Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 5274
Hei alle sammen!

Kunne lastet opp min fine budsjett laget i numbers, men dette er ikke noe å skryte av pengemessig.

Kort fortalt, sitter jeg igjen med 1086kr på 16 dager. Noe som tilsvarer 67,8kr per dag i dette tidsrom.
Jeg har bil og røyker så må se bort fra dette denne perioden, og kun fokusere på mat.

Hva kan jeg handle, som er billig,næringsrikt e.t.c??

Alt tas i mot med stor takk i en MEGET trang periode!

~Anders
Jeg har vært i samme situasjon som deg, og de månedene jeg hadde veldig lite penger livnærte jeg meg på havregrøt (en stor pakke koster vel 13 kr nå om dagen) til frokost og lunsj. Havregrøt er næringsrik og mettende mat, men smaker kanskje kjedelig. For å ikke bruke sukker, hadde jeg på oppskårne eplebiter for å få litt sødme i smaken. Til middag ble det ofte oppskåret svinekjøtt og pasta/ris kjøpt fra innvandrerbutikk. Ved å kjøpe linser og bønner fra innvandrerbutikk får du også en god og billig kilde til proteiner og andre næringsstoffer. Gjør storinnkjøp istedet for å handle per dag. Om du har 1086 på 16 dager kan du dele opp handlingen så du bruker ca. 500 av de på én handletur, og resten på den neste.

Ja, og kjøp ting fra billigmerker. Og lag ditt eget brød eller knekkebrød. finn en pakke med knekkebrøddeig i bakehylla, så legger du den fra deg etter å ha sett på oppskriften, så kjøper du det du trenger til å lage det hjemme. Hjemmelagdte knekkebrød er fulle av næring og metter godt, samtidig som det er langtidsholdbart.
Zahremar:

Takk for nyttig info!

Det vil si at pasta og ris er rimeligste og mest bnæringsrike "tilbudet" jeg har nå, og sammen med en sekk havregrøt, selv om jeg ikke er veldig glad i dette vet jeg jo at det er hvertfsll næringsrikt

Btw: hvor mange dl havregrøt og vann er nok for et greit måltid?
Takk!
Sist endret av AndersHagwen; 1. mars 2014 kl. 07:48.
2 dl havregryn og 5 dl vann eller melk i kasserolle, eller 2 dl havregryn og 3 dl vann eller melk i mikrobølgeovn burde være tilstrekkelig til et måltid. Hvis du skal bruke havregryn som frokostblanding råder jeg deg til å bruke melk og ikke vann, da det er en heller trist affære med kun vann og havregryn.
Takk for råd! Det jeg gjorde nå var å vanne ut den lille melken jeg hadde tilgjengelig i kjøleskapet så jeg fikk meglitt frokost blanding!
Er litt rart når du står å gjør det, men smaker faktisk akkurat det samme!(dette var H melk da)

Willams: det er vel det siste jeg gjør i en slik situasjon!!!!
2dl havregryn 2dl vann og 2dl melk. Kok opp på ovnen. Blir faktisk god havregrøt
Bunnpris har porsjonspakker med mat som koster 15kr per stykk. Biff, svinefilet, kylligfilet, fisk ++ da har du råa til å spise kjøtt til middag hver dag!! Så kan du spise ris eller pasta i tilegg som er billig om du kjøper store pakker. Om du spiser brød så koster det 6kr +- for et kneipbrød
Ta deg litt ekstra arbeid hos noen ?

Er 17 år.. Og jeg tjente mer enn 1000kr i går. Hvis man har for lite penger er det bare en ting som gjelder.. Jobbe mer
Sist endret av Ferdinand223; 1. mars 2014 kl. 12:01.
På Meny her jeg bor er det en liten krok med varer som går ut samme dag eller dagen etter. Deilig porsjonsmiddag til 15 kroner!
Hei!

Er student, og har derfor vert i situasjonen du er i opp til flere ganger.
Personlig handler jeg mye kyllingkjøttdeig på Kiwi (rundt 18kr) når jeg er i en slik situasjon. Bruner kyllingkjøttdeigen (og krydrer den!) og koker meg opp en pakke med ris, og da har jeg et fullverdig måltid. En pakke kyllingkjøttdeig inneholder rundt 80g proteiner, så næringen er ikke det noe å klage på!

Om du satser på det til middag, så kan du spise knekkebrød, frukt og grønnsaker til frokost, lunsj og kveldsmat
1000 kroner på 16 dager er 0 problem.

Billig kneipbrød koster 6-7 kroner
Smør 13-20 kroner
Pålegg: kjøp noe billig stash

Brød har du i hvertfall 2-3 dager.
Smør varer helt sikkert i 10-16 dager
Pålegg: kommer jo helt an på hva du kjøper

+ du har mye mer penger igjen så du kan kjøpe annet for.
På Rema har de 2 kg kyllinglår til ca 70 kr, hvis du kjøper poteter, grønsaker + evt ris for en hundrings burde du ha ca 10 gode middager, eller flere
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
1000 spenn er jo noen kilo med proteinpulver. Kjøp deg en boks slik at du kan ta en shake om dagen som ett måltid. Hvis jeg f.eks. tar en stor shake er det 48g proteiner + 3dl melk. (Vann kan også brukes)
Sist endret av uaexed; 1. mars 2014 kl. 13:49.
First price pasta... 7kr for 1kg. Får nok ikke mer kalorier for pengene enn det der. Peanøttsmør er også veldig billig og har ekstremt mye kalorier. Å bake brød selv er vel også noe av det rimeligste.
Sitat av uaexed Vis innlegg
1000 spenn er jo noen kilo med proteinpulver. Kjøp deg en boks slik at du kan ta en shake om dagen som ett måltid. Hvis jeg f.eks. tar en stor shake er det 48g proteiner + 3dl melk. (Vann kan også brukes)
Vis hele sitatet...
Her hvor jeg jobber selger vi 3kg Whey Tech proteinpulver med jordbær/sjokoladesmak til 845 spenn, som er nok til 66 shakes.

På proteinfabrikken.no er det nå tilbud på disse(38%) så de koster bare 529,- istedet for de vanlige 849,-
Sist endret av Pagle; 1. mars 2014 kl. 17:19.
Om du googler "matbudsjett for 1 person", så vil du se at det er veldig mange som har 2000kr i matbudsjett i mnd (enslige). Jeg klarer meg også fint på 2000 i mnd om det er trangt økonomisk. Handle stort, se på pris/kg, i frossendisken på rema1000 får du x-antall kg med kylling i forskjellige varianter fra 30kr og oppover. Kjøper du en sekk med ris, poteter + både ferske og frossene grønnsaker i tillegg. Vil du bli overasket over hvor mye bra mat du får for 1000 kr.
Her er noen tips til noe billig mat som fortsatt smaker godt og kan tilbredes på flere ulike måter!

På Rema-1000 så har de nakkekoteletter og svinekoteletter til typ 49kr pr. pakke.
I hver pakke er det 3-4 skiver, og opp til 1kg kjøtt!
Si du kjøper en pakke nakkekoteletter der det er fire skiver kjøtt.
Denne ene pakken kan holde til 2-4 dager, alt ettersom hvor mange skiver du lager per dag. De har også billig lakse filè, typ 49-58kr. I denne pakken er det 4x125g laksebiter, så her igjen er det middag til 2-4 dager. Det finnes også andre tilbud som frosent kylling, 3 for 2 på varer som Bestemors Grovkaker osv. Frosende grønnskaer koster alt fra 6kr til 30k ++, itilegg kan du kjøpe en pose poteter som heller ikke er for dyr.

16 dager =

1.pakke nakkekoteletter 49kr
+
2.pakke svinekoteletter 49kr
+
1.pakke laks 55kr
+
6x pakker med diverse grønnsaksblandinger (120kr)
+
Poteter 50kr
= 323kr

Her har du altså enda penger til havregrøt, peanuttsmør, tunfisk, saus til middag, ris og hva annet du måtte ville ha.

Det er veldig enkelt å sette opp et opp en plan hvor du spiser godt og sparsomt. Husk å se innom reklamene for å se etter ulike tilbud! Har du bunnpris i nærheten av deg, så kan du spise flatbiff for 15kr per 150g.

Sitat av Pagle Vis innlegg
Her hvor jeg jobber selger vi 3kg Whey Tech proteinpulver med jordbær/sjokoladesmak til 845 spenn, som er nok til 66 shakes.

På proteinfabrikken.no er det nå tilbud på disse(38%) så de koster bare 529,- istedet for de vanlige 849,-
Vis hele sitatet...
At dere i det heletatt vurderer å drikke proteinshake isteden for å spise et skikkelig måltid. Fysj.
Sist endret av Cats; 1. mars 2014 kl. 18:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Får titt og ofte tilbud om 4 grandis for 100 spenn og 4-5 pakker fiskegrateng for 100 spenn.
Og så får man kjøttdeig til 10-15 kr pakken.

Potetmos (Med melk !!!) og ris får man også billig.

Så, fult mulig å leve på et slikt budsjett i 2 uker! Bare å oppsøke tilbudene =)
Om dere er opptatt av å få tilbudsvarer, så anbefaler jeg en app på telefonen som heter "Mattilbud" og den samler alle butikkers tilbud i en app, så du kan velge feks Rema, og sjekke tilbudene rett på telefonen uten å måtte styre med å lete i et blad eller på nettsiden. Dette er noe som er svært enkelt å bruke, og går mye fortere, spesielt om du er ute på handel, og vil sjekke om den spesifikke butikken har noe godt til en billig penge.


Forresten, har et tips om du kjøper feks kyllingfile, det er å bruke et krydder som heter gastromat, det gir en sinnsyk god smak. Det er også viktig å bruke riktig godt med smør, da blir den skikkelig saftig og god. Kylling er også veldig næringsrikt, og man kan fint finne en stor pakke med kyllingfile til en relativt billig penge, også er det veldig godt!.

Om du vil leve mest mulig næringsrikt, så er det også viktig å variere måltidene, og ikke spise det samme 7 dager på rad. Dette gjelder stort sett middager.

Lykke til forresten!
Sist endret av Furyon; 1. mars 2014 kl. 18:55.
Da vil jeg takke vær å en, for fantastisk iniativ og mange gode løsninger! Dette hjalp veldig på en litt frustrende situasjon, hvor man serseg litt blind!
TUSEN TAKK!!

~Anders
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Bæsjemann Vis innlegg
First price pasta... 7kr for 1kg. Får nok ikke mer kalorier for pengene enn det der. Peanøttsmør er også veldig billig og har ekstremt mye kalorier. Å bake brød selv er vel også noe av det rimeligste.
Vis hele sitatet...
Peanøttsmør er jo svindyrt? Koster vel 35-50 kroner for en boks, ihvertfall på nærbutikken her.

Sitat av Pagle Vis innlegg
Her hvor jeg jobber selger vi 3kg Whey Tech proteinpulver med jordbær/sjokoladesmak til 845 spenn, som er nok til 66 shakes.

På proteinfabrikken.no er det nå tilbud på disse(38%) så de koster bare 529,- istedet for de vanlige 849,-
Vis hele sitatet...
Fant samme produkt til 289,- på XXL her om dagen, svinbillig! Det blir 4,3 kroner per shake, og en shake har vel rundt 250 kalorier som absolutt ikke er dårlig.
Velger å quote en post fra tidligere, da dette har blitt tatt opp før.

Sitat av stagg Vis innlegg
Svinekjøtt får du nesten kastet etter deg på Rema. 20,- for 500. gram med ferdig oppskåret svinekjøtt.

Kjøttdeig har blitt rimelig på alle butikker etter at det har kommet billigmerker. Handlet selv en pakke karbonadedeig til 50,- for 600 gram. (storfekjøtt) på Kiwi tidligere i dag. Karbonadedeig har nesten dobbel pris i forhold til kjøttdeig. Tar jeg ikke feil så får du 600. gram kjøttdeig på Rema til 35,-, som igjen holder til 3 middager for en person som bor alene. Pasta er noe jeg spiser flere ganger i uka selv. Billig og knallgodt med en tomatsaus som du lager selv. Du kommer langt med en boks opphakkede tomater og krydder.

Hjemmelaget pizza kan du også få billig, kan ikke sammenlignes med papp-pizza:
Mel, vann, gjær og smør så har du en deig. Tomater på boks til saus. 1 kg ost får du til 60,-, Rundt en femtilapp så har du en svær pizza som du kan ha som middag over flere dager. Topping velger du selv. Skinke, billig kjøttdeig til kjøttboller. Salami fra kjøleskapet, ikke billig, men du behøver ikke en hel pakke salami på pizza. Bacon, bruk fantasien.

Fiskepinner, stor pakke til rundt 20,- Flere middager kjører du på med litt smørdampede erter, potet og gulerot. Fiskepinner fungerer også helt greit på brødskiva. Har en kompis som mer eller mindre lever på fiskepinner siden han har ett stramt budsjett, samtidig som han er litt vel glad i fiskepinner.

Fisk generelt er billig, men mye mulig du ikke er særlig glad i fisk? Selv så handler jeg 10-pakk med saltfiskball på Rema til 90,-, inneholder 50% fisk + annet snacks. Dette med bacon, kålrot og potet gir deg billig og en knallgod middag. (viktig: ikke glem at du heller over fettet fra baconet i panna over på potetene.)

Lag deg mat fra bunnen av. Lever du på Grandis og andre ferdigprodukter så bruker du sikkert nesten dobbelt så mye av budsjettet, mot at du heller lager mye av maten din fra bunnen av. Grønnsakssuppe som du lager selv fra bunnen av med litt kjøtt er knallgodt. Ikke er det så ille på pris heller.

OBS selger 3 stk. brød av mange forskjellige typer til 39,- Du kan eventuelt bake brød selv. Ikke vanskelig, ofte bedre på smak. Tonnevis av med oppskrifter på nettet.

Handle stort en gang i uka så slipper du småhandel som igjen fører med seg at du plukker med deg varer du egentlig ikke har bruk for. Eter du mye snop så kutter du på snopet til kun i helgene, brus er oppskrytt. Drikk vann, eller kjøp deg ei flaske med fun-light. Eplejuice får du også billig ser du etter billigvarene.

Kjøttkaker. Kjøttdeig, litt mel og krydder, ett egg og litt vann + noen tørka brødsmuler, potet og gulerot. Brun saus kan du også lage selv, men det får du også billig på butikken. Regner med du elsker mors kjøttkaker? Det er ikke langt unna det samme.

Wok: Billig ferdigskåret svinekjøtt. En pose med grønnsaker og eggnudler, eventuelt ris. Middag i flere dager til ca 70,-

Høres kanskje litt sært ut, men jeg synes det er utrolig godt: Svinekjøtt, ris, paprika, minimais og kikkoman.

Sett av ca. 500 (det du kan ta deg råd til) i måneden som du kan ha på en sparekonto til utgifter som skulle dukke opp uforuttsett. Slå av lys og varme når du tar turen ut døra. Fyr med ved har du mulighet til det. Er du litt streng med matbudsjettet så er det fult mulig leve med et ok kosthold til rundt 1500-2000 kr. i måneden.

Lykke til med flytting!
Vis hele sitatet...
Til neste gang du får lønn kan det være lurt å handle inn noen basisvarer som du har stående.
Litt tips til ting du trygt kan ha lenge:

- Mel, hjemmebakt brød er mye billigere enn kjøpbrød, og du får skikkelig næringsrikt brød istedenfor loffen som heter "kneip" på diverse matbutikker til 5-10 kr. Finn en oppskrift du liker å ha mel stående, veldig lang holdbarhetsdato.
- Ris, kjøp en stor sekk på 5 kg så har du lenge, billig er det også.
- Pasta, igjen, kjøp stor sekk/pose så har du pasta til når det er lite penger.
- Diverse hermetikk, kan stå i evigheter og om du plukker med deg en boks lapskaus en dag du er og handler har du en god middag eller to i skapet.
- Har du fryser kan du kjøpe frossen kyllingfilet, kjøttdeig, brød (evt bake og fryse), fisk og ha liggende i fryseren ganske lenge.

Brødet jeg foretrekker å bake selv inneholder:
2 kg hvetemel (10 kr ish?).
1 kg grovt mel (her kan du variere, meget godt med spelt).
2 liter vann fra springen.
1 pakke kornbrød (koster 20 kr).
Litt olje, det har du stående, olivenolje f.eks.
En pakke fersk gjær (koster 2 kr når du får behov for det).
En neve havregryn.

Dette blir seks store brød til en pris av 2 brød kjøpt i butikken. Ikke medregnet strømutgifter til steking.
Både på rema og coop for du pizza for 15 kr som faktisk er veldig god og metter bra.
Som en veggieboy kan jeg bare anbefale deg å munche belgfrukter her ifra til månen. Veldig billig, mettende, ingen mistet livet, proteiner og du får det overalt.

Enten om du kjøper i pakker på dagligvare butikken koster 6-7 kroner for pakker fra "Gogreen". Eller om du kjøper en kilo fra innvandrersjappa på hjørnet og bløtlegger over natta først.

Ellers så jeg en kar her nevnte havregrøt. Det og havregryn spiser jeg mye selv. Energi til tusen.

Kan også anbefale hjemmelagde supper osv. Grønnsaksbuljonger og pøse på med grønnsaker, rotfrukter og hva du ellers vil. Holder i 2 dager og krydder gjør det spennende.

Ellers er det 50% på utvalgte varer på rimi 10 kroners marked her og der og fredagsdealer o.l. Ha øynene åpne.

67 kroner dagen greier du lett. Du vil ikke kunne spise som en konge, men du kan lett bli like mett som kongen.

heartslava.
Sist endret av heartslava; 3. mars 2014 kl. 02:23.
Hjemmelagde supper kan være superbillig og sunn mat! Spesielt hvis du har stavmikser Denne er dritdigg: http://www.matprat.no/oppskrifter/fa...let-svinekjott kjøttet kan evt. sløyfes hvis det blir for dyrt. Poteter er jo nesten gratis!

ellers kan denne være være nyttig: http://enhver.no/priser/ sammenligner priser fra matvarebutikkene. Litt dårlig med produkter, men har de vanligste.

denne bruker jeg ofte: http://enhver.no/tilbudsaviser/ oppdateres ukentlig med tilbudsaviser. Rema 1000 har kyllingkjøttdeig til 15 kroner. Kjøp Rema 1000 egne pastasaus og kok pasta så har du en billig middag!

Kjøp så mye som mulig first price/billig merker og på tilbud så går det fint. Går også ann å lage store porsjoner og fryse ned