Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3960
Det finnes så mange tråder om rusmidlers virkning, avtenning etc. Jeg kunne tenke meg å høre erfaringer dere har ved slutt av forskjellige droger etter lengre tids bruk/store mengder. Selv bruker jeg bare ytterst få (inkludert alkohol) rusmidler, og relativt moderat, så jeg har aldri hatt abstinenser, annet enn litt søvnforstyrrelser.

Så jeg lurer ganske enkelt på hva som skjer ved bråstopp, fysisk såvel som mentalt, av de forskjellige stoffene.

Del i vei av erfaringer, på forhånd takk!
Sluttet brått på Kokain for 5 måneder tilbake etter 1 og ett halvt år med ett relativt stort forbruk(5-20 gram i uken).

Var mentalt innstilt på å slutte da det gikk knallhardt utover økonomien og virkelig hadde begynt å tære på psyken, så endte opp emd at jeg satt helt isolert i 2 måneder.
Savnet det ikke der jeg satt for meg selv, men fikk paranoia, angst og depresjon(Hadde vel alle disse symptomene før jeg sluttet og, men alt blir mye synligere og merkbart når man er nykter)

Alt i alt gikk det bra, har brukt det kun ved ett par anledninger siden da, og avhengigheten er helt borte.
Ikke for å kapre tråden din helt Cajsa, men det er et bra tema og ville likt å hørt om noen har klart å slutte 100% etter ett stort forbruk over lengre tid. Om de har samme livsgnist som før de begynte med droger, ikke føler lysten til å ta noe, passer inn i sosiale sammenhenger og ikke sliter med noe som helst etter å ha vært på kjøret.

Jeg opplevde iallefall etter en periode på 6 mnd med hasjrøyking at det var rart å være sammen med nykterne mennesker. At det var litt vannskeligere å føle seg tilpass og at hverdagen var litt kjedelig, men det ble normalt igjen etterhvert.
Har vel ikke så veldig overdrevent bruk av noe spessielt uten om at jeg røyker litt for mye, eneste som har skjedd når jeg har prøvd på et lengere opphold er at jeg sliter veldig med og sove, og er ikke altid psyken er på topp, men utenom det så er det vel ikke så mye.
Selv har jeg bare bedrevet overdreven rusbruk med avhengighetsskapende droger over lengre tid én gang, da gikk det i store mengder speed et års tid, og de siste tre månedene hver eneste dag.

Da opplevde jeg ikke stort mer enn slapphet/trøtthet en stund, samt psykiske plager i form av angst og dårlig selvbilde. Dette gikk over etter noen uker.

Dog kjenner jeg flere som har vært speedfreakere i mange år og sluttet brått (gjerne da i forbindelse med soning av straff), og de beskriver det slik: Først sover man i to uker, bokstavlig talt. Man er bare våken en liten del av døgnet og er helt slått ut resten av tiden. Så begynner det å gjøre vondt. Vondt i hele kroppen, alle organer, i en viss tid (et par-tre uker kanskje? Her hadde det vært fint om noen som har opplevd det selv kunne kommentere).

Heroin og andre ting skal jeg overlate til andre å svare på, selv om jeg sikkert kunne sagt litt om det. Har aldri opplevd abstinenser e.l. etter bruk av dette stoffet selv.
Jeg kuttet ut ALT i 2 år. Jeg drakk fast i helgene, røyket sigaretter og brukte snus daglig, drakk kaffe og andre koffeinholdige drikker, og hadde såvidt tatt en tur innom cannabisens verden, på den tiden hvor jeg sluttet.

Jeg sluttet også å spise sukker, og en del andre matvarer, i samme periode.

Rent fysisk, var det MYE vanskeligere å kutte ut matvarene enn rusmidlene, men i helgene, da andre drakk og brukte andre rusmidler, da føltes det ikke noe særlig å avstå fra "moroa". Jeg hadde imidlertid få eller ingen tilbakefall, før jeg bevisst avsluttet avholdsperioden.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg sluttet med benzo (valium,rohypnol osv.) etter 2 års daglig bruk.
Hadde en jævlig nedtur,stengte meg inne i 3 månder,ble paranoid,slutta jobben,
lå i senga hele døgnet,stiv i alle muskler med en satans hodepine.
har gått 4 månder nå og er på bedringens vei.
Jeg begynte på benzo for jeg hadde sosial-angst,
benzoen fjernet angsten,men når jeg slutta så hadde jeg fullstendig
glemt hvordan jeg taklet\mestret angsten.
Slutter du med benzo så lander du 1 hakk lavere enn når du begynte,
men ingen varige men.
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Å slutte med benzodiazepiner er svært tøft. Gikk over ett år med daglig bruk, sluttet på dagen. Gikk greit en uke, men så begynte jeg å få hyppige antilieptiske anfall. Var temmelig nedstemt i flere måneder etterpå.
Røyka meg gjennom hele første året på byggfag, hver jævla dag..Da jeg kutta ut ble det ca. 1 times søvn hver natt i 1 uke, så generelt manglende interesse for alt rundt meg og andre mennesker i en god del uker, helt til tankesystemet fikk snudd seg litt. Når man først blir klar over det er det mye lettere
Sluttet brått for noen måneder siden, etter flere års daglig bruk av hovedsaklig amfetamin, subutex og benzodiazepiner.

Det hele var enklere enn jeg trodde, og med "litt" arbeid gikk det ganske smurt. Det største savnet, er nåla. Men det er bare å innse at jeg aldri vil oppleve det igjen, og ikke sutre over den saken.

Sluttet også å drikke brus, og spise godterier sent i fjor. Må innrømme at suget etter søtsaker er verre enn stoff.