Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 11401
Halla!

Jeg bare lurer på hva dere tenker om uskrevne normer på kollektivtransporten.

Når skal man eventuelt reise seg for damer, eldre eller barn? Observert at folk har ulike syn på dette om morran.

Ikke at jeg skal judge folk utifra det jeg ser de 20 minuttene jeg sitter på bussen.

Har selv stått med ortosebehandling for ankelen for å la andre sitte.

Hvorvidt det er folk som trenger seg inn i t-banen før folk har rukket å gå av, bussjåfører som gasser på mens eldre er i midtgangen, folk som sover over to seter og andre ting som er møkk på vei til jobb og skole.

Jeg skal ikke klage, jeg betaler omtrent aldri for å reise kollektivt bare hvis jeg mistenker kontroll. Dette syntes sikkert noen er surt men slik gjør jeg det.

Har blitt tatt to ganger men klaget meg ut av det. Har over åra blitt voksen mann og kanskje på tide å innføre månedskort i budsjettet.

Hva er dine ups and down med kollektivtransporten?

Et rotete førsteinnlegg med blanding av brainstorming og feilskriving, men forhåpentligvis velkommen her på forumet.

heartslava.
Hva er det du vil fram til?


Er det noe jeg har lært igjennom mine år i Oslo, er at folk flest bare gir totalt faen i hva andre mener.

At noen velger å være drittsekk, er noe man bare må leve med i Oslo.



Selv velger jeg bil, og tar kun kollektiven når det er alkohol i bildet.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Hva er det du vil fram til?


Er det noe jeg har lært igjennom mine år i Oslo, er at folk flest bare gir totalt faen i hva andre mener.

At noen velger å være drittsekk, er noe man bare må leve med i Oslo.



Selv velger jeg bil, og tar kun kollektiven når det er alkohol i bildet.
Vis hele sitatet...

Vil vite hva andre mener om kollektivtransporten.

Det finnes like mange drittsekker her som i andre byer men at Nordmenn generelt er naive, egoistiske og kind of usosiale har jeg ofte hørt.

Vet ikke om man kan definere kulturen til Norge. Liker å tro at man kan få innblikk i andres kultur ved å se på kollektivtransporten.

Mange steder kan man bevitne at er folk mer åpne for smalltalk, det er ofte tumulter, ekstremt stappet av passasjerer ect. Sistnevnte er vel ofte pga høyere befolkningstall. Førstnevnte er vel mer at det er "normalt" å prate med sidemannen på bussen, trikken eller toget av ren respekt.

Åpner man en samtale med en sidepassasjer (når det ikke er kveld og alkohol i bildet) her i Norge tar folk vekk ansiktene fra smartphonen for å se hva som skjer. Man kan lett bli oppfattet som litt gal om man ut ifra det blå tar til ordet.


heartslava.
Sist endret av heartslava; 29. april 2014 kl. 22:56.
Tar buss til jobb hver dag, og jeg tenker ganske ofte på slikt selv. Har ingen planer om å liste hva som er "bra og dårlig" å gjøre - for jeg er ikke busspolitiet, men kan fortelle litt om ting som irriterer meg.

En jente bruker å stige på rundt 10 minutt etter jeg setter meg på bussen. Hun bruker alltid å lene bak setet, uansett om bussen er veldig liten og ikke gir meg mulighet til å plassere føttene slik som jeg vil ha dem uansett om setet er bak eller ikke. Men selvfølgelig blir det værre hvis setet er bak. Deretter tar hun også bak setet mot midten, og plasserer skolesekken sin (Ja, tar samme buss som mange VGS elever herifra gjør.) mot midtgangen, og plasserer hodet på den. Da har hun klart å kaldkvele meg med seteryggen sin, og hun bruker to plasser. Dessuten stikker det diverse festestropper og slikt ut i fra hun til midtgangen, og folk må gå ekstra forsiktig forbi hun.

Har ingen ide hvordan hun fortsatt kan ligge slik uten setebelte selv om bussen bråbremser (Vestlandsveier og containerbiler y'know.) men hun får det veldig bra til. En dag ville jeg sette en stopper for det, og kjørte leggen opp mot seteryggen hennes rett etter hun satt seg ned. Ikke for å "slå", bare for å gi beskjed om att det er liv bak hun. Det er tynne seter, så det skal ikke mye til for å kjenne. Etter å ha presset det hun kunne bak mot meg så ga hun opp, og -gikk til et annet sete- for å kunne ligge der på tverren.

En annen person bruker alltid å prate med bussjåføren tidlig om morgenen. Hun er veldig aktiv innen flere frivillige organisasjoner, og hun er tilhenger av AP men liker også politikken til KRF.

For to dager siden så gikk hun igjennom et kurs hos Røde Kors, og hun holder på å utdanne seg til ambulansesjåfør. Favorittisen hennes er pistasj, og hun liker ikke smaken av pannekaker. Konsistensen er helt okay.

Pointen er att dette er informasjon om en helt tilfeldig ung kvinne som jeg ikke har noe kjennskap til, og ikke vil høre noe fra når klokka er seks-sju om morgenen.

Nå har jeg slengt ut mitt bidrag til tråden, selv om det kanskje var litt langt og kjedelig å lese // ikke det som passet mest inn.
1: La eldre/gravide/syke få sitte om de ber om det, det er lov å spørre om de vil sitte også
2: Ikke ha føttene på setene
3: Jeg driter i hvilken musikk du spiller og vil ikke høre det, skru ned volumet
4: Er bussen/banen full og du okkuperer et sete med skrotet ditt, så flytt det
5: Står du i veien når jeg går av en buss eller bane, så går jeg rett på deg med glede
6: Stå til høyre på rulletrappene, gå til venstre

Ah, utblåsing
Sist endret av Ueland; 29. april 2014 kl. 23:21.
Sitat av Ueland Vis innlegg
1: La eldre/gravide/syke få sitte om de ber om det, det er lov å spørre om de vil sitte også
Vis hele sitatet...
Jeg fikk huden full en gang fordi jeg spurte en blå parykk om hun ville ha setet mitt. "Jeg er da faen ikke invalid!!! yada yada yada...
Etter det har jeg sluttet å spørre.

Gravide får alltid tilbud om plass.

Det er ikke alltid så lett å finne ut hvem som er syke. Kommer det en fyr med 6 krykker så reiser jeg meg selvfølgelig opp.
Sist endret av Beis; 29. april 2014 kl. 23:32.
Sitat av Ueland Vis innlegg
1: La eldre/gravide/syke få sitte om de ber om det, det er lov å spørre om de vil sitte også
2: Ikke ha føttene på setene
3: Jeg driter i hvilken musikk du spiller og vil ikke høre det, skru ned volumet
4: Er bussen/banen full og du okkuperer et sete med skrotet ditt, så flytt det
5: Står du i veien når jeg går av en buss eller bane, så går jeg rett på deg med glede
6: Stå til høyre på rulletrappene, gå til venstre

Ah, utblåsing
Vis hele sitatet...
Enig i mye. En kompis av meg hevder han spurte en dame om hun ville sitte. Han hadde visst hintet til henne om at hun gravid. Da det viste seg at kjerringa ikke var gravid fikk han et blikk han sent vil glemme. Vil tro dette skjer sjelden men for en situasjon!

Folk skrur på sauementaliteten (noen er enda verre) når det gjelder å komme på banen eller bussen, akkurat som de ikke er redd for komme av/på.

Glemte å nevne at når stoppeknappen ikke virker får jeg litt noia. Går av på en holdeplass få på min buss går av på. Har opplevd å svinge meg som en apekatt i mellom stengene for å rekke dette. Andre smører stemmebåndet og skriker "HEEEEY" for å få sjåførens oppmerksomhet.

heartslava.
Sitat av Europeanut Vis innlegg
Tar buss til jobb hver dag, og jeg tenker ganske ofte på slikt selv. Har ingen planer om å liste hva som er "bra og dårlig" å gjøre - for jeg er ikke busspolitiet, men kan fortelle litt om ting som irriterer meg.

En jente bruker å stige på rundt 10 minutt etter jeg setter meg på bussen. Hun bruker alltid å lene bak setet, uansett om bussen er veldig liten og ikke gir meg mulighet til å plassere føttene slik som jeg vil ha dem uansett om setet er bak eller ikke. Men selvfølgelig blir det værre hvis setet er bak. Deretter tar hun også bak setet mot midten, og plasserer skolesekken sin (Ja, tar samme buss som mange VGS elever herifra gjør.) mot midtgangen, og plasserer hodet på den. Da har hun klart å kaldkvele meg med seteryggen sin, og hun bruker to plasser. Dessuten stikker det diverse festestropper og slikt ut i fra hun til midtgangen, og folk må gå ekstra forsiktig forbi hun.

Har ingen ide hvordan hun fortsatt kan ligge slik uten setebelte selv om bussen bråbremser (Vestlandsveier og containerbiler y'know.) men hun får det veldig bra til. En dag ville jeg sette en stopper for det, og kjørte leggen opp mot seteryggen hennes rett etter hun satt seg ned. Ikke for å "slå", bare for å gi beskjed om att det er liv bak hun. Det er tynne seter, så det skal ikke mye til for å kjenne. Etter å ha presset det hun kunne bak mot meg så ga hun opp, og -gikk til et annet sete- for å kunne ligge der på tverren.

En annen person bruker alltid å prate med bussjåføren tidlig om morgenen. Hun er veldig aktiv innen flere frivillige organisasjoner, og hun er tilhenger av AP men liker også politikken til KRF.

For to dager siden så gikk hun igjennom et kurs hos Røde Kors, og hun holder på å utdanne seg til ambulansesjåfør. Favorittisen hennes er pistasj, og hun liker ikke smaken av pannekaker. Konsistensen er helt okay.

Pointen er att dette er informasjon om en helt tilfeldig ung kvinne som jeg ikke har noe kjennskap til, og ikke vil høre noe fra når klokka er seks-sju om morgenen.


Nå har jeg slengt ut mitt bidrag til tråden, selv om det kanskje var litt langt og kjedelig å lese // ikke det som passet mest inn.
Vis hele sitatet...
Jeg er heller ikke den som liker småprat, spesielt ikke om morgenen, og aldeles ikke fra personer jeg ikke kjenner eller ikke ønsker å bli kjent med. Løsningen på å slippe å irritere seg over slike ting er enkel: iPhone med musikk (kan forøvrig være en hvilken som helst annen dings med musikk).

Forøvrig ganske enig i Uelands liste, er selv ikke særlig for småprat bare for å prate. Været er der, slik er det, er ikke noe å gjøre med det. Totalt uinteressant samtaleemne. Kan forøvrig gjerne snakke med fremmede mennesker om det er noe fornuftig å snakke om. Ser ikke hvordan det skal være respektløst av meg å ikke snakke med den tilfeldige personen som sitter ved siden av meg på bussen som jeg sannsynligvis har ingenting til felles med. Missforstå meg rett, jeg sier hei og spør eventuelt om setet er ledig før jeg setter meg, men ikke så mye utover det.

Forøvrig synes jeg kollektivtransport er bra, økonomisk og for miljøet, om ikke på et globalt plan så i det minste skaper det mindre svevestøv o.l. i større byer.
Tar 40-45 minutter med tog til skolen hver dag... Så her er det.

Normer jeg prøver å forholde meg til.

1. gi eldre/gravide/syke et tilbud om å sitte.
2. ikke ta mer enn ett sete.
3. ta det med ro, ser ut som om mange stresser veldig mye når de tar tog.

Ting som irriterer meg.
1. Folk (oftest 50+) som setter seg helt ytterst ved en toer/treer, mens du kan se de ikke vil ha folk ved siden av seg. Til og med når du spør om å få sette deg.
2. Folk (oftest 6-12 åringer/50+) som presser seg inn på toget for å få sitteplass før alle har komt seg ut/vist hvor de skal gå
3. Folk som snakker/ler HØYT. Gjelder oftest de som kommer fra VGS/ungdommsskole.
4. Høy musikk som nevnt over.
(5.) Generellt folk som ikke tar hensyn til andre.
(*) Undrer meg alltid hvorfor folk går gjennom hele toget. Tror ikke det kan være pga. plass å sitte, de kommer uansett ikke til å finne et rad for seg selv da det er 3-4 VGS skoler + folk fra jobb som tar tog fra samme stasjon. Er ofte de samme. Noen som kan svare meg på dette?
Edit: Dette jeg kom på i farta. hadde jeg skrevet ned hver ting hver gang jeg ble irritert hadde nok lista vært lengre.

Sitat av Anoman Vis innlegg
Forøvrig synes jeg kollektivtransport er bra, økonomisk og for miljøet, om ikke på et globalt plan så i det minste skaper det mindre svevestøv o.l. i større byer.
Vis hele sitatet...
Du må legge til det er et bra tilbud til undommen som må komme seg rundt.
Sist endret av Prinlezz; 29. april 2014 kl. 23:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anoman Vis innlegg
Jeg er heller ikke den som liker småprat, spesielt ikke om morgenen, og aldeles ikke fra personer jeg ikke kjenner eller ikke ønsker å bli kjent med. Løsningen på å slippe å irritere seg over slike ting er enkel: iPhone med musikk (kan forøvrig være en hvilken som helst annen dings med musikk).

Forøvrig ganske enig i Uelands liste, er selv ikke særlig for småprat bare for å prate. Været er der, slik er det, er ikke noe å gjøre med det. Totalt uinteressant samtaleemne. Kan forøvrig gjerne snakke med fremmede mennesker om det er noe fornuftig å snakke om. Ser ikke hvordan det skal være respektløst av meg å ikke snakke med den tilfeldige personen som sitter ved siden av meg på bussen som jeg sannsynligvis har ingenting til felles med. Missforstå meg rett, jeg sier hei og spør eventuelt om setet er ledig før jeg setter meg, men ikke så mye utover det.

Forøvrig synes jeg kollektivtransport er bra, økonomisk og for miljøet, om ikke på et globalt plan så i det minste skaper det mindre svevestøv o.l. i større byer.
Vis hele sitatet...
Derfor jeg tar opp dette med kultur. I andre land ville det vært en gest eller ihvertfall ikke rart å prate med sidemannen. Her i Norge gjør man sjeldent det. Når folk har fått i seg en bayer eller to er det jo selvfølgelig annerledes, da kan man prate med folk.

Ikke at jeg selv ville vært mest keen på å prate med strangers, men tenker ofte over dette på bussen.

heartslava.
Reise seg for damer, i hvilken verden lever du, mann
1) Hater folk som tar sete bakover, derfor gjør jeg det aldri selv, men tar tog og der kan man dra sittedelen av sete frem uten at det plager personen bak.
2) Folk som tar 4 setter plassene (de med bord) når det er en person...
3) Folk med høy musikk.
4) Folk som tar seter designert til eldre/gravide/handikappede når det er ledige plasser for "vanlige" folk også.
Det som irriterer meg mest med kollektivtransport, skjer faktisk ikke på selve transporten. Det er folk som sutrer for at nordmenn ikke vil småprate på bussen. Jeg er veldig takknemlig for at vi slipper maset man utsettes for på buss/bane/trikk i Sør-Europa. Jeg vil bare våkne litt på vei til jobb, ikke bli pratet i hjel på morran med livshistorien til en eller annen random dude.

Ellers enig i listene til de fleste: Ikke brei deg, ikke spy på nabosetet, ikke press deg inn før folk går av. Elementært.
Haha... Forstår jeg hadde blitt hatet av derre om jeg hadde vært på samme buss... Slik jeg tenker er hvorfor skal jeg flytte med for damer?? Syke og eldre er en ting men som oftest driter jeg i dem også. Og med høy musikk og okkupere flere en et sete, kjenner jeg meg veldig godt igjen
De eneste jeg mener du burde reise deg for er mennesker som ser ut til å ha et handicap eller eldre. Alle de andre har bare godt av å stå litt.
Sitat av Oddiii Vis innlegg
okkupere flere en et sete
Vis hele sitatet...


Dette gjør jeg av mitt prinsipp.

Jeg orker ikke å ha en svett jævel ved siden av meg, tykkefolk, folk som babler eller ekle folk generelt.
Derfor putter jeg sekken min på setet ved siden av meg og kikker surt på ekle folk som går forbi.
Sitat av Fantasia Vis innlegg
Dette gjør jeg av mitt prinsipp.

Jeg orker ikke å ha en svett jævel ved siden av meg, tykkefolk, folk som babler eller ekle folk generelt.
Derfor putter jeg sekken min på setet ved siden av meg og kikker surt på ekle folk som går forbi.
Vis hele sitatet...
Respektløst
Sitat av Fantasia Vis innlegg
Dette gjør jeg av mitt prinsipp.

Jeg orker ikke å ha en svett jævel ved siden av meg, tykkefolk, folk som babler eller ekle folk generelt.
Derfor putter jeg sekken min på setet ved siden av meg og kikker surt på ekle folk som går forbi.
Vis hele sitatet...
Når jeg ser sånne som okkuperer det tomme setet ved siden av seg, setter jeg meg akkurat der, av prinsipp, for å lære de at den funker ikke.

Også sitter jeg der, og ler godt inni meg selv :-)
Proff kannibal
Til dere som sier 'okkuperer to seter'
Jeg er en mann, godt over normal størelse og reiser alltid med treningsbag. Når jeg sitter vanlig i et bittelite bussete smyger rygg og skuldre seg over ihvertfall 50% av sete nr.2, irriterer det da slike som dere at jeg har treningsbagen der? Ser sansynligheten for at noen vil ha den plassen som ytterst usansynlig når det er andre å ta av.
Jeg er ganske tålmodig på kollektivtransport etter å ha brukt det hele livet, men det er få ting som er like irriterende som skrotnisser som presser seg på før alle har gått av. Dette er ikke et norsk fenomen, det har forekommet alle steder der jeg har reist og benyttet meg av kollektiv.
En god nummer to er de som tar opp en femseter på t-banen i Oslo eller fireseter på bussen/tog fordi de bruker setene som oppbevaringsplass.
Sitat av Kong Grizzly Vis innlegg
Til dere som sier 'okkuperer to seter'
Jeg er en mann, godt over normal størelse og reiser alltid med treningsbag. Når jeg sitter vanlig i et bittelite bussete smyger rygg og skuldre seg over ihvertfall 50% av sete nr.2, irriterer det da slike som dere at jeg har treningsbagen der? Ser sansynligheten for at noen vil ha den plassen som ytterst usansynlig når det er andre å ta av.
Vis hele sitatet...
Da gjør du som alle andre burde oppført seg å setter treningsbaggen på gulvet. Da kan heller ingen klage.
Synes folk bare bør venne seg til å sette seg innerst på buss og t-bane, så man slipper å klatre over folk når kollektivtransporten fylles opp.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Menn som breier seg ut som om de nettopp har gipset bjellene. Slitsomt å måtte lårwrestle fremmede for å få plass ved siden av. Klapp sammen bena eller stå.
Sitat av Huttetutta Vis innlegg
Når jeg ser sånne som okkuperer det tomme setet ved siden av seg, setter jeg meg akkurat der, av prinsipp, for å lære de at den funker ikke.

Også sitter jeg der, og ler godt inni meg selv :-)
Vis hele sitatet...
Åjoda det funker det når jeg har sekken mot vinduet og sitter på ytterste sete.

Skal IKKE ha noen ekle mennesker ved siden av meg som stinker.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Jeg har sekken på setet ved siden av meg så lenge det ikke er fullt. Hvis det er mange ledige seter bryr jeg meg ikke. Det verste er forresten andre menn som prøver å overbevise andre om hvor gigantiske baller de har ved å spre beina i 180-graders vinkel
Sitat av Fantasia Vis innlegg
Dette gjør jeg av mitt prinsipp.

Jeg orker ikke å ha en svett jævel ved siden av meg, tykkefolk, folk som babler eller ekle folk generelt.
Derfor putter jeg sekken min på setet ved siden av meg og kikker surt på ekle folk som går forbi.
Vis hele sitatet...
Da går jeg utifra du betaler for to plasser også, da?
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Da går jeg utifra du betaler for to plasser også, da?
Vis hele sitatet...
lel ikke faen.
Sitat av Fantasia Vis innlegg
Åjoda det funker det når jeg har sekken mot vinduet og sitter på ytterste sete.

Skal IKKE ha noen ekle mennesker ved siden av meg som stinker.
Vis hele sitatet...
Duly noted. Neste gang jeg ser noen som sitter slik skal jeg tråkke over på beina til vedkommende og ramle ned på vindusplassen. Kanskje jeg skal be deg flytte sekken først hvis jeg føler meg høflig, men siden min stinkende og svette bakende er så godt polstra er jeg egentlig ikke spesielt kresen til underlaget. Pleier du å ha noe knuselig i sekken?
Glad for at det stort sett kun er meg og bussjåføren om jeg tar buss utenom skoletid Er det skoletid så er det vel kanskje halvfull buss. Men tar jeg bybuss der det ofte er fullt tar jeg alltid hensyn til andre før meg sjøl.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Duly noted. Neste gang jeg ser noen som sitter slik skal jeg tråkke over på beina til vedkommende og ramle ned på vindusplassen. Kanskje jeg skal be deg flytte sekken først hvis jeg føler meg høflig, men siden min stinkende og svette bakende er så godt polstra er jeg egentlig ikke spesielt kresen til underlaget. Pleier du å ha noe knuselig i sekken?
Vis hele sitatet...
Prøv deg du så skal du få deg en på tryne tøffen.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Guys, ikke mat trollungen, værsåsnill.

Ontopic: greit å ta flere plasser om det er nok, men gi rom om det kommer noen med handikap/behov eller transportmiddelet blir fullt.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Guys, ikke mat trollungen, værsåsnill.

Ontopic: greit å ta flere plasser om det er nok, men gi rom om det kommer noen med handikap/behov eller transportmiddelet blir fullt.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke noe i mot å gi plass til gamle folk eller folk med handikap.

Men folk som stinker, nei takk.. Har du hygene kan du sitte ved siden av meg, null stress det.
Sitat av heartslava Vis innlegg
Når skal man eventuelt reise seg for damer, eldre eller barn? Observert at folk har ulike syn på dette om morran.
Vis hele sitatet...
Som bussjåfør kan jeg bekrefta at dagens ungdom gir en lang f... i gamle damer som kommer på bussen og må stå. Jeg snur meg som regel og ber den første ungdomen jeg ser om å gi fra seg plassen.
Sitat av Fantasia Vis innlegg
Jeg har ikke noe i mot å gi plass til gamle folk eller folk med handikap.

Men folk som stinker, nei takk.. Har du hygene kan du sitte ved siden av meg, null stress det.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du om de stinker før de setter seg? Spør du om å få lukte på armhulen deres før de eventuelt får sette seg ned ved siden av deg?
Sitat av caperno Vis innlegg
Hvordan vet du om de stinker før de setter seg? Spør du om å få lukte på armhulen deres før de eventuelt får sette seg ned ved siden av deg?
Vis hele sitatet...
nei, men det er faktisk noen som går forbi og stinker kjempe dritt så var det ikke ledig der hvor de ville sitte så går de tilbake.

Har møtt folk på bussen hvor du kunne tro de ikke hadde hørt om dusj en gang.
Her jeg bor slår dem sammen skolebussen med de vanlige rutebussene i stedet for å sette opp fleire busser på den samme ruten. Hver eneste morgen og ettermiddag så er bussene stappfulle, så man står jo tettere enn sild i tønner nedover heile midtgangen på disse turene. Da er det fordømt irriterende med tullinger som plent nekter å sitte ved siden av noen. Dem plasserer ryggsekken sin i setet ved siden av seg, i stedet for å flytte seg inn og legge ryggsekken sin på fanget..

Mange skole-ungdommer har også veldig mye dilldall å bære på. Både bager, vesker, ryggsekker, gymposer og whatnot som dem slenger fra seg overalt. Alt utstyret tar opp både setet ved siden av dem, i tillegg til at dem legger litt i midtgangen ved siden av setene sine..
Sist endret av Fishface; 30. april 2014 kl. 17:02.
Sitat av Fantasia Vis innlegg
Prøv deg du så skal du få deg en på tryne tøffen.
Vis hele sitatet...
Det kan fort smelle begge veier, tøffen.
Om noen sitter slik og det er fult på bussen spørre om det er ledig her. Har aldri opplevd at noen ikke flytter tingene sine da.
Ekspert på påstander
Hver dag når jeg tar bussen til jobben, så er det oftest samme folkene som sitter på bussen som er 1/4 full. Jeg pleier å hilse til en mann på 50+ med arbeidsklær fra Etiopia/Eritrea som enten snakker med buss sjåfør eller sitter på samme setet hver morgen. Pleier dere å si hei til fremmede som dere ser hver eneste morgen i flere måneder/år eller er dere for redde på kollektivtrafikken?

Hater når fremmede snakker høyt på mobil! Det er blitt flere som snakker på mobil og snakke høyere enn før på kollektivtrafikken.
Sitat av IRead Vis innlegg
Pleier dere å si hei til fremmede som dere ser hver eneste morgen i flere måneder/år eller er dere for redde på kollektivtrafikken?
Vis hele sitatet...
Redde? Må man nødvendigvis være redd om man ikke er hypp på å snakke med folk på morran på vei til jobb? Selv vil jeg sitte i fred og lese nyheter, ikke snakke eller si hei til noen som helst. Har da ingenting med å være redd å gjøre.
Sist endret av Prblmvksn; 30. april 2014 kl. 20:27.
Kongen av web'n!
steinolav1's Avatar
Har opplevd en gang at noen snakket til meg på bussen. Det var en veldig positiv opplevelse :-D Hele klassen skulle på bytur, på barneskolen (et sted mellom 5. og 7. klasse). Så 2 av kompisene mine satt bak meg og jeg satt alene. Så kom det en fyr på og gikk bak og satte seg ned ved siden av meg siden resten av bussen var full. Det gikk en stund uten at han sa noe, men så snudde han seg mot meg og sa: "My name is Bond, James Bond". Så gikk praten bare etter det, med dårlig engelsk og dårlig humor. Vi fikk se bilder av familien han hadde i lommeboken og han fortalte det meste fra livet sitt.

On topic: Liker når folk prater med meg så lenge det ikke er tidlig på morgenen. Og det er gjerne best om de faktisk har noe interessant og fortelle :-P
Hater også når folk har 20+ andre plasser å velge mellom men så må de sette seg ned ved siden av meg.
Sitat av Fantasia Vis innlegg
Dette gjør jeg av mitt prinsipp.

Jeg orker ikke å ha en svett jævel ved siden av meg, tykkefolk, folk som babler eller ekle folk generelt.
Derfor putter jeg sekken min på setet ved siden av meg og kikker surt på ekle folk som går forbi.
Vis hele sitatet...
Du ser sikkert veldig morsk og farlig ut. Folk blir nok redde av blikkene dine.
Proff kannibal
Sitat av Huttetutta Vis innlegg
Da gjør du som alle andre burde oppført seg å setter treningsbaggen på gulvet. Da kan heller ingen klage.
Vis hele sitatet...
Nei, hvor er morroa i hverdagen hvis ingen kan klage på et internettforum fordi de er tiltaksløse i den virkelige verden? Noen av oss må jo la dere fortsette!
Ser mange skriver mye rart her, men selv pleier jeg å okkupere to seter. Ett til meg selv og ett til sekken min. Orker ikke at de som setter seg vedsiden av meg sprer bena 180 grader så jeg må slikke vinduet. En annen grunn er store mennesker. Ikke at jeg har noe i mot store mennesker, både fete og muskuløse, men de tar mye plass. En jeg tar buss med gjør nettopp dette. Utrolig irriterende. Samtidig ser jeg og litt ekstra stygt på de som går opp mot plassen. Dermed går de videre.

Jeg SKAL ha to seter. No doubt. MEN om jeg ser at h*n trenger en plass tar jeg selvfølgelig bort sekken.
Det som irriterer meg mest er vel andre mennesker som er på bussen, generelt...
Og de som snakker i tlf. lenge..... (når jeg glemmer musikk, og ''må'' høre på) Veldig lite interessant å høre på
Tom prate med andre er egentlig bare kjedelig og tørt.
Står helst på bussen så jeg slipper å sitte siden av noen. (Stor sett 30-40min turer)
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Fantasia Vis innlegg
Dette gjør jeg av mitt prinsipp.

Jeg orker ikke å ha en svett jævel ved siden av meg, tykkefolk, folk som babler eller ekle folk generelt.
Derfor putter jeg sekken min på setet ved siden av meg og kikker surt på ekle folk som går forbi.
Vis hele sitatet...
Det er folk som deg som gir meg troen på Norge og menneskeheten generelt.


Jeg for min del passer mine egne saker. Jeg tar sjelden veldig fulle busser i noe tilfelle, har sekken min på setet ved siden av meg, flytter den først hvis noen spør, og som vaskeekte nordmann holder jeg som regel kjeft. Å snakke til en annen person er jo som kjent toppen av galskap. Dersom jeg tar samme buss som en kamerat, sitter vi imidlertid sammen, selv om det er trangt, for å slippe å "rope" over seterygg/midtgang. Bussen er allerede bråkete, hvorfor gjøre det verre?

Hilser på bussjåfører hvis de ikke later til å være en grinete kødd, mao. omtrent halvparten av tiden.
Sist endret av robhol; 1. mai 2014 kl. 01:04.
Tar banen fram og tilbake fra jobb. Okkuperer sete forann meg med beina, hvis du ikke liker det. Synd, hvis du absolutt vil sitte der så flytter jeg dem med et grinete tryne

Edit; Hvis du spør på en frekk måte så lyver jeg på meg en beinskade
Sist endret av Pyromanic; 1. mai 2014 kl. 07:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette er ikke så relevant til buss etikette, men jeg må dele en liten historie som skjedde for vel 1måned siden.

Jeg går på bussen i bergen sentrum. Alle sitteplassene er opptatt untatt der med bak inngangen som barnevogner ofte står. Det var ingen med barnevogn på bussen da jeg kom på, så jeg setter meg ned der. 1 eller 2 stopp etterpå kommer det en veldig pen dame på bussen, hun har en veldig liten kjole på og ser ut som en filmstjerne. Hun setter seg ved siden av meg. Jeg sitter da på de setene som er vendt mot døren, menst hun sitter på de som er vendt forrover i bussen, slik at når hun setter seg ned er hun vendt mot meg. Bussen bråbremser og hun flyger loddrett mot meg og treffer meg med magen, og planter fjeset sitt rett i skrittet mitt. Jeg vet ikke om det var desorientasjon, eller om hun frøs helt i den surrealistiske situasjonen, men hun blir liggende med fjeset der i kanskje 3-5 sekunder før hun ser opp på meg med et ekstremt forvirret, ubekvemt og flaut fjes. Hun ber om unnskyldning med så mye stolthet hun klarer å mestre. Jeg smiler litt awkward og sier, det gjør ikke noe. Hun setter seg tilbake på samme plassen, og det eneste jeg klarer å tenke på er blikket hennes da hun reiste hodet. Jo mer jeg tenker på det, jo mer får jeg en ekstrem trang til å le hysterisk, type offentlig latteranfall. Da trykket mitt i hodet nærmer seg 100bar av å prøve å ikke le så hele bussen hører det, smeller jeg hånda på Stopp knappen. Jeg nærmest løper ut, kneggende, til jeg kommer på gaten og ler sammenhengende i 5 minutter til neste buss kommer.
Sitat av Kong Grizzly Vis innlegg
Til dere som sier 'okkuperer to seter'
Jeg er en mann, godt over normal størelse og reiser alltid med treningsbag. Når jeg sitter vanlig i et bittelite bussete smyger rygg og skuldre seg over ihvertfall 50% av sete nr.2, irriterer det da slike som dere at jeg har treningsbagen der? Ser sansynligheten for at noen vil ha den plassen som ytterst usansynlig når det er andre å ta av.
Vis hele sitatet...
Det er pga sånne som deg vi okkuperer to seter - så du ikke setter deg ved siden av oss. Det er slike som deg som ødela flyturen min i går også - lenge leve 1 sete for 1 person.
Sist endret av SkyMarshal; 1. mai 2014 kl. 12:37.
Alle elsker vel de menneskene som spiller musikk fra mobil på bussturen? :3
Det er ikke mye som irriterer meg når jeg tar buss eller banen. Som alle andre steder har noen folkeskikk og andre ikke. Det som er irriterende er på t-banen; Folk som okkuperer det ytterste setet og ser surt på deg når du vil sitte på setet innerst, dette har folk en tendens til å gjøre stort sett hele tiden. Akkurat som at de eier båsen bare fordi de har billett som alle andre..