Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  568 53760
Men herregud da, dere sammenligner å komponere med å spille etter instruksjoner. Det blir meningsløst.
Sitat av bamse Vis innlegg
Wow..! Det virker som om du baserer meningen din på sanger fra DJ Broiler..
Please, prøv å utvid horisonten litt;
Vis hele sitatet...
Brukte god og lang tid på å høre gjennom ALLE sangene du linket til Har ikke forandret standpunkt en millimeter. Det sikkert tilfredstillende for noen, men jeg syntes det var drittkjedelig, repeterende og egentlig alt annnet jeg allerede har skrevet, som hjernedødt og meningsløst.
Vi får bli enige om å være uenige.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Brukte god og lang tid på å høre gjennom ALLE sangene du linket til Har ikke forandret standpunkt en millimeter. Det sikkert tilfredstillende for noen, men jeg syntes det var drittkjedelig, repeterende og egentlig alt annnet jeg allerede har skrevet, som hjernedødt og meningsløst.
Vi får bli enige om å være uenige.
Vis hele sitatet...
Ok, enig. Da har du nok bare ikke sansen for elektronisk musikk, og det er helt greit. Men det er hvertfall ikke noe snakk om fyllesex og klisje "life.. its like a river", så en liten millimeter har det vel kanskje forandret seg? ergo elektronisk musikk er ikke kun dét.

anyways, takk for at du tok deg tid til å høre gjennom! ^^
Sitat av tafsern Vis innlegg
Spørs hva du mener ligger bak ordet elektronisk?
Jeg har flere kompiser som driver seriøst med synth musikk, har platekontrakter i tyskland og har ekstremt godt inredet studioer...og de har massevis av instrumenter...som de tar opp, legger inn og ofte mikser og trikser slik at de får lyden osv som de er ute etter.

Visst dette ikke er instrumenter, så kan man jo tygge i seg drøssevis av annen musikk hvor man aldri ser et instrument på scenen.. Jeg har aldri sett noen instrumenter rundt Britney Spears osv osv... Hva er ikke elektronisk lenger?

Modern Talking synes jeg å huske kun med keyboards, men du verden så fet musikk...og ingen av de har endt opp så skadeskutt som f. eks Ozzy, men elektronisk musikk har kanskje skylda for at Ozzy er en dvask skroting nå også?

Og dop er da overalt...ta roskilde festivalen som et flott eksempel. Hvor mange andre steder så langt nord finner man mer narko enn her, samtidig som man kan høre på favorittbandet sitt
Vis hele sitatet...
Ozzy, dvask skroting? Merkelige ord. Fullstendig uenig, uansett.

Jeg pleide å se ned på elektronisk musikk (riktig nok var jeg på rundt 10 år på den tia). Har alltid vært Hard rock/metall typen, men de siste par årene (spesielt det siste) har jeg begynt å høre på litt elektronisk musikk (dnb, house, dubstep), samt litt rap...

Har nok noe med hvor mye man vet om musikksjangeren, ja, men på en annen side, så tror jeg de på den ene sia ikke klarer å forstå musikken på den andre sia, og vice versa...

Jeg blir direkte irritert når folk kaller metall for ren skriking, for eksempel. Helt på trynet å kalle det, det.

På en annen (og siste side), så mener nå jeg musikk som rock, country, osv, er mer "sann" musikk. Ta et eksempel; elektronisk musikk blir som regel produsert på 1/4 av tia rockemusikken blir laget. Føler ofte elektronisk musikk ikke er godt gjennomført (men det kan være pga. at jeg mener elektronisk musikk, på flere måter, mangler "sjel").

My 2 cents, i hvert fall...

Men la det være sagt; liker noe elektronisk musikk, er ingen hater.
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Jaha? Da lurer på hvor lang tid du brukte på å bli en decent gitarist? Jeg har spilt gitar i 4 år, men jeg ser fortsatt på meg selv som en decent gitarist. Kanskje fordi jeg stiller meg selv høye krav, men det får være. Jeg har brukt 7-8 måneder på FL studio, og det jeg som regel kun får klager på er mixinga og mastringa. Jeg sier ikke at produksjon av elektronisk musikk er lett, men jeg vil bare få ut at du er ikke en decent gitarist etter ett år imo. Da skal du ha øvd 8 timer daglig, hver dag.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg har brukt såpass mye tid på EDM at jeg har platekontrakt og lever av det i en alder av snart 19 år Men jeg må si meg enig i det han over her skriver; man kan ikke sammenligne å spille et instrument med å produsere EDM !
Sitat av bamse Vis innlegg
Ok, enig. Da har du nok bare ikke sansen for elektronisk musikk, og det er helt greit. Men det er hvertfall ikke noe snakk om fyllesex og klisje "life.. its like a river", så en liten millimeter har det vel kanskje forandret seg? ergo elektronisk musikk er ikke kun dét.

anyways, takk for at du tok deg tid til å høre gjennom! ^^
Vis hele sitatet...
Nei, standpunktet er ikke beveget seg whatsoever, jeg hater det som pesten. Jeg klarer ikke respektere musikk der det ikke er spilt inn fysisk, jeg bare orker det ikke. Syntes lydene er slitsomme og uinspirerende. Egentlig, det meste av musikk jeg ikke kan se for meg bli spilt på et instrument.

Jeg har ikke noe imot noe heftig dubstep når jeg er drita på en klubb, men da prøver jeg jo heller ikke å "lytte" til musikken, den bare er der.
Hvorfor? Etter min oppfatning er det gjerne forhåndsdømming. Altså når man danner en mening om noen eller noe uten å ha tilstrekkelig med kunnskap rundt det. Enkelte vil hevde at all ravemusikk høres likt ut men det finnes elementer i f.eks psy-trance som skiller den fra annen ravemusikk. Det er sterkt melodibasert, og energisk med overveiende analoge lydbilder hvor melodiene og lydene gjerne grad skrus, vris og filtreres kontinuerlig. Musikken er ofte maksimalistisk med mange lyder i lag på lag. Dette gir et særlig massivt og kraftfullt lydbilde. Psytrance skiller seg fra tradisjonell "trance" ved å ofte være mer avansert og variert musikalsk. Det er gjerne friere og mer eksperimentell i sin form som. Stemningen er gjerne mørk, dyp, magisk og mystisk. De kan også være lyse, muntre og oppløftende.

Selvfølgelig finnes det mye søppel (som i alle andre sjangre). Men skal man først utforske de forskjellige sjangere innen elektronisk musikk må man dykke dypere før man uttaler seg.

Edit: Mange av de mest innflytelsesrike bruker å sample fra østlige etniske instrumenter.
Sist endret av Lucy In The Sky; 17. august 2012 kl. 10:12.
JEg har prøvd hardt å finne mening i det ved å høre på det i ca 20 minutter, takket være bamse.
De fleste som ser ned på elektronisk musikk har nok bare hørt mainstreamen som går på nrk mp3 osv, så da er det jo egentlig forståelig.

Sjekk ut Arkasia. En av favorittlåtene mine av han atm er Arkasia - Outlook Festival 2012 Competition Entry

Arkasia - Pandemonium

Arkasia - Sightings

DVBBS - DRVGS ft. Hayley Gene (Official Arkasia Remix)

Arkasia Ft Jay Jacob - Vanity

Arkasia - Take the Power back
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Sånn grovt sett kan man vel si at PC er et instrument. Men du drar ikke i en strenge eller slår på en tromme.
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/Instrument

Grovt sett?
Sitat av etse Vis innlegg
Personlig ser jeg ikke ned på noen som hører på det ene eller det andre - men jeg ser likevel på det som en større brags og prestasjon når folk lager musikk med ekte instrumenter. Enkelt og greit fordi disse folkene i tillegg til å ha kreativiteten også har lært seg teknikken i å spille et eller fler instrumenter. Dette er også grunnen til at jeg får gåsehud når jeg hører musikk jeg vet er teknisk vanskelig å spille, og de får det til å høres bra ut.
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd begge deler, og å få noe til å høres bra ut på en PC er verre enn å gjøre det samme med et "ordentlig" instrument (7-8 år med saksofon, piano og litt gitar/bass). På de fleste instrumenter er det såpass få ting å tenke på at du lærer det ganske fort, mens når du produserer musikk på en PC må du både komponere sangen og lage alle instrumentene.

Har inntrykk av at de fleste som ser ned på elektronisk musikk elsker gitar. Hvis man skal sammenligne en gitar og en PC som instrument er gitaren en kaffetrakter, mens PCen er kontrollrommet til et atomkraftverk. Hvem som helst klarer å spille gitar brukbart etter å ha blitt kurset en ukes tid.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Jeg har prøvd begge deler, og å få noe til å høres bra ut på en PC er verre enn å gjøre det samme med et "ordentlig" instrument (7-8 år med saksofon, piano og litt gitar/bass). På de fleste instrumenter er det såpass få ting å tenke på at du lærer det ganske fort, mens når du produserer musikk på en PC må du både komponere sangen og lage alle instrumentene.

Har inntrykk av at de fleste som ser ned på elektronisk musikk elsker gitar. Hvis man skal sammenligne en gitar og en PC som instrument er gitaren en kaffetrakter, mens PCen er kontrollrommet til et atomkraftverk. Hvem som helst klarer å spille gitar brukbart etter å ha blitt kurset en ukes tid.
Vis hele sitatet...
Hvis du mener att noen spiller brukbart etter 1 uke med gitar trening så har du ikke hørt noen som er gode på gitar. Mange bruker ett helt liv på instrumentet sitt uten å få til den siste finishen som gjør det bra
Kan jeg få lov til å spørre om denne tråden kan endre navn til "Hvorfor er folk så innsnevra at de ser ned på enkelte musikksjangere?"

Det er da produktet som teller, ikke hvor vanskelig det er å produsere det? Hvis en sang vekker følelser og du liker sangen så spiller det vel ingen rolle om den er komponert på strenger eller binærsystem? Jeg sitter med inntrykket av at de som argumenterer for at instrumenter er så mye mer krevende generelt sett ikke har det fjerneste begrep om hvordan elektronisk musikk lages, og de som presenterer motargumentene ytrer seg fordi de ikke liker kritikken rettet mot favorittsjangeren deres.

Jeg kan være enig i at det fysisk sett er vanskeligere å mestre en gitar enn å mestre Ableton, men Ableton er mer komplisert på det intelektuelle planet, ettersom du har så mange flere muligheter og kan gjøre mye mer med lyden enn det du kan med et helt symfoniorkester. Flere muligheter = flere variabler = flere forskjellige resultater = et større potensiale. Denne diskusjonen kan sammenlignes med diskusjonen om LP kontra CD/Digital mixing/DJing. Ja, det er fysisk sett vanskeligere å spille på LP, ettersom du må beatmatche osv. manuelt, men med digital mixing har du mye mer tid til å bry deg om andre ting, noe som fører til flere effekter og generelt mer avansert musikk. Hvorfor skal man gjøre noe vanskelig, når man kan gjøre det enkelt, og samtidig oppnå et bedre resultat?

Er det slik at de som liker f.eks. rock liker en sang fordi den er vanskelig å spille, eller er pga. lyden og samspillet mellom instrumentene som sammen danner det endelige produktet? Personlig hører jeg en sang og enten liker jeg den, eller så liker jeg den ikke. Dersom jeg hadde komponert en metal-sang som ga deg ørgasme, og jeg senere hadde fortalt deg at jeg lagde den digitalt, ville du plutselig begynt å hate sangen?
Sist endret av nilsern; 18. august 2012 kl. 22:51.
Lager musikk selv, og utfira de jeg er med, er det mest gjentatte svaret "Det virker slapt". Mange som syns elektronisk er det samme som latskap. Har ingen mening om det selv, men det jeg har hørt
Hei!

Elektronisk musikk kan være så mangt.

Jeg er med i et band som heter "War of low frequency" og vi lager elektronisk musikk, men kansje ikke på en måte som reknes som elektronisk.

http://www.youtube.com/watch?v=1mZUGDuJQok

http://open.spotify.com/artist/20B3hHm317brzYJ6asTH0D
Camo and Krooked er ikke spesielt kjent, men de driver veldig bra elektronisk musikk, sammen med Knife Party (2 av dem var en del av Pendelum) samt Flux Pavillion! De er mestere innefor sitt felt!
Altså, verden forandres.. Get used to it! Kan ikke dere som hater elektronisk musikk bare tenke at "Fy faen så glad jeg er som ikke liker det der, fordi det er jo skikkelig dårlig!!", og heller være glad for at andre kan like det? Tenk så forferdelig kjedelig det hadde blitt om alle skulle likt den samme musikken.

Og til dere som sier at man kan produsere en OK sang etter en dag med øvelse synes jeg kan prøve selv først.
De fleste programmer har free trials.. good luck.
Sitat av bamse Vis innlegg

Og til dere som sier at man kan produsere en OK sang etter en dag med øvelse synes jeg kan prøve selv først.
Vis hele sitatet...
Pfft, er da vel ikke noe problem. Karen her laget tidenes dubstep (for min del) ganske så spontant This Is Dubstep
Sist endret av stagg; 28. august 2012 kl. 23:38.
Jeg er selv ikke stort fan av den elektroniske verden av lyder som er kunstige, men av en eller annen grunn avhenger det av hvilken setting du er i. Jeg liker meg veldig godt i den elektroniske verden på fest, grafiskdesign og under programmering av elektroniske hjelpemidler.

Fest: Fordi den er rytmisk sett ganske bra, iforhold til hva som skjer!
Grafiskdesign: Gir meg nye ideer til å putte inn, lyder er en del av sansenettet vårt, hvorfor ikke bruke noe elektroniske lyder som ikke hører til gitar, trommer og bass?
Programmering: Holder deg våken, grunnet store støy tilfeller med bom bom bom!