Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3329
Har ingen musikk erfaring eller kunnskap fra før, men bestemte meg for å prøve å lage et musikk prosjekt i August. Har laget flere potensielle sanger så langt, men lastet opp 3 for å få litt konstruktiv kritikk.

- Min By
- Til Mæ
- NOK

Føles rart ut å dele musikken, men der har du det. Er interessert i hva du synes om stilen, kvaliteten, mixing, flow, musikk relaterte ting~

Takk for at du tok tid til å høre
- Maim
Ikke det verste jeg har hørt, men tror du har mye mer å gå på.

Vokalen virker litt for lav, men er kanskje meningen i den stilen?
Vokalen virker også litt "tam", men litt EQ kan fikse mye.
Flowen er grei, men du detter ut enkelte steder. Det virker som om du presser noen av ordene for å få de inn og dette igjen fører ofte til at pusten ikke strekker helt til og man får ikke "punchet" der man vil.

Litt mer fokus på vokalen (uttale,flow og pusteteknikk) og litt mer miksing er nok alt som trengs =)

PS: Jeg er ingen ekspert på noen måte så dette er bare min mening
Maim's Avatar
Trådstarter
4 0
Når jeg startet så prøvde jeg å bruke en lofi rap stil, så har intensjonelt skrudd vokalen ned på -6 dB, men vet ikke om det fungerer. Må testes litt mer. Har sikkert ikke brukt nok EQ, eneste er trebel boost så får prøve å lære meg mer om EQ og generell mixing av vocal.

På NOK så tok jeg å freestylet versene mens jeg prøvde å skifte flow så mye som mulig, så blir veldig klumsete mens man kommer opp med ord (sånn jeg "skriv" sangan). Men merket at jeg bommet mye på beaten og presset ord inn. Men er min mest flow-et sang.

Hva du synes om "sang" delen i starten av Min By? Vet ikke om jeg kan pulle det off.
Er verset i Min By for tamt og stille?
I Til mæ, har jeg ikke edited ut pusting, er det plagsomt, eller gir det mer sjel i sangen?
I NOK har jeg delay over hele verse, fungerer det?

Vet at musikk er veldig subjektivt, men er interessert i hva andre synes. Ser etter ærlig tilbakemelding uansett hvilken kompetanse og setter pris på din mening.
Sist endret av Maim; 12. desember 2018 kl. 03:21.
Aner ikke hva/hvem lofi er så der får noen andre komme med innspill :P

NOK - Ja den virker veldig klumsete og selv om bytting av flow er bra så blir det litt kleint når man går offbeat så ofte. Det er også en del mumling spesielt på de raske delene. Kanskje jobbe litt mer med uttale fremfor fart. Når uttalen sitter er det lettere å gi mer fart etterhvert.
Det er derimot den låta jeg synes stemmen kommer best frem (som i at man kan kjenne litt på følelsen i stemmen av hva du prøver å formidle)

Til Mæ: Flowmessig den beste og uttalen er god. Savner litt mer "trykk" selv om det er en chill beat.

Min By: Sangdelen funker bra den, men jeg har veldig liten peiling på synging og teknikker så kan dessverre ikke si mer om den delen :P
Verset er ikke tamt, men lydbildet fra vokalen kunne vært klarere/skarpere (evt EQ og litt reverb kanskje?)

Sånn ellers:
- Pusting er viktig å ha med da null pust blir veldig "robotisk"/mekanisk. Om du har flere spor med vokal kan du klippe vekk pusting fra sidespor men la pustingen på hovedsporet stå.
- Prøv å varier en låt med og switche opp effekter (litt delay, litt reverb, kanskje litt destortion osv)
- For mer variasjon kan du også jobbe litt mer med rimoppbygging (AA,BB,AA) (ABABAB) (AA,BA,AB,AA)
- Om du foretrekker å skrive sanger ved freestyle, men er ute etter ett litt mer "solid" produkt vil jeg anbefale og spille inn en freestyle på en låt du liker. Hør deretter igjennom freestylen, finn alt du ikke er fornøyd med og finpuss (på dette stadiet kan det også være greit å bruke penn og papir). Når du har fått finpusset freestylen spiller du inn på nytt igjen (helst med teksten foran deg slik at du unngår å "snuble" i ordene). Derfra burde det bare være miksing og mastring =)
- Miksing er en kunstform så anbefaler å ikke bite over for mye på en gang.

Er sikkert noen som kan gi en mer nøyaktig fremgangsmåte for miksing her på forumet da det ikke er min sterkeste side dersom du er interessert i det =)
Sist endret av Tvi||ing; 12. desember 2018 kl. 03:58.
Maim's Avatar
Trådstarter
4 0
Lofi er low fidelity, men bruker å være mye chill + relaxing musikk.

Mye god kritikk, skal prøve å fikse opp på NOK. Har veldig lyst å ha en flow switch / double time sang, så burde skrive noe bedre til den. Var veldig bekymret for synge delen av sangen, siden jeg egentlig ikke vet noe om å treffe noter eller hvordan man gjør det.

- Har ikke tenkt noe på pusting til nå, har egentlig bare skrudd på beaten og prøvd å rappe / synge til melodien så godt jeg kunne.
- Hittil har jeg prøvd å variere med forskjellig mixing av reverb, compressor og delay, men høres ganske likt ut fortsatt. Tror ikke jeg har nok kunnskap innen mixing til å forstå hva alt gjør enda.
- Ja, alle sangene mine er AA,BB,AA. Nok det som føles mer naturlig ut og har ikke begynt å experimentere med tekstene enda. Som du sikkert hører, er det ikke noe komplisert skriving med ord spill, som vanlig rap bruker å ha, har holdt det veldig enkelt men skal prøve å skrive mer variert framover.
- Kom inn i musikk med å bare freestyle, så veldig vanlig for meg å one take en sang, skrive ned det jeg sa, omskrive det og prøve å recorde i sekvens. Men ofte høres det mer mekanisk ut enn når jeg freestyler. Hvis du hører på vers 1 fra "Søvnløs", hvor jeg ikke har dempet vocal, og omskrevet teksten fra freestyle: https://soundcloud.com/maimx22/sovnvers
- Ja, det er ikke lett å skjønne hva alt gjør og hvordan man balanserer alt riktig, men prøver mitt beste.

En annen ting, trenger sangene mer adlib?
Sist endret av Maim; 12. desember 2018 kl. 04:33.
Jeg får ikke hørt sangene akk nå, da jeg er på jobb.

Men kan gi deg noe tips ifh til miksing, komponering osv da jeg produserer en del musikk selv.

Det du kan gjøre for å fylle ut vokalene dine er å ha layers som fungerer som bakgrunns vokal. Det jeg bruker å gjøre viss jeg jobber med vokal er å ha 3 forskjellige layers med samme vokal. Pitch den ene en oktav ned, og nr 2 en oktav opp. Så setter du volumet til typ -12 db, eller hva du foretrekker, så den ikke stikker ut. Du kan også ha sykt mye reverb og delay på disse layersa. Dette gjør at vokalen stikker mere ut i mixen. Det som også er greit å huske på er å synge i rett toneskala, eller så nærme du kommer, ja du kan bruke autotune. Men det er ikke sånn at du automatisk høres bra ut i autotune.

Anbefaler deg også å skrive ned alle ideene du kommer på, når du ikke har mulighet til å spytte.

Jeg skal høre senere idag, når jeg er ferdig på jobb. Men jeg håper ihvertfall noen tipsene var nyttig for deg.
Sitat av Maim Vis innlegg
Lofi er low fidelity, men bruker å være mye chill + relaxing musikk.
Vis hele sitatet...
Takk for oppklaringen =)

Sitat av Maim Vis innlegg
Men ofte høres det mer mekanisk ut enn når jeg freestyler. Hvis du hører på vers 1 fra "Søvnløs", hvor jeg ikke har dempet vocal, og omskrevet teksten fra freestyle: https://soundcloud.com/maimx22/sovnvers
Vis hele sitatet...
Dette er nok den beste låten/verset du har så langt etter min menig.
Anbefaler å fortsette med å skrive om

Hvis du føler det blir mer mekanisk når du skriver om kan du jo alltids prøve å finne en flow som gjør den mindre mekanisk om du skjønner hva jeg mener :P

Sitat av Maim Vis innlegg
En annen ting, trenger sangene mer adlib?
Vis hele sitatet...
Adlibs er ikke nødvendigvis ett must, men det er en god måte å få litt variasjon, evt gi deg selv ett pusterom mellom spyttinga, spesielt på vers.

Ellers kan det jo være greit å jobbe med basic (beat + vokalspor) og når du har fått det i boks kan du alltids legge til adlibs,effekter osv =)
▼ ... noen uker senere ... ▼
har du sletta sangene igjen?? det var synd