Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 13032
orhei, sitter og diskuterer med en kamerat om det er farlig og sitte med ipad i badekaret om han skulle miste den.

så spørsmålet er om det blir det nåkk strøm i badekaret til og drepe den som sitter det? isåfall ikke hva med en pc?

skriver på mobilen så kan bli rotete.


på forhånd takk for svar!!
Nei. Det er ikke mulig.
Dreper deg ikke. Det går på batteri, men om du kobler til strøm i PCen din og så mister den vet jeg ikke. Da strømmen blir jo gjort om til noe PCen din tåler, samme med iPaden. Brødrister O.L har jo ikke sånn boks (transformator elns) på ledning så da får du jo 240 volt rett i badekaret/vannet/deg
Kan ikke mye svakstrøm så ikke drep meg om jeg skriver shit
Sist endret av iSatan; 26. januar 2013 kl. 17:49.
Det er farlig for ipaden, ikke for brukeren.
Kanskje litt spesielt og uvitende spørsmål: men hva om man sitter med laderen koblet til?
Det er jo en adapter som trykker ned volten(sikkert også ampere), vil adapteren redde deg i tilfellet? De fleste vet at en brødrister eller hår-føner er dårlig deal, men der har du jo full prupp rett fra stikkontakt.
Kommer ann på en del saker og ting, hvor er adapteren, havner den i vannet eller utenfor. Hvor god er ledningsevnen til vannet? Dette kommer ann på hvor skittent vannet er, da rent vann leder strøm dårlig.
Er vannet helt rent vil ikke hårføneren være farlig, er det veldig skittent trenger heller ikke hårføneren være farlig, dersom vannet er en bedre leder enn deg vil strømmen kun gå i vannet.
Når vi så begynner å blande inn div. Adaptere kan disse tåle vidt forskjellige strømmer før de ryker, og ikke leverer spenning i det hele tatt. Dessuten vil en adapter som leverer noen få volt svært skjelden kunne påvirke en nevneverdig, da den ikke klarer å "trykke" noe strøm gjennom kroppen
Jeg går da ut ifra at adapteren er utenfor badekaret og det bare er selve ladeledningen, koblet i enheten, som haver i vannet.
Da vil jeg vurdere det til at det er farligere å kjøre i butikken for å kjøpe ny ipad(:
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Da vil jeg vurdere det til at det er farligere å kjøre i butikken for å kjøpe ny ipad(:
Vis hele sitatet...
Haha Okei, da er jeg safe neste gang jeg bader. Kanskje jeg skal teste med gullfisken først though.
Sitat av moret Vis innlegg
Haha Okei, da er jeg safe neste gang jeg bader. Kanskje jeg skal teste med gullfisken først though.
Vis hele sitatet...
Bare nevner at jeg tror en gullfisk tåler mindre enn deg
Er det mange her som har brødristeren sin på badet?
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Er det mange her som har brødristeren sin på badet?
Vis hele sitatet...
Nei, det er det nok ikke. Men, jeg hadde vaffeljern en periode.
er ikkje farlig å miste ein ipad i badekaret, eller pc, eller mobil, du har ikkje høg nokk spenning for å drepe.

må vell vere 50V eller 2A for å drepe. Ein ladar vil kunne gje ut 5v og vanligivs 500 mA.
Sitat av moret Vis innlegg
Nei, det er det nok ikke. Men, jeg hadde vaffeljern en periode.
Vis hele sitatet...
Vaffeljern?

Jeg barberer meg ofte i dusjen med en barbermaskin som ikke tåler vann, kan jeg få støt av den? Har ikke prøvd med laderen i. Tror ikke jeg skal heller.
Om TS da mister ipaden sin i badekaret, vil han i det heletatt merke det?
Sist endret av gummiand; 26. januar 2013 kl. 21:19.
Sitat av moret Vis innlegg
Nei, det er det nok ikke. Men, jeg hadde vaffeljern en periode.
Vis hele sitatet...
åherregud... hva blir det neste?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av gummiand Vis innlegg
Jeg barberer meg ofte i dusjen med en barbermaskin som ikke tåler vann, kan jeg få støt av den? Har ikke prøvd med laderen i. Tror ikke jeg skal heller.
Om TS da mister ipaden sin i badekaret, vil han i det heletatt merke det?
Vis hele sitatet...
Batteribaserte dingser er generelt sett trygt i badekaret, uavhengig av om dei er tette eller ikkje. Du kan øydelegge dingsen, men du risikerer ikkje akkurat å drepe deg sjølv, fordi spenningane er såpass låge at straumen dei greier å trykke gjennom eit menneske er minimale.

Du vil i praksis ikkje merke eit batteri i badekaret. Prøv å ta med et par AA-batterier neste gang. Du vil kanskje kjenne det om du presser begge polane mot våt hud, men det er ikkje farleg.
Grunnen for vaffeljern er lite kjøkkenplass kombinert med ledig strømuttak på badet.
Skal sies at jeg sier "periode" da mine rydde-evner er heller dårlige. Men, det er drittbra å kunne gå rett fra dusjen og steke en frokostvaffel mens man tørker seg
Sitat av moret Vis innlegg
Grunnen for vaffeljern er lite kjøkkenplass kombinert med ledig strømuttak på badet.
Skal sies at jeg sier "periode" da mine rydde-evner er heller dårlige. Men, det er drittbra å kunne gå rett fra dusjen og steke en frokostvaffel mens man tørker seg
Vis hele sitatet...
Haha.
Egg og bacon rett etter en dusj hadde vært fantastisk. Først smerte, deretter ren nytelse.
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Sitat av gummiand Vis innlegg
Haha.
Egg og bacon rett etter en dusj hadde vært fantastisk. Først smerte, deretter ren nytelse.
Vis hele sitatet...
Av ren nysgjerrighet, hvor kommer smerten fra? Syns du ikke det er godt å dusje?
Sitat av cos Vis innlegg
Av ren nysgjerrighet, hvor kommer smerten fra? Syns du ikke det er godt å dusje?
Vis hele sitatet...
Har du noengang stekt bacon i bar overkropp?
Skal jeg først steke bacon på badet, så kler jeg ikke på meg.
Sist endret av gummiand; 26. januar 2013 kl. 22:36.
De testet jo dette på mythbuster. Selv en hårføner kan ikke drepe deg.
Sitat av cos Vis innlegg
Av ren nysgjerrighet, hvor kommer smerten fra? Syns du ikke det er godt å dusje?
Vis hele sitatet...
Å steke bacon naken kjennes ut som om du har en ildsint maurtue på magan. Og huden din har vist fingern til alle sammen.
Ferskvann fører jo ikke strøm?
Nei rent ferskvann kan du spyle sikringsboksen med uten problemer..
Sitat av Settoz Vis innlegg
Ferskvann fører jo ikke strøm?
Vis hele sitatet...
Det er vel komboen av svette, såpe og urin(noen pisser nok i badekaret også) som gjør at vannet kan lede strøm. Uten at jeg har noen kilder/kunnskap om dette.
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Sitat av gummiand Vis innlegg
Det er vel komboen av svette, såpe og urin(noen pisser nok i badekaret også) som gjør at vannet kan lede strøm. Uten at jeg har noen kilder/kunnskap om dette.
Vis hele sitatet...
Ferskvann fra springen vil nok lede strøm, om du ikke har destillert og veldig rent ferskvann i springen. Noe jeg ikke tror mange i Norge har.
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Vann fra springen inneholder veldig ofte mineraler og div som gjør at det vil lede strøm, spesielt om du har vann fra en elv/foss.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Ferskvann fører jo ikke strøm?
Vis hele sitatet...
Da må du ha helt destillert vann i en helt destillert beholder, og springvann i et badekar er ikke helt destillert.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Ferskvann fører jo ikke strøm?
Vis hele sitatet...
Rent vann leder ikke strøm - i et badekar kan det være badesalt, svette fra kroppen med endel salter, diverse kroppsvæsker etc. Alt dette kan gjøre badevannet strømførende.
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
er ikkje farlig å miste ein ipad i badekaret, eller pc, eller mobil, du har ikkje høg nokk spenning for å drepe.

må vell vere 50V eller 2A for å drepe. Ein ladar vil kunne gje ut 5v og vanligivs 500 mA.
Vis hele sitatet...
For og drepe kreves det vistnokk bare 30mA, og det med 50volt kommer fra at alt under 50 volt regnes som sikkert til berøring ved tørr hud(hvis jeg ikke har missfårstått). Med våt hud kan man merke 9 volt(slikk på et 9volt batteri eller stikk fingeren din i vann og ta på begge polene)

Men det er uten tvil ufarlig og bade med ipoden/paden hvis man ikke har dårlig økonomi.

Men noe jeg ikke helt skjønner er hvorfor det er farlig og bade med brødrister, vill ikke vannet lede strømmen rundt kroppen istedenfor gjennom? eller hvis badekaret er laget av metall så vill vell metalet lede strømmen direkte til jord ikke sant? Jeg antar at siden det er så strenge regler på jording på bad er det sikkert påkrevd at badekaret skal jordes?
Sitat av koalafant Vis innlegg
åherregud... hva blir det neste?
Vis hele sitatet...
Vi hadde vannkoker og kaffetrakter en stund...

Noen av oss bor i eldgamle hus uten moderne sikringsskap, innkludert helt idiotisk oppsett med hvilken kurs(?) som går til hvilke rom

Praktisk at strømmen går hvis oppvaskmaskinen og stekeplaten står på samtidig
Sitat av koalafant Vis innlegg
åherregud... hva blir det neste?
Vis hele sitatet...
badekar på kjøkkenet
Sitat av koalafant Vis innlegg
badekar på kjøkkenet
Vis hele sitatet...
Jeg jobber som rørlegger og har mye jobber for kommunen. Har sett mye rart. Har dog ikke sett badekar på kjøkkenet. Enda.
Sitat av koalafant Vis innlegg
åherregud... hva blir det neste?
Vis hele sitatet...
Jeg vet om noen som hadde oppvaskmaskinen på badet...

Sånn minioppvaskmaskin
ArbeidsledigProletar
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
er ikkje farlig å miste ein ipad i badekaret, eller pc, eller mobil, du har ikkje høg nokk spenning for å drepe.

må vell vere 50V eller 2A for å drepe. Ein ladar vil kunne gje ut 5v og vanligivs 500 mA.
Vis hele sitatet...
Skal ikke mye til for å drepe med tanke på strøm.(Ampere)
Så lite som 100mA igjennom hjertet kan stoppe det. Vanligvis sier man 0,6ampere, ihvertfall det vi lærte på elektro gk in them good old days. Når det kommer til spenning må det jo være nok til at du leder da. 50 volt trenger ikke være dødelig i det hele tatt. Dyreinnhegninger til hest og sånt ligger jo på 5-6K volt, om gjerdet er veldig langt kan det være opp mot 10 000 volt. Det dreper deg ikke, men er rimelig ubehagelig.
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
For og drepe kreves det vistnokk bare 30mA, og det med 50volt kommer fra at alt under 50 volt regnes som sikkert til berøring ved tørr hud(hvis jeg ikke har missfårstått). Med våt hud kan man merke 9 volt(slikk på et 9volt batteri eller stikk fingeren din i vann og ta på begge polene)

Men det er uten tvil ufarlig og bade med ipoden/paden hvis man ikke har dårlig økonomi.

Men noe jeg ikke helt skjønner er hvorfor det er farlig og bade med brødrister, vill ikke vannet lede strømmen rundt kroppen istedenfor gjennom? eller hvis badekaret er laget av metall så vill vell metalet lede strømmen direkte til jord ikke sant? Jeg antar at siden det er så strenge regler på jording på bad er det sikkert påkrevd at badekaret skal jordes?
Vis hele sitatet...
30mA dreper vist spenninga er høg nokk, og 2 volt dreper vist strømmen er stor nokk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
30mA dreper vist spenninga er høg nokk, og 2 volt dreper vist strømmen er stor nokk.
Vis hele sitatet...
30mA gjennom hjertet dreper. Hjertet er mykje saltvatn, så det skal ikkje veldig høg spenning til for å oppnå 30mA.

2V er imidlertid 100% ufarlig utvendig på kroppen, med mindre du er nedsenka i eit elektrolysebad. Eit vanleg AA-batteri kan sikkert fint levere 4-5A, men det er heilt ufarleg å ta på.

Spenninger under 40V (FELV/SELV) er regna som ubetinga trygge i bruk, og er ikkje farleg å komme i kontakt med, så lenge du ikkje stikk elektroder inn i kroppen. Hugs at U=RI alltid gjeld, og at kroppen har ein viss motstand.
Veninna til muttern daua i badekar på slutten av 70, starten på 80-tallet. Hun satt i badekaret med slettetang/kreppetang/krølltang/en eller annen fuckings tang for å gjøre noe med håret isåfall.
Hun mistet tangen i badekaret og døde. Var to momenter som gjorde at dette var mulig i hennes tilfelle.
1) Hun brukte badesalt.
2) Pga strømproblemer med et eller annet på badet hadde hun skiftet ut skrusikringen med et annet objekt, eller en helvettes kraftig skrusikring.

Hun stekte i badekaret helt til ledningen brant av i stikkontakten.

Jeg har selv mistet mobiltelefonen min i dass (iphone) mens jeg pisset, det kilte ikke i pikken engang
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Veninna til muttern daua i badekar på slutten av 70, starten på 80-tallet. Hun satt i badekaret med slettetang/kreppetang/krølltang/en eller annen fuckings tang for å gjøre noe med håret isåfall.
Hun mistet tangen i badekaret og døde. Var to momenter som gjorde at dette var mulig i hennes tilfelle.
1) Hun brukte badesalt.
2) Pga strømproblemer med et eller annet på badet hadde hun skiftet ut skrusikringen med et annet objekt, eller en helvettes kraftig skrusikring.

Hun stekte i badekaret helt til ledningen brant av i stikkontakten.

Jeg har selv mistet mobiltelefonen min i dass (iphone) mens jeg pisset, det kilte ikke i pikken engang
Vis hele sitatet...
På den tida var det nok krølltang. Synes alle brukte det på den tida. (Ja en del menn og.)
True phreak.
Du kan fint slikke på polene på et 9v batteri uten å ta skade. Batteriene som sitter i moderne dingsebomser er omtrent i samme område mtp. ytelse (har dog selvfølgelig mye høyere kapasitet).
Batteridrevne ting kan generere ganske høy spenning de også. Opererte et speilreflekskamera en gang, kom sikkert borti noe som hadde med oppladning av blitsen å gjøre, i hvertfall kjentes det godt oppover i armen! Har også mekket på en 12 volt PC-skjerm og fått en svidd fingertupp - med strømtilførselen koblet fra.

Tviler på at du finner slike spenninger i iPad'en, men kan jo hende..
Sist endret av EchoAlfaRomeo; 28. januar 2013 kl. 22:01.
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
er ikkje farlig å miste ein ipad i badekaret, eller pc, eller mobil, du har ikkje høg nokk spenning for å drepe.

må vell vere 50V eller 2A for å drepe. Ein ladar vil kunne gje ut 5v og vanligivs 500 mA.
Vis hele sitatet...
30 mA kan være farlig når noe kortsluttes i vannet, derfor blant annet alle jordfeilbrytere slår ut på 30 mA.
Sitat av EchoAlfaRomeo Vis innlegg
Batteridrevne ting kan generere ganske høy spenning de også. Opererte et speilreflekskamera en gang, kom sikkert borti noe som hadde med oppladning av blitsen å gjøre, i hvertfall kjentes det godt oppover i armen! Har også mekket på en 12 volt PC-skjerm og fått en svidd fingertupp - med strømtilførselen koblet fra.

Tviler på at du finner slike spenninger i iPad'en, men kan jo hende..
Vis hele sitatet...
Elektronikk kan gi høye spenninger ja, men da er strømmene så vannvittig lave. Så vondt kan det gjerne være, men ikke farlig
Sitat av EchoAlfaRomeo Vis innlegg
Batteridrevne ting kan generere ganske høy spenning de også. Opererte et speilreflekskamera en gang, kom sikkert borti noe som hadde med oppladning av blitsen å gjøre, i hvertfall kjentes det godt oppover i armen! Har også mekket på en 12 volt PC-skjerm og fått en svidd fingertupp - med strømtilførselen koblet fra.

Tviler på at du finner slike spenninger i iPad'en, men kan jo hende..
Vis hele sitatet...
Blits er litt skummelt, husker da jeg var mindre og mekket om blits fra engangskamera til en form for strømpistol.