Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2506
Jeg skriver om en situasjon, og sitter nå fast.

Dette er scenariet: 3 stk blir sendt på glattelle etter slossing/angrep på en fjerdemann. Offeret vil anmelde dem.

- Så hva skjer når natten på glattcelle er over?
- Vil de bli tatt med til et kontor(på bygget?), og er det det som kalles fengslingsmøte?
- Hvordan blir det med advokat?
- Hva skjer på et slikt møte?
- Er alle 3 der, eller en og en?
- Hva skjer etter et slikt møte?

Tusen takk for de som gidder å hjelpe meg
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du får lese straffeprosesslova.

Grovt sagt er glattcelle oppbevaring i kort tidsrom, til folk ikkje er rusa, til politiet har fått avhøyrt vedkommande, eller til retten har beslutta fengsling.

Fengslingsmøte er eit møte med dommer, og skjer ordinært sett ikkje på politihuset, men i ein domstol. Om sikta samtykker kan det haldast ved kontorforretning, dvs. utan frammøte. Er tvangsmidler tatt i bruk har sikta i alminnelegheit rett på advokat. Det kan skje i fellesskap eller kvar enkelt, eller utan oppmøte.
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du får lese straffeprosesslova.

Grovt sagt er glattcelle oppbevaring i kort tidsrom, til folk ikkje er rusa, til politiet har fått avhøyrt vedkommande, eller til retten har beslutta fengsling.

Fengslingsmøte er eit møte med dommer, og skjer ordinært sett ikkje på politihuset, men i ein domstol. Om sikta samtykker kan det haldast ved kontorforretning, dvs. utan frammøte. Er tvangsmidler tatt i bruk har sikta i alminnelegheit rett på advokat. Det kan skje i fellesskap eller kvar enkelt, eller utan oppmøte.
Vis hele sitatet...

Tusen takk for svar, Vidarlo

Tar gjerne imot andre sine erfaringer ^^
Sist endret av Sol-Nede; 17. juli 2018 kl. 22:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vanlig at man sover over natten og slipper ut neste dag. Har du ikke vært inne før tar du fingeravtrykk og bilde før du slipper ut.
Det er mulig at man avhøres før man slipper. Fengslingsmøte er hvis du blir overført fra glattcelle til varetekt. Dette skjer hvis politiet mener det er fare for bevisforspillelse, påvirke vitner eller hvis du anses som en risiko ute i samfunnet. Du har ikke fengslingsmøte bare for å sitte på glattcella.
Sitat av Birdview Vis innlegg
Vanlig at man sover over natten og slipper ut neste dag. Har du ikke vært inne før tar du fingeravtrykk og bilde før du slipper ut.
Det er mulig at man avhøres før man slipper. Fengslingsmøte er hvis du blir overført fra glattcelle til varetekt. Dette skjer hvis politiet mener det er fare for bevisforspillelse, påvirke vitner eller hvis du anses som en risiko ute i samfunnet. Du har ikke fengslingsmøte bare for å sitte på glattcella.
Vis hele sitatet...
Glattcelle er bare navn på celle hos politiet. Man kan sitte i varetekt her og, det tar gjerne litt tid før det er funnet et fengsel, ihvertfall om man kommer inn på en fredag og det blir besluttet varetekt som ikke blir behandlet før mandag.

Fengslingsmøte er bare en slags minirettsak der det blir bestemt om du skal sitte i varetekt lengre, brevforbud osv.

Fingeravtrykk blir bare tatt om det er tatt beslutning opptak i DNA registeret, ved grove forbrytelser, eller dersom man skal ta DNA ifm bevis - gjerne da også ved grove ting. Ikke en liten slosskamp.

DNA registrering blir bare stående om man da blir dømt skyldig i rettsak som følger.

Det som skjer, avhengig av hvor alvorlig ting er, hva vitner har sagt, og bevis...

Alle blir satt på glattcelle i påvente av avhør og pga ordensforsryrrelse.

De vil på morgenen bli avhørt en og en sannsynligvis og bli løslatt.

De har rett på advokat, og har ikke plikt til å forklare seg.

Avhengig av om de er mistenkt, eller siktet, kan de ha rett på gratis advokat.

Uansett I slike tilfeller - hold kjeft og ikke snakk.
Sitat av Sol-Nede Vis innlegg
Jeg skriver om en situasjon, og sitter nå fast.

Dette er scenariet: 3 stk blir sendt på glattelle etter slossing/angrep på en fjerdemann. Offeret vil anmelde dem.

- Så hva skjer når natten på glattcelle er over?
- Vil de bli tatt med til et kontor(på bygget?), og er det det som kalles fengslingsmøte?
- Hvordan blir det med advokat?
- Hva skjer på et slikt møte?
- Er alle 3 der, eller en og en?
- Hva skjer etter et slikt møte?

Tusen takk for de som gidder å hjelpe meg
Vis hele sitatet...
Når natta er over, blir du tatt med til avhør. Avhør skjer enten på stasjon der du er, eller om glattcella er i feks Tønsberg, og gjerningen har skjedd i Sandefjord, kan du bli fraktet dit for avhør. Du har alltid krav på advokat når du er siktet/mistenkt i en straffesak. On du ikke har en fra tidligere du vil bruke, får du oppnevnt en av påtalemyndigheten. Aldri gå i avhør uten advokat. Du vil ikke bli avhørt sammen med de andre. Hvis saken er grov, og dere er kjenninger. Kanskje har lignende saker fra før. Det er fare for bevisforspillelse. Eller rømning fra landet, vil dere bli framstilt for varetekt. Dette foregår som hovedregel i tingretten med dommer, påtalemyndighet og deg + din advokat.

Hvis alt ser ok ut, saken er oversiktlig. Slippes man etter endt avhør. Og det vil bli tatt ut tiltale om dere er skyldige.

Husk: Aldri tro du kan outsmarte politiet. Er du usikker på noe etc, hold heller kjeft.
Ja, bedre å holde kjeft enn å virke usikker på noe. Alt blir brukt imot deg.

Det er bedre å være bestemt og følelsesløs og si 'jeg ønsker ikke forklare meg' og at det blir brukt mot deg i retten, enn at det blir brukt 'men du sa jo xx' og 'du virket veldig nervøs og usikker i avhør' osv.
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Fingeravtrykk blir bare tatt om det er tatt beslutning opptak i DNA registeret, ved grove forbrytelser, eller dersom man skal ta DNA ifm bevis - gjerne da også ved grove ting. Ikke en liten slosskamp.
Vis hele sitatet...
Når jeg var 15 måtte jeg sove over på cella på Grønland. Når jeg slapp ut morgenen etter måtte jeg ta bilde og fingeravtrykk.

Jeg var mistenkt for et personran på åpen gate. Ante ingenting om saken og hørte heller aldri noe mer. Spørsmålet er da om de slettet fingeravtrykket mitt i ettetid. Kan man sende inn slike spørsmål til politiet på nett? Regner med at de ikke får/gidder å sjekke slikt på stående fot når man ringer 02800.
Sitat av Birdview Vis innlegg
Når jeg var 15 måtte jeg sove over på cella på Grønland. Når jeg slapp ut morgenen etter måtte jeg ta bilde og fingeravtrykk.
Vis hele sitatet...

Du skulle sagt ja til at de skulle ringe foreldre/verge så de kunne kontaktet advokat og fått deg ut.
Sitat av Birdview Vis innlegg
Når jeg var 15 måtte jeg sove over på cella på Grønland. Når jeg slapp ut morgenen etter måtte jeg ta bilde og fingeravtrykk.

Jeg var mistenkt for et personran på åpen gate. Ante ingenting om saken og hørte heller aldri noe mer. Spørsmålet er da om de slettet fingeravtrykket mitt i ettetid. Kan man sende inn slike spørsmål til politiet på nett? Regner med at de ikke får/gidder å sjekke slikt på stående fot når man ringer 02800.
Vis hele sitatet...
Det skal ihvertfall være slettet.

Man har flere DNA registere. Man har de til kriminelle, hvis du er mistenkt i en veldig alvorlig sak, skal inn og sone, osv kan de ta beslutning om DNA prøve.

Så har de DNA for mistenkte i en sak for å sjekke dette, blir ikke lagret lenger enn saken og kun for å sikre spor osv.

Du har nok krav på å få vite om de gjorde noe mer. Du skal ikke stå registrert der med mindre du ble domfelt.
De gangene jeg har vært på glattcelle har jeg sluppet ut dagen etter. Ikke noe avhør, ingen fingeravtrykk eller DNA.
Den gangen de tok fingeravtrykk var i en sak hvor jeg var anmeldt og ble innkalt til avhør.Der sa jeg som sant var at all informasjonen de hadde fått var feil og jeg avviste alt sammen. Drøy politimann som virkelig var forutinntatt og hadde gjort opp sin mening alt før jeg kom inn på kontoret hans. Før jeg fikk gå måtte jeg avgi fingeravtrykk. Full pakke. Blekk på alle fingre og begge håndflater. Avtrykk av alle ti fingertupper samt begge håndflater og full lengde av fingre. Noen år senere var jeg på nytt i glattcelle og spurte han jeg snakket med mens jeg fikk låst ut mobil, belte, skolisser etc om det var vanlig å ta fingeravtrykk av folk som ikke var dømt og det sa han var vanlig. Spurte om man kunne kreve å bli slettet fra registeret når en aldri var domfelt men det mente han var umulig. Er du først registrert så forblir du registrert. Ikke noe GDRP hos snuten nei