Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 14149
Hei alle sammen,

I februar blir jeg 18 og da har jeg veldig lyst til å ta lappen. Jeg har øvelseskjøre masse, men nesten bare med automatgir. Et par ganger med manuell.

I dag hadde jeg min første kjøretime med manuell på en Trafikkskole, og det gikk mye dårligere enn håpet. Jeg hadde ikke girereknikken helt på plass, og det førte til at jeg mistet fokus på enkelte andre ting. Desverre er det slik at jeg ikke på noen måte har tilgang på en manuell bil hjemme, og å skulle lære og øve meg på alt med kun kjøretime kommer til å bli ekstremt dyrt.

Derfor lurer jeg på om noen av dere vet hvordan det er med å ta automtlappen først og eventuelt manuellappen senere. Er det slik at en bare trenger å kjøre opp igjen for å ta det manuelt, eller må en gjennom alle de obligatoriske tingene som glattkjøring igjen?

Alle svar blir satt pris på
Anbefaler deg sterkt og ta ''full'' lapp. Altså oppkjøring med manuel.
Dette med giring osv, er noe du kommer overaskende fort inn i, og når du første får det til, så sitter det.
Dette er INGEN problem, og alle kjøreskoler Inkl den du går på, har masse erfaring med folk som kommer, og aldri har sittet i en bil før, så du får skikkelig opplæring, å dette går veldig fint!
Du er langt fra den eneste som sliter litt med dette, det tror jeg de fleste jør i begynelsen, alt må læres, sånn er livet!

Tar du oppkjøring med automat, har du ''restriksjoner'' på førerkortet ditt, som KAN være uheldig.
Å kjøre opp til manuell har mange fordeler, så jeg anbefaler det.

Dere har 'garantert' en slektning med manuell som kan låne den bort i noen timer. Og det kommer fort. Du kommer til å kvele den noen ganger, så går det prikkfritt.
Første bil er også greit å få i manuell, da det er dyrt å bytte automat-girkasse om den skal gå i stykker.

Det sagt - det er bare selve førerprøver du må ta på nytt om du har kjørt opp til automat og vil ha førerkort for manuell.
Om ingen du kjenner har bil med manuell, da kan du låne deg en moped noen timer på et jorde, eller en trøsykkel med gir. Det gir mye av samme treningen. Selve klutchingen er relativ enkel: Når bilen står stille må du være forsiktig ut med pedalen, men er du i fart kan du være raskere.
Jeg anbefaler også å ta lappen med manuell. Det er vrient i starten, men når du får teken på det er det like lett som å sykle. Mye muskelminne.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Etter slik jeg har forstått det, så kan du kun kjøre biler med automatigir om du velger å ta oppkjøring på automat. Det er fair enough, men du kommer til å angre. Å kjøre med manuell er ingen bagatell, det tar bare noen km langs veien - og vips så kan du det!

Gå for manuell!
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Det er fair enough, men du kommer til å angre.
Vis hele sitatet...
Jeg kjørte kun opp med automat og angrer ikke..
Trenger mindre øvelseskjøring(sparte penger), og etterersom jeg ikke har planer om å kjøre manuelt noen gang (hater det, og bor i en by) har det aldri vært et problem for meg.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av Ueland Vis innlegg
Jeg kjørte kun opp med automat og angrer ikke..
Trenger mindre øvelseskjøring(sparte penger), og etterersom jeg ikke har planer om å kjøre manuelt noen gang (hater det, og bor i en by) har det aldri vært et problem for meg.
Vis hele sitatet...
Om du øvelseskjører med manuell med foreldre så trenger du nødvendigvis ikke flere kjøretimer en om du kjører automat. Da manuell gir ikke krever så kjempe mye for å bli vandt til å kjøre med det.
Å ikke lære seg manuelt gir i Norge er en unødvendig begrensning. Hva om du i en nødsituasjon må kjøre noen på legevakta og du har kun en manuell bil tilgjengelig?

Ikke alltid bra for bilen, men du kan "tørrtrene" på giring uten å ha motoren i gang. Så får du hvertfall teknikken inn. Når du kjører finner du fort ut når du bør og ikke bør gire.
Har tenkt på det samme, for virker mye lettere å kjøre opp med automatgir, men som mange peker på her så kan du få problemer med det senere, så det fornuftigste er nok å bare bite i det sure eplet og kjøre opp med manuelt gir.
Hvor teit er det ikke når du skal låne bilen til en kompis så bare "åhh nei, den har jo manuell". Slapp av, giringa kommer. Det er normalt at det tar litt lenger tid med jenter.
Jeg hadde aldri rørt et bilratt før jeg satt der på trafikkskolen, og det gikk helt fint! Kjempeskummelt de to første timene, men så plutselig sitter det før man vet det.
Jeg skjønner veldig godt at det lønner seg å manuellbillappen.
Det jeg tenkte på som en mulighet er å ta automatbil på oppkjøringen slik at jeg kan kjøre bilen vi har hjemme og slikt, og så, om noen år kunne ta manuellbilen, når jeg kanskje har mer tid og penger til å investere i øvelseskjøringen. Det blir litt dyrere såklart, men da får jeg iallefall kjørt bil de neste årene.

Er det ingen andre som har gjort det slik?
Ja, det går an å kjøre opp til automat nå, for så å ta lappen til manuell.
Du må ta førerprøven på nytt.

Du kommer til å få en del dårlige habits, så vil si det er like vanskelig å stå førerprøven etter å ha kjørt bil noen år.
Sitat av Michelle96 Vis innlegg
Jeg skjønner veldig godt at det lønner seg å manuellbillappen.
Det jeg tenkte på som en mulighet er å ta automatbil på oppkjøringen slik at jeg kan kjøre bilen vi har hjemme og slikt, og så, om noen år kunne ta manuellbilen, når jeg kanskje har mer tid og penger til å investere i øvelseskjøringen. Det blir litt dyrere såklart, men da får jeg iallefall kjørt bil de neste årene.

Er det ingen andre som har gjort det slik?
Vis hele sitatet...
Da vi også bare hadde automat hjemme, gjorde jeg det slik at jeg kjørte mye automat hjemme for og få veifølelsen og erfaring, og giring osv lærte jeg skikkelig på kjøreskolen. Så det er eggentlig bare fordel om du kjører automat hjemme, for da slipper du og tenke på det, så kan du heller konsentrere deg om vikeplikter osv, så får du heller mer hjelp til giring når du kommer og skal ha kjøretime.
Sitat av Michelle96 Vis innlegg
Det jeg tenkte på som en mulighet er å ta automatbil på oppkjøringen slik at jeg kan kjøre bilen vi har hjemme og slikt, og så, om noen år kunne ta manuellbilen, når jeg kanskje har mer tid og penger til å investere i øvelseskjøringen. Det blir litt dyrere såklart, men da får jeg iallefall kjørt bil de neste årene.
Vis hele sitatet...
Bare sånn for sikkerhets skyld... du vet at med manuell-lappen, så kan du også kjøre automat? Så hvis du bare kjører opp med manuell giring nå, så får du likevel kjørt bil de neste årene, pluss at du slipper å tenke på å noengang ta lappen på nytt. Det burde egentlig ikke være et dilemma engang.
ArbeidsledigProletar
Du har et helt liv foran deg. KUN USA og Australia har automat som "default".
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Du kommer til å få en del dårlige habits, så vil si det er like vanskelig å stå førerprøven etter å ha kjørt bil noen år.
Vis hele sitatet...
Uenig. Var uten lappen i nesten 3 år før jeg kunne kjøre opp på nytt. Før jeg mistet lappen hadde jeg hatt den i 4-5 år. Besto førerprøven på første forsøk uten noen kjøretimer.
Du trenger bare noen som kan lære deg opp skikkelig, alt handler om det.
Tar du lappen med automatgir er det ingen stor greie, du må kun ta oppkjøring igjen senere med manuelt, men såklart, best med manuelt ifra starten av.
http://www.komplett.no/logitech-g27-racing-wheel/494999 (ser varen er utgått på komplett, men sjekk finn.no ellerno)
Og last ned Live for speed
( http://www.lfs.net/ )

Om du absolutt ikke har tilgang på bil med manuelt gir.
Sist endret av soulgoodman; 29. november 2013 kl. 15:54.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Slutt å hør på fjompene. Kjør opp til automat også skaffer du deg manuell når livssituasjonen din tillater det.
Du kommer til å facepalme deg selv senere hvis du kun tar sertifikat med automatgir. Det er lett å lære å gire! Ikke mist håpet med en gang.

Hvertfall for meg, så er jeg OFTE i situasjoner der jeg låner venner/familiens biler for å gjøre både det ene og det andre. Sjelden folk har automat altså!
Sist endret av ali88; 29. november 2013 kl. 16:16.
Sitat av gotejds Vis innlegg
Du kommer til å facepalme deg selv senere hvis du kun tar sertifikat med automatgir. Det er lett å lære å gire! Ikke mist håpet med en gang.

Hvertfall for meg, så er jeg OFTE i situasjoner der jeg låner venner/familiens biler for å gjøre både det ene og det andre. Sjelden folk har automat altså!
Vis hele sitatet...
DU burde facepalme deg selv. Du gir han råd som han ikke spørr om!!!

Om du har lappen med automat trenger du kun oppkjøring med manuelt!
All teori og praksisen er lik på manuell/automat.

I mitt tilfelle, så måtte jeg bevise ovenfor kjøre skolen at jeg kunne kontrollere en manuell bil ved å ha en singel kjøre time, så var det oppkjøring!
Jeg tok lappen med manuellgir, da vi bare har manuellgir på begge bilene hjemme, samt at nesten hele familien kjører manuell også.
Det å venne seg til giringen tar igrunn ganske kort tid, og det eneste som tar litt tid er å venne seg til en myk girovergang med clutch. De første gangene kommer det nok til å hoppe litt fra gir til gir, men med øving blir denne overgangen mer "smooth".

Forøvrig prøvde jeg å kjøre en bil med automatgir for noen uker siden, og jeg var _veldig_ nær å smelle foten ned på bremsa fordi jeg tenkte at "jeg må clutche".
Sitat av Betapirate Vis innlegg
DU burde facepalme deg selv. Du gir han råd som han ikke spørr om!!!

Om du har lappen med automat trenger du kun oppkjøring med manuelt!
All teori og praksisen er lik på manuell/automat.

I mitt tilfelle, så måtte jeg bevise ovenfor kjøre skolen at jeg kunne kontrollere en manuell bil ved å ha en singel kjøre time, så var det oppkjøring!
Vis hele sitatet...
Les OP igjen.

Alle svar blir satt pris på
Vis hele sitatet...
Jeg gir ett råd ut ifra personlige erfaringer mtp. å være ung og det å låne biler. Det er som sagt ikke sjelden at situasjoner oppstår der man plutselig havner i førersetet på en bil med manuellgir fordi situasjonen vil ha det til det.

Ta det helt med ro lille venn
Altså, det økonomiske spiller en stor rolle i avgjørelsen min her. Det er to måneder til datoen jeg skal ha oppkjøring og jeg er enda på det stadiet at å skulle fokusere på å gire krever veldig mye av fokusen min. Dermed at jeg blir mindre oppmerksom på trafikken og den type ting. Om jeg skal mestre manuell bil fullt kommer jeg til å trenge en del øvelse, og det vil si mange timer hos en kjøreskole. Mange tusenlapper.

I tillegg kommer jeg ikke til å være rundt manuelle biler de førstkommende årene. Om jeg skulle oppleve at det er en ulempe å bare kunne kjøre automat, så tar jeg såklart lappen på nytt, men isåfall er det en del år til.
Sitat av Michelle96 Vis innlegg
Altså, det økonomiske spiller en stor rolle i avgjørelsen min her. Det er to måneder til datoen jeg skal ha oppkjøring og jeg er enda på det stadiet at å skulle fokusere på å gire krever veldig mye av fokusen min. Dermed at jeg blir mindre oppmerksom på trafikken og den type ting. Om jeg skal mestre manuell bil fullt kommer jeg til å trenge en del øvelse, og det vil si mange timer hos en kjøreskole. Mange tusenlapper.

I tillegg kommer jeg ikke til å være rundt manuelle biler de førstkommende årene. Om jeg skulle oppleve at det er en ulempe å bare kunne kjøre automat, så tar jeg såklart lappen på nytt, men isåfall er det en del år til.
Vis hele sitatet...
Du gjør som du selv vil. Fikser du ikke manuell, ja så fikser du ikke manuell. Ingen skam i det. Det er jo helt klart mye bedre å ha lappen på automat enn å ikke ha lappen i det hele tatt. For uten lappen så kan du ikke kjøre manuellbil uansett.

Og som sagt tidligere; du trenger bare oppkjøring på nytt når du eventuelt vil kjøre manuellbil.
Jeg vedder for at du aldri gidder å kjøre opp på nytt seinere om du tar automatlappen nå. Så da blir det å leve med det handikapet det er å bare kunne kjøre automat. Du kan sikkert leve helt fint med det mesteparten av tiden, og når du får egen bil kan du jo kjøpe automat.

Det kan bli litt pes de gangene du må kjøre noen andres bil, eller om du vil leie bil i utlandet. Veldig ofte er det vanskelig å få leiebil med automat rundt omkring. Jeg er vant til å kjøre automat, men de siste gangene jeg har prøvd å få leid bil med automatgear har det vært umulig å skaffe fordi alle er utleid. Dessuten er det jo dyrere å leie.
Jeg vedder for at du aldri gidder å kjøre opp på nytt seinere om du tar automatlappen nå. Så da blir det å leve med det handikapet det er å bare kunne kjøre automat. Du kan sikkert leve helt fint med det mesteparten av tiden, og når du får egen bil kan du jo kjøpe automat.

Det kan bli litt pes de gangene du må kjøre noen andres bil, eller om du vil leie bil i utlandet. Veldig ofte er det vanskelig å få leiebil med automat rundt omkring. Jeg er vant til å kjøre automat, men de siste gangene jeg har prøvd å få leid bil med automatgear har det vært umulig å skaffe fordi alle er utleid. Dessuten er det jo dyrere å leie.
Som de fleste her inne så anbefaler jeg deg å prøve så godt du kan å ta lappen på vanlig manuell. Da står du åpen til å kunne kjøre hvilken bil du vil Jeg også har øvelseskjørt mest med automat, kun kjørt manuell noen få ganger på veien. Men jeg hadde jordebil når jeg var 13, og giringen ligger fortsatt i "muskelminne". Jeg bomgiret noen få ganger under kjøretimen, og var litt for brå når jeg giret. Men etter 30 minutter på veien sammen med kjørelærer så gikk det helt fint. Bare pass på å ta deg veldig god tid når du girer. Det gjør ingenting om du bruker flere sekunder på å skifte gir, det gjør bare at giringen blir mer "smooth" pluss at det er lettere å sette bilen i riktig gir. Jeg tror nok du klarer det fint etter noen få kjøretimer til. Bare stå på, og ikke gi opp!
Har ikke lest de andre svarene, men vil bare tilføye noe.
Kjæresten min vil så gjerne ta lappen så fort som mulig, men sliter litt med manuell. Dette resulterer i at det tar lengere tid å bli ferdig og dyrere mtp at kjørelæreren mener at hun trenger flere kjøretimer.
Manuell er kjekt å ha, men den kan hun ta senere om det trengs, i første omgang så vil det være en drøm å bare kunne komme seg fra a til b uten å være avhengig av andre.

Om du er i samme situasjon så anbefaler jeg deg bare å ta automat dersom du ikke er avhengig av manuell i første omgang, flere og flere nye biler kommer med automat.
Personelig så mener jeg at det holder trafikken tryggere da mange sliter med manuell i starten og lager trøbbel, når en allerede kan alt untatt manuell så slipper en å tenke på alt annet når en skal lære seg manuell.
Sist endret av TylerDurden; 29. november 2013 kl. 19:54.
Det er kanskje økonomisk for deg i dette øyeblikk å kjøre opp til automat, men hva med etter det? Automatbiler har en tendens til å være dyrere enn manuellgirte biler.

Selv kjørte jeg opp til manuell, men har siden da bare kjørt automat
Er vell kun en vane det med manuellgir. Vansklig i begynnelsen, men kommer seg når du har lært det.
Gå på youtube å se noen opplæringsvids... Jeg hadde prøvd å finne noen å låne bil av til øving ja. Evt kan du jo få mora di (etc) til å leie en bil i noen dager. Kanskje i utlandet (ferie) også, da det kan bli billigere å øve /evt ta lappen i et eøs land.
Ingen som har giringa inne etter et par forsøk. Jeg lurte også på hvordan i huleste jeg skulle huske hvor riktig gir var samtidig som clutching og faenskap. Tok meg 4-6 kjøretimer så tenkte jeg ikke lenger på det. Hvis du er redd for ekstra kjøretimer så spør du en med manuell om dere kan øve litt mellom kjøretimene (hvis du finner en da), så skal du se at du fort blir bedre og ikke trenger mange ekstra timer.

Ta hele lappen hvis du først er i gang. Automatlappen er en vits i mine øyne.
Sist endret av Beis; 29. november 2013 kl. 23:42.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Er vell kun en vane det med manuellgir. Vansklig i begynnelsen, men kommer seg når du har lært det.
Vis hele sitatet...
Helt korrekt. Har flere ganger instinktivt dradd hånda bortpå girspaken i bilen til onkelen min når jeg har kjørt den, og funnet ut at det var automat.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Helt korrekt. Har flere ganger instinktivt dradd hånda bortpå girspaken i bilen til onkelen min når jeg har kjørt den, og funnet ut at det var automat.
Vis hele sitatet...
Det var en vanskelig overgang til automat. Husker jeg flere ganger tråkket bremsen i bånn med clutch-foten. Lettere å gå andre veien, det sitter selv etter flere år med automatbil.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Det var en vanskelig overgang til automat. Husker jeg flere ganger tråkket bremsen i bånn med clutch-foten. Lettere å gå andre veien, det sitter selv etter flere år med automatbil.
Vis hele sitatet...
Hadde en sånn episode selv en gang. Lå i 80 og skulle ned i 60, og skulle dermed skifte gir. Tråkka bremsa i bånn og anså meg som heldig som ikke hadde biler bak meg, da dette kunne endt stygt.
Hæ... Tror det vanligste er at folk setter fast foten mellom gass og brems ellersno og kjører hardt inn i hva som er foran (eller bak) dem. Ofte på parkeringsplasser.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Hadde en sånn episode selv en gang. Lå i 80 og skulle ned i 60, og skulle dermed skifte gir. Tråkka bremsa i bånn og anså meg som heldig som ikke hadde biler bak meg, da dette kunne endt stygt.
Vis hele sitatet...
Merkelig hvor mye mindre følsom venstrefoten er enn høyrefoten...

Hadde selv en stygg opplevelse, dog i lavere fart. Hadde fått lånt meg en meget pen bil, med automatgir, som jeg skulle fylle bensin på. Rullet inn på den lokale bensinstasjonen og så at noen jeg kjente (både gutter og jenter) sto utenfor og røyket/pratet. Digg sammentreff at de søte jentene sto og så på når jeg kom glidende i den kongebilen, ikke sant. Trillet fremover i bare noen få km/t, rett foran dem, og så skulle jeg ta inn clutchen... Herregud for en bråstopp.

Alle bråsnudde hodet mot meg, og begynte å prøve å se inn vinduet, noe som tydeligvis ikke gikk (sikkert en kombinasjon av mørke vinduer og mye sol ute). Kjørte rolig og pent videre, og dro på en annen bensinstasjon og fylte. De vet vel enda ikke at klovnen som ikke evnet normal bilbehandling var meg...
Tenkte også slikt før jeg kjørte opp. Hadde ikke kjørt noe før jeg troppet opp på kjøreskolen. I starten synes jeg ikke det var giringen som var verst, det var mer da jeg skulle stoppe. Glemte alltid å trykke inn clutchen før jeg skulle stoppe bilen, så det endte opp med at jeg kvelte den x10, de 2 første kjøretimene mine.

Men alle må jo begynne en plass, så det er ikke noe å være flau over om du bomgirer/kveler den et par ganger. De fleste nye bilene som selges i dag leveres jo med automatgir, så å skaffe seg bil blir jo ikke noe problem.
Sist endret av skogvekst; 30. november 2013 kl. 03:51.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Merkelig hvor mye mindre følsom venstrefoten er enn høyrefoten...

Hadde selv en stygg opplevelse, dog i lavere fart. Hadde fått lånt meg en meget pen bil, med automatgir, som jeg skulle fylle bensin på. Rullet inn på den lokale bensinstasjonen og så at noen jeg kjente (både gutter og jenter) sto utenfor og røyket/pratet. Digg sammentreff at de søte jentene sto og så på når jeg kom glidende i den kongebilen, ikke sant. Trillet fremover i bare noen få km/t, rett foran dem, og så skulle jeg ta inn clutchen... Herregud for en bråstopp.

Alle bråsnudde hodet mot meg, og begynte å prøve å se inn vinduet, noe som tydeligvis ikke gikk (sikkert en kombinasjon av mørke vinduer og mye sol ute). Kjørte rolig og pent videre, og dro på en annen bensinstasjon og fylte. De vet vel enda ikke at klovnen som ikke evnet normal bilbehandling var meg...
Vis hele sitatet...
Hahahah, fantastisk! Hvilken bil var så dette?