Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2422
Da jeg snart får mye fritid og har mulighet til å parkere hund hos familie mens jeg er vekke så vil jeg anskaffe meg en hund som er utfordrende, sterk, lojal og litt sånn, vanskelig.

Har lyst på ei tispe som beskytter pappa i bytte mot natt-turer..

Noen tips? Ser som sagt etter noe som bjeffer som det skremmer men fortsatt kan bli parkert i familiehus til tider. Faren min trente opp sist familiehund og hun var helt eksemplarisk.. Aldri måtte hun være i bånd, hun angriper ingen men hvis det ble dårlige vibber i lufta så sa hun faen i virkelig ifra.

Familiehunden som jeg elsker og får våte øyner av å skrive om er såpass gammel at hun har mistet hørsel og vett nå..

Så det er på tide å få min egen og starte fra bunn.

Kommer til å søke rundt på nett ETTER jeg har laget denne posten men håper på noen ivrige forslag fra freakere, jeg er forberedt på noen utfordrende år før hunden blir "eksemplarisk" men det skal hun bli Har noenlunde roen på hunder generelt.
Rottweiler uten klippet hale! Smart, sterk og snill men hvis det trengs nokså skremmende og biter hardt som en jævel. opptatt av territorium. Selv skal jeg kjøpe en Golden når familie hunden blir borte.
Sheltier har som regel et ekstremt bra lynne, jeg og dama har en

Passer veldig godt på familien sin og er meget lojal! Bjeffer kraftig.

Smarte og lettlærte, men røyter en del. Utrolig fine med den fluffy pelsen sin og kjent for å være vennlige, dog reserverte.
Vår er en hannhund, tisper er mindre og i manges øyne søtere.
Sheltien vi har er rett og slett en helt perfekt kompanjong å gå tur med og henge rundt med både hjemme og i naturen.
Elsker å kaste pinne over sånn cirka alt i verden.
Vår blir helt sprø og logrete og hopper opp på meg bare jeg sier ordet "tur" eller "pinne"

Alt i alt en jævlig søt, smart og vennlig men ikke minst lojal rase.

Vil skaffe meg Portugisisk vannhund, de er også noe å sjekke ut!!

Sheltier igjen:
Veldig flinke til å sette signalisere om de hører lyder i skogen i mørket eller hvis det går folk rundt huset. Om noe nærmer seg blir den veldig fokusert på "distraksjonen" eller "trusselen" og sier i fra med en gang!
Sist endret av krystallkongen; 23. november 2020 kl. 17:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har alltid likt engelsk bullterrier og de syntes jeg passer beskrivelsen av din "drømmehund"
Japansk Kai, minner om norsk buhund (finnes under 15stk i Norge)

De ble blant annet brukt til å jakte bjørn og andre rovdyr med før i tiden og en relativt lydig og intelligent rase, de blir ikke så veldig store og av egen erfaringer flinke med blant annet barn.
Sitat av Makken Vis innlegg
Rottweiler uten klippet hale! Smart, sterk og snill men hvis det trengs nokså skremmende og biter hardt som en jævel. opptatt av territorium. Selv skal jeg kjøpe en Golden når familie hunden blir borte.
Vis hele sitatet...
Jeg har hatt rottweiler og jeg og min samboer har nå golden retriever.
Av de to typene er det kun golden som har sagt ifra/skremt folk.
Rottisn jeg hadde fikk jeg aldri kustus på, men han skremte aldri folk om vi møtte dem ute. Ikke bjeffa, bare brydde seg ganske lite.

Om du trenger en som bjeffer/skremmer bort så bør du egentlig ikke gå etter en dominant hund.-Dominante hunder har ikke behov for å bjeffe osv da de kjenner plassn sin meget godt.
Rottweiler krever en god del også.

Eksempel:
Etter jobb 2t tur.
1t hjernetrim spredt utover dagen + div fellestreninger iløpet av uka
2-3 timer etter første tur så er det 1t tur igjen og ca 30min tur før jeg legger meg.
Problemet her er at bikkja ikke viser antydning til å være sliten.

Golden som vi har klarer seg med 1 tur på 1t om dagen og bittelitt hjernetrim så er den helt ferdig.

Om du skal handle rottweiler, schæfer eller andre brukshunder så må de også BRUKES. Ellers så kommer det problemer. Tygging på møbler, utagering mot hunder/folk osv osv.
Rottisn jeg hadde spiste opp 1 seng og 1 sjeselong sofa typ 10 seter.
Desverre måtte den avlives bare 1 år gammelt pga ressursforsvar og ekstremt sådan.
Kan sterkt anbefale golden retriever! Ikke de hvite, men de som er gyldne og har mer jaktlinjer, og nettere bygning. Jeg har min andre golden av denne typen nå, og de er helt fantastiske hunder! Veldig lettlærte, smarte og finnes ikke aggressive på noen måte, samt at de kan brukes til det meste. Men både den første og den jeg har nå kan skremme vannet av enhver som hører bjeffinga. Høres ut som en sint rotweiler når hun holder på, og jeg skvetter fortsatt like mye hver gang hun begynner, hehe!
Ville tatt alle råd fra freaks med en klype salt. No offense, hvis er mulig. Råd og tips, greit. Men har du peila deg inn på rase burde du prate med en erfaren oppdretter eller kontakte en hundeklubb.

Veit ikke om det er nødvendig å si, men en hund beskytter deg kun hvis det som truer faktisk frykter hunden. Hvis ikke du har trent den til angrep så tror jeg det er veldig romantisk å innbille seg at en hund skal ofre seg og sloss for deg når du blir fysisk angrepet. Det skjer sannsynligvis bare hvis du vinner, jævla medgangssupportere
Sist endret av Bothrops; 23. november 2020 kl. 21:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor ikke bare velge en fra samme rase som den som begynner å bli gammel, da husker du jo en viss mengde av det som allerede kreves.
Sitat av Makken Vis innlegg
Rottweiler uten klippet hale! Smart, sterk og snill men hvis det trengs nokså skremmende og biter hardt som en jævel. opptatt av territorium. Selv skal jeg kjøpe en Golden når familie hunden blir borte.
Vis hele sitatet...
Begynner bli noen år og generasjoner hund med forbud mot kupering av ører og hale i Norge nå. Dette er noe alle oppegående hundefolk vet så hvis du virkelig vil bli uglesett å ha en hund du bare lufter om natta så ja jøss bare å gønne på.
New generation
colakork's Avatar
Trådstarter
Bothrops du snakker utav ræva. Du kan ikke hund sånn mer enn at du vokste opp med en hund eller hva? Vet godt hvor farlig en hund som er trent opp til å være farlig er. Du snakker bare ut i rene lufta.

Jeg lander på bordercolli blandet med rottweiler nå, eller renraset schæfer. Virker som de mest "legit" og smarte hundene ute der, forresten.

Har sett hvordan det går med en schæfer som ikke blir trent godt nok. De blir såpass utav det når de ikke er kontrollert at dem skader seg selv. Sånn blir det ikke her.. Er som sagt jævlig glad i hund og connecter mer med hunder enn folk som skriker ut fakta de ikke vet om selv.
Sist endret av colakork; 23. november 2020 kl. 23:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Boxer. De sier i fra umiddelbart, noen ganger litt for mye. Kan være bare ei skjære i kattematen også er det full alarm. De er sterke, lojale, utfordrende og litt sånn vanskelig.
Anbefales forsåvidt ikke som første hund så erfaringen din kommer deg til gode og du må ha mye tid eller foreldrene dine må ha mye tid.

Basert på hva du søker er boxer midt i blinken, men det er mye arbeid og styr..

Edit: Ser du foreslår "renraset schæfer" og det er også et utmerket valg selv om de nok er litt mindre naturlig på vakt og forsåvidt også mindre arbeid.
Sist endret av Katt; 23. november 2020 kl. 23:03.
Dobermann. Da kan du ha en så kosete hund du bare vil. De snakker ofte og bjeffet er såpass kraftig at folk gjerne holder litt avstand. I de fleste tilfeller, så vil ingen tørre å kødde med deg og gjør de det, så er den BOFFEN de hører gå gjennom marg og bein.

Jeg bare advarer deg, du vil kanskje ikke ha en sofahund, men det er dobermann prøv å si nei når de setter dådyrøyne langt inn i sjela de ����

De krever en del, men du får sykt mye tilbake. De trenger føring, men ikke en sint eier. De er ikke typen til å tilgi fort, men i motsetning til hva folk tror, så er de fine familiehunder med mye humor, sjarm, samt at de ELSKER kos.

Uansett hva du velger, se om det er en klubb/kennel som du kanbesøke, før du tar valget. Ikke la deg lure av et søtt ytre. Og forhør deg med flere kenneler og gjerne meld deg inn i en gruppe på Facebook. Der kan man sjekke litt om de er gode hunder fra den og den kennelen. Siste du vil ha, er en «dårlig og syk» hund.
Amerikansk Bulldog!
Sitat av colakork Vis innlegg
Bothrops du snakker utav ræva. Du kan ikke hund sånn mer enn at du vokste opp med en hund eller hva? Vet godt hvor farlig en hund som er trent opp til å være farlig er. Du snakker bare ut i rene lufta.

Jeg lander på bordercolli blandet med rottweiler nå, eller renraset schæfer. Virker som de mest "legit" og smarte hundene ute der, forresten.

Har sett hvordan det går med en schæfer som ikke blir trent godt nok. De blir såpass utav det når de ikke er kontrollert at dem skader seg selv. Sånn blir det ikke her.. Er som sagt jævlig glad i hund og connecter mer med hunder enn folk som skriker ut fakta de ikke vet om selv.
Vis hele sitatet...
allright da, det var voldsomt. Trodde jeg kom med råd. Ikke godt å vite hvor mye folk vet. Var ikke meningen å tråkke deg på tærne
Sist endret av Bothrops; 24. november 2020 kl. 01:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av colakork Vis innlegg
Bothrops du snakker utav ræva. Du kan ikke hund sånn mer enn at du vokste opp med en hund eller hva? Vet godt hvor farlig en hund som er trent opp til å være farlig er. Du snakker bare ut i rene lufta.

Jeg lander på bordercolli blandet med rottweiler nå, eller renraset schæfer. Virker som de mest "legit" og smarte hundene ute der, forresten.

Har sett hvordan det går med en schæfer som ikke blir trent godt nok. De blir såpass utav det når de ikke er kontrollert at dem skader seg selv. Sånn blir det ikke her.. Er som sagt jævlig glad i hund og connecter mer med hunder enn folk som skriker ut fakta de ikke vet om selv.
Vis hele sitatet...
Det er en helt annen historie å oppdra en hund enn å vokse opp med en som andre i familien har oppdratt. Vi som har hatt noen hunder og da særlig brukshunder vet at det er prøving og feiling. Det bør du også ta med når du skal velge rase. At du er vokst opp med og connecter med hunder fritar deg ikke fra å gjøre de samme feilene med mindre du er 1 av 100 ekstra begavede.
Blandingshunder er søte og sjarmerende når du mixer Kreti med Pleti og kan få random farger, vil den få stå eller hengeører, eller hva med på halen? Det er en litt annen historie med brukshunder, da du ikke aner hva du får på godt og vondt. Du spiller med veldig høye kort og det er ikke bare hva du får eller ikke får men du vet heller ikke hva du får mer eller mindre av. Hele greia med brukshunder's mentalitet er nøye avl over tid for å få en balanse i skallen på hva som funker i hop og i passende mengder. Du ønsker altså å kaste alle disse kortene og spille "plukk opp"? Resultatet her kan bli katastrofalt. Du vil feile med den første hunden din, om det bare er bjeffing er du heldig men når en rottis begynner å gjete og gnage på syklister som en BC så er det ikke så kult lenger. Avlæring er som kjent mye vanskeligere enn innlæring og på enb førstegangshund vil du måtte avlære det du har gjort feil.

Hva mener du med at Schäferen skader seg selv?

Sitat av Katt Vis innlegg

Edit: Ser du foreslår "renraset schæfer" og det er også et utmerket valg selv om de nok er litt mindre naturlig på vakt og forsåvidt også mindre arbeid.
Vis hele sitatet...
Akkurat dette blir jo bare synsing. Schäferen har fått ødelagt mye av sitt rykte da rasen bokstavelig talt er blitt delt i henholdsvis bruks og utstilling. Bruks er av den gamle avlen mens utstilling ligger i ordet og er blitt en pyntedukke på bekostning av både fysikk og mentalitet.

At det er mindre arbeid i en bruksschäfer faller på sin egen urimelighet all den tid den og Malle er førstevalg som tjenestehunder bl.a. Om Schäferen er valgt vekk så er det på grunn av det første jeg nevnte, avlen er blitt helt føcka fordi det ble en populær rase som skulle gjøre seg bra i utstillingssirkuset og med det som sofahund. En god måling på "arbeid" er IPO der hundene skal mestre lydighet, spor og skydd (ikke til å misforståes med skarptrening som i tjenestehunder). Der gruser Malle og Schäfer røkla.

Utstillingssirkuset til schäferen har vært helt ekstremt fra de tok av på 80-90 tallet, de har sine helt egne stevner og må bare oppleves for å forstå hva det handler om.
Sist endret av Dough; 24. november 2020 kl. 07:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg vil anbefale deg å finne noen erfarne oppdrettere og evt miljøer rundt disse. Det å skaffe seg en hund er mer enn å bare finne en random dude på Finn.no som selger valp. Tiden man bruker i forkant på å undersøke kan hindre mye ubehageligheter i etterkant.

Spørsmålet om hva slags hund man burde velge blander jeg meg ikke borti. Folk har forskjellige preferanser og erfaringer.

Ha en fin ettermiddag!
At de forskjellige rasene kan ha litt forskjellige væremåter og kvaliteter er en ting, men ikke glem at hunder er som folk, de har forskjellige personligheter uavhengig av rase og oppdragelse. Noen er litt mindre for seg, andre er mer frempå. Jeg vet om store hunder som aldri hadde turt å forsvare eier i en kamp, men som hadde sprunget unna med halen mellom beina, den hunden nekter jeg å tro hadde gjort noe annet selv med lang trening og jeg vet om hunder som hadde drept deg helt uten trening om du hadde angrepet eier.

I de fleste tilfeller så tror jeg ikke en hund uten trening ville vært så mye til hjelp om du ble angrepet. Det er en fyr på youtube (som jeg ikke husker navnet på) som demonstrerer dette. Somregel trenger en hund lang trening for å klare og tørre å beskytte deg når ting går ned. Ikke alle, men i mange tilfeller.
Crimea River
Alec's Avatar
Syntes du TS er en klassisk dårlig hundeeier.
Det er ingen hunder som er vanskelige, det er bare eier som har valgt feil type hund.

I tillegg spør du etter en hund som kan skremme, noe som også er feil grunnlag for å velge hund på.

Kjøp deg en Chihuahua og behandle den som et menneske som alle andre gjør, så får du akkurat den hunden du er ute etter.
Eneste forskjellen er at den mest sannsynlig ikke vil utgjøre noen fare for andre mennesker.

En hund som "beskytter" eieren sin gjør det av usikkerhet og fordi den ser på seg selv som flokklederen.
Det gjelder selvfølgelig ikke hvis hunden er trent til å angripe mennesker, men det antar jeg ikke du har tenkt til siden du har mulighet til å "parkere" den hos familien.

Det er så mye av det lille du skriver som tilsier at du bør vente med å ha en hund. Du snakker om familiehunden din, men det er tydelig at du ikke var en av de som tok ansvar for den.
New generation
colakork's Avatar
Trådstarter
Alec ..
Bothrops.. Beklager for hvor hissig den posten det ble til deg. Alle tips og kommentarer er hjertelig mottatt, når jeg leste det du skrev om igjen så ser jeg at du bare ga din mening, ikke vær redd for å bjeffe tilbake på meg når jeg blir frekk, som jeg var Håper du ikke lar vær å poste til meg pga en frekk post

Hunden vil bli trent til å skade på kommando, den vil også bli trent til å gå uten bånd, simple kommandoer og menge seg med barn. Stiller ikke de samme kravene til en beskyttende hund, som en gjeterhund.

Forrige hund var en typisk gjeter hund som kunne gå fritt på et stort område og bli sendt hjem eller bort til andre hus på kommando uten følge.
Feks: HUND, gå til Nils! Så løp hun bort til Nils sitt hus og venta på trappen hans. -Stoppa ikke opp for folk eller andre hunder med mindre hun hadde løpetid.
Eller hvis vi var på tur så kunne vi si "Gå hjem!" så løp hun hjem igjennom skog og nedover fjell alene.

Lærte aldri hunden å gi labb eller rull rundt men ting som å vente DER på ubestemt tid, hold vakt, følg han, gå ned dit og "ta han" men det var aldri noe biting mer sånn hopp i beina og tjohei du går ingen vei.

Hun redda meg også nesten fra en razzia men jeg åpna døra alikevel... Hadde aldri hørt hunden knurre så mørkt før, hun lukta politi! Men nysgjerrige meg åpna døra alikevel og møtte på 2 ivrige betjenter som skulle komme inn.......................

Uansett!
Kommer til å få hjelp av pappa men vil ha ansvaret mest på meg selv sånn det blir mi tispe og at hun vet det. Men som sagt så kommer pappa til å være involvert i det, da som en guide for meg. Tispa kommer ikke til å være i tvil om hvem som er pappa/sjef.

Er helt sikker på at det kommer til å gå fint, over tid

Nå er det mye synsing på hundetyper, kommer ikke til å ta et valg forhastet, har god tid til å bestemme meg. No stress.

Andre interessante hundetyper var Dobermann og Bullmastiff.
Sitat av Alec Vis innlegg
En hund som "beskytter" eieren sin gjør det av usikkerhet og fordi den ser på seg selv som flokklederen.
Vis hele sitatet...


Han er ikke usikker på hvem flokklederen er, ei heller trent på å angripe mennesker. Også digger han andre mennesker, bare ikke vær fysisk truende. Det digger han ikke.
Sitat av colakork Vis innlegg
Alec ..
Bothrops.. Beklager for hvor hissig den posten det ble til deg. Alle tips og kommentarer er hjertelig mottatt, når jeg leste det du skrev om igjen så ser jeg at du bare ga din mening, ikke vær redd for å bjeffe tilbake på meg når jeg blir frekk, som jeg var Håper du ikke lar vær å poste til meg pga en frekk post

Hunden vil bli trent til å skade på kommando, den vil også bli trent til å gå uten bånd, simple kommandoer og menge seg med barn. Stiller ikke de samme kravene til en beskyttende hund, som en gjeterhund.

Forrige hund var en typisk gjeter hund som kunne gå fritt på et stort område og bli sendt hjem eller bort til andre hus på kommando uten følge.
Feks: HUND, gå til Nils! Så løp hun bort til Nils sitt hus og venta på trappen hans. -Stoppa ikke opp for folk eller andre hunder med mindre hun hadde løpetid.
Eller hvis vi var på tur så kunne vi si "Gå hjem!" så løp hun hjem igjennom skog og nedover fjell alene.

Lærte aldri hunden å gi labb eller rull rundt men ting som å vente DER på ubestemt tid, hold vakt, følg han, gå ned dit og "ta han" men det var aldri noe biting mer sånn hopp i beina og tjohei du går ingen vei.

Hun redda meg også nesten fra en razzia men jeg åpna døra alikevel... Hadde aldri hørt hunden knurre så mørkt før, hun lukta politi! Men nysgjerrige meg åpna døra alikevel og møtte på 2 ivrige betjenter som skulle komme inn.......................

Uansett!
Kommer til å få hjelp av pappa men vil ha ansvaret mest på meg selv sånn det blir mi tispe og at hun vet det. Men som sagt så kommer pappa til å være involvert i det, da som en guide for meg. Tispa kommer ikke til å være i tvil om hvem som er pappa/sjef.

Er helt sikker på at det kommer til å gå fint, over tid

Nå er det mye synsing på hundetyper, kommer ikke til å ta et valg forhastet, har god tid til å bestemme meg. No stress.

Andre interessante hundetyper var Dobermann og Bullmastiff.
Vis hele sitatet...
Skal du trene opp hunden til å skade på kommando? Noe sier meg at denne hunden din ikke kommer til å bli så gammel.
Sitat av colakork Vis innlegg
Alec ..
Bothrops.. Beklager for hvor hissig den posten det ble til deg. Alle tips og kommentarer er hjertelig mottatt, når jeg leste det du skrev om igjen så ser jeg at du bare ga din mening, ikke vær redd for å bjeffe tilbake på meg når jeg blir frekk, som jeg var Håper du ikke lar vær å poste til meg pga en frekk post

Hunden vil bli trent til å skade på kommando, den vil også bli trent til å gå uten bånd, simple kommandoer og menge seg med barn. Stiller ikke de samme kravene til en beskyttende hund, som en gjeterhund.

Forrige hund var en typisk gjeter hund som kunne gå fritt på et stort område og bli sendt hjem eller bort til andre hus på kommando uten følge.
Feks: HUND, gå til Nils! Så løp hun bort til Nils sitt hus og venta på trappen hans. -Stoppa ikke opp for folk eller andre hunder med mindre hun hadde løpetid.
Eller hvis vi var på tur så kunne vi si "Gå hjem!" så løp hun hjem igjennom skog og nedover fjell alene.

Lærte aldri hunden å gi labb eller rull rundt men ting som å vente DER på ubestemt tid, hold vakt, følg han, gå ned dit og "ta han" men det var aldri noe biting mer sånn hopp i beina og tjohei du går ingen vei.

Hun redda meg også nesten fra en razzia men jeg åpna døra alikevel... Hadde aldri hørt hunden knurre så mørkt før, hun lukta politi! Men nysgjerrige meg åpna døra alikevel og møtte på 2 ivrige betjenter som skulle komme inn.......................

Uansett!
Kommer til å få hjelp av pappa men vil ha ansvaret mest på meg selv sånn det blir mi tispe og at hun vet det. Men som sagt så kommer pappa til å være involvert i det, da som en guide for meg. Tispa kommer ikke til å være i tvil om hvem som er pappa/sjef.

Er helt sikker på at det kommer til å gå fint, over tid

Nå er det mye synsing på hundetyper, kommer ikke til å ta et valg forhastet, har god tid til å bestemme meg. No stress.

Andre interessante hundetyper var Dobermann og Bullmastiff.
Vis hele sitatet...
Du burde virkelig ikke skaffe det hund med den tankegangen der. Skummelt å tenke på at en hund kan ende opp hos deg.
New generation
colakork's Avatar
Trådstarter
Ja det er meninga ronniba
Sitat av colakork Vis innlegg
Ja det er meninga ronniba
Vis hele sitatet...
Da stopper vi der.