Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1049
Leste akkurat på VG om det danske diskoteket Crazy Daisy i Viborg som har fått tillatelse av det danske datatilsynet å holde på personlig informasjon om deres kunder og gjester. Dette inkluderer bilder, fingeravtrykk og personfølsom informasjon.

Diskotekets eier, Henrik Karlsen håper at nattelivet endres hvis flere nattklubber og diskotek får tillatelse til dette.

Jeg kan forstå at nattklubber og diskotek gjærne vil vite hvem gjestene er, og jeg kan noenlunde se meg enig i at dette kanskje hadde endret folks holdninger når det er ute på byen, siden hvoren de går så vet man hvem de er.

Men det som gjør at jeg engasjerer meg litt i denne saken, og skriver post her, er jo spørsmålet om det egentlig er lov å holde på slik informasjon evt. om det er lov å innføre dette i Norge.

Fant dette på regjeringen.no.

Uttak fra loven:
Sitat av Datatilsynet § 5.
Datatilsynet kan kreve de opplysningene som trengs for at det kan gjennomføre sine oppgaver. Tilsynet kan kreve å få adgang til de stedene der personregistre, billedopptak som nevnt i kapittel 9 a og tekniske hjelpemidler fins, og til å gjennomføre de prøver eller kontroller som det mener er nødvendige. Tilsynet kan kreve nødvendig bistand fra personalet slike steder for å få utført prøvene eller kontrollene.

Datatilsynets rett til å kreve opplysninger er ikke begrenset av bestemmelser om taushetsplikt.
Vis hele sitatet...
Personlig mener jeg dette blir overvåking av oss, da de f.eks kan se hvilke nattklubber du har vært på til en hver tid. Det som også skremmer meg litt, med mindre jeg har misforstått loven helt, er fra uttaket av § 5, der det står at Datatilsynets rett til å kreve opplysninger er ikke begrenset av bestemmelser om taushetsplikt. Vil det si at de ikke har taushetsplikt ang. det personlige registeret sitt, og kan, i teorien gi ut personlig informasjon fra registeret til hvem som helst?
Har også gjærne lyst å høre deres meninger om saken.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Clr, så lenge det ikke er en forutsetning at de ikke skal gjøre det (dvs. gi ut personlig informasjon til andre) - som f.eks at de lover deg det når du registrerer deg - så er det heller ikke ulovlig for de å gjøre det.

Et enkelt eksempel er nettsamfunn: Dersom det er forankret i en brukerkontrakt, så kan nettsamfunnet fritt gi eller selge informasjonen du har oppgitt videre til 3. parter.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av Stormen
Et enkelt eksempel er nettsamfunn: Dersom det er forankret i en brukerkontrakt, så kan nettsamfunnet fritt gi eller selge informasjonen du har oppgitt videre til 3. parter.
Vis hele sitatet...
Ikke hvis personen som skriver under er under 18 år. Selv ikke hvis personen skriver under på at han er 18 år. Det var en ganske stor sak med Domeneshop.no for noen år siden der personer under 18 år hadde kjøpt og undertegnet kontrakter, hvor kontraktene ble ugyldiggjort.

Jeg liker ikke utviklingen i det hele tatt. Man kan snart ikke oppholde seg i det offentlige rom uten å være overvåket til enhver tid. Forkjemperene av denne praksisen sier det er for våres eget beste og for å gjøre det enklere, men spør dere selv, hva skal egentlig Selskap X med personnummeret ditt når du ikke står på lønningslisten deres? Heldigvis har vi et ganske våkent datatilsyn i Norge, og jeg ser ikke for meg at de hadde tillat noe slikt før tilsynet var lagt ned.
Clr
Clr's Avatar
Trådstarter
Sitat av Deezire
Heldigvis har vi et ganske våkent datatilsyn i Norge, og jeg ser ikke for meg at de hadde tillat noe slikt før tilsynet var lagt ned.
Vis hele sitatet...
Det er det danske datatilsynet som har fått dette gjennomført i Danmark. Se VG link.
Jeg vet ikke om det Norske Datatilsyn har kommentert eller vurdert denne saken, men kanskje om noen uker/mnd så kommer det opp saker om dette.

Jeg er ganske enig med Deezire ang. det med at vi blir mer og mer overvåket. Jeg hadde ikke likt at jeg ble lagret i databaser rundt om kring når jeg var ute på byen.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Det er jo ihvertfall greit at det lages sak om det, slik at de som evt. drar dit vet at de blir overvåket. Hvis de vil ofre litt personvern for en bra kveld på byen får det vel være deres valg?

Men ja, den dagen dette blir vanlig praksis kommer jeg nok til å rope en del høyere.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Jeg var nettop innom Craizy Daisy i Hjørring (annen by, samme utested tror jeg).

Der hadde de allerede begynt med bilderegistrering, men ikke noe fingeravtrykk.
Jeg norsk som jeg var slapp dette, men såvidt jeg så og forstod så måtte alle andre registreres med bilde og navn før de fikk slippe inn.

Ser ikke helt det store problemet egentlig, så lenge folk er fult klar over det, så kan de jo bare gå et annet sted hvis de ikke liker det.
Det er en litt vanskelig sak syns jeg. Det er mye slosskamper og ulumskheter på barer og diskoteker, og vi vil vel da gjøre alt vi kan for å få barer og diskoteker til å være trygge og morsomme å være på, og unngå drap/slosskamper og skader. Men på en annen side liker jeg heller ikke hvordan verden utvikler seg når det gjelder overvåking og sikkerhet. Jeg trekker linjer mellom dette, fordi begge deler spiller mye inn for tiden. Når vi skal på flyplassen og skjekke inn, så er det gjerne 3-4 sikkerhetsvakter som overvåker deg med et skeptisk øye, og kroppsvisiterer deg veldig. Det er litt det samme her. Alt for sikkerheten?

Hvordan vil da verden bli etterhvert når vi skal bli testet og tappes for informasjon hver gang vi skal gjøre noe offentlig? Skal hjemme være det eneste stedet hvor du kan være nogenlunde anonym og alene?
Clr
Clr's Avatar
Trådstarter
Som dere sikkert ser, i trådstarten min så ser jeg på begge sider, akkura som Max-Mekka, og jeg deler samme oppfating som han. Uansett så er det ikke noe som skjer i Norge akkurat nå, men vi skal jo ikke se bort ifra at det Norske Datatilsynet vil prøve å gjennomføre noe lignende hvis nattklubber og diskotek i Norge er motiverte.

Men jeg syntes responsen fra dere til nå har vært veldig konstruktiv og saklig ang. saken.
Keep it up nFF!
Sitat av SteInMetz
Ser ikke helt det store problemet egentlig, så lenge folk er fult klar over det, så kan de jo bare gå et annet sted hvis de ikke liker det.
Vis hele sitatet...
Det er nok få her som blir provosert av at nettop dette stedet innfører slike tiltak. For min del dreier det seg heller om at jeg syns det er for ille at man skal bli behandlet som en potensiell kriminell uansett hvor man befinner seg.

Det er en skremmende retning vi beveger oss i nå, og jeg frykter at om noen år så er DDR samfunnet en realitet, men jeg håper inderlig at jeg overdriver.

Tror det er viktig at ALLE er jævlig klar over hva artikkel 12 i menneskerettighetserkleringene faktisk sier:
Artikkel 12:
Ingen må utsettes for vilkårlig innblanding i privatliv, familie, hjem og korrespondanse, eller for angrep på ære og anseelse. Enhver har rett til lovens beskyttelse mot slik innblanding eller slike angrep.
Vis hele sitatet...