Hei, jeg står ovenfor et dilemma jeg gjerne hadde trengt litt innspill på. Jeg må søke skole før 15 april og jeg har lyst til å studere økonomi og administrasjon. Dette vil jeg gjøre i enten Trondheim på NTNU eller i Bergen på NHH. På NTNU er jeg sikker på at jeg kommer inn, fordi snittet var i 2023 5,3 ish og jeg har 5,55. På NHH var snittet i 2023 5,56 som vil si at jeg var 0,01 karakter unna. Dette er jo så nærme du kommer, men jeg kom allikevel ikke inn. Jeg vet at det er mer prestisje å gå på handelshøyskolen i Bergen, men det er noe jævlig dritt å ikke vite om man kommer inn før i slutten av juli. På NTNU vet jeg at jeg kommer inn + jeg har noen kompiser der som sier jeg kan flytte inn i kollektivet hos dem + at dama skal dit. Hvis jeg skal bo i kollektivet hos noen kompiser må jeg bestemme meg nå fordi de gidder ikke å vente med å se hvor jeg kommer inn (som er helt forstårlig). Foreldrene mine maser konstant om at jeg må prøve meg på nytt i Bergen, men siden det er så usikkert om jeg kommer inn får jeg jævlig dårlig tid på å fikse leilighet + jeg mister faktisk det jeg tror er drømmedama. Er ikke gira på noe langdistanse drit. Er NHH virkelig så mye bedre enn NTNU på økonomi? Jeg er 100% klar over at det er en bedre skole når det kommer til økonomi og administrasjon, men er det slik at jeg går glipp av masse jobbmuligheter hvis jeg har gått på NTNU istedenfor NHH? Foreldrene mine sier at det er mye mulig at karaktersnittet går ned på grunn av nå har flere hatt eksamen, men hvis man ser på tidligere år har faktisk ikke karaktersnittet gått noe ned på ihvertfal 4 år. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal gjøre det nå heller. Jeg er klar for å gjøre det skikkelig bra på skolen uansett og jeg har tenkt til å prestere bra uansett hvor jeg kommer inn. Noen som har noe innspill på hva som er lurt i situasjonen jeg står i?
Sist endret av chugjug420; 2. april 2024 kl. 18:55.