Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4201
Hei!
I den siste tiden har jeg hatt en ekkel følelse av at telefonen min blir overvåket.
Jeg har fått dårligere dekning, og når jeg har dekning, og prøver å ringe noen, hender det ofte at det ikke kommer summetone, men at det ringer likevel. Ofte får jeg høre at "du høres ut som en robot," eller generelt mye støy i telefonen. Dessuten, når jeg skriver til noen på facebook VIA mobilen, kommer det opp i dobbel "fane" på messenger i noen sekunder... Det er flere rare ting som skjer, men jeg vet at mange mener man ikke kan oppdage om telefonen blir overvåket, men dette syns jeg er merklig med tanke på at jeg har en relativt ny iPhone 5S, og et godt abbonement hos Telenor.

Men, cut to the case... Jeg har bekjentskaper som arbeider hos kundeservice i Telenor. Er det noen mulighet for at disse kan finne ut om telefonen min blir overvåket? Ville helst se etter relevante svar her inne før jeg spurte vedkommende.

Mvh Pulev1
Nei. kundeservice får ikke vite slikt.

Og at det skulle skje noe som helst spesielt på telefonen din om du er overvåket er en seiglivet narkismyte.
Sist endret av liasis; 12. mars 2015 kl. 12:14.
Trådstarter
Sitat av moridin Vis innlegg
Nei. kundeservice får ikke vite slikt.

Og at det skulle skje noe som helst spesielt på telefonen din om du er overvåket er en seiglivet narkismyte.
Vis hele sitatet...
Okey, hva er kilden din på det? Hvor langt opp i systemet må man for å få vite dette? For så vidt jeg forstår, er det vel telefonoperatøren som foretar opptakene?..

Og jeg mener å ha lest at det med dekning kan være relevant, da de visstnok skal stille ned den nødvendige avstanden til "beste" mobilmast for mest nøyaktig posisjonering...
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Nei det er ikke teleoperatøren som trenger å ta opptakene. Politiet, PST og whoever driver med overvåkning i Norge. Dette kan gjøres med å sette opp midlertidige basestasjoner.

Du spør sikkert om kilde for påstanden: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...n-7928223.html

For øvrig interessant at det er svært få media som tar tak i dette.
Sist endret av m0b; 12. mars 2015 kl. 12:26.
Trådstarter
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Nei det er ikke teleoperatøren som trenger å ta opptakene. Politiet, PST og whoever driver med overvåkning i Norge. Dette kan gjøres med å sette opp midlertidige basestasjoner.

Du spør sikkert om kilde for påstanden: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...n-7928223.html

For øvrig interessant at det er svært få media som tar tak i dette.
Vis hele sitatet...
Det du sier her kan nok stemme det, og det er riktig artikkel du har linket til. Men, dersom de setter opp, og bruker egne, midlertidige basestasjoner, bør ikke dette være noe telefonoperatørene fanger opp? Ikke at det står skrevet overvåkning på min "bruker" hos operatøren, men at det er registrert bemerkelsesverdig lite bruk av deres basestasjoner, samt mye inn/uthopping av basene i nærheten av den midlertidige?
skulle ville tro at dette lå inne hos Telenor...
Neutral Good
Mith's Avatar
Hadde det vært noe som helst poeng å drive skjult overvåkning hvis hvem som helst på førstelinje hos Telenor kan finne ut hvem PST overvåker?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Hvis, hvis og hvis. Hva er det du vil fram til? Hva teleoperatøren kan og ikke kan gjøre er jo likegyldig for deg og politiet. Du vil fortsatt ikke få noen mer informasjon fra teleoperatør, og politiet kan fortsatt foreta overvåkning av for eksempel deg uten at du verken vet om, eller merker noe til det.
På eldre telefoner, som sony ericson w800i f.eks så kom det opp ett vindu med beskjeden "kryptering er avslått" eller noe sånt.. har sett det selv ett par ganger når jeg har tatt en tlf til kompiser som nettop er kommet ut fra kasjotten... Sikkert tegn på at onkel blå sitter og lytter...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nZaal Vis innlegg
På eldre telefoner, som sony ericson w800i f.eks så kom det opp ett vindu med beskjeden "kryptering er avslått" eller noe sånt.. har sett det selv ett par ganger når jeg har tatt en tlf til kompiser som nettop er kommet ut fra kasjotten... Sikkert tegn på at onkel blå sitter og lytter...
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikkje.

For det første vil politiet stortsett overvake ved å gå via telefonilevrandør. At dei teknisk kan avlytte på andre måter gjer ikkje at dei vil gjere det - det er eit tiltak som er mest aktuelt der ein ikkje veit kva telefon vedkommande vil nytte, men veit geografisk område.

Og du vil ikkje sjå det på din telefon om den du ringer til er avlytta; krypteringa i nettet vert ikkje formidla viare til den som ringer deg.

Så nei; du tar feil.
Så hvorfor så jeg klart og tydelig en beskjed på telefonen at kryptering var avsått da? forklar meg det! Ok, jeg kan gå med på at det kanskje ikke er 100% sikkert at politiet lytter på samtalen, men det er likevel veldig mistenksomt da, siden alle samtaler normalt er krypterte på gsm nettet..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nZaal Vis innlegg
Så hvorfor så jeg klart og tydelig en beskjed på telefonen at kryptering var avsått da? forklar meg det! Ok, jeg kan gå med på at det kanskje ikke er 100% sikkert at politiet lytter på samtalen, men det er likevel veldig mistenksomt da, siden alle samtaler normalt er krypterte på gsm nettet..
Vis hele sitatet...
Aner ikkje, men det er uviktig. Krypteringa gjeld kun radiodelen, og basestasjonen må åpenbart ha nøkkelen for å dekryptere datastraumen igjen.

Når politiet avlytter ein telefon går dei til nettverkslevrandøren og ber om å få kopi av samtale/trafikkdata. Nettverkslevrandøren lagrer det frå høveleg plass i nettverket sitt -altså lenge etter at trafikken er dekryptert av basestasjonen.

Det stemmer at politiet kan bruke falske basestasjoner, men å overvake personer, og ikkje stader, med den slags utstyr vil vere ekstremt ressurskrevjande, all den tid dei enten må ha ein mobil basestasjon som kan forfølje vedkommande, eller ha eit like godt utbygd mobilnett som teleoperatøren.

Dessuten gjev det ikkje meining at det kom opp på din telefon, om det var den som slapp ut som vart avlytta, all den tid det ikkje er ende-til-ende-kryptering; kun på radiodelen av sambandet.
Telefoner gjør av og til rare ting. Jeg har f.eks klart å ringe meg selv. Valgte kontakt og trykte ring, så ringte min telefon og mitt telefonnummer sto på skjermen. Jeg besvarte anropet. Det var bare stillhet
Du skal se at problemet ikke vil vedvare ved anskaffelse av ny telefon, eller ved gjenoppretting av fabrikkinnstillinger.