Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 3616
Hei! Jeg har lest noen artikler her på forumet ang. studievalg osv. Jeg fant ikke noe som passet akkurat, så jeg bestemte meg heller å starte en ny tråd (ellerhvadetnåkalles) ang. hva jeg burde vurdere. Jeg begynner i 10ende nå etter sommeren, og føler at jeg ikke har noe spesielt som jeg kunne tenkt å bli ennå. Jeg "vet" at det kommer til å bli noe innen data, siden jeg har brukt veldig mye av tiden min til å sitte inne å mekke på maskiner og at det er noe jeg har lyst til å jobbe med.

Jeg kan egentlig det meste med maskinvare, og Windows, men jeg har også prøvd ut litt Linux i "Ubuntu-form" :P. Programering er nok ikke det jeg er flinkest med, C++ har jeg prøvd, men jeg får ikke til så mye enda.

Jeg har for tiden interesse for gamle datamaskiner, jeg synes det er så store framskritt datateknologien har gått i de siste 10 årene, og derfor liker jeg å gå tilbake å undersøke bla. ME, 2000, 98, 95, 3.1 og DOS. Jeg har egentlig veldig lyst til å lære mer om servere og slikt, jeg liker å skrive "kommandoer" slik som folk måtte gjøre med bla. Commodore Basic, og som jeg sa tidligere, DOS. Jeg har også lyst til å lære mer om nettverk og slikt, jeg kan å sette opp en ruter, men å arbeide med et stort nettverk som i store bedrifter er faktisk noe jeg kan tenke meg å lære mer om/jobbe med.

Jeg kommer ikke på noe spesielt mer akkurat nå, jeg må beklage for skrivefeil (jeg bruker telefon) Jeg håper ihverfall noen skjønner hva jeg har skrevet, da jeg synes det er litt rotete. Også, jeg har helt sikkert klart å skrevet tråden i feil kategori :P
Dataingeniør eller elektronikkingeniør kan passe for deg. Man begynner først å lære "skikkelig" programmering på høyskole/universitet.

På VGS burde du velge studiespesialisering i realfag med R1, R2, Fysikk2++.
Velg noe som er godt betalt, uansett hva det måtte være. Se på årslønn og velg deretter.

Fordi uansett hvem jobb du velger, så er det kun et stykke arbeid du skal gjøre. Dagene vil bli stort sett like uansett hva du skal drive med. Så du kan like gjerne velge noe som er godt betalt.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Velg noe som er godt betalt, uansett hva det måtte være. Se på årslønn og velg deretter.

Fordi uansett hvem jobb du velger, så er det kun et stykke arbeid du skal gjøre. Dagene vil bli stort sett like uansett hva du skal drive med. Så du kan like gjerne velge noe som er godt betalt.
Vis hele sitatet...
Wow.

Jeg må si meg sterkt uenig. En jobb er ikke noe du bare velger etter årslønn, det er snakk om lidenskap, dedikasjon og motivasjon.

Du utdanner deg gjerne til noe du ønsker å jobbe med for resten av ditt arbeidsliv. En karriere du har en sterk lidenskap for og har motivasjon til å drive med.

TS: Gå i den rettningen du føler er riktig og passer deg. Fint at du spør om tips og råd fra andre, men det du virkelig brenner for er det jeg syntes du skal fokusere på
Sitat av lurepus Vis innlegg
Wow.

Jeg må si meg sterkt uenig. En jobb er ikke noe du bare velger etter årslønn, det er snakk om lidenskap, dedikasjon og motivasjon.

Du utdanner deg gjerne til noe du ønsker å jobbe med for resten av ditt arbeidsliv. En karriere du har en sterk lidenskap for og har motivasjon til å drive med.

TS: Gå i den rettningen du føler er riktig og passer deg. Fint at du spør om tips og råd fra andre, men det du virkelig brenner for er det jeg syntes du skal fokusere på
Vis hele sitatet...
Jeg er tildels enig med deg. Er egentlig ikke helt sikker selv. For min egen erfaring sier at for å kunne brenne for noe så må man ha lønn for det. Det er over 1\3 av livet ditt du skal bruke på jobb, så da er det en nødvendighet å føle at man får noe igjen for det.

Å gi 100% for noe hele tiden, og få igjen 200 000 i året hele livet, det kan jeg garantere at det er ingen som gidder et helt arbeidsliv.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg er tildels enig med deg. Er egentlig ikke helt sikker selv. For min egen erfaring sier at for å kunne brenne for noe så må man ha lønn for det. Det er over 1\3 av livet ditt du skal bruke på jobb, så da er det en nødvendighet å føle at man får noe igjen for det.

Å gi 100% for noe hele tiden, og få igjen 200 000 i året hele livet, det kan jeg garantere at det er ingen som gidder et helt arbeidsliv.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig vil man få noe igjen for noe man jobber 100% for, men er ikke følelsen av å kunne stå opp hver morgning og glede seg til å jobbe bedre enn å stå opp hver jævla dag og grue seg til å dra på jobb fordi du ikke liker den, men det er bra lønn?

Som du selv sa, det er over 1/3 av livet ditt du skal bruke på jobb..
Sist endret av lurepus; 5. august 2012 kl. 14:10.
Hvis du tror at dagene blir like uansett hva du jobber med, så er det nok du som har valgt feil jobb.

Og hvis man tar høyere utdanning innen realfag eller teknologi så er ikke lønnen noe problem. For 5-årige utdannelser ligger startlønnen på 450 000.
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
Dataingeniør eller elektronikkingeniør kan passe for deg. Man begynner først å lære "skikkelig" programmering på høyskole/universitet.

På VGS burde du velge studiespesialisering i realfag med R1, R2, Fysikk2++.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har fått noen tips fra pappa (han jobber på en lokal bedrift, med data) at det er lurt å gå med studiespesialisering, men ærlig talt fra meg selv, å gå tre år med studiespesialisering blir kanskje litt kjedelig (ikke at skolen er en lek :P) Uansett, takk for tips, fikk akkurat til å få kobla laptopen min på naboens nett (er på hytta :P), de bruker ikke engang WEP på nettet deres, og selvsagt lar de passordene på ruteren være default Enklere for meg å skrive med laptop, har bare såvidt edgenett på mobilen.

Selvsagt kom det jo svar mens jeg skrev det andre svaret Uansett, så vil jeg heller satse på å finne noe jeg liker, som da også er litt variert arbeid, å sitte inne og gjøre det samme hele tiden gjør jeg vel nok av hjemme Som jeg ser noen av dere sier, å stå opp å grue seg for å jobbe er noe jeg vil helst gå laaangt unna.
Ville bare si det atteee... Du skal til å begynne i 10ende? MYE skjer det året som kommer for deg nå. Jeg og var helt 100% at jeg skulle bli noe data i 9ende...meen, interessen dro, og nå blir det maritim linje på meg.. om du forstår hva jeg mener? Du kan ombestemme deg iløpet av året som kommer vettu Har god tid å tenke på
Sitat av Lazern Vis innlegg
Ville bare si det atteee... Du skal til å begynne i 10ende? MYE skjer det året som kommer for deg nå. Jeg og var helt 100% at jeg skulle bli noe data i 9ende...meen, interessen dro, og nå blir det maritim linje på meg.. om du forstår hva jeg mener? Du kan ombestemme deg iløpet av året som kommer vettu Har god tid å tenke på
Vis hele sitatet...
Hehe, ble bare litt stressa når jeg våknet opp i dag, av en ukjent grunn :P Jeg vet at mange har valgt noe helt annet en hva de tenkte på, har en kusine som plutselig bestemte seg for å jobbe på Nordsjøen, jeg hadde aldri i livet tenkt på at hun skulle jobbe der.. Jeg "regner" med det blir noe innen data, men som du sier, så kan det også bli noe helt annet. Det eneste problemet er at jeg ikke har så mye interesser annet en data. Jeg liker jo å filme, men det er ikke jeg tror jeg kommer til å fortsette så mye med, men jeg får se hva tiden bringer
Sitat av Taurean Vis innlegg
Velg noe som er godt betalt, uansett hva det måtte være. Se på årslønn og velg deretter.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde lett valgt en jobb som gav 350k i året som jeg hadde stortrives i kontra en jobb som gav 500k, hvor jeg ikke hadde trives.

Penger er ikke alt her i livet.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Fordi uansett hvem jobb du velger, så er det kun et stykke arbeid du skal gjøre. Dagene vil bli stort sett like uansett hva du skal drive med. Så du kan like gjerne velge noe som er godt betalt.
Vis hele sitatet...
Du har valgt feil jobb hvis alle dagene er like..
Hvis du vil jobbe med noe mer spennende enn å sitte på en it-avdeling og si "Har du prøvd å starte den på nytt?" 17 ganger om dagen burde du velge studiespesialiserende med minimum R1 og fysikk i førsteklasse, men du burde helst ha R2 også.
Sitat av lurepus Vis innlegg
Selvfølgelig vil man få noe igjen for noe man jobber 100% for, men er ikke følelsen av å kunne stå opp hver morgning og glede seg til å jobbe bedre enn å stå opp hver jævla dag og grue seg til å dra på jobb fordi du ikke liker den, men det er bra lønn?

Som du selv sa, det er over 1/3 av livet ditt du skal bruke på jobb..
Vis hele sitatet...
Alle har en pris.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Alle har en pris.
Vis hele sitatet...
Din pris er tydligvis lavere enn gjennomsnittet.
Sist endret av Bombasa; 5. august 2012 kl. 14:38.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jeg hadde lett valgt en jobb som gav 350k i året som jeg hadde stortrives i kontra en jobb som gav 500k, hvor jeg ikke hadde trives.

Penger er ikke alt her i livet.



Du har valgt feil jobb hvis alle dagene er like..
Vis hele sitatet...
Hva med en jobb du ikke likte som gav 1 million isteden for 350?

Vil ikke gå inn på valg av jobb. Jeg gjør mitt beste i alt jeg prøver. Og kan fortelle at, jo hardere man jobber, jo mindre likt blir man ganske mange steder. Det vil alltid være noen som prøver å gjøre livet surt, det er ihvertfall min erfaring. Og folk som preker bak ryggen og smisker med sjefen, de kommer veldig ofte lenger.
Sist endret av Taurean; 5. august 2012 kl. 14:37.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hva med en jobb du ikke likte som gav 1 million isteden for 350?

Vil ikke gå inn på valg av jobb. Jeg gjør mitt beste i alt jeg prøver. Og kan fortelle at, jo hardere man jobber, jo mindre likt blir man ganske mange steder. Det vil alltid være noen som prøver å gjøre livet surt, det er ihvertfall min erfaring. Og folk som preker bak ryggen og smisker med sjefen, de kommer veldig ofte lenger.
Vis hele sitatet...
Alt er jo en spørsmål om penger.

Hvor godt hadde jeg likt jobben til 350.000,- og hvor kjip var jobben til 1.000.000. Om jeg kunne velge mellom og jobbe som systemutvikler til 350.000 i året, eller som murer eller tømrer til 1.000.000 i året, så hadde jeg gått for systemutvikler.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hva med en jobb du ikke likte som gav 1 million isteden for 350?

Vil ikke gå inn på valg av jobb. Jeg gjør mitt beste i alt jeg prøver. Og kan fortelle at, jo hardere man jobber, jo mindre likt blir man ganske mange steder. Det vil alltid være noen som prøver å gjøre livet surt, det er ihvertfall min erfaring. Og folk som preker bak ryggen og smisker med sjefen, de kommer veldig ofte lenger.
Vis hele sitatet...
God arbeidsinnsats og dedikasjon i arbeidet vil alltid bli lagt merke til og vil alltid være positivt.
Studiespesialisering virker som det rette for deg utifra hva jeg hører. Du kunne gått elektro eventuelt, men da må du gå påbygg, og ta opp realfag, om du ønsker et bedre betalt yrke, eller som sagt tidligere: å slippe å sitte i en IT-avdeling, hvor du må be folk om å restarte pc-ene sine utallige ganger om dagen.

Skolen kan virke kjedelig uansett hvilken linje du går -ja, dagene kan nok være slappere om du går elektro- men allikevel tror jeg du vil få best uttelling om du velger studiespesialisering med realfagene du trenger videre.

Det er også hvert å huske på at jentene på elektro... Det er sjelden du finner noen 9'ere og 10'ere der for å si det sånn!
Sist endret av Ap3; 5. august 2012 kl. 14:44.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hva med en jobb du ikke likte som gav 1 million isteden for 350?

Vil ikke gå inn på valg av jobb. Jeg gjør mitt beste i alt jeg prøver. Og kan fortelle at, jo hardere man jobber, jo mindre likt blir man ganske mange steder. Det vil alltid være noen som prøver å gjøre livet surt, det er ihvertfall min erfaring. Og folk som preker bak ryggen og smisker med sjefen, de kommer veldig ofte lenger.
Vis hele sitatet...
Jeg jobbet som telefonselger i nesten 8 måneder for endel år siden.
Jeg satt på bussen på vei til jobb og bestemte meg spontant der og da for å gå inn på sjefens kontor og si opp. Hele jobben gjorde meg mentalt utslitt og begynte å gi meg deprimert.
Slik kunne jeg ikke fortsette og nok var nok tenkte jeg.

Jeg sa opp på dagen uten å ofre økonomien en tanke og angrer ikke et sekund selv den dag idag.

Hadde ikke startet i den jobben igjen om jeg så hadde fått 1 mill i året.
Sist endret av Bombasa; 5. august 2012 kl. 14:46.
Som jeg sa tidligere så vil jeg mye heller ha en jobb jeg liker, enn å ha en som jeg gruer meg til. Jeg har heller ikke så veldig lyst til å sitte som dere sier på kundesupport, "har du restarta maskina da?", det blir alt for A4 for meg.
Sitat av Crispy345 Vis innlegg
Som jeg sa tidligere så vil jeg mye heller ha en jobb jeg liker, enn å ha en som jeg gruer meg til. Jeg har heller ikke så veldig lyst til å sitte som dere sier på kundesupport, "har du restarta maskina da?", det blir alt for A4 for meg.
Vis hele sitatet...
Da har du vel bare en mulighet, studiespesialisering og høyskole/universitet etter det.
Skal nå til høsten selv begynne på vg3 dataelektroniker og tenkte bare jeg ville nevne noen ting når det hjalt Utdanning gjennom elektrofag får å så gå videre til vg2 data og elektronik og eventuelt vg3 dataelektroniker (tidligere kalt service elektroniker)

Det er ikke stor sannsynlighet får at du får deg jobb i kunde support når du går ut som lærling etter vg2 eller montør i vg3.

Det du lærer om er alt fra Innbrudsalarm, brann alarm, adgangskontroll, overvåking, oppsett og drift av store tele- og datanettverk, litt web design, kan være borti en del programmering, og mye mere.

Mulighetene når du har når du er ferdig er også mange du kan bli tele montør om du går ut som lærling etter vg2 eller data elektroniker når du er ferdig på vg3
( som data elektroniker vil du ta fagbrevet på skolen mest sannsynlig etter vg3)

Du kan også gå almen påbygning får å få generell studiekompetanse etter vg2, vg3 eller fullført lærling tid.

Du kan også gå forkurs på høyskole får å få spesiell studiekompetanse (R1+R2 matte + Fysikken) andre folk eller kunne tatt på videregående almenfag. dette vil ta ett år men med fullført forkurs kan du ta alle ingeniør eller maritim utdanninger på høyskoler eller universitet

Eller du kan gå to år teknisk fagskole får å bli fagskole ingeniør og kan eventuelt gå videre på høyskole eller universitet.

Selv har jeg planer om forkurs etter fullført vg3 får så å få en mastergrad enten innen programmeringen eller elektronikk.

Et pluss med å gå yrkesfaglig er at du kan ha et fagbrev, det er et pluss for mange bedrifter om de klarer å få tak i en ingeniør som også har fagbrev

Men det som er det viktigste er at du velger noe du har lyst til og kommer til å trives med. Uansett hva du velger, lykke til med valget.

Beklager for wall of text og eventuelle skrivefeil.
Følte bare får å slenge ut litt informasjon.
Er det noe du lurer på om utdanningen er det bare å spøre.
Sist endret av snikker; 5. august 2012 kl. 19:32.
Som nevnt så er studiespesialisering med R-matematikk og minimum fysikk 1 et veldig lurt valg, som holder de fleste dører åpne. Selvsagt får du med et par obligatoriske tullefag som historie og RE når du velger studiespesialisering, men de er du nesten nødt til å bare slite deg gjennom.

IT på studiespesialisering er noe en datafrelst godt kan være foruten. Ingen studier krever dette, og selv om det frister med billige realfagspoeng og gode karakterer uten nevneverdig arbeid, er faget ofte bare bortkastet tid. På sikt vil du sitte igjen med mer fra et litt tyngre fag, som f.eks kjemi.
Har ikke lest hele tråden, men kan gi deg mine råd, har gått en del skole

Vil sterkt råde deg til å gå yrkesfag, fullføre (selv om du blir lei), få et fagbrev. Elektriker eller mekaniker kan kanskje passe for deg? Grunnen er at dette er kun to år skole, og to år i jobb som lærling for å få fagbrev. Da har du en relativt godt betalt jobb relativt fort. Om du vil utdanne deg videre kan du ta forkurs og begynne på ingeniørstudie, eller allmenn påbygging og begynne på noe annet, juss e.l.

Om du begynner på allmenn eller annet studiespesialiserende og slutter etter tre år på videregående så har du så og si ingen utdanning, og du får heller ingen godt betalt jobb. Om du velger studiespesialiserende så MÅ du være klar for 6-8 år med mye skolearbeid og ingen eller lite lønn.

Om du ikke helt vet hva du vil bli, gå for et nyttig (noe folk vil betale deg bra for) fagbrev (ikke service og samferdsel, frisør osv.). Gå for noe du synes virker artig, og FULLFØR. Kjedelig å ha gått 1.året på tre forskjellige linjer og ike ha noen utdanning og se kameratene dine tjene 300-400 tusen i året

Min mening.
Jeg stemmer i for realfag. Ta de tyngste variantene av Fysikk, Kjemi, Biologi og Matte. Dette lønner seg mest når det kommer til penger, holder alle dører åpne og kan ikke bli sett på som negativt. Samt det er kunnskap om hvordan verden henger sammen og det er vel alltids greit å ha.

Ellers anbefaler jeg deg å ta kurs fra Udacity og Coursera på fritiden. Dette er gratis kurs på universitetsnivå i alle mulige forskjellige fag, da kan du få deg en god 'head start' samt finne ut av om fagene 'er noe for deg'.

Lykke til, og prøv å unngå synse-fag (historie, sosiologi, kunst, statsvitenskap, journalistikk etc) med mindre du er brennende interessert og er sikker på at du vil drive med det resten av livet for ellers kan det være litt vanskeligere å få jobb og som oftest kan du få en god del av de type jobbene med en annen utdanning uansett.
Sitat av EnPoseBananer Vis innlegg
Har ikke lest hele tråden, men kan gi deg mine råd, har gått en del skole

Vil sterkt råde deg til å gå yrkesfag, fullføre (selv om du blir lei), få et fagbrev. Elektriker eller mekaniker kan kanskje passe for deg? Grunnen er at dette er kun to år skole, og to år i jobb som lærling for å få fagbrev. Da har du en relativt godt betalt jobb relativt fort. Om du vil utdanne deg videre kan du ta forkurs og begynne på ingeniørstudie, eller allmenn påbygging og begynne på noe annet, juss e.l.

Om du begynner på allmenn eller annet studiespesialiserende og slutter etter tre år på videregående så har du så og si ingen utdanning, og du får heller ingen godt betalt jobb. Om du velger studiespesialiserende så MÅ du være klar for 6-8 år med mye skolearbeid og ingen eller lite lønn.

Om du ikke helt vet hva du vil bli, gå for et nyttig (noe folk vil betale deg bra for) fagbrev (ikke service og samferdsel, frisør osv.). Gå for noe du synes virker artig, og FULLFØR. Kjedelig å ha gått 1.året på tre forskjellige linjer og ike ha noen utdanning og se kameratene dine tjene 300-400 tusen i året

Min mening.
Vis hele sitatet...
Det der gir ingen mening, ingen eller lite lønn? De fleste sivilingeniører, advokater, leger og økonomer har nettopp studiespesialisering som bakgrunn og det er blant de best betalte yrkene i Norge.
Sitat av Deximus Vis innlegg
Det der gir ingen mening, ingen eller lite lønn? De fleste sivilingeniører, advokater, leger og økonomer har nettopp studiespesialisering som bakgrunn og det er blant de best betalte yrkene i Norge.
Vis hele sitatet...
Han mente nok at man må gå lenge med lite lønn under utdanningen (3 år almenn + 3-5 år høyere utdanning). Og jeg kan love deg at det er en belastning (er 4. års siv. ing. student).
Sist endret av Orph; 6. august 2012 kl. 17:29.
Sitat av Orph Vis innlegg
Han mente nok at man må gå lenge med lite lønn under utdanningen (3 år almenn + 3-5 år høyere utdanning). Og jeg kan love deg at det er en belastning (er 4. års siv. ing. student).
Vis hele sitatet...
Det var elendig formulert hvertfall..
Tviler ikke på at det er en belastning
Sitat av Deximus Vis innlegg
Det var elendig formulert hvertfall..
Tviler ikke på at det er en belastning
Vis hele sitatet...
Om du begynner på allmenn eller annet studiespesialiserende og slutter etter tre år på videregående så har du så og si ingen utdanning, og du får heller ingen godt betalt jobb. Om du velger studiespesialiserende så MÅ du være klar for 6-8 år med mye skolearbeid og ingen eller lite lønn.
Vis hele sitatet...
Hvordan er det en elendig formulering?
Sitat av Orph Vis innlegg
Hvordan er det en elendig formulering?
Vis hele sitatet...
For all del, det kan sikkert bli tolket forskjellig.
Jeg leste setningen som at man må være forberedt på dårlig lønn etter endt studie.
Utdanning er en investering. Og man får lønn for strevet (bokstavelig talt).

Ifølge utdanning.no ligger snittlønnen for elektrikere på 395 000. Startlønnen er lavere. Tar 4-4.5 år på skole etter ungdomskolen. http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/elektriker

For ingeniører er snittlønnen 500 000. Startlønnen er 390 000. Tar 6 år. http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/ingenior

Og for sivilingeniører ligger startlønnen på 450 000. Snittlønnen er jeg litt usikker på, men på Tekna sine sider så tjener noen opptil 900 00. Tar 8 år. http://www.tekna.no/lonn

Også må man tenke på at man skal jobbe med dette til man er 67.
Tenkte også jeg skulle gå noe innen data etc i 8 og nesten helt frem til jul i 10ende, men endte på helse og sosial, yrkesfagherlig er mere variert du får litt praksis, du har ikke like mye lekser og mere varierte skole dager! og du har noe å falle tilbake på om du hopper av etter 1 år på høyskole du har fortsatt mulighet til og få studiekompetanse ved 1 år med påbygg... Det jeg prøver og si er at går du 2år som er relativt chill (yrkesfagerlig) så har du 1 år hardt arbeid igjen og du sitter igjen med en ekstra utdanning om du finner ut i etter tid at du ikke vil bli det du tar på høyskole, du slipper også å sitte 3år med lekser og nada sosialt liv (studiespess) og uten uten jobb muligheter før du evnt har 3år+ til med skole
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
Utdanning er en investering. Og man får lønn for strevet (bokstavelig talt).

Ifølge utdanning.no ligger snittlønnen for elektrikere på 395 000. Startlønnen er lavere. Tar 4-4.5 år på skole etter ungdomskolen. http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/elektriker

For ingeniører er snittlønnen 500 000. Startlønnen er 390 000. Tar 6 år. http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/ingenior

Og for sivilingeniører ligger startlønnen på 450 000. Snittlønnen er jeg litt usikker på, men på Tekna sine sider så tjener noen opptil 900 00. Tar 8 år. http://www.tekna.no/lonn

Også må man tenke på at man skal jobbe med dette til man er 67.
Vis hele sitatet...
De nyeste tallene fra linjeforeningen indikerer at startlønnen på Petroleumsteknologi ligger på 570 000 med master, og 720 000 med doktorgrad. Vanskelig å si noe om snittlønn, men på Pet.tek. kan man regne med at den ligger rundt 800 000-1 000 000.
Petroleumsteknologi er riktignok i særklasse, siden bransjen tjener såpass gode penger at alle kan få en veldig godt betalt jobb uten å utmerke seg spesielt. Det er ikke nødvendigvis sikkert at det varer, men det er uansett et særtilfelle. Siv. Ing. innenfor andre felt har nok rundt 450k som startlønn.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Petroleumsteknologi er riktignok i særklasse, siden bransjen tjener såpass gode penger at alle kan få en veldig godt betalt jobb uten å utmerke seg spesielt. Det er ikke nødvendigvis sikkert at det varer, men det er uansett et særtilfelle. Siv. Ing. innenfor andre felt har nok rundt 450k som startlønn.
Vis hele sitatet...
Det har du nok helt rett i, og det er også noe jeg er bevisst på, men det er jo også relevant til diskusjonen. Startlønn rundt 450-500 stemmer nok veldig godt, ja.
Visst jeg ikke tar helt feil er det vell mulig og ta Service og Samferdsel første året og IT andre?
Må vell passe perfekt for en som vil hjelpe andre og skru på data resten av livet.
Folk som skal belære andre om at penger ikke er viktig > fail.

Jeg synes penger er dritviktig for å tilfredsstille behovene mine. Det får være opp til hver enkelt å bestemme hvor mye de skal sette pris på penger, men jeg vet hvertfall hvor jeg står. Om man er over gjennomsnittlig flink på skole, så SKAL man gå studiespesialiserende eller tilsvarende!
Sitat av complex Vis innlegg
Folk som skal belære andre om at penger ikke er viktig > fail.

Jeg synes penger er dritviktig for å tilfredsstille behovene mine. Det får være opp til hver enkelt å bestemme hvor mye de skal sette pris på penger, men jeg vet hvertfall hvor jeg står. Om man er over gjennomsnittlig flink på skole, så SKAL man gå studiespesialiserende eller tilsvarende!
Vis hele sitatet...
Hvorfor i alle dager SKAL man gå på studie eller lignende om man er over gjennomsnittlig flink på skole?

De 10 første årene på skole er grunnleggende utdanning, det er noe alle går igjennom. Når man skal begynne å fokusere på videre utdanning som skal lede til en jobb i fremtiden, så strammer du inn dine egne alternativer. Det har ikke noe å si om du er god i det grunnleggende eller ikke, det handler om HVA du vil gjøre, uavhengig om du er over gjennomsnittlig flink eller ikke!