Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 15403
Først og fremst vil jeg si at jeg har mine grunner; jeg var svært uheldig med trekkfag og tema, og det er sannsynlig at jeg stryker uansett.
Vi snakker om muntlig avgangsprøve fra ungdomsskolen. Jeg har 4.35 i snitt, og søker elektrolinje til neste år.
Det jeg lurer på er, hvordan slippe eksamen? "Sykdom" hjelper lite da man må ha legeattest.
Du kommer jo glatt inn på elektro med de karakterene uansett.
Uansett så er legeattest den letteste måten. Hvordan (mot)beviser legene at du har hodepine? Det kan de ikke gjøre, og de ville aldri finne på og sende deg til ullevåll for og ta en MRI.

Det er ikke noe problem i det hele tatt og dra til legen og si du har vondt i hodet.
Sitat av Movimenti
Først og fremst vil jeg si at jeg har mine grunner; jeg var svært uheldig med trekkfag og tema, og det er sannsynlig at jeg stryker uansett.
Vi snakker om muntlig avgangsprøve fra ungdomsskolen. Jeg har 4.35 i snitt, og søker elektrolinje til neste år.
Det jeg lurer på er, hvordan slippe eksamen? "Sykdom" hjelper lite da man må ha legeattest.
Vis hele sitatet...
Å få legeattest er ikke akkurat vanskelig da! Si at du føler deg uvel, et eller annet.

Ikke nevn eksamen, bare si du trenger noe til skolen. Om legen får vite det er eksamen er han kanskje litt mer skeptisk, men sånn generelt tror ingen leger at folk gidder å dra dit ens ærend for gyldig fravær.
Du kan ikke slippe unna skjebnen. Ikke uten legeattest.
Konsentrer deg om det du kan! Muntlig examen er bare på 20 minutter, så det er fort over
Bare pugg så mye du kan og konsentrer deg om det.. Du har jo gode nok karakterer til å komme inn uansett, så det går nok bra
Hvorfor ikke bare yte i 3 dager? så er du jo ferdig med det!

Det er ikke akkurat særlig vanskelig å få god karakter på muntlig...
Mener du at du stryker i faget, eller at du kommer til å stryke på muntlig?
Etter mine erfaringer er det lettere å få god karakter på muntlige prøver enn andre prøver, så med 4.35 i snitt kan det vel ikke vere så vansklig å få en brukende karakter vist du bruker forbredningsdagene godt?
Movimenti, lag en powerpoint presentasjon om det du KAN i faget du kom opp i...
Dersom det lar seg gjøre, spørs faget selvfølgelig.
Det er i det minste min taktikk dersom jeg blir trukket til eksamen mandag/tirsdag neste uke.
Da blir sensorene mine nødt til å la meg forklare bildene de ser i presentasjonen, og la meg styre mesteparten av praten...
hva kom du opp i da?
Trådstarter
31 2
Noe av problemet ville antakelig vært at min mor ikke ville blitt særlig glad for det, og at jeg ikke kommer meg til legen på egen hånd - vi bor i noe som kan betegnes som Norges rasshøl, buss er mer eller mindre et ukjent fenomen her, jeg har ikke moped, og det er et godt stykke inn til nærmeste by. For å være ærlig, må jeg vel si jeg skammer meg litt, dette er jo PHAIL så det holder... men har ekstremt noia for hele ideen med muntlig eksamen. Når det gjelder hodepineargumentet har vi også et trumfkort i mot oss - Paracet.
Hva ville jeg forresten sagt til legen, og er det vanlig at de skriver ut attester for sånne trivialiteter som vondt i hodet?

Edit:
Whoo, mens jeg skrev dette kom det MANGE svar.

Oracle; det er i morgen, og jeg finner ikke nok å fylle tiden på eksamen med, og jeg lærer ekstremt dårlig under stress. GJETT om jeg er stresset?

Jonasl (or whatever); som sagt, jeg har mine grunner - kommentarer av den typen kan sendes til /dev/null.

Cowkiller; jeg ligger på 5 skriftlig og 4 muntlig i faget ellers.
Sist endret av Movimenti; 11. juni 2008 kl. 20:02.
Du sier til legen at du har vondt i hodet og trenger en attest. Du trenger ikke lyve, fortell han at det var derfor du kom, for og få en attest.

Men uansett, du skal jo inn på elektro? Da kan du få stryk i eksamen med snittet ditt og fortsatt komme inn. Bare prøv ditt beste og får du en 2er så gjør ikke det noe som helst. Den som intet våger, intet vinner. Du skal nok se at det går bra, spesielt når du ikke bekrymrer deg så mye..
Sitat av Turbolego
Movimenti, lag en powerpoint presentasjon om det du KAN i faget du kom opp i...
Dersom det lar seg gjøre, spørs faget selvfølgelig.
Det er i det minste min taktikk dersom jeg blir trukket til eksamen mandag/tirsdag neste uke.
Da blir sensorene mine nødt til å la meg forklare bildene de ser i presentasjonen, og la meg styre mesteparten av praten...
Vis hele sitatet...
Så det du sier er at så lenge du har en digital presentasjon kan du styre eksamineringen selv?
Hadde du lagt like mye ned i din muntlige eksamen.. som du gjorde for og "slippe" den..

Hadde du klart karakter 5... lol
Trådstarter
31 2
torsken; joda, men "tenk positivt"-argumentet fungerer veldig dårlig for meg. Jeg er ufattelig dårlig i "people skills" og når jeg i tillegg vet jeg står på tynn grunn faglig sett og er så jævlig dårlig forberedt som jeg er, er det omtrent 95% sjanse for at jeg fryser totalt.
Har en følelse av at hodepine ikke holder, men jeg kan vel alltids spy og klage på diaré.

Jonasl; vær så snill, enten kom med noe hjelpsomt (yeah right) eller hold kjeft.
man lærer ikke info nok til å bable om i en halv time, på denne tida. Dette var som sagt nær worst case scenario så langt trekkfag og tema går.
Sist endret av Movimenti; 11. juni 2008 kl. 20:10.
Turbolego: Jeg opplevde at vi skulle Presentere uten at sensorene stilte nesten noen spørsmål i det hele tatt.

Movimenti: Du har feil følelse i så fall. Hodepine FUNGERER. Punktum.
Du knepper sakte opp skjorta og legger hodet på skakke mens du sender et litt skjevt smil til sensor. Så sier du "Mulig om vi kan ordne dette på en annen måte?"

Eller...

Det som hadde vært lurest er nok å møte for å få 1 eller 2. Bedre med et tall enn med en -
Sist endret av Pheromone; 11. juni 2008 kl. 20:08.
Ok, jeg skal være hjelpsom.. Prøve isåfall

Du vil helst slippe eksamen.. Sats på spy og diare, si til mora di at du må ha lege erklæring til eksamen..


Mitt råd til deg er isåfall (med snitt på 4,25?) at du tar muntlig eksamen.. Og får noen til og hjelpe deg med det (Slekt?).. Det er bedre å ha karakter 3, en å ha karakter: Ikke møtt eller syk..
Trådstarter
31 2
Blackspot: kneppe opp skjorta? Da er det vel heller sensor som spyr. Jeg skjønner ikke helt hvordan 1-2 ser bedre ut enn "syk", men det er kanskje bare meg.
Sist endret av Movimenti; 11. juni 2008 kl. 20:14.
Sitat av raze
Så det du sier er at så lenge du har en digital presentasjon kan du styre eksamineringen selv?
Vis hele sitatet...
næh, kan bruke lysbilder også...
Poenget er å ha noe med deg som du vet du kan snakke om uten å drite deg loddrett ut.
En person som kommer til eksamen uten noenting, kan bli spurt i alt mulig.
En person som har noe med seg, f.eks. en presentasjon om palestina-konflikten på en muntlig eksamen i historie, vil kunne vise fram en interessang presentasjon, og dermed "holde dem i sjakk" til slutten av presentasjonen med å stille spørsmål...

Eventuelt kan "kandidaten" som presenterer spørre sensorene "noen spørsmål?" innimellom i presentasjonen for å vise at selv om du står og pjatter i vei, kan du godt få spørsmål om det presentasjonen omhandler.
En presentasjon er en måte å styre spørsmålene til din fordel.
Hvis det er noe trøst kjenner jeg et usaklig antall personer som ikke har forberedt seg til muntlig eksamen for fem øre. De ligger rundt 2-3 i gjennomsnitt men får i hvertfall 4-5 på muntlig. Hvis du som du sier ligger på 4.3 tror jeg du har skjønn nok til å klare dette rimelig på sparket.

Får dere ikke utdelt oppgaven først, også får dere 30 min til å forberede dere på? Er mer enn nok det!

Lykke til!
Trådstarter
31 2
Som sagt; jeg kommer ikke til å klare det. By nature er jeg asosial, lite selvsikker, og nå i tillegg er jeg enormt usikker på at jeg i det hele tatt har noe som er verdt en dritt å fremføre. Jeg kjenner meg selv såpass godt at det er en ENORM sjanse for at jeg blacker ut totalt.
Kapitalist
Klix's Avatar
Både sensor og faglæreren din er jo der for å hjelpe deg til å få en god karakter, de kommer til å stille spørsmål som de tror du kan, og hvis du ikke klarer å svare på de, stiller de lettere spørsmål. Alt for å få deg til å vise kompetanse i forhold til fagmålene, i tillegg er jo dette 10 klasse, så hvis du leser de kappitlene du har om et par ganger burde du ha grunnlag for å få 3-4
Hvet du hva du skal snakke om? (lage fremføring på forrhånd) eller får du vite hva du skal snakke om 30 min før?

Vist du skal lage en presentasjon går du bare inn på wikipedia og søker etter emnet ditt, så limer du hele siden inn i word, luker bort all usaklig drit, og vips så har du en presentasjon klar.

Jeg og en kompis gjorde dette på prøvemuntlig og fikk 6'er (hadde vel egentlig fortjent 4-5 men sensoren var utrolig snill )
Få deg legeerklæring, men det beste ville vert og bare finne en tekst på internett og pugge den. De sjekker jo ikke om du har kopiert på muntlig. Og du har jo vert gjennom muntlig eksamen mange ganger før så hvorfor blacke out nå?
Og skulle du få blackout imorgen er det bare å forklare det til senor at du har store problemer med nervøsitet og slikt så finner han sikkert en løsning med at han spør deg om forskjellige ting.
Trådstarter
31 2
Tror nok det blir attest, ja- bare går jeg inn til legen og sier "Jeg er kvalm, kan jeg på attest på det?" ?
Det virker ikke som det rimer helt.
By nature er jeg asosial, lite selvsikker, og nå i tillegg er jeg enormt usikker på at jeg i det hele tatt har noe som er verdt en dritt å fremføre.
Vis hele sitatet...
Da er det virkelig på tide at du innser det motsatte. Hvis du har klart 4.35 i snitt burde i hvertfall det være nok til å gjøre deg klar over de faglige kvalitetene du tydeligvis har. At du tydeligvis vegrer deg for sosial kontakt kan fort bli et hinder som er vanskelig å overkomme, og det har jeg ofte erfart selv da jeg gikk på ungdomsskolen. Uansett handler det mye om å hive seg ut i det uansett hvor mye man kjenner seg selv. Hvis man skal ha den innstillingen hele tiden havner man bare i det negative mønsteret om og om igjen. Jeg er ganske sikker (uten at jeg vet hvilke faglige forutsetninger du har) på at du har noe veldig vettugt å komme med på eksamen. Av erfaring er det ofte personlige erfaringer og meninger som er mest vektlagt i en karaktervurdering. Så hvis du har lest litt på forhånd, og forstått litt. Da kan du sikkert smekke på litt egne meninger, og vips så har du alle forutsettninger til å gjøre det bra!

SÅ slutt å tenk negativt, ta deg en kopp varm te, stikk og les ei bok (som ikke har noe med faget å gjøre), hør på musikk, se en film eller hva du måtte ville gjøre for å slappe av. Tenk at dette går bra, uansett hvor vanskelig det måtte være.

Å utsette ting har aldri hjulpet noen i det lange løp! Det kommer mange flere muntlige fremføringer både på videregående og videre, universitetet. Så det er bare å kaste seg ut i det raskest mulig!

Læreren din kjenner sikkert deg og hva du kan, så han kommer nok til å gjøre alt som står i hans makt for å hjelpe deg fremover. Lykke til!

Edit: hvis du vikelig MÅ ha en legeattest går det faktisk ann å si det som det er til legen. Jeg vet om folk som har sagt at de er så stresset og nervøs at de ikke klarer å gjennomføre eksamen på gitt dato. Da har de fått attest, og utsatt eksamen.
Sist endret av Mowie; 11. juni 2008 kl. 21:07.
Trådstarter
31 2
Mowie; du burde begynne å lage sånne Motivational Posters.
Jeg er for innbarka pessimist (i dette tilfellet kan "realist" være et bedre uttrykk) til å bare bestemme meg for å ikke tenke negativt.
Sist endret av Movimenti; 11. juni 2008 kl. 21:07.
Jeg møtte ikke opp på en eneste eksamen på ungdoms skolen, lå på et 1-2 snitt igjennom 8-10, kom fortsatt inn på resturante & matfag^^
Trådstarter
31 2
For å recappe: er det bare å dra til legen og si at jeg er syk/kvalm og trenger attest pga. skole? Kan han nekte, og hva kan jeg gjøre hvis han gjør det?
Du får nokk legeerklæring, han kan ikke bevise at du ikke har vondt. Men er det ikke litt veldig sent å stikke til legen nå hvis du skal opp imorgen?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
henrik: har ikke mye erfaring med det selv, men man kan jo glatt bli syk på eksamensdagen, og med mindre man har funnet opp en tidsmaksin så man kan levere legeattesten "i tide", må man pent vente til etterpå.
Jeg har 4 på matte, kom jo selvfølgelig opp i matte muntlig -.-
Hatfaget mitt(Etter K&H og musikk)
Fikk faktisk 5 på muntlig da

Etter min mening er å skulke eksamen helt teit, uansett snitt(har faktisk ca. det samme snittet som deg)
Men som sagt, dra til doktoren, si at du har vondt i hodet og har hatt det en god stund nå...
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Som tidl. sagt, jeg har ingen erfaring, men er det ikke en liten fare for at du bare får utsatt dritten og må ta den senere?
Kan jeg spørre hva konsekvensene er om du skulker muntlig eksamen på ungdomsskolen?
stryk på eksamen, samtale med foreldrene og nedsatt orden
Sist endret av henrikxt; 11. juni 2008 kl. 22:03.
Ok jeg var i akkurat samme situasjon når jeg gikk på ungdomsskolen, jeg tok derimot og raska sammen noen kjappe presentasjoner og lot det stå til. Snakk om muntlig matte her, husker jeg kunne svare på det meste.

Rektor og sensor sa til slutt: "Jaha Åsmund, dette gikk jo ganske bra. Du hadde fin flyt og visste hva du snakket om, bra jobbet. Vi har derfor besluttet å gi deg en 2'r"

Sånn hurtigpugging funker altså ikke
Ikke snakk om å gå 10. om igjen altså? En venninne ble truet med det, og hun har gode karakterer i alt og lite fravær. Men hun skulket eksamen.
Sist endret av Makk; 11. juni 2008 kl. 22:14.
I og med at du sa at du hadde muntlig og skriftlig karakter i faget, så har du enten fått norsk eller engelsk, slik jeg forstår det.
Engelsk er det aller letteste faget du kan komme opp i, i og med at utale veier mye mer en selve informasjonen. Der var iallefall slik hos meg. Jeg gikk opp med en kompis og laget en slags "tour" hvor vi fortalte hvor vi hadde vært rundt omkring i verden, ved hjelp av bilder og stikk ord på powerpoint.
Et lite tips med powerpoint er å lage en slags historie om bilde, eller gi mye informasjon om bildet. Bilde trenger ikke å være fra selve plassen en gang, bruk fantasien.
På denne måten står du bare ikke der som en statu, men du lar bilde ta oppmerksomheten fra sensor slik at du kan tørke litt svette, ta en titt på stikk ord, og føle deg mye mer "fri". Og det er lettere å huske siden du har sitt på dette bilde mens du har funnet informasjon til det.

Når det kommer til norsk, er det litt vanskeligere. I og med at du må ha mye informasjon, letteste er å lese gjennom boken. Ta notater som du virkelig husker og ta gode notater, ikke hele setninger og prøv deg etter på å se om du husker noe.
Du sier at du ligger tyntann, vis du føler at du mangler stoff og ikke kan det bra nok. En idé kunne vært å ta en del av emne, og virkelig pugge det. Men husk å les og øv deg gjennom hele emne, dette vil gjøre at du kan snakke fritt om meste parten, og vis du ikke helt greier å svare på noe(det du ikke pugget så mye), kommer faglærer med hint.

Dette var min erfaring med prøve-eksamen, og eksamen. Fikk 5 i norsk(prøve eksamen) og 6 i engelsk.
Sitat av robhol
Som tidl. sagt, jeg har ingen erfaring, men er det ikke en liten fare for at du bare får utsatt dritten og må ta den senere?
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis ikke. Jeg slapp ihvertfall glatt unna og har ingen karakter på eksamen i tiende klasse (å så trist å bli syk når man trekkes i norsk ).
Sist endret av Benson; 11. juni 2008 kl. 22:43.
Tør jeg spørre hva du kom opp i?

Hvis du kom opp i samfunnsfag kan du kjøpe min fremføring. Fikk 4 og er fornøyd med det
haha, noen venner av meg slapp muntlig eksamen pga at klasseforstander ble syk og var sykmeldt, og i tilleg så ble de sinn eksaminator sykmeldt ut resten av året.

Så bare å få lærerne til å bli syke
Sitat av Turbolego
næh, kan bruke lysbilder også...
Poenget er å ha noe med deg som du vet du kan snakke om uten å drite deg loddrett ut.
En person som kommer til eksamen uten noenting, kan bli spurt i alt mulig.
En person som har noe med seg, f.eks. en presentasjon om palestina-konflikten på en muntlig eksamen i historie, vil kunne vise fram en interessang presentasjon, og dermed "holde dem i sjakk" til slutten av presentasjonen med å stille spørsmål...

Eventuelt kan "kandidaten" som presenterer spørre sensorene "noen spørsmål?" innimellom i presentasjonen for å vise at selv om du står og pjatter i vei, kan du godt få spørsmål om det presentasjonen omhandler.
En presentasjon er en måte å styre spørsmålene til din fordel.
Vis hele sitatet...
Du har ikke hatt muntlig eksamen før, har du vel? For det første vil jeg tro at bare det å ta med seg en laptop inn i eksamenslokalet vil føre til vanskeligheter. Deretter, hvis sensor spør deg et spørsmål om hovedtrekkene til islam, nytter det lite å dra frem en presentasjon om kirkens posisjon på 1600-tallet.

Det er sensor som spør deg spørsmål. Og sensor vil ha svar på det han/hun spør etter. Det å plutselig ta over eksamineringen vil bare bevise at man faktisk ikke kan svare på det sensor spør etter.
Jeg snakker av erfaring: I fjor kom jeg opp i muntlig eksamen, noe jeg bare ikke orket (kall meg lat). Jeg sa jeg var syk, dro til lege, sa jeg hadde vondt i halsen og var slapp osv.

Hun trodde det bare var et virus, og at det kom til å gå over. Da jeg skulle dra fra legen bare spurte jeg etter en legeattest, og det fikk jeg, og dermed slapp jeg glatt unna eksamen
Kapitalist
Klix's Avatar
Har du kommet opp i naturfag, med øyet og lys som oppgave, kan du få min fremføring som jeg fikk 6 på
Du kan ikke slippe eksamen. Det er umulig å stryke på eksamen. Den er ikke så ille som man skal ha det til. Du får en utrolig god følelse når du er ferdig med den!

Ok, jeg leste at en hær slapp eksamen. Den var ny.
Sist endret av Mr.Fister; 12. juni 2008 kl. 02:24.
Raze: Det er to forskjellige typer eksamen nå, iallefall her i Stavanger. Den ene er 48timers forbredelse, du får vite fag og emne, f.eks Kristendommen på 1600-tallet(dårlig eksempel), og da kan de ikke spøre om hovedtrekkene til Islam.
Dette blir kalt prosjekt oppgave mener jeg(?)

Den andre er når du øver og pugger deg gjennom _FAGET_ og trekker emne på eksamens lokalet, her får du 30min(?) forbredelses tid og framfører det du har. Her får du låv til å ha med et notat ark inn til eksaminator, men du kan ha med bøker, data, hva enn du måtte ønske til dine 30 forbredelses minutter.

De forventer mye mer på 48timer versjonen, mye bedre framføring, bedre detaljert og gjennomført.
Å få legeattest er latterlig enkelt. Jeg hadde vært syk i fem dager, gått glipp av tre skoledager (man, tirs, ons), og da jeg kom på torsdag sa de at det var ugyldig fravær med mindre jeg kom med legeattest. Jeg hastet til legevakten, men de var stengt. Fredag ettermiddag, omtrent 48 timer etter at sykdommen hadde gitt seg, besøkte jeg legevakten igjen, uten andre symptomer enn en snufsende nese. Snufset noe voldsomt mens jeg satt en halvtime i kø, men i det øyeblikket jeg entret legekontoeret stoppet snufsingen, og jeg lot til å være frisk som en fisk, noe jeg i grunnen var. Faen.

Jeg forklarte saken til legen, at jeg trengte legeattest ifm. skolen, og at jeg hadde vært syk i nesten en uke. Han begynte å undersøke meg, hals, bryst, nese, full sjekk, mens jeg stadig og kontinuerlig mumlet unnskyldninger til friskheten min. Han dro brillene opp på pannen og satte seg tilbake i stolen og sa; "jeg kan egentlig bare forholde meg til det du sier, og tro på deg", før han serverte en voldsom reprimande mot skoleverket og norsk politikk for måten leger og elever nærmest blir tvunget til blant annet dette. Deretter samlet han seg, unnskyldte seg, og skrev ut en attest til meg mens han mumlet noe sånt som "ja.. jo.. må være .. tilbøyelig til å "se" symptomer..ja..frisk gutt..skriver ut attest, vi.."

Snål type, men fikk attesten lett som bare det, egentlig.

Forøvrig BØR du ta eksamenen din. Jeg er sikker på at jeg kunne unngått å stryke på en muntlig tiendeklasseeksamen -uansett- hva emnet var. Om det så var levesettet til fijianske innfødte under Swalo Bekamos regjeringstid på 300-tallet e.Kr, forutsatt at det var mulig å oppdrive info om det, enten på biblioteket, i leksikon eller på nettet.

Hvis det eneste du avhenger av er å ikke stryke, så bør du ta den. Har du kommet opp i noe håpløst noe, så får du heller ta 2eren eller 3eren, men stryke gjør du ikke, hvis du ikke kommer uforberedt. Et minimum av forberedelser, og man står muntlig i tiende.

Selv fikk jeg 6 på både matte muntlig og engelsk skriftlig eksamen i tiende.
Sist endret av Realist1; 12. juni 2008 kl. 04:18.
Trådstarter
31 2
Det er ikke det at jeg gjør det dårlig i fag som interesserer meg, men for siste gang; dette var et av de verste temaene jeg kunne ha kommet opp i. Faget er forresten norsk... Jeg har ikke problemer med norsk som et språk, men som et fag er det søppel. Enormt kjedelig søppel. Uansett, det blir kvalme og forhåpentligvis attest her; hva skjer hvis jeg ikke får attest? Bare stryk? Eller stryk + nedsatt i orden + halshugging etc?
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Sitat av Movimenti
Det er ikke det at jeg gjør det dårlig i fag som interesserer meg, men for siste gang; dette var et av de verste temaene jeg kunne ha kommet opp i. Faget er forresten norsk... Jeg har ikke problemer med norsk som et språk, men som et fag er det søppel. Enormt kjedelig søppel. Uansett, det blir kvalme og forhåpentligvis attest her; hva skjer hvis jeg ikke får attest? Bare stryk? Eller stryk + nedsatt i orden + halshugging etc?
Vis hele sitatet...

Det blir stryk, og muligheten er der for nedsatt orden.

Dette vil ihvertfall ødelegge for deg, ettersom nedsatt orden er noe det værste du kan få!
Mange skoler sorterer ut elever med nedsatt i orden og oppførsel ganske raskt.
Okei. Om du får stryk på muntlig eksamen kan umulig din lærer være god. På eksamen skal du MINST greie å jobbe oppmot standpunktskarakteren. Du skal vise læreren at du fortjener den 4/5 du har i standpunkt.

Igjen: Ungdomskole kan du forbrede powerpoint/lydbilde/ hva som helst.

For å fylle inn tiden: Legg til en sang (aner ikke hvilket fag det gjelder, men mye musikk passer inn), Kanskje et intervju du har forbredt tidligere, hvor andre hjelper deg med svar?!? Lage en powerpont (eller noe) med kun stoff du kan, forklar tydelig og sakte, gjerne hopp LITT ut av temaet for å vise helhet i faget... For eks i naturfag at du hopper ut fram karbonkjemien til fotosyntesen. (hadde om karbonkjemi, fikk 4'er ettersom jeg nevnte fotosyntese uten å fortelle hv det var) - Så ikke snakk/nevn tin guten å forklare hva det er.

Om du IKKE veit hva ting er, burde du ikke nevnes i stor grad.. For da spør noen sensorer om hva det er for noe. Å det dumeste en kan gjør epå eksamen er å si "jg veit ikke jeg".


Slå deg vrang, stam litt, få en litt sjelven stemme. - Viser du er nervøs, noe sensor igjen tar hensyn til.

Faglærer er til stedet, og han/henne hjelper deg med det han/henne VEIT du greier.

For all del. Om sensor spør om noe du ikke har hørt om - Fortell at dere ikke har hatt om det.

Dette var noen tips jeg fikk ramsa opp nå.. men må stikke. skasamen om 1 time på meg Vg2, barn og ungdomsfag (A) :P