Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 581
Hva er den beste måten og langtidsoppbevare cubenis sopp slik at den ikke mister så mye av potenten?
Det beste er i frysern, det nest beste er på et kaldt mørkt sted.

Kast oppi en pose silica gel.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Lufttett, lystett og varmtett
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Mekkelek Vis innlegg
varmtett
Vis hele sitatet...
også kjent som kjølig/kaldt
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Sitat av Dodecha Vis innlegg
også kjent som kjølig/kaldt
Vis hele sitatet...
Jepp Prøvde å få til et lite slagord så det sitter bedre
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Det beste er i frysern, det nest beste er på et kaldt mørkt sted.

Kast oppi en pose silica gel.
Vis hele sitatet...
Funker det å fryse dem? Hadde en ferdig batch en gang dagen før jeg skulle dra, så jeg måtte komme på en måte å oppbevare dem på. Det jeg leste meg frem til da var at det er dumt siden soppen består av så mye vann at den "sprenger" når den blir fryst uten å tørkes grundig først.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Manuehl Vis innlegg
Funker det å fryse dem? Hadde en ferdig batch en gang dagen før jeg skulle dra, så jeg måtte komme på en måte å oppbevare dem på. Det jeg leste meg frem til da var at det er dumt siden soppen består av så mye vann at den "sprenger" når den blir fryst uten å tørkes grundig først.
Vis hele sitatet...
Jeg har også hørt lignende, at iskrystallene ødelegger cellevegger og at soppen ender opp som ei slimete gugge når du tiner det opp igjen.

Jeg har personlig oppbevart sopp i norgesglass med en liten pose salt i over 3 år, ca 20 grader i en kommode, var fin når jeg og et par kompiser spiste det.
Sist endret av Dodecha; 24. januar 2020 kl. 20:12.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg har også hørt lignende, at iskrystallene ødelegger cellevegger og at soppen ender opp som ei slimete gugge når du tiner det opp igjen.
Vis hele sitatet...
Fryste ferske polske oppdretts kantareller er bare noe slimette gugge som ikke er verdt å spise, så det er nok noe i det
Sitat av Manuehl Vis innlegg
Funker det å fryse dem? Hadde en ferdig batch en gang dagen før jeg skulle dra, så jeg måtte komme på en måte å oppbevare dem på. Det jeg leste meg frem til da var at det er dumt siden soppen består av så mye vann at den "sprenger" når den blir fryst uten å tørkes grundig først.
Vis hele sitatet...
Hvis soppen er ordentlig tørr, så vil ikke dette skje. Har personlig fryst og tint sopp flere ganger, gikk bare godt. Det man må huske på er å ikke åpne opp glasset med en gang man tar det ut av fryseren. La den stå på det rommet der du har tenkt å åpne det i ett par timer (jeg venter 3-5 timer for å være sikker) slik at temperaturen på innsiden og utsiden av glasset blir den samme. For hvis det er kaldere på innsiden av glasset, så vil den suge til seg vann fra luften som kondenserer på innsiden.