Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 3200
Har nylig bygd meg en pc, følte jeg la brukbart mye penger i den selv om jeg valgte en budget-gpu (venter spent på pascal gpu).

Spiller en del GTA V, men sliter fælt med stor performanceloss etter litt spilletid. I starten kjørte jeg på anbefalte grafikk instillinger, som var very high. Men merket etter noen timer at jeg begynte å miste frames, bare hakket litt smått nå og da, jeg overså dette, fortsatt å spille, men det ble gradvis verre. Til slutt var det så laggy at jeg prøvde å skru ned settings, dette hjalp overhode ingenting. Jeg reboota pcen og prøvde igjen, da funka det helt fint, inntil et par timer hadde gått så gjentok alle problemene seg.


Har prøvd:

-4-5 clean installs av windows10.
-Drivere som fulgte med på cd, å de nyeste driverne jeg fant på produkthjemmesidene.
-Laveste mulig setting på "GTA".
-Vertify integrity of game cache(STEAM-GTA).
-Laste ned og re-installere "GTA".
-Kjøpte "Dying light" for å teste et annet krevende spill(samme problemet her).
-Spille ved å bruke iGPU, måtte selvfølgelig ha på laveste settings. Ble problemer etterhvert på "Dying light", "GTA" kræsja i oppstart MANGE ganger, til jeg fikk startet, men det ble så lav fps at jeg ikke klarte å spille til evt. problemet skulle dukke opp.


HARDWARE:
-Samsung 850 EVO 250GB SSD (OS+GTA+DYING LIGHT)
-Intel Core i7-6700K Skylake
-Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB
-Corsair RM850, 850W PSU
-MSI Radeon R9 380 Gaming 4GB GDDR5
-ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO, Socket-1151
-Fractal Design Define S Black Window
-corsair h100i

Følger med bilder av MSI Afterburner logg som jeg satte i gang når GTA ble unplayable. fps veksler mellom 300 og 30.

PS. Har ikke veldig peilig på pc, mest basics +/- litt her og der.

Hadde vært supert med litt hjelp!
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Først og fremst, sjekk temp på gpu og cpu.

Jeg tror gpu blir for varm, og deretter throttler den ned når den når tempgrensen, ligger på rundt 90c.

Edit: Ser det er temp på den grafen, er dette mens du spiller?
Sist endret av Fleff; 12. oktober 2015 kl. 21:58.
Det er pga at du ikke har nok ram.

Sjekk hvor mye ram du bruker i windows når du begynner å få de fps dropsa.
Sist endret av Anonymousesick; 12. oktober 2015 kl. 22:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Først og fremst, sjekk temp på gpu og cpu.

Jeg tror gpu blir for varm, og deretter throttler den ned når den når tempgrensen, ligger på rundt 90c.

Edit: Ser det er temp på den grafen, er dette mens du spiller?
Vis hele sitatet...
Målingene var når jeg spilte ja. Temp er sjeldent noe over 60c på gpu. Har sett den oppe i 65. Vet dette er lavt. Vet ikke om det er pga jeg har god kjøling i kabinettet...?


Det er pga at du ikke har nok ram.

Sjekk hvor mye ram du bruker i windows når du begynner å få de fps dropsa.
Vis hele sitatet...
Har jo 16gb. Har prøvd rett etter clean OS install, med bare det mest nødvendige installert; Dvs. drivere og ikke utility progs etc..
Se på RAM bruken under spilling, det kan hende det er et memory leak.
Sist endret av Naphat; 12. oktober 2015 kl. 22:29.
Det ser ut som Anonymousesick er inne på noe. Om du ser på grafen på bilde nr.4 så har du brukt mye ram. Nøyaktig hvor mye greier jeg ikke å lese. Sjekk igjen i oppgavebehandleren om dette stemmer, og finn ut hva som spiser all ramen din. Personlig har jeg aldri kommet over 8.5GB bruk av ram, så 16GB skal holde i lange baner.
Det har nok ikke noe med RAM'en å gjøre.
Jeg kjører Windows memory diagnostic tool nå, så får vel se.

Det har nok ikke noe med RAM'en å gjøre.
Vis hele sitatet...
Hva kan det være da?
Temp på cpu er også viktig å sjekke. Og som de andre sier, sjekk hvor mye ram som blir brukt når det skjer.
Prøv også å skru av programmer i bakgrunn (antivirus, Spotify, Chrome, etc)
Sist endret av Putresopp; 12. oktober 2015 kl. 22:58.
Med Windows 10 er det lett å se hvor mye ram du har, og hvor mye som blir brukt i Prosesser-fanen med oppgavebehandlingen (ctrl + shift + esc). Sorter etter minnebruk, og se om det er noe som bruker mye mer RAM en det burde gjør. Om alt ser normalt ut her, så er det sannsynligvis noe annet som ikke er som det skal.
Sist endret av Flaskepost; 12. oktober 2015 kl. 23:02.
Når jeg har brukt MSI afterburner, så har jeg hatt OSD(on screen display) på. Jeg har aldri sett at det har gått over 10GB. Temperaturen på cpu går aldri noe særlig over 60c. Har corsair H100i-vannkjøling på det, har kjørt stresstester og benchmarking uten at temperaturen går noe særlig over 60.
Et kjapt Google-søk kommer opp med masse info om memory leaks i GTAV.
Må sies at jeg aldri har hatt problemer med spillet selv så jeg kan ikke
kommentere på hvilke løsninger som fungerer.
https://steamcommunity.com/app/27159...3999978225967/

Dying Light liker tydeligvis ikke AMD kort i det hele tatt.
Også her finnes det en del løsninger online men siden jeg har
NVidia så har jeg igjen ingen erfaring med de.
https://m.youtube.com/watch?v=ndEQd3h05yI
Så jeg har virkelig så uflaks at jeg valgte akkurat de to spillene til testing, hahaha!

Noen ganger smitter det over til windows i etterkant. Når spillet ikke vil mer og jeg avslutter til skrivebordet, hakker lyden f.eks.
Jeg erfarer en del BSOD også, får beskjed om memory management bl.a.
Sitat av sensati0n89 Vis innlegg
Når jeg har brukt MSI afterburner, så har jeg hatt OSD(on screen display) på. Jeg har aldri sett at det har gått over 10GB. Temperaturen på cpu går aldri noe særlig over 60c. Har corsair H100i-vannkjøling på det, har kjørt stresstester og benchmarking uten at temperaturen går noe særlig over 60.
Vis hele sitatet...
Om det er spill og noen få andre apper i bakgrunn er 10gb (eller i nærheten av det mye ram syns jeg).
Jeg kan spille, surfe og gjøre ganske mye før jeg i det hele tatt nærmer meg 6gb ram på Windows 10.
Jeg har formattert og er i gang med å installere clean igjen (for 6. gang!), og har fått et tips om å fjerne alle rambrikkene og sette dem inn en etter en.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Kan virke som om minnet ditt kan være defekt, evt disken din.

Dersom du laster opp filene du finner i C:\Windows\Minidump, så kan vi slutte med gjetteleken og heller komme med en diagnose :)
Sitat av Putresopp Vis innlegg
Om det er spill og noen få andre apper i bakgrunn er 10gb (eller i nærheten av det mye ram syns jeg).
Jeg kan spille, surfe og gjøre ganske mye før jeg i det hele tatt nærmer meg 6gb ram på Windows 10.
Vis hele sitatet...
Da må det jo være memory leak, men hvordan kan jeg få dêt når jeg nettopp har installert windows 10 og nødvendige drivere?

Sitat av Fleff Vis innlegg
Kan virke som om minnet ditt kan være defekt, evt disken din.

Dersom du laster opp filene du finner i CWindows\Minidump, så kan vi slutte med gjetteleken og heller komme med en diagnose
Vis hele sitatet...
Ettersom jeg nettopp har formatert og installert på nytt, så må jeg vel komme tilbake til deg på den
Sist endret av sensati0n89; 12. oktober 2015 kl. 23:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ville sjekket diskbruk i task manager også. Har hatt problemer med 100% bruk av disker som fører til utrolig lagg. Mange andre som har samme problemet hvis man googler litt rundt. I mitt tilfelle viste det seg å bare være noen løse SATA kabler
ram, skjermkort eller hardisk. Du får prøve å bytte ut noen av komponentene i den dritt pcen =) hehe

Start med skjermkortet
Sist endret av Anonymousesick; 13. oktober 2015 kl. 05:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Høres jo veldig ut som en minnelekkasje; minnet er fullt, Windows begynner å swappe til disk og ytelsen synker. De fleste programmer er heller ikke særlig flinke til å rydde opp i minnelekkasjer, og dermed tar det tid før plassen i minnet frigjøres - noe som igjen forklarer hvorfor det lagger også etter at spillet er avsluttet.

Sitat av sensati0n89 Vis innlegg
Da må det jo være memory leak, men hvordan kan jeg få dêt når jeg nettopp har installert windows 10 og nødvendige drivere?
Vis hele sitatet...
Minnelekkasjen skjer i programvaren (les GTA), og har ingenting med hvor nyinnstallert Windows er.

En minnelekkasje er ikke fysisk, det er ikke RAM-brikkene dine som lekker, men en programmeringsfeil hvor data som skrives til minnet ikke ryddes bort når de ikke brukes lengre. Da vil man over tid fylle minnet med unyttige data.
Sist endret av doseren; 13. oktober 2015 kl. 12:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
om det var memory leak, ville det ikke syntes i task manager da?
Lagget i GTA, gikk rett ut og printscreena
Sist endret av sensati0n89; 13. oktober 2015 kl. 16:53.
Ehem... Du la ikke merke til dette da?
Ehem... Du la ikke merke til dette da?
Vis hele sitatet...
Nei.. Som sagt, ikke så mye peiling.
Så da er det et par rambrikker som ikke funker som de skal da..?
Prøve å ta ut alle sammen og prøve en etter en da for å fikse eller evt. luke ut synderne
Sitat av sensati0n89 Vis innlegg
Nei.. Som sagt, ikke så mye peiling.
Så da er det et par rambrikker som ikke funker som de skal da..?
Prøve å ta ut alle sammen og prøve en etter en da for å fikse eller evt. luke ut synderne
Vis hele sitatet...
Nei det var vel feil.. Ser ikke hvor det er noe galt jeg...
Har redigert det ene bildet som var med første innlegget slik at det er tydeligere. Ser selv at det er noe som skurrer her, spesielt med tanke på at jeg har på ganske lave settings på GTA.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hmm, la oss håpe på en bluescreen

I mellomtiden kan du ta en minnetest med memtest86, og evt en test av SSD.

Jeg la merke til at skalaen for gpu-bruk er veldig flukserende mot slutten, er det her det startet å hakke? Dette trenger nødvendigvis ikke å bety at skjermkortet ditt er defekt, men kan være en bivirkning du får når det hakker.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Hmm, la oss håpe på en bluescreen

I mellomtiden kan du ta en minnetest med memtest86, og evt en test av SSD.

Jeg la merke til at skalaen for gpu-bruk er veldig flukserende mot slutten, er det her det startet å hakke? Dette trenger nødvendigvis ikke å bety at skjermkortet ditt er defekt, men kan være en bivirkning du får når det hakker.
Vis hele sitatet...

Fordi om jeg får bluescreen kan jeg sjekke i minidump?
Tenke jeg skulle kjøre en memorytest i natt, siden det kan ta noen timer.

Det hakker litt hele tiden, men er gjerne så ille mot slutten at jeg tenker at det må være så ille at det syntes godt et sted.

Spilte nettopp noen timer med "HWMonitor" på i bakgrunn, så ingenting ille der. Syntes Volten er litt høy. men det er default setting
Det hakker ikke litt hele tiden. Starter smått etter 1-2timer, å bygger seg opp
Vel, da har jeg kjørt memtest86 i et døgn. Null feil.
Har du noen form for overclock aktiv? Hadde lignende problemer med en litt ustabil overclock på cpu selv etter å ha brukt den auto-tuning greia til asus. GTA og Diablo 3 kræsjet etter noen timer med bruk. Merket ikke noe i andre spill. Resatte bios-settings etter tips om at det kunne være overclock som var litt ustabil, og etter det var problemet borte.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Har du noen form for overclock aktiv? Hadde lignende problemer med en litt ustabil overclock på cpu selv etter å ha brukt den auto-tuning greia til asus. GTA og Diablo 3 kræsjet etter noen timer med bruk. Merket ikke noe i andre spill. Resatte bios-settings etter tips om at det kunne være overclock som var litt ustabil, og etter det var problemet borte.
Vis hele sitatet...
Har prøvd med og uten OC

Har fått låne meg en 980 gpu idag, så får jeg se om problemet ligger der.
Har også testet andre ram-brikker i dag, men rakk ikke å virkelig teste det, men så antydning til hakking da også.
Ssd burde det jo ikke være ettersom Samsung 850 ikke skal ha de samme problemene som alle kjenner til med 840.
Så da står HK igjen da.. Om det ikke er gpu selvfølgelig
Fant feilen. SSD. Byttet til HDD med både OS og game directory, ingen hakking lenger
Sitat av sensati0n89 Vis innlegg
Fant feilen. SSD. Byttet til HDD med både OS og game directory, ingen hakking lenger
Vis hele sitatet...
Om SSDen var problemet er det vel smart å reklamere på SSDen?
Jepp, det er planen Takker for all hjelp jeg har fått her!