Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 6161
Har nettopp vaert ute i skogen aa plukka noen [COLOR=Red]rode fluesopp[/COLOR]. fant en som var fin rod og rund, saann som de ofte ser ut paa bilder. har kutta hatten i skiver og lagt bitene til tork paa badegulvet. Har planer om aa teste dem saa fort de blir torre. Noen andre som har erfaringer med fluesopp? Evt hva man bor spise og hva man ikke bor spise? Hvordan rusen ble o.s.v. svar mottas med takk (eng. tastatur btw ^^)
LoL, Du vet hvis du spiser noe feil på fluesoppen kan dette være svært dødelig! Vet mange som har død btw. Så anbefaler deg og ikke spis det!!!
Sitat av mopplest
LoL, Du vet hvis du spiser noe feil på fluesoppen kan dette være svært dødelig! Vet mange som har død btw. Så anbefaler deg og ikke spis det!!!
Vis hele sitatet...
Hmm, for du har peiling ja..
Anyways fant en post på NS om rød fluesopp som var nokså informativ og underholdende.


http://www.norshroom.org/ubbthreads/...true#Post23901
Takk for påminnelsen. Stikker i skogen og plukker fluesopp nuh
nb! følgende tekst inneholder garantert skrivefeil!

[color=red]Amanita muscaria[/color]

http://www.mykonet.ch/images/Lamellenpilze/Amanita_muscaria_Fliegenpilz300.JPG

Kort og godt:
vi kjenner den kanskje best som Rød Fluesopp, og mange tror nok at det er dødelig å spise den, det er derimot ikke riktig. Muscaria har giftige stoffer i seg, men dødsfall er meget sjeldne, selv ved sterke forgiftninger. [color=green]Grønn[/color] og Hvit fluesopp er langt giftigere.

I sjamanistiske kulturer var det vanlig for medisinmannen å innta soltørket (Soppene blir aldri konsumert rå, men i sol-tørket form hvor de hallusinogene stoffene er mer konsentrert (ibotensyre blir omdannet til det langt mindre giftige stoffet muscimol)) fluesopp, på denne måten tok han til seg giftstoffene og andre drakk deretter urinen hans, som gav den en like sterk, men ikke giftig, rus.
Entogent sett er denne handlingen knyttet til Sibir (og sansynligvis andre slaviske nasjoner), men man mener at det Indiske begrepet Soma stammer fra (det er også mulig at Buddhistiske skrifter referer til Muscaria (Amrita), men bevisene er svært svake). Forestillingen om at Vikingene brukte rød fluesopp til berserker ritualene sine stammer fra en svensk professor, etter han rapporterte sibirske sjamaners bruk.

om rusen:

I dag er det vanlig at man blander en dose Muscaria med litt Hasj eller Marihuana, dette gir visstnok en mer spirituell rus og eller det forhindrer kvalmen som kan oppstå.

Forgiftningen (rusen) synes å utarte seg forskjellig fra individ til individ. I tillegg varierer innholdet av de forskjellige stoffene fra sopp til sopp, samt når på året de er plukket. De typiske symptomene på forgiftning (rus) er:

* sanseforvrengninger,
* problemer med å skille mellom drøm og virkelighet
* visuelle forstyrrelser
* nedsatt evne til å skille mellom store og små ting (små gjenstander kan oppleves som enorme)
* muskelkramper, rykninger
* intens varme i kroppen, svette
* kvalme, oppkast og hodepine er også vanlig

I noen tilfeller blir oppførselen til personen beskrevet som manisk, til tider som gal.

Ekstra materiale, for den interesserte:

Var indernes "Soma" egentlig rød fluesopp? - Det egentlige ariyske folket var et krigerfolk. I annet årtusen før Kristus trakk de fra Nordøst-Asia sørover mot Indusdalen og Afghanistan. Derved forlot de sine fjell og hellige trær - de hvitstammete bjørkene som ved sine vekster som stakk opp fra trerøttene gav dem "gylden melk", Soma, som gjorde dem delaktige i gudenes visdom.

Gudeverdenen til disse ariyske stammene var mangfoldig. Indra var hovedguden, lysguden, dernest kom Agni, ildguden. Soma var både gud og plante, og faktisk den eneste planten som noensinne er gjort guddommelig!

Urspråket til ariyene utviklet seg etter hvert til grunnlaget for klassisk sanskrit og alle andre indogermanske språk. Og for tre tusen år siden ble ariyenes hymner til gudene samlet i det såkalte Rig Veda, som ettertida har arvet i intakt form. Sanskrit og vedisk kultur ble kjent utad for 200 år siden, og etter denne tida har vi lært mye om Indias filosofi, religion osv. Vel hundre av de over tusen versene som Rig Veda består av, gir en sterkt ekstatisk omtale av gudeplanten Soma. Det pussige er at i disse hundre versene finnes det ikke en eneste henvisning til plantens eventuelle røtter, blad, blomster eller frø. Bare hode og stilk er nevnt. Videre hevdes det at Soma vokser i fjellene.

Både historikere og botanikere har lenge undret seg over hva gudeplanten Soma egentlig kunne være. Det har vært gjettet på flere planter med saft som kan gi sansepåvirkninger - og både hamp (som gir hasj og marihuana) og ville druer har vært inne i bildet. Men det er nok den originale, amerikanske amatørmykologen Gordon Wasson som er kommet nærmest løsningen. Han har reist kloden rundt for å studere utdødde såvel som nålevende soppkultuser. Samtidig har han lært seg ei rekke originalspråk, slik at han kunne sette seg inn i de fremmede folkeslagenes forestillingsverden uten forkludrende oversettelser. I sin bok "Soma - Divine Mushroom of Immortality" fra 1968 hevder han at Soma var rød fluesopp som vokser i bjørkeskogen i de fjella ariyene forlot, og at versene i Rig Veda hyller minnene om denne tapte sansepåvirkende veksten. Både beskrivelsene og omtalen av bruken, særlig at Soma fortsatt er virksom etter å ha passert gjennom et menneske med urinen, taler for at det virkelig var rød fluesopp.

Hvis dette er riktig, vil den røde fluesoppen ha direkte tilknytning til den vediske religionen, forløperen til en av verdens store religioner, hinduismen! Men er det bare hinduismen som har rot i rød fluesoppkultus?

De som har lest Aldous Huxleys "Vidunderlige nye verden" gjenkjenner kanskje "soma" som det sløvende dope-middel som ble gitt innbyggerne av verdensstaten. Hvor han fikk dette navnet fra, skulle være greit. - Og den amerikanske avantgarde gruppa "Tuxedomoon" har laget ei rockelåt som heter "Soma".

NB!
Det er ikke ulovlig å plukke, selge og kjøpe rød fluesopp, men kjøper man det over nettet og blir stoppet kan man bli bedt om å forvise resept. Det er da egentlig ingen grunn til å bestille over nett, ettersom planten vokser i store mengder fra ca. midten av August og utover.
Sist endret av username:; 23. august 2006 kl. 20:43.
Sitat av Forconin
Takk for påminnelsen. Stikker i skogen og plukker fluesopp nuh
Vis hele sitatet...
Hores ut som du har spisst det for Hvor mye bor jeg spise (ca) for aa faa en god tripp paa det? Leste om Amanitas her, og tenkte at det er jo perfekt mens jeg venter paa at fleinen spretter opp
Faktisk vet jeg en del om sopp osv.. Jeg har noen i slekten som har tatt eksamen og èn jeg skjenner har død av Rød-fluesopp! Også har jeg hørt om noen andre som har død av og prøve og ruse seg av det!
jaja, ikke odelegg gleden min fordet da :P poster i morra naar jeg har konsumert jeg ^^
Sitat av mopplest
Faktisk vet jeg en del om sopp osv.. Jeg har noen i slekten som har tatt eksamen og èn jeg skjenner har død av Rød-fluesopp! Også har jeg hørt om noen andre som har død av og prøve og ruse seg av det!
Vis hele sitatet...
folk som deg iriterer meg volsomt!

jeg har lest(i skole bøke) og andre bøker att rød fluesopp er blitt brukt till ritualer og krig/kamp. snakk heller om noe du har peiling på!


jeg har ikke spist rød fluesopp. har ikke noen planer om det og. men ikke si at det er dødelig i små mengder. (kan godt hende at i store doser rød fluesopp er dødelig men ikke 1-4 sopper. (kan godt hende at en venn av deg har død av rød fluesopp, men han spiste den rå/høydose eller en høy dose tørket!)




BTW: Går skole nå er nykter da sjpern!
seriøst, gjør research, det er få dødsfall rapportert ved bruk av rød fluesopp! Jeg tror mer på den statistikken enn noen som "skjenner" noen som har hørt om noen som har blitt så forgiftet at livet ikke stod til å redde.
Det er veldig sjeldent at folk dør av rød fluesopp, men det _kan_ skje. Jeg har aldri hørt om en eneste persom i Norge som har dødd av rød fluesopp. Mange dør av fluesopp, men ikke av rød fluesopp/Amanita muscaria. Hvit eller grønn fluesopp står bak noe sånt som 90% av alle alvorlige soppforgiftninger i året i Norge. Heldigvis ligner de ikke det minste på rød fluesopp.

Jeg har aldri spist fluesopp, men etter å ha sett andre gjøre det tror jeg ikke det er noen god rus. Det syntes å være en enorm bodyload; spyttproduksjonen i munnen økte dramatisk, svette som silrant, oppkast osv. Hallusinasjoner mens man kaster opp og drooler nedover skjorta og rister i kuldekrampe var skremmende nok å se andre oppleve, har ikke ingen lyst til å gå gjennom det samme selv.

Det er mulig dette var et resultat av en for stor dose, går utifra at ikke alle blir så inni hampen dårlige?
Sist endret av knuthulu; 24. august 2006 kl. 10:36.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Den eneste likheten er den minskjørtet de har på midten av stilken. Hehe.

Jeg har prøvd å er ikke død, om det var en positiv erfaring vil jeg ikke kommentere.
Ikke skal jeg prøve å ruse meg på det igjen
Etter å ha lest tråden på norshroom hvor fyren pissa i stykker laptopen sin ble jeg litt usikker på om det skal prøves. :P Men blir vel til å gjøre det en helg snart Bare være forsiktig og IKKE ha noe laptop og lignende i nærheten som jeg kan pisse på ^^

Tur ut i skogen i dag hvis jeg rekker det Poster bilder av fangsten senere Tripprapport kommer så fort jeg får tatt en tur. (Og hvis jeg husker noe/husker å skrive ned under turen)
som tidligere nevnt, blander man litt med tjall, forsterkere det rusen, uten å de helt ekstreme effektene.
Sitat av username:
som tidligere nevnt, blander man litt med tjall, forsterkere det rusen, uten å de helt ekstreme effektene.
Vis hele sitatet...
Tørk soppen og skrap av skinnet/hinnen og det som ligger innenfor på toppen til soppen, cap`en eller hva den nå heter på norsk. Smaker litt skosåle å røyke, men det har en effekt.

Mer som at "noe" er uvanlig og at man er litt småtura enn en trip, minner kanskje litt om å røyke en salviajoint laget av salviabladet og ikke ekstrakt. Det minner ikke på noen måte om å røyke x10 salvia på pipe og bong, bare så det er sagt. Selv pleier jeg å få en slags følelse av at noe psykedelisk ligger og bobler rett under overflaten, tror så gjerne dette må være goe greier å blande med hasj.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg syns ordet "Tripp" bør defineres her.

Jeg har ikke hatt gleden(?) av å teste fluesopp selv, men de jeg kjenner som har prøvd, og andre (diskuterte dette med en fyr som eide en smart shop i amstedam når jeg var der) som har prøvd det ville så absolutt ikke definere det som en tripp.

De som fikk virkning, sa at det var som å være stein, på en annen måte, ingen fikk hallisunasjoner,
og det var langt ifra en trip, som jeg definerer rusen til psilocin (soppp) og LSD bl.a.

Fyren i smart shop'en sa også at den beste metoden var å røyke det.
Ordet tripp bør absolutt defineres, og jeg må lære meg å skrive setninger uten å glemme viktige småord innimellom...

Selv bruker jeg ordet tripp om stoffer som gir hallusinasjoner, ala LSD eller fleinsopp (for å nevne noen).

Mente å si at "Mer som at "noe" er uvanlig og at man er litt småtura, ikke en tripp". Forhåpentligvis var resten av posten min lettere å forstå. Uansett; røyker du tørka fluesopp blir du rusa, men opplever ingen hallusinasjoner - det er min erfaring. Farger ble litt ekstra klare og fine, men ikke mer enn enkelte typer hasj kan gjøre.
Sist endret av knuthulu; 24. august 2006 kl. 17:38.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Høres nesten ut som LSA (Hawaiian Baby Woodrose frø bl.a.) det du sier med "litt småtura" og farger er klarere. Har du prøvd det?
Sitat av mopplest
Faktisk vet jeg en del om sopp osv.. Jeg har noen i slekten som har tatt eksamen og èn jeg skjenner har død av Rød-fluesopp! Også har jeg hørt om noen andre som har død av og prøve og ruse seg av det!
Vis hele sitatet...
hehe, der ble mange sikre gjort om til 2 tvilsomme ja..
RØD-fluesopp går det ikke ann å dø v med mindre du spiser deg stappmett på det og i tillegg har skrumplever og hepatitt c+b i tillegg..
Må du automatisk vite så mye om sopp forresten fordi du har en i slekten som har tatt, ehh, "sopp-eksamen" da..?
Har ikke trippa før og er litt skeptisk til hele saken. Driver med fart daglig, gjort det i ett års tid utenom tida jeg er på sjøen for jobb=Nøktern i 7 uker . Men er flue sopp noe å annbefale igrunn? Høres ikke ut som allverdens da, men det kan kansje tenkes og prøves ut....

The Most PowerFull Drug On This Sea Is Fyrings og drikke seg dritings etter der igjen.
Powerful shitt det er garantert
Sist endret av Tias; 27. august 2006 kl. 15:09.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
XantoX: Her i gården skriver vi bokmål eller nynorsk, ikke dialekt. Har gått gjennom innlegget ditt og rettet på det mest dramatiske, men det er ikke noe jeg gidder å gjøre daglig; vær vennlig å skriv Norsk fra nå av.

Om fluesopp er noe å anbefale finner du jo fort ut av . Mange syns det er ubehagelig, men det er også de som mener det er noe helt for seg selv. Så du får nesten gjøre opp din egen mening
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tror ikke er fluesopp er bra for xantox:P etter et par dager på farten bruker jeg å få sms fra han der han sier han elsker meg:P hehe neida
▼ ... mange måneder senere ... ▼
DVDR rip as Secrets of Soma (http://www.somashamans.com)

http://www.demonoid.com/files/details/1060626/10938768/

INNHOLD:

Soma Master "Me > u" Sjaman Hawk har brukt Amanita Muscaria i 29 år, DAGLIG.

Og derfor, hard som han er ( http://www.youtube.com/watch?v=TZ1EQqldheI ) har han, på Soma-rus, mekket sammen en DVD til glede for de som har lyst å vite hva som skjer om man tar Amanita Muscaria på den korrekte måten.


TE:

Det vil også bli forklart hvordan man lager te av amanita muscaria.



Dette er et must å se for de som virkelig brenner for å ta Soma på den rette måten, dette er folkene pr dags dato jeg har kommet over til nå, med lengst erfaring når det kommer til denne soppen.


Releasen inneholder også bl.a. oppskrifter på Te, fudge osv.
Noen har allerede pastet denne oppskriften på norshroom også ser det ut til:

http://www.norshroom.org/ubbthreads/...true#Post89480
Rart at han har funnet ut ingrdiesene i Soma, mens historikere verden over ikke har kommet til enighet om hva det egentlig var...
Sant nok, men så var det vel heller ikke meningen at folk flest skulle vite hva det var. Tatt omstendighetene rundt det hele i betrakning, er Amanita Muscaria det nærmeste vi kommer.

Altså, den sterkeste teorien.
Og det er slik vi baserer -all- fakta pr dags dato.
Digital nomade
trippy's Avatar
når er det soppen begyner og poppe fram a? oktober eller noe?
Måtte være regga på den demonoid siden, noen som vet om en annen plass å laste den ned eller evt har en invitation code dit som kan sendes med på PM?
Sitat av mh9
DVDR rip as Secrets of Soma (http://www.somashamans.com)

http://www.demonoid.com/files/details/1060626/10938768/

INNHOLD:

Soma Master "Me > u" Sjaman Hawk har brukt Amanita Muscaria i 29 år, DAGLIG.

Og derfor, hard som han er ( http://www.youtube.com/watch?v=TZ1EQqldheI ) har han, på Soma-rus, mekket sammen en DVD til glede for de som har lyst å vite hva som skjer om man tar Amanita Muscaria på den korrekte måten.


TE:

Det vil også bli forklart hvordan man lager te av amanita muscaria.



Dette er et must å se for de som virkelig brenner for å ta Soma på den rette måten, dette er folkene pr dags dato jeg har kommet over til nå, med lengst erfaring når det kommer til denne soppen.


Releasen inneholder også bl.a. oppskrifter på Te, fudge osv.
Noen har allerede pastet denne oppskriften på norshroom også ser det ut til:

http://www.norshroom.org/ubbthreads/...true#Post89480
Vis hele sitatet...


Torrenten finnes også på ThePirateBay,

http://thepiratebay.org/tor/3668011/...anita_Muscaria
Vikingene spiste fluesopp før de dro ut til kamp. De blandet det med øl'en tror jeg.(mjød?)
Skriver du en tripp rapport etter u har spist em? HVIS du spiser dem da. Jeg tvinger deg ikke :P
The one who knocks
CosmoKramer's Avatar
Jeg ble faktisk en smule nyskjerrig selv nå. Men er mest keen på å røyke det. Noen som vet akkurat hva man kan og ikke kan røyke av soppen? Fikk ikke så mye ut av enkelte av postene her...
Selv tenker jeg å teste den rå. Enten det, eller koke den slik de advokerer for i Secrets of Soma.
Når jeg sier rå tenker jeg ikke mer enn 1-2 små biter.

Stikke ut i skogen med telt og panne, plukke, legge i kokende vann, og la den småkoke i 20 min.


BraveHammer, samme hva du røyker, bare tørk den skikkelig og prøv deg frem.
Tror moderasjon til de grader er viktig når det gjelder denne soppen.
Digital nomade
trippy's Avatar
men når er det den begyner og vokse da montro, som jeg spurte lengre opp i den forrige posten min?
Er vanlig sesong, det. August og utover.
Digital nomade
trippy's Avatar
ok, har tenkt og teste litt sopp jeg å har lest massevis nå...... jeg har sett fluesopp i juli før tror je
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av 406057
Vikingene spiste fluesopp før de dro ut til kamp. De blandet det med øl'en tror jeg.(mjød?)
Vis hele sitatet...
Dette er bare en myte, eller i beste fall en spekulasjon.
For de likekritiske historikerene, ja.


For sjaman Hawk som gikk ut i skogen og testet hvordan det ville være å ta såpass mye fersk fluesopp som det var påstått og spekulert i at Berserkene gjorde, virket det for ham som at det kanskje lå noe i det som ble sagt.

Han endte visstnok opp med å se alt som uklare energifelt, et raseri han aldri før hadde opplevd, og en aggresjon klar til hogge ned alt som rørte seg. Så for han personlig, ga det full mening at berserkene muligens hadde noe med denne soppen å gjøre.

Berserkene ble alltid plasert i fronten, siden soppen i store nok mengder gjør at dem egentlig ikke klarer å se forskjell på fienden og sine egne, men istedet hogger ned alt dem kommer over så lenge det beveger seg.
Sist endret av mahogn; 20. april 2007 kl. 13:48.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det kan godt være at han har opplevd aggresjon, men dette er såvidt jeg vet ingen normal opplevelse. Tvert imot er en vanlig effekt av A. muscaria oppgitt å være eufori og en følelse av fred.

Jeg betviler sterkt at dette er annet enn en myte, til tross for at Hawk har opplevd aggresjon.
Sant nok, for meg kan det gjerne være en myte.
Poenget er, Sjaman Hawk har brukt amanita muscaria daglig mer eller mindre religiøst i 29, snart 30 år - Jeg tror han vet hva han snakker om når det gjelder denne soppen, og jeg ser heller ikke hvorfor han skulle gidde å sette æren på spill ved å si ting som er helt på jordet.

Og det er det jeg mener, man kan betvile så mye som man vil helt til man har prøvd det ut selv og -deretter- uttaler seg. Da gjenstår bare kritikerene som baserer fakta ut på egen tankegang, uten å ha prøvd noe lignende selv. Den eneste grunnen til at vi betviler at berserkene brukte sopp er fordi vi ikke har funnet noe spor etter det.

Hva er det egentlig å finne spor etter?

Tho, gidder ikke lage dette til en diskusjon. For meg kan det like gjerne være blåbær berserkene spiste før de hogget ned alt rundt seg, enten det var fiender eller sine egne.
Sist endret av mahogn; 20. april 2007 kl. 14:42.