Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 2514
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
http://home.no.net/forsvar/dimme.html

hmmmm, fikk jeg med url'n nå?

jaja, her er hvertfall en side med diverse tips og trikks for å unngå kongens klær til alle dere slakapunger. enjoy
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
og en annen ting jeg nylig fant ut er at hvis du mudder (altså blir gjort til midlertidig udyktig) er det LITEN sjangs for at du blir innkalt igjen neste år slik som det egentlig skal være. det skjer bare hvis vi kommer i krig eller nærmer oss, og trenger så mange soldater som mulig. det er nemlig ikke ressurser til å få inn dem året etter. er såvidt nok til de som skal inn for første gang.

ps. man mudder ikke på sesjon, det skjer på rekruttskolen eller seinere, der man bare sier til legen at du ikke gidder, har ikke motivasjon i år eller.no, og så får du graden med en gang. mudding er lett.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Jeg skal inn neste år, så hvis jeg bare sier atte jeg føler ikke no for det, og har planer om å flytte ut akkurat nå, (ferdig med lærlingetid) etc etc, masse planer og vikke inn, så funker det? Heh
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av Ond^Sofa
Jeg skal inn neste år, så hvis jeg bare sier atte jeg føler ikke no for det, og har planer om å flytte ut akkurat nå, (ferdig med lærlingetid) etc etc, masse planer og vikke inn, så funker det? Heh
Vis hele sitatet...
mest sannsynlig. de tenker jo ikke på at du mest sannsynlig ikke vil komme inn igjen. husk å ta med at du vil inn, men det passer dårlig i år da blir de mye mer hjelpsomme.
Sist endret av Gusto; 28. februar 2002 kl. 19:30.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Opprinnelig postet av Gusto


mest sannsynlig. de tenker jo ikke på at du mest sannsynlig ikke vil komme inn igjen. husk å ta med at du vil inn, men det passer dårlig i år da blir de mye mer hjelpsom.
Vis hele sitatet...
Vil det ikke bare da bli avtalt ny dato for når jeg skal inn?
offtopic; Gusto, sjekk IRC!
Det kan jo være at det ikke er så lurt å skippe millitæret med en merkelig grunn, med tanke på at du kan bli spurt om det senere, når du skal søke jobb eller noe.
Men nå kan man ikke planlegge alt heller.
Om 100 år er allting glemt.
Men merkelige psykiske lidelser er ikke noe å drasse på. Om du ikke har dem da, da må du drasse på dem allikavel.
Arbeidsgiver har ikkje lov og spørre om koffoer du ikkje har vert i militæret, du er ikkje pliktig til å svara....
Men det virker merkelig hvis man ikke oppgir grunn, hvis man ikke vil inn i millitæret, så kan man jo ta siviltjeneste.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Huff, jeg skal vel inn til army'n til høsten ,men, men får vel bare bli ferdig med det
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av eskrrak
Arbeidsgiver har ikkje lov og spørre om koffoer du ikkje har vert i militæret, du er ikkje pliktig til å svara....
Vis hele sitatet...
joda, men det virker litt suspekt.
Opprinnelig postet av alliandre
Det kan jo være at det ikke er så lurt å skippe millitæret med en merkelig grunn, med tanke på at du kan bli spurt om det senere, når du skal søke jobb eller noe.
Men nå kan man ikke planlegge alt heller.
Om 100 år er allting glemt.
Men merkelige psykiske lidelser er ikke noe å drasse på. Om du ikke har dem da, da må du drasse på dem allikavel.
Vis hele sitatet...
det er jo bare å si på intervju at du hadde viktigere ting å drive med, f eks lage mat hvis du søker på kokke jobb, jobbe med pc hvis du vil bli noe innen pc etc... de skjønner jo det. man trenger jo ikke være mongo selv om man ikke vil inn i army`n, og det tror jeg de fleste arbeidsgivere skjønner.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
de fleste som ikke vil inn i milten har som grunn at de ikke gidder. selvsagt er det det. man vil gjøre annet. det vil jeg også, men jeg slapp ikke unna.

MEN, arbeidsgivere ser på milten som positivt, fordi der har man et helt år i tjeneste som det laveste av de lave, og da kan man se om personen takler å bli herset med og er lojal osv.

tingen er at før var det bortimot umulig å lure seg unna førstegangstjenesten. og de som er arbeidsgivere nå har nesten helt sikkert vært inne selv og ser gjerne at sine ansatte har gjort det samme. men det kommer til å forandre seg ettersom militæret ikke kaller inn alle lenger, og de fleste av de som har kommet inn ikke vil, og helt sikkert klarer å dimme tidligere i løpet av tjenesten. det er faktisk bare 40% av de som har blitt innkalt som fullfører.

uansett, poenget mitt er at førstegangstjenesten teller fortsatt noe blandt arbeidsgivere, men om 10 - 20 år er det sikkert ingen som bryr seg om slikt lenger, ettersom det da er vår generasjon som er arbeidsgiverne, og de fleste av oss har ikke så altfor mye til overs for førstegangstjenesten. dessuten forsvinner verneplikten snart allikavel.
det her sucks

jeg fikk utsettelse på tre måneder, så jeg kunne sende inn attester etter sesjon. jeg sendte inn attest på ryggsmerter, og det tok sin tid. i ferien som var nå fikk jeg svaret; tjenestedyktig.. nedtur, så nå blir jeg innkalt, og skal inn i juli. det gjør så jeg ikke kan søke noe skole nå, nå som jeg endelig har funnet skolen og linja jeg vil gå, må jeg vente et helt år selv om jeg kanskje dimmer med en gang ikke at jeg har sånne satseplaner om å dimme, men nå blir jo nesten alle sendt hjem uansett.. et år kasta bort (kanskje)
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
metz: ja det er kjipt. samme skjedde med meg i fjord. men du blir ikke sendt hjem uten videre når du allerede har blitt innkalt til tjeneste. da må du lure deg unna eller.no. eller kanskje legene på rekruttskolen din er greie og lar deg gå på grunn av ryggen.
Opprinnelig postet av Gusto
det er faktisk bare 40% av de som har blitt innkalt som fullfører
Vis hele sitatet...
så det er vel ikke umulig at jeg forsvinner hjem iløpet av tjenesten. en kamerat av meg som dimma etter 2-3 måneder var nesten sikker på det hvis jeg tok med attesten, fordi folka der oppe ikke har kompetanse til å holde deg igjen når det gjelder ryggsmerter. men er ikke egentlig sjansen for å bli satt til en annen jobb større da?

slutt å post nå da gewsto, 1666 poster.. tror jeg slutter på 666
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av Metz


så det er vel ikke umulig at jeg forsvinner hjem iløpet av tjenesten. en kamerat av meg som dimma etter 2-3 måneder var nesten sikker på det hvis jeg tok med attesten, fordi folka der oppe ikke har kompetanse til å holde deg igjen når det gjelder ryggsmerter. men er ikke egentlig sjansen for å bli satt til en annen jobb større da?
Vis hele sitatet...
jo, sjansen er egentlig ganske stor for at du får jobb i et kontorlandskap hvis du har ryggproblemer eller samme hva. bare du har et 'problem' av uansett slag kan du få deg en kontorjobb. det er nok av dem ute og går. det er jo egentlig helt kurant, det er lite militært som foregår på slike steder, det vet jeg utenom en øvelse i ny og ne, men det kan man overleve. eneste som er militært her er 2 øvelser i løpet av året, fyfo (fysisk fostring, bedre kjent som kroppsøving) vakt ca 1 dag i uken, kanskje litt mindre, og oppstilling på begynnelsen og slutten av dagen, men det er jo aldri noen befal som gidder å ta den, så snart forsvinner sikkert den og. et sted der det ikke skjer noe militært i det hele tatt er vernepliktsverket avdeling oslo. der er det på nippet soldatene, og befalet for den saks skyld, går med sivilt. de har ingen vakt, for det er garden sin jobb, ingen oppstilling, øvelser eller fyfo.

bottom line: de som ikke vil inn i milten, ut i skogen, opp i trærne og av med klærne (vel, kanskje ikke det siste), ha et eller annet luddig problem, og få en kontorjobb.

slutt å post nå da gewsto, 1666 poster.. tror jeg slutter på 666
Vis hele sitatet...
too late
Sist endret av Gusto; 1. mars 2002 kl. 15:36.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Jeg søkte på luftforsvaret på sesjonen. På sesjonen fikk jeg veldig dårlig på syn (noe jeg også har ). Legen sa jeg antakelig fikk en enklere tjenste.
Noen vet hva som kunne vært kult å havna på etter rekrutt skolen i luftforsvaret? Jeg fikk bare høre at det var masse slappe ting der...

offtopic 2k:

Må vel nesten slutte å poste på 1337 poster da
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av z0py3r
Noen vet hva som kunne vært kult å havna på etter rekrutt skolen i luftforsvaret? Jeg fikk bare høre at det var masse slappe ting der...
Vis hele sitatet...
det er rett. det kan både jeg og elukS skrive under på. 4/5 deler av basene til luft finnes nord for trondheim. faktisk, værnes regnes som en sørlig base. på rekruttskolen når du skal søke deg videre på en stilling MÅ to av tre valg være en base i nordnorge. eller, alle kan være nordnorge også, men du kan ikke søke tre eller to plasser i sørnorge. nå ser jeg at du er fra eide, så da antar jeg at du vil være i sørnorge. det du kan gjøre er å finne ut om det finnes noen flyplasser i nærheten som har en liten militærbase på samme plass. slike kan være sola, flesland, gardermoen, torp.. finnes sikkert flere. eller du kan gjøre som meg, havne på vpv og bli kvitt luft. luftforsvaret er jalla

og nesten alle stillingene oppe i nord er som vaktsoldat
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Opprinnelig postet av Gusto


mest sannsynlig. de tenker jo ikke på at du mest sannsynlig ikke vil komme inn igjen. husk å ta med at du vil inn, men det passer dårlig i år da blir de mye mer hjelpsomme.
Vis hele sitatet...
Jeg prøver en gang til, blir det ikke bare avtalt ny dato da?
f.eks fly rundt i korridorene på rekruttskolen natterstid innsmørt med sin egen avføring og rope slagord som: eine gurk sneaks sich mit meine bed, und sliche meine fothe.

Vil garrantert føre til tenners gnissel og at man blir kasta på hue og ræva ut av alt som heter rekruttskole,-
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av Ond^Sofa
Jeg prøver en gang til, blir det ikke bare avtalt ny dato da?
Vis hele sitatet...
jo, det var det jeg trodde også, men et befal sa til meg at det var lite sannsynlig at de blir innkalt igjen. kan hende han bøffet, men jeg tror ikke det. og han vet hva han snakker om.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Opprinnelig postet av Gusto


jo, det var det jeg trodde også, men et befal sa til meg at det var lite sannsynlig at de blir innkalt igjen. kan hende han bøffet, men jeg tror ikke det. og han vet hva han snakker om.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde det var slik at jeg sa, "kanke nå, passer dårlig".
Så avtaler vi ny dato, feks om et år, så får jeg bare ny innkalling vel?
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av Ond^Sofa
Jeg trodde det var slik at jeg sa, "kanke nå, passer dårlig".
Så avtaler vi ny dato, feks om et år, så får jeg bare ny innkalling vel?
Vis hele sitatet...
jo, da får du ny dato. formulerte meg sikkert dårlig tidligere i tråden. da får du bare en utsettelse. men hvis du blir gjort til midlertidig udyktig tar de deg ikke inn igjen. hvis du ikke er loco nok eller ikke har fucka nok rygg eller noe sånt kan du få mud. det holder nemlig ikke til dim. DA er det liten sjanse for at du kommer inn igjen. men som sagt, hvis det bare ikke passer blir det utsettelse, og da kommer du inn året etterpå eller kanskje året etter det igjen.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Okey.. men jeg vil ikke inn da, i hele tatt. Har vært på sesjon, men ekke så flink til å spille gal. Hehe
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av Ond^Sofa
Okey.. men jeg vil ikke inn da, i hele tatt. Har vært på sesjon, men ekke så flink til å spille gal. Hehe
Vis hele sitatet...
jeg ser at du er fra trondheim. da må vpv trondheim være et bra tjenestested for deg etter rekrutten. problemet er bare at det skal legges ned til høsten, utenom utskrivning. utkskrivning er den seksjonen på vpv som holder på med sesjoner. så det blir fortsatt noen menige der, men ikke så mange som før. du kan jo prøve å se om du klarer å komme deg dit. blir nesten som en vanlig jobb. eller du kan se om du klarer å få deg til værnes etter rekrutten. er jo litt avstand fra trondheim, men tålelig. der blir du sikkert vaktsoldat. hmm kom på noe, værnes skal legges ned også den skal integreres med madla i stavanger. men jeg vet ikke om det skjer nå med det første, så du kan følge med og se hva som skjer.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Vil ikke være her.. Bare gørr som skjer her da. Hehe.
Har jo søkt Ingeniørvåpnet, Hønefoss
Opprinnelig postet av Gusto


joda, men det virker litt suspekt.
Vis hele sitatet...
de har ikkje lov å spørr eingang...... pga, d kan vere psykiske lidelser tidligere og sånn, det kan bare ikkje...
si du er homo, så er d rett heim...
beste dimmetipset er vel bare å røyke deg en fet en dagen før du drar. eller en ukes tid først

3 kompiser som har dimma på den måten, det som skjer er at de skal ta pisseprøve, så spør de: er det noen som vil skille seg ut på denna testen så si i fra nå.

så sier man fra, et lite møte med mp, 2 18 år gamle jyplinger som "avhører" deg
et par timer senere: freedom ..

eller hvis du kommer enda lenger har jeg en kompis som kræsja to tankser. det funker utrolig bra og
skal fulllføre militæret eg, skjønner ikkje vitsen med å dimme....
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av sorath
beste dimmetipset er vel bare å røyke deg en fet en dagen før du drar. eller en ukes tid først

3 kompiser som har dimma på den måten, det som skjer er at de skal ta pisseprøve, så spør de: er det noen som vil skille seg ut på denna testen så si i fra nå.

så sier man fra, et lite møte med mp, 2 18 år gamle jyplinger som "avhører" deg
et par timer senere: freedom ..

eller hvis du kommer enda lenger har jeg en kompis som kræsja to tankser. det funker utrolig bra og
Vis hele sitatet...
eneste kjipe tingen med dette trikset er at du blir anmeldt, og du kommer ikke til å vinne den saken. greit nok, det er bare en fillesak, men det er jo greit å fortsette med ren vandel.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Opprinnelig postet av eskrrak
skal fulllføre militæret eg, skjønner ikkje vitsen med å dimme....
Vis hele sitatet...
Fordi militæret passer utrolig dårlig. Blir lissom en pause i livet mitt, på ett år. Og passer spes dårlig i og med at jeg er akkurat ferdig med lærlingetiden, og jeg og damen har flytteplaner etc etc.
Opprinnelig postet av Gusto


eneste kjipe tingen med dette trikset er at du blir anmeldt, og du kommer ikke til å vinne den saken. greit nok, det er bare en fillesak, men det er jo greit å fortsette med ren vandel.
Vis hele sitatet...
greit nok det, men hvor heavy er det å ha røyka en rev idag da? med mindre du skal bli toller eller snut så er det ingen som bryr seg. men hvis en ren vandel får deg til å føle deg bedre så
Tror ikke urinprøvet viser så veldig mye om man har stappet kokain i nesehulen eller røykt gannabis dagen før...
Dette kan du bli klokere av lese en "urinStick" etter en vellyket urinering i hvit beger....Yammmi...
Index:
-Hemoglobi
-Protein
-Leykocyter
-Glucose

Som f.eks sesjonsofficer alltid sier så er ikke urinprøven der for å ta noen for hasj røyking....mens for egen helse...vil du dimme går til psykologen og si at du ikke orker dette drite...verre er det ikke.
det er feil.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av sorath
det er feil.
Vis hele sitatet...
hva er feil?
at pisseprøven ikke går på om du har tatt narkotiske stoffer. det står jo faen meg narko-bikkjer og lukter på deg før du blir sendt med flyet. dette kan jeg bekrefte, det har skjedd 3 kompiser av meg. (les ovenstående post)
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
vel, los|kebab snakket om sesjon, og du snakket om rekrutten.
på sesjon sjekker de bare blod, protein og sukker. tro meg. både kebab og jeg er på vpv.

da jeg var på rekrutten tok jeg ikke urinprøve. men de tok blodprøve. og du har rett med at folk dimmer på rekrutten hvis de har noe 'slemt' i blodet eller urinen.
Kan faktisk være nyttig og morro å være i millitæret også.
Er ikke nødvendigvis så dårlig som mange tror.

Jeg mener at alle. Ink. jenter har godt av å komme vekk fra mor og lære å vaske osv. Skader ikke å må være nødt til å snakke med andre menesker heller.
Okei, nå skal jeg komme med et seriøst forslag til denne diskusjonen:

Man møter opp på sesjon som vanlig, men saken er at når man blir kalt inn til helsesøster, så forteller man henne at man har en del depresjoner og angstfølelser, man kan si det er pga tidligere rusmisbruk eller lignende. Så sier man at man ikke er helt klar og får angst når man tenker på at man skal inn i militæret, litt senere står det i vernepliktsboka med rødt stempel: "Tjenesteudyktig".

(Dette har gått med 2 kamerater)

Det som er litt kjipt er at det står i papirene dine at man har dimma på grunn av psyken, vis fremtidigere arbeidsgivere skulle finne på å spørre.

Eller man kan dra i militæret, være der et år, få nye venner, ha det gøy, krige i skogen osv, feste.. . alt etter hvor man havner hen. Hver sin smak.....
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Trådstarter
åsså må det legges til at ingen mÅ høre på methamorphose, da han tar alle sine visdomsord og tips fra den store Fyrst Juritsen( hvis noen lurer på hvem det er så er det bare å spørre meg eller methamorphose)

Skjønner ikke hvorfor alle skal prøve å lure seg unna militæret. Selv satt jeg på et kontor og et par dager i uka og hadde det skikkelig slækt med både tv, video og musikkanlegg. Dessuten synes jeg konseptet med gratis mat er ganske bra for en storspiser som meg. Tror jeg aldri har spist så mange toast i løpet av et år.

Dessuten er det fint å surre rundt et år uten å ha noe ansvar og ingen foreldre som maser på deg og ber deg om å gjøre det ene og det andre. Det er mye lettere å sette en kvisete sersjant på plass enn en rynkete mor!

jau jau
Opprinnelig postet av Metamorphose
Okei, nå skal jeg komme med et seriøst forslag til denne diskusjonen:

Man møter opp på sesjon som vanlig, men saken er at når man blir kalt inn til helsesøster, så forteller man henne at man har en del depresjoner og angstfølelser, man kan si det er pga tidligere rusmisbruk eller lignende. Så sier man at man ikke er helt klar og får angst når man tenker på at man skal inn i militæret, litt senere står det i vernepliktsboka med rødt stempel: "Tjenesteudyktig".

(Dette har gått med 2 kamerater)

Det som er litt kjipt er at det står i papirene dine at man har dimma på grunn av psyken, vis fremtidigere arbeidsgivere skulle finne på å spørre.

Vis hele sitatet...
neeeii....ikke helt da...
Det eneste autorisert for å dimme folk person i forsvaret er legen...ikke engang prest eller psykolog kan dimme deg..eneste disse to kan gjøre er å skrive en anbefalling til militærlegen som da ser hva som er best for deg. og hvis du sier til din sesjonslegen at du er deprimert og greir men har ikke med deg noen papir for å bekrefte det fra din event. fastlege eller psykolog så skal de mudde ( ofte 3mnd - 12mnd) deg...ikke dimme. da har muligens kompisene dine ikke fortalt hele historien om måten onkelen Per kom på besøk hver natt og koste med han. En annen sak er om du blir da dimmet i sesjon...Det står ingen steder på det "fripasset" man får levert hvorfor man er da blit "UD".

MUD = Midlertidig udyktig
-I denne tidsperiod skal du da skaffe papirer som beviser at du er helt fucka i hodet og greier ikke military...

UD = Udyktig....

Og så har du noe dritt som befrier deg fra militær tjeneste men kan tvinge deg til kontor arbeid og dritt...dette er da hvis du får nedsatt hørsel...2 eller under...tror jeg.
Onkelen Per, hehe Kan jo hende de hadde noen papirer, er jo ikke alle som vil fortelle for mye om sånt. Men må man ha papirer på at man er litt scitzo for å dimme da, holder vel med en god historie man forteller til psykologen i militæret ?
jes...Vet hvertfall at i rekrutten er det jævla lett å dimme...det er bare å ta tur til presten eller psykologen og la de skrive en anbefalling. Si at du er deprimert..en ting som er sikkert at hvis du går ut f.eks hver gang du har mulighet...drikker litt og får en refs også.. Sier du bare til militærlegen din at du har begynt å drikke og at du drakk nesten aldri før. Det siste forsvaret trenger er en alkoholisert soldat. Dette er mye brukt triks. til de som skal til militæret og har tenkt seg å ha noen dager ekstra perm (ulovlig fravær ) så er det en ting som funkker hver eneste jævla gang. Rett før du skal reise tilbake til tjenestestedet går du innom legen...helst militærlegen hvis du har mulighet og sier at du har hatt jævla diare. Dette funkker alltid hvis ikke du har allerede greid å få troppsj. mot deg. Og en ting til er viktig. meld deg til alle slags kurs og eksam. f.eks i universitetet. Da for du noen lesedager ++ eksamdagen fri. eller hvis du har tenkt å gifte deg..hehe. då lønner det seg å gjøre det før militæret slik at du får ektefelle tilleg..+++ lettere å få hjemmeboer status. Muligens litt ekstremt men hvis du har tenkt så er dette en glimrende mulighet. Hvis du da bestemmer å gifte deg i tjeneste kan du lett få 1-2 uker fri til dette (velferdsperm) som lønner seg å gjøre i rekrutten siden dette er til de fleste det kjipeste stedet de har i tjenesten.

-Obs! det er mye lettere å dimme i rekrutten en i sesjon. De fleste som prøver seg med psyko-dim i sesjon for kun MUD. Klart kan du bli mudda i rekrutten og men sjansen for å bli UD er større i rekrutten.
Sist endret av los|kebab; 7. mars 2002 kl. 19:51.