Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3857
http://kvinnegruppa-ottar.no/no/inde...id=1&Itemid=67

Det er vel første gangen jeg har hørt at noen mener at kvinner er en egen rase, er ikke dette litt selvmotsigende? Jeg mener her slåss kvinnegruppa-ottar for at kvinner skal få mer rettigheter, å få mer likestilling. Men er ikke dette med på å skape større problemer enn det ville gjøre kvinnene godt? Skjønner godt at dette er noe ottar må ta opp, men stiller litt spørsmål ved bruken av retorikk.

Hva tenker dere ?
Hvor har du det fra at Ottar mener kvinner er en egen "rase"? Rase-begrepet brukes ikke av andre enn idioter og rasismeparagrafen dekker mye mer enn rasisme. Jeg tror det er bedre å stille spørsmål ved din retorikk her enn Ottars.
Sist endret av Mith; 8. april 2013 kl. 15:07.
hvor tar du rase fra? står ikke noe om at de mener dette i det du linket..

de vil bare ha det inn i denne rasismeparagrafen som omhandler hudfarge/legning/religion

de mener jo ikke akkurat at kristne og homofile er en egen rase :P
Eksempel på forskjellige raser = hund, katt, hest, elefant, torsk, bjørn og oter.
Mennesker = en rase. Homo sapiens.
Ser ikke helt hvor du får rase fra heller.
Men at de stiller seg selv i en dårlig posisjon ved den type uttalelser er jeg helt enig i. Tror jeg hadde blitt voldsomt irritert av å bli så stakkarsliggjort hadde jeg vært kvinne.
burde vært möderatör
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Eksempel på forskjellige raser = hund, katt, hest, elefant, torsk, bjørn og oter.
Mennesker = en rase. Homo sapiens.
Vis hele sitatet...
Nei, det der er eksempler på forskjellige arter. Innenfor arten hunder man forskjellige raser, som collier, schaefere, labradorer, dachser, osv.

Mennesker = en art.
Så har vi mange forskjellige raser, etnisiteter, hudfarger, whatever.
Sist endret av pappabetaler; 8. april 2013 kl. 15:21.
Normenn, kinesere og afrikanere er forskellige raser, men samme art.
Norske, kinesiske eller afrikanske kvinner er ikke noe egen rase

Kvinnegruppa Ottar holder jeg stor avstand fra!
Sist endret av Dub; 8. april 2013 kl. 15:27.
Altvitende
Trådstarter
4 0
Jeg burde kanskje ikke brukt ordet rase, selvom det var mest referert til rasismeparagrafen. Tanken med å starte debatten var rett og slett knyttet opp til kvinnegruppens utspill.
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Nei, det der er eksempler på forskjellige arter. Innenfor arten hunder man forskjellige raser, som collier, schaefere, labradorer, dachser, osv.

Mennesker = en art.
Så har vi mange forskjellige raser, etnisiteter, hudfarger, whatever.
Vis hele sitatet...
Men i det engelske språket så bruker de "Breed" istedenfor rase når det kommer til små biologiske forskjeller på en art. Kan det hende at den eneste grunnen til at vi bruker ordet "Rase" i norsk dagligtale er fordi vi ikke har et tilsvarende ord til "Breed" på norsk? Jeg føler hvertfall at å dele mennesker inn i "raser" blir helt feil.
Sist endret av Juicekongen; 8. april 2013 kl. 15:27.
Altvitende
Trådstarter
4 0
I følge antirasistisk senter, er rasisme enhver diskriminering basert på etnisitet, opprinnelsesland eller hudfarge.
(http://www.antirasistisk-senter.no/o....99429.no.html)

Hvis man ser på denne definisjonen vil det jo være merklig at kvinner og kjønn skal inn i en rasismeparagraf.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Men i det engelske språket så bruker de "Breed" istedenfor rase når det kommer til små biologiske forskjeller på en art. Kan det hende at den eneste grunnen til at vi bruker "Rase" i norsk dagligtale er fordi vi ikke har et tilsvarende ord til "Breed" på norsk?
Vis hele sitatet...
Nei, vi bruker ikke ordet rase i dagligtale og har ikke gjort det på lenge. Når så du egentlig det ordet sist i avisen, hørte det på radio eller tv?
Hvorfor? Fordi det er en ordbruk som knyttes til nazisme og rasebiologi, som begge to for lengst har utgått på dato.
Å dele inn arter i raser er heller ikke en vitenskaplig metode, men basert på skjønn og synsing.
Sitat av Skjortepetter Vis innlegg
I følge antirasistisk senter, er rasisme enhver diskriminering basert på etnisitet, opprinnelsesland eller hudfarge.
(http://www.antirasistisk-senter.no/o....99429.no.html)

Hvis man ser på denne definisjonen vil det jo være merklig at kvinner og kjønn skal inn i en rasismeparagraf.
Vis hele sitatet...
Men i følge lovverket så faller følgende under rasismeparagrafen:
Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres
a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
b) religion eller livssyn, eller
c) homofile legning, leveform eller orientering.
Vis hele sitatet...
Hva er det du ikke forstår med at rasismeparagrafen ikke bare omfatter rasisme?
Hvis ottar får det som de vil så blir det altså så radikale forandringer i dette lovverket som eksempelet under.
c) kjønn, homofile legning, leveform eller orientering.
Vis hele sitatet...
Utrulig kontroversielt!
Sist endret av Mith; 8. april 2013 kl. 15:36.
burde vært möderatör
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Men i det engelske språket så bruker de "Breed" istedenfor rase når det kommer til små biologiske forskjeller på en art. Kan det hende at den eneste grunnen til at vi bruker ordet "Rase" i norsk dagligtale er fordi vi ikke har et tilsvarende ord til "Breed" på norsk? Jeg føler hvertfall at å dele mennesker inn i "raser" blir helt feil.
Vis hele sitatet...
Godt mulig. Jeg forstår at du føler det blir feil å dele inn mennesker i raser, og jeg er delvis enig med deg. For det første er rasebegreper om mennesker blitt misbrukt noe så til de grader gjennom historien, og for det andre så er enhver inndeling i raser delvis basert på skjønn, ikke bare vitenskapelige undersøkelser.

Grunnen til at jeg føler det kan være riktig å si det eksisterer forskjellige menneskeraser er... vel, det som skiller raser vanligvis bare er ytre kjennetegn som hudfarge, kroppsstørrelse, mønster, pels/hår, osv. Det er ingen tvil om at det er store utseendemessige forskjeller mellom forskjellige... etnisiteter

On topic: hvem faen bryr seg om hva Ottar sier? De fleste aner ikke hva Otta er engang. De har sannsynligvis fler haters på diverse nettforaer enn de har real life tilhengere, lol. De har 371 likes på face, haha, jeg tror vi kan slappe av xD

Sitat av jattajatta Vis innlegg
Er skuffa over at det har blitt brukt så lite tid og ressurser ang. avl av menneskeraser. Tenk de fete folka man kan krysse fram!
Vis hele sitatet...
Word. Personlig kunne jeg tenkt meg en halv-asiat når jeg blir 40 elns, men da begynner det å haste med å... uhm... plante avlingen? x)
Sist endret av pappabetaler; 8. april 2013 kl. 15:38.
Sitat av Mith Vis innlegg
Nei, vi bruker ikke ordet rase i dagligtale og har ikke gjort det på lenge. Når så du egentlig det ordet sist i avisen, hørte det på radio eller tv?
Hvorfor? Fordi det er en ordbruk som knyttes til nazisme og rasebiologi, som begge to for lengst har utgått på dato.
Å dele inn arter i raser er heller ikke en vitenskaplig metode, men basert på skjønn og synsing.
Vis hele sitatet...
Bruker jo ordet rase i dagligtale når det gjelder hund. Hunderase og rasehund er jo velkjente begreper jeg ikke har hørt protester mot før.

http://www.google.no/search?client=o...hannel=suggest

http://www.google.no/search?client=o...w=1366&bih=645
Alle kan jo snart defineres som rase og gå under rasisme paragrafen. Blir for dumt. Kvinnehat er diskriminering, ikke rasisme, For noe idoti.

Men faktum er jo at det har blitt "in" og nærmest trendy i nyere tid å være offer. Alle ønsker å fremstå som et offer på et eller annet vis.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Bruker jo ordet rase i dagligtale når det gjelder hund. Hunderase og rasehund er jo velkjente begreper jeg ikke har hørt protester mot før.

http://www.google.no/search?client=o...hannel=suggest

http://www.google.no/search?client=o...w=1366&bih=645
Vis hele sitatet...
Så du sammenligner mennesker med dyr? eller kvinner for den saks skyld..
Sitat av bacardi Vis innlegg
Så du sammenligner mennesker med dyr? eller kvinner for den saks skyld..
Vis hele sitatet...
Sammenlignet ikke noenting, tenkte bare på hunder

Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Nei, det der er eksempler på forskjellige arter. Innenfor arten hunder man forskjellige raser, som collier, schaefere, labradorer, dachser, osv.

Mennesker = en art.
Så har vi mange forskjellige raser, etnisiteter, hudfarger, whatever.
Vis hele sitatet...
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Men i det engelske språket så bruker de "Breed" istedenfor rase når det kommer til små biologiske forskjeller på en art. Kan det hende at den eneste grunnen til at vi bruker ordet "Rase" i norsk dagligtale er fordi vi ikke har et tilsvarende ord til "Breed" på norsk? Jeg føler hvertfall at å dele mennesker inn i "raser" blir helt feil.
Vis hele sitatet...
Sitat av Mith Vis innlegg
Nei, vi bruker ikke ordet rase i dagligtale og har ikke gjort det på lenge. Når så du egentlig det ordet sist i avisen, hørte det på radio eller tv?
Hvorfor? Fordi det er en ordbruk som knyttes til nazisme og rasebiologi, som begge to for lengst har utgått på dato.
Å dele inn arter i raser er heller ikke en vitenskaplig metode, men basert på skjønn og synsing.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Don Veto; 8. april 2013 kl. 17:11.
Sitat av Drakonen Vis innlegg
Alle kan jo snart defineres som rase og gå under rasisme paragrafen. Blir for dumt. Kvinnehat er diskriminering, ikke rasisme, For noe idoti.

Men faktum er jo at det har blitt "in" og nærmest trendy i nyere tid å være offer. Alle ønsker å fremstå som et offer på et eller annet vis.
Vis hele sitatet...
Vi lever i det 21 århundret, alltid noen som skal sutre og klage uansett.
Og som alltid vil føle seg utsatt som et offer uansett hva som blir gjort.

Likestillingen mellom menn og kvinner idag er lik.
Både på tanke med lønninger, ordninger og organisasjoner.

Stemmer nok som du sier at det er en trend ja..
Jeg regner med at dette betyr at det ikke skal være lov å si ting som at "Alle menn er svin" og denslags heller?
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Men i det engelske språket så bruker de "Breed" istedenfor rase når det kommer til små biologiske forskjeller på en art. Kan det hende at den eneste grunnen til at vi bruker ordet "Rase" i norsk dagligtale er fordi vi ikke har et tilsvarende ord til "Breed" på norsk? Jeg føler hvertfall at å dele mennesker inn i "raser" blir helt feil.
Vis hele sitatet...

På engelsk har 'breed' har en snevrere definisjon en 'race' - den forutsetter at dyret er domestisert. Så, når du snakker om f.eks hunder og kyr, så kan du bruke begge, men man pleier å bruke breed. Det er imidlertid ikke galt å bruce race. Hvis du derimot snakker om ulike raser innenfor en viltlevende art, så kan du bare bruke race. På norsk bruker vi bare ordet rase, som tilsvare det engelske. Det kan godt hende det eksisterer et godt norsk ord som tilsvarer breed, men ikke i mitt vokabular.
Er litt vanskelig å legge bort ordet rase hvis man blir kalt rasist når man hevder at det finnes forskjellige raser innenfor mennesket. "Rasisme betegner oppfatningen om at arten homo sapiens – menneske – kan deles inn i forskjellige raser, hvorav noen er mer intelligente eller har andre egenskaper som gjør dem mer verdifulle enn andre."

Hva om man hevder at det finnes forskjellige raser innenfor homo sapiens, at alle er likeverdige fysisk og psykisk, men har forskjellig avstamning og genetikk? Menneske er en art med flere raser, akkurat som at det finnes andre dyreraser. Det vil være rasisme, men er det krenkende å hevde at folk har forskjellig avstamning? Ordet rase er jo betegnet i flere legebøker.
Sist endret av Heisenberg1; 8. april 2013 kl. 20:46. Grunn: https://no.wikipedia.org/wiki/Rasisme
Sitat av Kramer Vis innlegg
Ordet rase er jo betegnet i flere legebøker.
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikke. Etter andre verdenskrig har en svært liten del av forskning hadlet om menneskeraser, tanken på at mennesket skal deles inn i raser eller brukt ordet rase for å kategorisere mennesker.
Forskningen som i dag skjer på etniske forskjeller mellom menneskegrupper, har lite til ingenting til felles med 18- og 1900-tallets rasebiologi, og omtales derfor heller ikke som rasebiologi. Forskningen er i hovedsak genetisk og prøver bl.a. å avdekke menneskeartens evolusjon før og etter at denne utvandret fra opphavsregionen i Afrika. Resultatene kan langt på vei sies å ha avkreftet rasebiologiens grunnantakelse: De genetiske forskjellene mellom etniske menneskegrupper er forsvinnende små. I den grad humangenetikere uttaler seg om politiske konsekvenser, tar de vanligvis eksplisitt avstand fra politisk (mis)bruk av funnene. Tvert imot har enkelte humangenetikere hevdet at det ikke fins noe vitenskapelig grunnlag for rasebegrepet i det hele tatt
Vis hele sitatet...
Jo det er det. Jeg har sett det i mange legebøker som ikke er mer en 20 år gamle.

"Begrepet rase er upresist og omdiskutert, og anvendt på mennesker betrakter de fleste biologer det i dag som meningsløst og uten vitenskapelig basis. Det er imidlertid et legitimt begrep innen humangenetikk."
http://snl.no/human_genetikk
Sist endret av Heisenberg1; 8. april 2013 kl. 21:05.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Jo det er det. Jeg har sett det i mange legebøker som ikke er mer en 20 år gamle.

"Begrepet rase er upresist og omdiskutert, og anvendt på mennesker betrakter de fleste biologer det i dag som meningsløst og uten vitenskapelig basis. Det er imidlertid et legitimt begrep innen humangenetikk."
http://snl.no/human_genetikk
Vis hele sitatet...
Ok, da foreslår jeg at du fortsetter å bruke rase også fortsetter vi andre å bruke underart eller etnisitet, alt ettersom det er snakk om dyr eller mennesker.

Sitat av http://snl.no/rase/mennesket
Når det gjelder forskjeller mellom menneskegrupper, ansees rasebetegnelsen i dag som avleggs, se mennesket (forskjeller mellom menneskegrupper). For diskriminering ut fra forskjeller mellom menneskegrupper, se rasisme.
Vis hele sitatet...
Sitat av http://snl.no/mennesket/forskjeller_mellom_menneskegrupper
Et annet eksempel er forsøkene på inndeling av menneskeheten i det som gjerne er kalt raser. Målet har vært en klassifikasjon bygd på biologisk slektskap, men det arvemessige grunnlaget for de fysiske trekk som har vært lagt til grunn, er så komplisert og ufullstendig kjent at inndelingene gjennomgående vil være vilkårlige og ikke fylle alminnelige krav til vitenskapelighet. Dette gjelder trekk som hodeform, hudfarge, hårets beskaffenhet m.m. I tillegg kommer at de individuelle variasjoner innen gruppene kan være meget store. Man har forsøkt å bedre inndelingsgrunnlaget ved å innføre trekk med enkel og velkjent arvegang. Spesielt har blodgruppene vært anvendt. En slik inndeling har imidlertid støtt på nye problemer. Således viser det seg at fordelingen av blodgrupper mellom populasjonene ikke kan forklares ut fra slektskapsforhold alene. Av grunner som dette er det allment akseptert at det er meningsløst å tale om distinkte raser hos mennesket.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Mith; 8. april 2013 kl. 21:11.
Jeg bare hevdet bare at det er et legitimt begrep i humangenetikken og vil ikke gå rundt å beskrive folk med begrepet rase generelt.

Og kvinner og menn er genetisk forskjellige, det var vel grunnen for at jeg sier dette.
Sist endret av Heisenberg1; 8. april 2013 kl. 21:21.
burde vært möderatör
Rase, underart, etnisitet, hudfarge, who cares?
Sitat av pappabetaler Vis innlegg

Word. Personlig kunne jeg tenkt meg en halv-asiat når jeg blir 40 elns, men da begynner det å haste med å... uhm... plante avlingen? x)
Vis hele sitatet...
seriøst, snakker tungt innavla negere på 3 meter og 400kg... for å arbeide ute i skogen eller i gruver...
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Kramer Vis innlegg
Jeg bare hevdet bare at det er et legitimt begrep i humangenetikken og vil ik
Og kvinner og menn er genetisk forskjellige, det var vel grunnen for at jeg sier dette.
Vis hele sitatet...
strengt tatt er vi alle forskjellige genetisk sett.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av somnium Vis innlegg
strengt tatt er vi alle forskjellige genetisk sett.
Vis hele sitatet...
Jo, men "basecoden" er forskjellig generelt sett mellom kvinner og menn, hvis man kan kalle det det.
burde vært möderatör
Sitat av jattajatta Vis innlegg
seriøst, snakker tungt innavla negere på 3 meter og 400kg... for å arbeide ute i skogen eller i gruver...
Vis hele sitatet...
Aw maaaan, også kunne vi malt dem grønne og kalt dem orker og vist dem frem i dyrehager! : O
Kvinner er en egen rase når de har perioden sin,ingen tvil om det....