeg veit om, hvor du kan snakke om politikk annet enn å diskutere det. Derfor syns jeg det er helt greit, om ikke bra, at komikere skal få lov til å kødde med politikk, samt andre alvorlige saker.

Edit: Det nevnes også at Espen blandt annet syns at komikerne ofte følger en egen bok til komikk, noe jeg syns er enig, og komikerne lever ofte på å nedverdige andre mennesker, og det derimot, ser jeg på mye verre enn å kødde med politikken. Eller?
Sist endret av bendiks; 29. juli 2008 kl. 11:57.
Jeg syntes det er greit at komikere bruker politikk og vinkler emnet vekk fra debattene ala Redaksjon 1/Holmgang. Det er ingen/fåtall som tar skade av at komikere provoserer litt, og det er jo gratis PR for pariet og/eventuelt personen(e).

Det som Max-Mekka skriver, at de skaper diskusjoner rundt emnet er også en positiv ting og jeg tror det av og til er lettere for mannen i gata å høre det fra en "komedisk kjedis". Men av og til kan jo komikere gå for langt og da blir det store oppslag og sjohei i avisene, men fortsattgo PR.

Noen tema, som innvandrer politikk o.l, burde ikke tøyes til det ytterste men Team Antonsen syntes jeg av og til hadde noen veldig bra komediske vinklingere på litt seriøse saker. Og Knut Nærdrum er jo kjent for å tulle med nyhets bilde og media ofte, dog i en mild og sær humor (for min del).
Neutral Good
Mith's Avatar
Slik jeg tolker Espen Thoresen så savner han politisk satire nettopp fordi humoristene er redde for "FRP-koden."
Det er ikke så vanskelig å lage morsomme vitser på frps bekostning. Problemet er bare det at frp velgere stort sett er idioter som ikke ser humoren, ikke ler av den og bare forbanner seg over "de jævla raddis vitsene" de får servert og av den grunn ikke gidder å komme på showene.
Ingen gidder vel betale for å høre på en særing fra venstresiden som står å prater dritt om "folk flest"?
Slik tolket jeg det.
Sist endret av Mith; 29. juli 2008 kl. 12:27.
Sitat av Mith
Slik jeg tolker Espen Thoresen så savner han politisk satire nettopp fordi humoristene er redde for "FRP-koden."
Det er ikke så vanskelig å lage morsomme vitser på frps bekostning. Problemet er bare det at frp velgere stort sett er idioter som ikke ser humoren, ikke ler av den og bare forbanner seg over "de jævla raddis vitsene" de får servert og av den grunn ikke gidder å komme på showene.
Ingen gidder vel betale for å høre på en særing fra venstresiden som står å prater dritt om "folk flest"?
Slik tolket jeg det.
Vis hele sitatet...
Joda, du har rett. Men det er virkelig de færreste som dropper å dra på et show fordi de vitser om politikken dems. Og er det en sunn trend å droppe å stå for eller vitse om det siden folket ikke vil det? Jeg vil sammenlikne dette med moderne musikk jeg. Det mest populære innenfor musikken i dag er ofte dritt, mens de ordentlige musikerne som lager god musikk slår ikke ordentlig igjennom, rett og slett fordi det ikke er det folket vil ha. Dette har jo skapet en veldig negativ side syns jeg, og jeg ville likt dårlig om det kom innenfor komikerne også.
Neutral Good
Mith's Avatar
Nei, det er vel ikke så mange som dropper showet pga. av det politiske innholdet, nettopp pga. det ikke er noe politisk innhold. Om det er en sund trend? Det er det de lærde strides om ang. frp-koden. Klarer frp å mobilisere velgere pga. at Knut Nærum sier at Siv Jensen er en dust så skjønner jeg godt at Knut Nærum holder kjeft.
Ellers er jeg helt enig med Thoresen om at norske humorister bør sette seg ned og tenke over hvordan de kan bruke humoren til å fremme sitt politiske syn.
Problemet er vel ofte at den politiske satiren blir for dårlig, for lite gjennomtenkt, rett og slett ikke kløktig og god nok. Det lyser mye enklere gjennom om en gjør et halveis show med politikk som tema, enn om en kjører ett halveis show med ett enklere tema.

Det krever mer å kjøre ett politisk show, men det kan og nettopp derfor bli utrolig mye morsommere. Kanskje det høye nivået gjør at mange safer og kjører ett enklere løp.
Å nekte rett til satire av politikere er brudd av ytringsfriheten og direkte på trynet.
Sitat av LazySunday
Problemet er vel ofte at den politiske satiren blir for dårlig, for lite gjennomtenkt, rett og slett ikke kløktig og god nok. Det lyser mye enklere gjennom om en gjør et halveis show med politikk som tema, enn om en kjører ett halveis show med ett enklere tema.

Det krever mer å kjøre ett politisk show, men det kan og nettopp derfor bli utrolig mye morsommere. Kanskje det høye nivået gjør at mange safer og kjører ett enklere løp.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg uenig i. Riktig at det kan være en dårlig satire, men det er som et dårlig produkt. Det selger ikke. Hvis det er en komiker som er helt på trynet, så selgern ikke, og det blir dårlig profitt ut av det.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Et annet moment kan være at den jevne stand up-publikummer ikke har nok politikkunnskap til at det hadde vært morsomt. Det er grenser for hvor mye vitsemateriale som ligger i VGs overskrifter.
hva skal man snakke om a? skal vi sitte å le av at vi ikke har nokk barnehageplasser? eller at avgiftene er latterlige høye slik at vi slipper å betale for enkelte helsetjenester?
vi har egentlig ikke så mye å klage på, det er det som er problemet.

jeg ser mer humor i helt vanlige ting som matvarebutikker enn i politikk i norge!
Sitat av -steff1-
hva skal man snakke om a? skal vi sitte å le av at vi ikke har nokk barnehageplasser? eller at avgiftene er latterlige høye slik at vi slipper å betale for enkelte helsetjenester?
vi har egentlig ikke så mye å klage på, det er det som er problemet.

jeg ser mer humor i helt vanlige ting som matvarebutikker enn i politikk i norge!
Vis hele sitatet...
Nei si det du ...

http://uk.youtube.com/watch?v=dy4Tg_uR_Bg

Jeg savner samfunnskritiske norske stand-up komikere.
Får komikern publikum til å le, er alt fryd og gammen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av -steff1-
hva skal man snakke om a? skal vi sitte å le av at vi ikke har nokk barnehageplasser? eller at avgiftene er latterlige høye slik at vi slipper å betale for enkelte helsetjenester?
vi har egentlig ikke så mye å klage på, det er det som er problemet.

jeg ser mer humor i helt vanlige ting som matvarebutikker enn i politikk i norge!
Vis hele sitatet...
Samfunnssatire er eit veldig kraftig, og viktig politisk middel. Eit av dei norske humorprogramma som har mora meg mest var "Ut i vår hage 2" - dordi det ikkje var underbuksehumor og overfladiske vitser. Det var humor som satte fingen på ting i samfunnet, og som provoserte meg. Episoden der Antonsen skal i audiens hos kommunalministeren illustrerer IMHO så jævlig bra korleis kommuneøkonomien er i norge - på ein humoristisk måte. Slikt blir det sterke følelser, og debatt av, og det er vel halve poenget med satire?

Ein kvar idiot kan fortelle vitser, men det krever et geni for å lage god politisk satire.
Det som er glade i politisk satire kan starte med å høre "Hallo i uken" på P2, lørdager klokka 15.03. (de har sommerferie nå, men starter til høsten igjen.)
Sitat av DonTomaso
Det som er glade i politisk satire kan starte med å høre "Hallo i uken" på P2, lørdager klokka 15.03. (de har sommerferie nå, men starter til høsten igjen.)
Vis hele sitatet...
Riktig. I artikkelen jeg linket til, så refererer de til Are Kalvø, som er en av folka i hallo i uken. Han er jo fantastisk, og hvis man også vil lese noe politisk satire, så kan man lese bøkene hans, der han har noen ekstremt gode poenger, og vrir og vender på politikken slik at det får meg til å humre i stolen.
Sitat av slashdot
Samfunnssatire er eit veldig kraftig, og viktig politisk middel. Eit av dei norske humorprogramma som har mora meg mest var "Ut i vår hage 2" - dordi det ikkje var underbuksehumor og overfladiske vitser. Det var humor som satte fingen på ting i samfunnet, og som provoserte meg. Episoden der Antonsen skal i audiens hos kommunalministeren illustrerer IMHO så jævlig bra korleis kommuneøkonomien er i norge - på ein humoristisk måte. Slikt blir det sterke følelser, og debatt av, og det er vel halve poenget med satire?

Ein kvar idiot kan fortelle vitser, men det krever et geni for å lage god politisk satire.
Vis hele sitatet...

er helt enig med deg at politisk satiere er et sterkt politisk virkemiddel og humoristisk virkemiddel, men hvis du husker et par år tilbake når tre brødre som ikke er brødre gjorde narr av john g bernander for å være pysete(noe han er, etter min mening) ble jo førstesidestoff i VG dagen etterpå. og for å ikke snakke om den gangen otto jespersen brant det amrikanske flagget. vi er for drittunger til å tåle slik humor fordi i land som usa og england f.eks er så myyye mer fakked up en Norge! de har så mye mer å klage på! men norge er et helt annet land enn usa så derfor, vil ikke norsk politisk/sammfunn satire være like morsom som den amrikanske eller britiske!

vi har verken ghettoer som er farlige for utenforstående eller helsetjenester i henda på gjerrige forsikringsselskaper, vi har så vidt lov til å eie våpen og det skal godt gjøres å dø pga pengemangel i dette langstrakte land. bør vi klage?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av -steff1-
tre brødre som ikke er brødre gjorde narr av john g bernander for å være pysete(noe han er, etter min mening) ble jo førstesidestoff i VG dagen etterpå.
Vis hele sitatet...
Det er jo eit knalleksempel på at satire faktisk kan skape samfunnsdebatt? Du vel å ta det som eksempel på at denslags ikkje funker - eg vel å ta det som det stikk motsatte.
Sitat av -steff1-
er helt enig med deg at politisk satiere er et sterkt politisk virkemiddel og humoristisk virkemiddel, men hvis du husker et par år tilbake når tre brødre som ikke er brødre gjorde narr av john g bernander for å være pysete(noe han er, etter min mening) ble jo førstesidestoff i VG dagen etterpå. og for å ikke snakke om den gangen otto jespersen brant det amrikanske flagget. vi er for drittunger til å tåle slik humor fordi i land som usa og england f.eks er så myyye mer fakked up en Norge! de har så mye mer å klage på! men norge er et helt annet land enn usa så derfor, vil ikke norsk politisk/sammfunn satire være like morsom som den amrikanske eller britiske!

vi har verken ghettoer som er farlige for utenforstående eller helsetjenester i henda på gjerrige forsikringsselskaper, vi har så vidt lov til å eie våpen og det skal godt gjøres å dø pga pengemangel i dette langstrakte land. bør vi klage?
Vis hele sitatet...
Nå må du huske at nå nylig er FRP det største partiet, derfor har vi absolutt noe å klage på, mener jeg. Det fins også borgelige mennesker som ikke er fornøyd, og da må vel de få lov til å klage de også?

Det er forresten Hareide som ble mobbet, ikke Bernander.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av -steff1-
vi er for drittunger til å tåle slik humor fordi i land som usa og england f.eks er så myyye mer fakked up en Norge! de har så mye mer å klage på! men norge er et helt annet land enn usa så derfor, vil ikke norsk politisk/sammfunn satire være like morsom som den amrikanske eller britiske!

vi har verken ghettoer som er farlige for utenforstående eller helsetjenester i henda på gjerrige forsikringsselskaper, vi har så vidt lov til å eie våpen og det skal godt gjøres å dø pga pengemangel i dette langstrakte land. bør vi klage?
Vis hele sitatet...
Å lage politisk humor trenger ikke å ha noe som helst med klaging å gjøre. Poenget er vel å være morsom, ikke å forandre verden.
At USA og England tåler så mye mer enn oss fordi forholdene der er verre enn i Norge, tror jeg ikke jeg går med på. Snarere kan det være større sannsynlighet for å tråkke noen på tærne i USA enn i Norge, da mye tyder på at befolkningen der er delt i to svært motstridende grupper rent politisk.
At deler av publikum vil frafalle mens nye vil komme til dersom en komiker utelukkende spøker med enkelte partier og politikere er nok ikke usannsynlig, og det kan tenkes dette blir for mye gambling for folk som lever av billettinntekter. Å spøke med både høyre- og venstresiden kan drepe integriteten som gjør en komiker morsom, så jeg vet ikke om det ville fungert heller. Jeg forstår rett og slett at mange ikke tør å begi seg ut på slike emner og heller holder seg til ufarlig humor om kjendiser og folks hjembyer.
Nå finne det riktignok mange komikere som får selv de mest touchy og seriøse emner til å fungere, og all ære til dem. Mulig mange norske komikere rett og slett ikke er flinke nok...?
dersom man overlever all den slakt man ville ha fått i aviser, folk som ikke deler samme mening og andre medium for å røre i vepsebolet til norsk politikk så er det vel greit da?

hvis jeg sier at siv jensen er en maktsyk wannabe som kun tenker økonomiske fordeler i landet med mest penger i sparegrisen. Så vil jo noen syns jeg er en liten dritt som burde blitt fratatt ytringsfriheten.

og at rød ungdom er en hau med rikinger som klager fordi de kjeder raua av seg i hverdagen?

edit: usa og england tåler ikke mer, men de har litt mer å klage over enn oss i verdens rikeste land.
om noe er ganske tydlig urettferdig så er det lettere å gjøre narr av!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg syns det er bra!! Alle bor faa si hva de mener, ihvertfall hvis det er riktig!!! Se paa Bill Hicks!!!
han ser rundt seg, bruker huet, og har litt vett til og se gjennom propaganda. Han gjor narr av generel amerikansk politikk, og han er fryktelig artig og se paa!!!
Skal man bruke politisk satire, så må man også ha et riktig publikum. Hvis man forteller vitser som 30 % av publikum ikke finner morsomt fordi de omhandler FRPs dumhet, kan dette være kritisk både for det aktuelle showet og stand-up komikeren, tror jeg i hvert fall.

Har man en venstre-orientert stand-up komiker som forteller satiriske vitser og poenger til et venstre-orientert publikum, så vil det sikkert gi et godt utslag i publikum.
Sitat av piuu
Skal man bruke politisk satire, så må man også ha et riktig publikum. Hvis man forteller vitser som 30 % av publikum ikke finner morsomt fordi de omhandler FRPs dumhet, kan dette være kritisk både for det aktuelle showet og stand-up komikeren, tror jeg i hvert fall.

Har man en venstre-orientert stand-up komiker som forteller satiriske vitser og poenger til et venstre-orientert publikum, så vil det sikkert gi et godt utslag i publikum.
Vis hele sitatet...
Skal komikern da tilpasse seg publikummet? Nei, det skal vel være omvendt.
Sitat av Max-Mekka
Skal komikern da tilpasse seg publikummet? Nei, det skal vel være omvendt.
Vis hele sitatet...
Jeg mener komikeren må tilpasse seg etter publikum. Er det en gjeng på 18-20 åringer, kan han ikke fortelle de samme vitsene som han gjorde da han var inneleid i et voksent selskap for 40-50 åringer. Ganske logisk egentlig at han klarer å tilpasse seg målgruppene.

Men at han legger seg i en lett-tilpasselig profil er nok helt naturlig.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av piuu
Jeg mener komikeren må tilpasse seg etter publikum. Er det en gjeng på 18-20 åringer, kan han ikke fortelle de samme vitsene som han gjorde da han var inneleid i et voksent selskap for 40-50 åringer. Ganske logisk egentlig at han klarer å tilpasse seg målgruppene.

Men at han legger seg i en lett-tilpasselig profil er nok helt naturlig.
Vis hele sitatet...
Så..hvis Mira Craig etc. blir innleid til Sjømannsforeningens årlige fest så skal hun synge gamle sjømannsviser..? Eller kan de kanskje leie inn noen andre som ligger nærmere deres smak i utgangspunktet?
Sitat av fabianca
Så..hvis Mira Craig etc. blir innleid til Sjømannsforeningens årlige fest så skal hun synge gamle sjømannsviser..? Eller kan de kanskje leie inn noen andre som ligger nærmere deres smak i utgangspunktet?
Vis hele sitatet...
Nå snakket vi om å få folk til å le - ikke å klappe! Det er kanskje beslektet, men fortsatt en ganske forskjellig kunst.

Har du aldri hørt om å tilpasse seg en målgruppe før?
Sitat av piuu
Nå snakket vi om å få folk til å le - ikke å klappe! Det er kanskje beslektet, men fortsatt en ganske forskjellig kunst.

Har du aldri hørt om å tilpasse seg en målgruppe før?
Vis hele sitatet...
Hun har helt rett.

Otto Jespersen vil nødig gå på et kristenseminar og fortelle mamma-vitser. Folk oppsøker komikern. Det ville i allefall jeg sett på som naturlig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av piuu
Nå snakket vi om å få folk til å le - ikke å klappe! Det er kanskje beslektet, men fortsatt en ganske forskjellig kunst.

Har du aldri hørt om å tilpasse seg en målgruppe før?
Vis hele sitatet...
Du har aldri tenkt over at målgruppa kanskje ser an produktet dei kjøper? Det er antakeleg ein grunn til at avholdsfolket ikkje held årsmøte på Kafe Børs i Bergen, og det er antakeleg ein grunn til at LO ikkje held årsmøte på danskebåten.

Eg meiner ikkje ein komiker, eller andre artister, bør tilpasse seg publikum, men enkelt og greit innsjå at vedkommande ikkje kan gjere alle til lags, og satse på dei som har sansen for stilen til vedkommande. Det synet du formidler trur eg mange artister vil steile på - og hevde at dei har da en viss integrenitet, og at dei ikkje utfører kunst for pengane sin del i hovedsak.
Nei, komikere trenger ikke å tillpasse seg publikum.

Bill Hicks laget flere vitser om det: http://www.youtube.com/watch?v=PxsGyljd6B0
50 sek inn i filmen er et flott eksempel.
Sitat av Max-Mekka
Hun har helt rett.

Otto Jespersen vil nødig gå på et kristenseminar og fortelle mamma-vitser. Folk oppsøker komikern. Det ville i allefall jeg sett på som naturlig.
Vis hele sitatet...
Litt enkelt tenkt kanskje?

Nå går mye av markedet for stand-up komikere som jobber de blir leid inn for, f.eks julebord, firmafester, større bursdager osv. Det finnes mange annonser der du kan leie mange kjente stand-up komikere og andre kjente mennesker som driver med humor, i ulike aviser.

Det vil være vitkig for en komiker å holde en linje som publikum kan identifisere seg med, eller i hvert fall ha kjennskap til, når det gjelder jobber de er innleid for.

Så sier du fortsatt at folk kun oppsøker komikeren?
Sist endret av piuu; 12. august 2008 kl. 22:39.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av piuu
Så sier du fortsatt at folk kun oppsøker komikeren?
Vis hele sitatet...
Ja. Dei velger jo åpenbart å leige inn en komiker, og då antar eg dei vel ein som har delvis samme verdisynet som dei sjølv, og ikkje ein som vil framstå som flamebait for den aktuelle forsamlinga.

Forøvrig er det ein heilt totalt uvesentleg diskusjon, og vi set strek for den her. At du ikje vil innsjå at verden er nyansert får vere di sak.
Sitat av piuu
Nå snakket vi om å få folk til å le - ikke å klappe! Det er kanskje beslektet, men fortsatt en ganske forskjellig kunst.

Har du aldri hørt om å tilpasse seg en målgruppe før?
Vis hele sitatet...
Jo, det er det som kalles å selge seg ut.

Tilpassing til målgrupper gjelder for bryllupssangere og pubband, ikke artister med integritet. Hadde de store standupkomikerne som George Carlin, Bill Hicks, Lenny Bruce og Richard Pryor hatt den statusen de har idag hvis de polerte ned stingen sin pga det satt noen i publikum som var mot meningene dems og ikke likte vitsene dems? (som et lite motsvar til meg selv så hadde Lenny Bruce og Richard Pryor enkelte utgivelser og show som var tilpasset almenheten, og effekten av dette har vært litt mer kjente navn men også en ødeleggende faktor i karrieren)

De tjente nok ikke veldig mye penger (spesielt Bill Hicks) men de har skaffet seg en stor status for ettertiden. De betydde noe. De tok ting på kornet og kunne gi folk utløp for ting man egentlig ikke turte innrømme at man tenkte selv. De klarte å kombinere politisk og sosial brodd med helt hysteriske vitser. Hadde de klart det hvis de hadde kuttet ut poenger og glattet over meningene sine fordi det satt noen i publikum som var motstandere? Nei de hadde blitt totalt forglemmelige.

Jeg ser ingen forskjell mellom å få folk til å le eller klappe. Jeg har vært på konserter jeg ikke har likt men innsett at det er fordi det ikke passet for meg og da har jeg faktisk respekt for artisten...de gjør dems greie og de fleste der liker det. Har dog vært på elendige konserter og standupshow der artisten har flørtet villt og står igjen med relativt liten respons.

I slutten av august skal Fabrikken ha show med Doug Stanhope, en standupkomiker som ikke er for alle. Utbroderinger om at pedofili er overvurdert passer ikke for Preben og Bitten på 45 med 3 unger og Volvo Stasjonsvogn. Hvem går på de showene? Jo folk som liker humoren hans. Blir det bra? Jo det kan jeg garantere, for de som liker det.
Bill hicks sier sant: de trenger ikke tilpasse seg publikum. Men han har vert med i steder der han blir truet, og kastet flasker paa, fordi halve publikum eller mer var veldig uenig i det han sa...
Det kan du se om i et interview han er i... Og dokumentaren hans: Outlaw Comic