Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 7571
Har ikke mye peiling på hvordan det systemet fungerer i praksis men politisk for meg er det relativt åpenbart. Trodde de fleste mennesker ble innlagt pga skade for seg selv eller andre. Ser ut til at jeg tok grunding feil.

Mange grusomme historier, her og Ikke for å børste noen her med aktuelle lidelser men vil bare tilføye for å sette en pekepinn litt på dette at Norge såfremt som andre steder er i grunnen, i disse dager et sykt samfunn der selv mennesker med veldig reelle lidelser som i en svak tilstand er meget oppfordret til lovlig selv-skading når det kommer til slikt som deres eget kjønn. Verre er det at selv om et ekstremt antall studier peker til at disse menneskene fortsetter og være forstyrret meget suicidale og deprimerte likedan. Enda mer nevneverdig er at dette eksempelet ikke sees objektivt på som en lidelse av staten. Så derfor har de satt inn spesielle-gruppelover igjen nå slik at deres følelser ikke skal bli "krenket"(lol hva enn det skulle bety)

Det er virkelig rik form for hykleri når unormalt er gis bare en merkelapp som normalt av staten, så hva kan anses som normalt i det hele tatt da? Mens Dyrepulere går lovlig fri og staten lar selv-skading fortsette bare fordi det er et trendy politisk narrativ; I fornevte tilfelle dette temaet om at folk skulle kutte kuken av og sette in et fake høl.... For det er "politisk korrekt". Moro.

Hvordan kan nåværende system da være kapabel eller ha ansiennitet til å utrede og behandle noen psykiske lidelser I det hele tatt? I sammenligning et det grusomt og nesten som en spøk at noen skulle bli innlagt for det jeg vil kalle peanøtter i forhold.

Tror det er ganske åpenbart her å si de menneskene med de største mentale forstyrrelsene greier å holde seg fri og langt vekke fra psykiatri. Ingen snakk om selvrefleksjon eller behandling der nei. Tankesetter er det når man vet Elektrosjokkterapi og trepanering var helt normal praksis i tiår. Det "hjalp mye" gitt.

Folk bør ta hatten og gå til privat. Tror mange historier om disse bisarre maktovergrepene på ofrene for offentlig helsehjelp blir unngått slik. Og er det noen tvil om hva som er rett oppsøker man advokat, for få vet alle de rettighetene de har.
Sitat av vinkelslip Vis innlegg
Har ikke mye peiling på hvordan det systemet fungerer i praksis men politisk for meg er det relativt åpenbart. Trodde de fleste mennesker ble innlagt pga skade for seg selv eller andre. Ser ut til at jeg tok grundig feil.
Vis hele sitatet...
Jeg for min egen del ville tatt en dypdykk i hvordan systemet fungerer i praksis før jeg trekker en konklusjon om at det er politikk fremfor helse og livskvalitet som er grunnmuren i praksisen av ett såpass omfattende apparat som helse-apparatet i Norge. En kan enkelt stå på utsiden og gjøre seg opp en mening eller to om hvordan ting skulle blitt gjort, men det er såpass mange komponenter med i beregningen at det umulig kan la seg 'fikses' av en enten-eller-holdning eller tiltak.

Sitat av vinkelslip Vis innlegg
Mens Dyrepulere går lovlig fri og staten lar selv-skading fortsette bare fordi det er et trendy politisk narrativ; I fornevte tilfelle dette temaet om at folk skulle kutte kuken av og sette in et fake høl.... For det er "politisk korrekt". Moro.
Vis hele sitatet...
Å vrenge kjønnsorganet innover for å simulere en vagina er vel en situasjon en kan sammenligne med kosmetiske prosedyrer som facelifts, tummy-tucks, nosejobs i tillegg til kvessing av både kinnbein og kjeveparti. Like permanente, like inngripende og som snevert sett kun er for å tilfredsstille Jeg-et. Når det gjelder den delen om at dyrepulere går fri vet jeg ikke helt hva det er du sikter til, seksuell omgang med dyr er straffbart og så sent som 29. Juni siktes en mann i 40-årene i Trøndelag tingrett for seksuell omgang med dyr.

Sitat av vinkelslip Vis innlegg
Hvordan kan nåværende system da være kapabel eller ha ansiennitet til å utrede og behandle noen psykiske lidelser I det hele tatt? I sammenligning et det grusomt og nesten som en spøk at noen skulle bli innlagt for det jeg vil kalle peanøtter i forhold.
Vis hele sitatet...
Er litt usikker på hva det er du sammenligner her, men det er vel en begrunnet uttalelse vil jeg tro. Du mener at ''dyrepulere'' samt. transseksuelle burde prioriteres over..?

Sitat av vinkelslip Vis innlegg
Tror det er ganske åpenbart her å si de menneskene med de største mentale forstyrrelsene greier å holde seg fri og langt vekke fra psykiatri. Ingen snakk om selvrefleksjon eller behandling der nei. Tankesetter er det når man vet Elektrosjokkterapi og trepanering var helt normal praksis i tiår. Det "hjalp mye" gitt.
Vis hele sitatet...
Å føre en statistikk for mennesker som lider av 'de største mentale forstyrrelsene' og som har klart å unngått helsevesenet er vel så og si umulig, men det var en interessant tanke. Trepanering er jeg ikke helt med på, men ECT-behandlinger er dokumentert effektive for folk som lider av behandlings-resistente depresjoner.

Så mye som 80% som har fått denne behandlingen lindret symptomer og fikk bedret livskvalitet etter behandling.
.

Til sammenligning viser studier at antidepressiva bedrer 10-20% av tilfellene av depresjoner.

Bivirkningene av disse behandlingene er det også store forskjeller mellom:
  • ECT kan gi hodepiner, muskelsmerter, kvalme og forvirring. Disse går over etterhvert, og det skal understrekes at alle disse også kan komme av antidepressiva.
  • Antidepressiva kan gi kvalme, diare, vektøkning, hodepine, svette, skjelvinger, seksuelle forstyrrelser, impotens, søvnighet, søvnforstyrrelse, agitasjon, rastløshet, uro og angst, kramper, hjerterytmeforstyrrelse, lavt blodtrykk, hjertebank, munntørrhet, forstoppelse og høyt blodtrykk. For å nevne noen.
Dette er vel ikke akkurat the best of two evils, spør du meg.

Sitat av vinkelslip Vis innlegg
Det er virkelig rik form for hykleri når unormalt er gis bare en merkelapp som normalt av staten
Vis hele sitatet...
Stusser litt på hva som er normalen av og til, folk slutter aldri å forbause meg, på godt og på vondt. Freaks.
Sitat av Marlboro666 Vis innlegg
Jeg mener at i den situasjonen, med de ressursene som var tilgjengelig på det tidspunktet, så var det ikke så mye annet som var mulig.
Vis hele sitatet...
OK, men forstås det som at hadde dere hatt mer ressurser så hadde dere sluppet å bruke tvang? Det er isåfall et tankekors.

Det kan tenkes at det har med at jeg jobbet ved en mottakseksjon. Der kom pasienter rett fra legevakten/politibilen, og var i den mest akutte fasen av sykdommen. De var dessuten sjelden lenger enn 3 dager. Jeg har vanskelig for å se hva alternativene kunne være med så ekstrem atferd som jeg til tider var vitne til. Jeg tror også dette kan ha bidratt til at det var ganske høy toleranse for hva som kunne finne sted før de tyngre tiltakene ble forsøkt.
Bl.a. p.g.a. vg-artiklene Defending delte lenger opp, har jeg inntrykk av at det fungerer ganske anderledes mange andre steder.
Vis hele sitatet...
Det tror jeg nok, det er begrenset hva man kan forebygge på en sånn avdeling. Jeg har aldri vært på PAM, bortsett fra at jeg har rykket ut på en beltelegging der en gang. Jeg var på ingen måte imponert over hvordan den ble utført. Da var det jo masse folk tilgjengelig, men rutinene på hvordan det skulle gjennomføres skånsomt virket fraværende.
Er man som pasient utsatt for undertrykkelse? Hva blir rett å si hvis det blir rett å si noe i det hele tatt.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Tvangsbruk pga bemanning og manglende spesialister har jeg hørt om mange ganger. Man har ikke personen man trenger, eller kan ikke bruke den. Så er pasient litt farlig og vanskelig, så da kan tvangsbruk lette oppholdet - for de ansatte

Tenk om voldtektsofre ble møtt slik vi møter de som påstår overgrep i psykiatrien.
Den mistilliten...
Sist endret av meaculpaUIO; 22. november 2020 kl. 21:00.
https://www.baltimoresun.com/news/bs...story,amp.html

Denne var bra, legger til noen utdrag som er gjennkjennelige.

The irony is that psychiatry has always been oppressive -- even in the allegedly enlightened West -- given its imperious mandate to judge, manipulate and medicate what it decrees as undesirable behavior, and its sacrosanct power to lock up those who violate its norms.

It rests on haughty assumptions: that doctors, the sole arbiters of what's appropriate or delusional, know more about patients' inner lives than the patients do themselves, and that, if therapy stalls, it's because of the customer's stubborn "resistance" to such higher wisdom

But something new and drastic has been happening: their combined weight has heaved the whole system over on its head. Lately, psychiatrists are less oppressors than oppressed, increasingly controlled by higher authorities that dictate whom they will treat, with what, how and for how long.

to have mental problems treated like medical ones by insurance companies -- has turned into a Sorcerer's Apprentice nightmare, with psychiatrists tormented by the very tools they once found so useful.

insists that pharmaceutical companies merely offer "disinterested but selective support,"

Is it time to feel sorry for shrinks?

Once it was psychiatry that trampled these things, stuffing people into Procrustean categories; now psychiatrists are being told their judgment is superfluous and their compassion, irrelevant.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Å vrenge kjønnsorganet innover for å simulere en vagina er vel en situasjon en kan sammenligne med kosmetiske prosedyrer som facelifts, tummy-tucks, nosejobs i tillegg til kvessing av både kinnbein og kjeveparti. Like permanente, like inngripende og som snevert sett kun er for å tilfredsstille Jeg-et. Når det gjelder den delen om at dyrepulere går fri vet jeg ikke helt hva det er du sikter til, seksuell omgang med dyr er straffbart og så sent som 29. Juni siktes en mann i 40-årene i Trøndelag tingrett for seksuell omgang med dyr.
Vis hele sitatet...
Det å skulle drive lovlig på med og ha en total vrangforestilling on sin egen identitet som utarter seg grovt nok til å begynne og skjære og kutte i tissen og fornekte sine medfødte XX eller XY kromosomer er ikke sammenlignbart med og få seg et bryst-implant da dessverre.

Av en eller annen grunn trakk jeg finland opp i det, men mitt poeng var at dersom staten gir en gruppe suicidale personer med vrangforestillinger(relatert til kjønn) fri omgang i samfunnet og stemple disse som "normale", mens andre ikke fri omgang i samfunnet og tvertom, er ikke Staten som har makt over samfunnet lenger kapabel eller skikket til å bedømme praktisk talt hvem som er mentalt syk eller ikke når handlingene til staten i basis nå ikke har logikk i grunne men bedrives av et fiksjonelt narrativ på evig jakt etter en slags fiktiv likestilling man bare kan se på Star Trek.

Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Å føre en statistikk for mennesker som lider av 'de største mentale forstyrrelsene' og som har klart å unngått helsevesenet er vel så og si umulig, men det var en interessant tanke. Trepanering er jeg ikke helt med på, men ECT-behandlinger er dokumentert effektive for folk som lider av behandlings-resistente depresjoner.

Så mye som 80% som har fått denne behandlingen lindret symptomer og fikk bedret livskvalitet etter behandling.
.

Til sammenligning viser studier at antidepressiva bedrer 10-20% av tilfellene av depresjoner.

Bivirkningene av disse behandlingene er det også store forskjeller mellom:
  • ECT kan gi hodepiner, muskelsmerter, kvalme og forvirring. Disse går over etterhvert, og det skal understrekes at alle disse også kan komme av antidepressiva.
  • Antidepressiva kan gi kvalme, diare, vektøkning, hodepine, svette, skjelvinger, seksuelle forstyrrelser, impotens, søvnighet, søvnforstyrrelse, agitasjon, rastløshet, uro og angst, kramper, hjerterytmeforstyrrelse, lavt blodtrykk, hjertebank, munntørrhet, forstoppelse og høyt blodtrykk. For å nevne noen.
Dette er vel ikke akkurat the best of two evils, spør du meg.


Stusser litt på hva som er normalen av og til, folk slutter aldri å forbause meg, på godt og på vondt. Freaks.
Vis hele sitatet...

Hvis div antidepressiv og slike behandlings-arter hadde fungert så godt disse norske studiene mener hadde ikke mennesker begått rekordantall, la meg presisere, uhørt antall i selvmord her til lands og i andre vestlige land, og ekstreme mengder forsøk som ikke regnes med. Det hadde ikke vært såkalte selvskadings-kulter heller der folk deltar på div lukkede sosialmedia grupperinger heller.

Det merkes at følgende depresjons epidemier er heller ikke et debattemne for det skal egentlig ikke være slik, det er unormalt. Det utdypes heller aldri om den reelle grunnen til denne utrolig triste elendigheten der alle tilsynelatende må ruses ned eller må få seg elektrozhock i nøtten. For ingen er fødd til verden med det behovet. For all del så sier en del mer om samfunnet vi lever i nå enn om menneskene. For folk er jo tydeligvis ikke så glade som det skal has til.
Sist endret av vinkelslip; 23. november 2020 kl. 06:40.
Sitat av enkel Vis innlegg
https://www.baltimoresun.com/news/bs...story,amp.html

Denne var bra, legger til noen utdrag som er gjennkjennelige.

The irony is that psychiatry has always been oppressive -- even in the allegedly enlightened West -- given its imperious mandate to judge, manipulate and medicate what it decrees as undesirable behavior, and its sacrosanct power to lock up those who violate its norms.

It rests on haughty assumptions: that doctors, the sole arbiters of what's appropriate or delusional, know more about patients' inner lives than the patients do themselves, and that, if therapy stalls, it's because of the customer's stubborn "resistance" to such higher wisdom

But something new and drastic has been happening: their combined weight has heaved the whole system over on its head. Lately, psychiatrists are less oppressors than oppressed, increasingly controlled by higher authorities that dictate whom they will treat, with what, how and for how long.

to have mental problems treated like medical ones by insurance companies -- has turned into a Sorcerer's Apprentice nightmare, with psychiatrists tormented by the very tools they once found so useful.

insists that pharmaceutical companies merely offer "disinterested but selective support,"

Is it time to feel sorry for shrinks?

Once it was psychiatry that trampled these things, stuffing people into Procrustean categories; now psychiatrists are being told their judgment is superfluous and their compassion, irrelevant.
Vis hele sitatet...

Jeg forstår ikke hva det er som skal være relevant med at du har spadd opp en 20 år gammel kronikk fra en amerikansk lokalavis. Vi finner igjen de samme påstandene som jeg avviste i et tidligere innlegg, og nok en gang uten noen konkrete kilder til å støtte opp under disse påstandene.

At en amerikansk psykolog tillater seg å fyre av noen bredsider mot en annen profesjon er på ingen måte oppsiktsvekkende.
At dette skal ta form av et argument for hva enn denne tråden har sklidd ut til å handle om er derimot vanskeligere å få grep om.


Igjen, jeg er ikke uenig i at overgrep finner sted, det gjør det. Det er veldig synd at det ikke gjøres mer for å avdekke dette, og her er det stort forbedringspotensiale.
Det er veldig synd at pasienter opplever at de ikke blir lyttet til.

Personlig tror jeg grunner er så enkel som at det kommer så mange henvendelser uten rot i virkeligheten, at man ikke har ressurser til å følge opp, og dermed blir mange av de klagene som definitivt burde blitt hørt stående uten oppfølgning. Når en viktig grunn til innleggelsen ofte er sviktende virkelighetsoppfatning, så er det vanskelig å skille reelle klager fra oppfatninger med rot i pasientens egne problemer.
Jeg mener ikke dermed at det er greit at det er sånn, men for å finne en løsning må vi først verdsette mekanismene som leder til at det blir sånn. Jeg har ikke noe godt forslag til hvordan en løsning på dette problemet kunne sett ut, og jeg vil gjerne høre hva andre tenker om dette.

Når det er sagt, så er grunnen til at jeg fortsatt gidder å svare at de ville påstandene som kastes ut, hvor man får inntrykk av at psykiatrien er et slags straffeanstalt for anderledes tenkende, drevet av sadistiske psykiatere som ikke skyr noen midler for å drive inn nye galeislaver til formålsløse psykofarmakologiske eksperimenter, belteleggning og "elektrozhock i nøtten" har ingen rot i virkeligheten.

Forsøk på å imøtegå denne kritkken ved å etterspørre kilder står i beste fall ubesvart, og i verste fall presenterer man samme poenget på nytt.

Det har blitt reist et godt poeng fra kritikersiden, og det er at beltebruken varierer betydelig utifra hvor man er i landet, og dette er godt dokumentert.
Personlig tror jeg dette har med kultur ved hver avdeling å gjøre, og det er veldig uheldig. Her bør det definitivt komme et organ som undersøker alle betydelige avvik fra gjennomsnittsbruken av tvang, slik at disse virkemidlene ikke anvendes mer enn absolutt nødvendig.
Vil man ha virkelighetsoppfattelse så får man bare starte å gjøre
noe i stedet for å ikke gjøre noe.

Hva psykiatrerene kan gjøre? De kan høre på deg og medisinere deg. Det er ikke hokus pokus. Er like greit å gå i fra en slik plass fordi mer enn det er det ikke.
Sitat av Marlboro666 Vis innlegg
Jeg mener ikke dermed at det er greit at det er sånn, men for å finne en løsning må vi først verdsette mekanismene som leder til at det blir sånn. Jeg har ikke noe godt forslag til hvordan en løsning på dette problemet kunne sett ut, og jeg vil gjerne høre hva andre tenker om dette.
Vis hele sitatet...
Det er det jeg har prøvd å si noe om. Jeg er enig i at man må finne årsaken. Det er litt farlig å skylde det på enkeltstående psykopater og andre uegnede mennesker. Både fordi det neppe er sant, og fordi det reduserer det som er et strukturelt problem til å bli en samling enkelthendelser. Jeg tror det handler mindre om vond vilje, og mer om ressurser. Når en ferievikar har en avdeling helt alene, så får man ikke forebygge uheldige episoder. Når man blir satt til å delta i tvangsbruk uten en eneste opplæringsvakt, så er sjansen stor for at det ikke blir forsvarlig gjennomført. Kulturen preges selvsagt også etterhvert av at "sånn vi gjør det er vel greit". Man mister det kritiske blikket når man er sosialisert inn i en kultur, og bevisstgjøring rundt tvang må være et kontinuerlig fokus. Men det krever ressurser å prioritere sånt.

At alle steder med sårbare mennesker også vil ha en viss andel folk som utnytter dette, bør ikke overraske noen. Løsningen her også er å ha systemer som ikke gir dem fritt spillerom. Som sagt tror jeg ikke hovedproblemet ligger der.

Det har blitt reist et godt poeng fra kritikersiden, og det er at beltebruken varierer betydelig utifra hvor man er i landet, og dette er godt dokumentert.
Personlig tror jeg dette har med kultur ved hver avdeling å gjøre, og det er veldig uheldig. Her bør det definitivt komme et organ som undersøker alle betydelige avvik fra gjennomsnittsbruken av tvang, slik at disse virkemidlene ikke anvendes mer enn absolutt nødvendig.
Vis hele sitatet...
Problemet sånn jeg husker det fra de VG-sakene er at det ofte ikke blir registrert i det hele tatt. Så en gjennomgang av papirene kan se helt ok ut.
Sist endret av *pi; 23. november 2020 kl. 16:33.
Sitat av vinkelslip Vis innlegg
Det å skulle drive lovlig på med og ha en total vrangforestilling on sin egen identitet som utarter seg grovt nok til å begynne og skjære og kutte i tissen og fornekte sine medfødte XX eller XY kromosomer er ikke sammenlignbart med og få seg et bryst-implant da dessverre.
Vis hele sitatet...
Nå kan heller ikke bryst-implantat sammenligne seg med noen av de inngrepene jeg nevnte. Disse var: kosmetiske prosedyrer som facelifts, tummy-tucks, nosejobs i tillegg til kvessing av både kinnbein og kjeveparti.

Sitat av vinkelslip Vis innlegg
Av en eller annen grunn trakk jeg Finland opp i det
Vis hele sitatet...
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Jeg for min egen del ville tatt en dypdykk i hvordan systemet fungerer i praksis før jeg trekker en konklusjon om at det er politikk fremfor helse og livskvalitet som er grunnmuren i praksisen av ett såpass omfattende apparat som helse-apparatet i Norge.
Vis hele sitatet...
Som du kan se spesifiserte jeg dette i den første setningen i det forrige innlegget mitt. Har ikke sett at du nevner Finland i noen innlegg før nå.

Sitat av vinkelslip Vis innlegg
men mitt poeng var at dersom staten gir en gruppe suicidale personer med vrangforestillinger fri omgang i samfunnet og stempler disse som "normale", mens andre ikke fri omgang i samfunnet, er ikke Staten, som har makt over samfunnet, lenger kapabel eller skikket til å bedømme praktisk talt hvem som er mentalt syk eller ikke.
Vis hele sitatet...
Hvem sier de er suicidale? Og igjen, hvem er det du sammenligner denne gruppen med? Det er vanskelig å argumentere for eller imot når du ikke spesifiserer det. Resten av den uttalelsen kan jeg heller ikke svare på med mindre du har tenkt å være tydelig på hva det er du prøver å formidle her.

Sitat av vinkelslip Vis innlegg
Når handlingene til staten i basis nå ikke har logikk i grunne men bedrives av et fiksjonelt narrativ på evig jakt etter en slags fiktiv likestilling man bare kan se på Star Trek
Vis hele sitatet...
Okei? Jeg har aldri sett Star Trek.

Sitat av vinkelslip Vis innlegg
Hvis div antidepressiv og slike behandlings-arter hadde fungert så godt disse norske studiene mener hadde ikke mennesker begått rekordantall, la meg presisere, uhørt antall i selvmord her til lands og i andre vestlige land, og ekstreme mengder forsøk som ikke regnes med.
Vis hele sitatet...
Så selv om du ikke er godt kjent med det norske helsevesenet så vet du bedre enn forskerne som undersøker den problemstillingen du selv leter etter svar for? Ta en titt på innlegget mitt som du svarer på, der finner du lenker til kildene jeg bruker og du kan selv vurdere om disse kildene (med forsøk) er pålitelige eller ikke, hvis ikke hadde det vært morsomt å se deg forklare hvorfor.

Her har du ett kjapt google-søk over statistikken i Norge for selvmord, dette er første treff og Wikipedia er mindre pålitelig enn forskining.no som jeg lenket til over, men her kan du se likevel:
Selvmord - Wikipedia
Ifølge Verdens helseorganisasjon skjer det til sammen over en million selvmord i verden hvert år. I Norge er tallet rundt 550. De vanligste selvmordsmetodene er overdose på medikamenter og hengning. Risikofaktorer for selvmord er tidligere selvmordsforsøk og psykiske lidelser som for eksempel depresjon.
Vis hele sitatet...
Ta det for hva du vil, jeg er fortsatt ikke helt sikker på hva det er du leter etter. Kanskje bekreftelse for den uspesifiserte oppfatningen din?

Sitat av vinkelslip Vis innlegg
Det merkes at følgende depresjons epidemier er heller ikke et debattemne for det skal egentlig ikke være slik, det er unormalt. Det utdypes heller aldri om den reelle grunnen til denne utrolig triste elendigheten der alle tilsynelatende må ruses ned eller må få seg elektrozhock i nøtten. For ingen er fødd til verden med det behovet. For all del så sier en del mer om samfunnet vi lever i nå enn om menneskene. For folk er jo tydeligvis ikke så glade som det skal has til.
Vis hele sitatet...
Det er ett debattemne. Det som sies i forsøkene vi snakker om her er at de menneskene som har gått igjennom dem selv spesifiserer (gjøre rede for alle detaljer) hvordan behandlingen har påvirket deres liv i lengden. Hvis du likevel mener at du har ett bedre grunnlag til å slå fast at helsevesenet vet mindre enn deg; vær vennlig å fortsett å underhold meg.

Har heller ikke fått svar fra deg på hva du tenker på når du sier normalt. Det er heller ikke normalt å ha en datamaskin i fanget, eller en mobiltelefon i hånden, sko på føttene, tak over hode, kjøretøy til disposisjon eller ett behov for å mene noe så sterkt om noe du ikke kan noe om. Det er utrolig mange behov i vår hverdag som er kunstige, men det gjør dem ikke mindre legitime. Folk er ikke så glade som det skal has til? Kanskje det har mer å gjøre med at du ikke spør dem?

Jeg får ikke inntrykk av at du er den som vil ha svar på noe som helst, iallefall ikke hvis de går imot det du allerede har bestemt deg for. Er det normalt?