Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 5112
Jeg har en kjæreste som visstnok i skjul har drevet med kokain noen ganger nå. Vi har et veldig åpent forhold, men dette har han holdt bak ryggen min. Har ikke noe i mot rusmidler så lenge vi er ærlige om det og at vi passer på at det ikke utvikles noen form for avhengighet. Han har vært på det kjøret før.. Fant ut av at han drev med det igår. Jeg kan ikke så mye om kokain, noen med erfaringer? Kjenner jeg blir skuffa ettersom han har valgt og ikke fortelle meg at han har drevet med det, blir urolig om han kan ha utviklet avhengighet og derfor ikke sier noe. Har hørt at kokain kan være veldig avhengighetsskapende?
Snakk med kjæresten din om kokainbruken, du finner det meste du trenger å vite om kokain på nettet, alt fra erowid til wikipedia.
Du må ta stilling til om du vil leve med at han bruker det og hvilke vilkår som skal gjelde hvis han skal fortsette eller om det ikke kan fortsette.

Det er ikke spesielt avhengighetsdannende, men det spørs på livssituasjonen og renheten av rusmiddelet. All rusbruk stammer fra enten kjedsomhet, søken etter spenning - et "kick" (luksusproblem), eller flukt av et problem. Hvis man har et problem i livet man føler er helt ute av kontroll, er det lett å ty til rusmidler for å kompensere og få en falsk følelse av at man har kontroll, og for å gi en følelse av belønning for at man holder ut med problemet. Man må løse problemet som ligger i bunnen for å få bukt med rusbruken. Det er det her du bør fokusere på.

Du bør rose han for at han var ærlig, da øker sjansen for at han er ærlig med deg en annen gang hvis noe sånt skulle skje.
Enig med Arne J her.

Den psykiske avhengigheten er ofte at man føler seg deprimert når rusen forsvinner og må ha en ny rus for å komme seg ovenpå igjen.

Om dette dreier seg om langstidsbruk vil han kunne få langvarige forstyrrelser som utmattelse, depresjoner, urolig søvn- og sultfølelse

Signalene mellom nervecellene blir forstyrret og redusert på grunn av biokjemiske forandringer i hjernen.

Om han har utviklet en avhengighet, er de 40 siste timene etter siste inntak at bruken kan føle depresjoner og få selvmordstanker.

De 4 første døgnene er verst men det kan fortsette med stor eller mindre grad med opptil 10 uker

Suget etter rusen kan/vil mest sannsynlig være veldig sterk i perioder. Depresjoner og andre psykiske plager, kan han likevel kunne ha i år i etterpå.

Les mer her:

http://www.uteseksjonen.no/kokain
Sist endret av king123; 20. november 2015 kl. 16:23.
Må bare slutte meg til det Arne J sier, IKKE gå aggressivt / klandrende ut, selv om det kanskje føles som det mest nærliggende for deg. Ved å være den nære og trygge, ikke-angripende personen, kommer du uendelig mye lenger enn ved negativt betont konfrontasjon.

Noen lever med rekreasjonelt rusbruk over lang, lang tid og mestrer det godt, mens andre ikke takler det i det hele tatt, så det er vanskelig å si noe allmenngyldig om en gitt person.
Det er ikke noe godt tegn at han har skjult bruken, spesielt hvis han "har lov" til å bruke rusmidler sporadisk. Folk som sier at kokain ikke er spesielt avhengighetsskapende vet ikke hva de snakker om. Det er ekstremt psykisk avhengighetsdannende, men som Lotuspotus sier så kan mange bruke mye dop uten å bli avhengig.
Jeg syns det lyser en varsellampe på lang vei når TS sier han har vært på kjøret før, selv om det ikke blir spesifisert hva slags rusmiddel og i hvilken grad han har vært på kjøret.

Men hvordan fikk du vite det TS? Fant du en pose kokain i lomma hans, tok han det i festsammenheng, har du fått høre det av noen andre, har du merket endring i oppførselen hans etc.
Min personlige mening er uansett at det ikke er et godt tegn at han skjuler bruken for deg. Selvfølgelig kan det jo være at han ikke så på det som noen "big deal" at han tok noen striper på fest og ikke ville at du skulle bli bekymret ettersom han tydeligvis har et misbrukerpotensiale fra før.
Kokain er relativt dyrt, og blir man hekta på det er det kanskje et av de dyreste rusmidlene å være avhengig av.

Du må uansett snakke med han om det, og som andre sier, så ta det opp på en rolig og saklig måte.
Skjønner godt at du er bekymret. Hvis han allerede er på kjøret, ikke forvent spesielt mange ærlige svar når du spør om rusbruken tho....
Fant en pose kokain da jeg skulle låne sekken hans. Vi har snakket om det, viser seg at han har vært litt nedenfor psykisk i det siste men har ikke villet sagt noe da han synes det er flaut. Han har angst og det minner om en depresjon på vei. Så han sier han brukte kokain 4-5 ganger bare for å prøve å føle seg ovenpå istede for depppa. Og at han har hatt veldig dårlig samvittighet over og ikke ha fortalt meg det, da han var redd for at jeg ville bli lei meg. Han lovet av seg selv at han aldri skulle bruke det mer, uten at jeg har stilt noen krav om det, men føler ikke det er noe jeg kan stole 100% på enda.

Takk for råd, bunnet ut i det psykiske som vi får fokusere på nå!
Sitat av Elskerjul Vis innlegg
Fant en pose kokain da jeg skulle låne sekken hans. Vi har snakket om det, viser seg at han har vært litt nedenfor psykisk i det siste men har ikke villet sagt noe da han synes det er flaut. Han har angst og det minner om en depresjon på vei. Så han sier han brukte kokain 4-5 ganger bare for å prøve å føle seg ovenpå istede for depppa. Og at han har hatt veldig dårlig samvittighet over og ikke ha fortalt meg det, da han var redd for at jeg ville bli lei meg. Han lovet av seg selv at han aldri skulle bruke det mer, uten at jeg har stilt noen krav om det, men føler ikke det er noe jeg kan stole 100% på enda.

Takk for råd, bunnet ut i det psykiske som vi får fokusere på nå!
Vis hele sitatet...

Høres ut som en typisk coca bruker
Sitat av Elskerjul Vis innlegg
Fant en pose kokain da jeg skulle låne sekken hans. Vi har snakket om det, viser seg at han har vært litt nedenfor psykisk i det siste men har ikke villet sagt noe da han synes det er flaut. Han har angst og det minner om en depresjon på vei. Så han sier han brukte kokain 4-5 ganger bare for å prøve å føle seg ovenpå istede for depppa. Og at han har hatt veldig dårlig samvittighet over og ikke ha fortalt meg det, da han var redd for at jeg ville bli lei meg. Han lovet av seg selv at han aldri skulle bruke det mer, uten at jeg har stilt noen krav om det, men føler ikke det er noe jeg kan stole 100% på enda.

Takk for råd, bunnet ut i det psykiske som vi får fokusere på nå!
Vis hele sitatet...
Si at han ikke må love deg noe før han vet om han kan holde det, det viktigste for både ditt, hans og deres vedkommende er at han føler det er trygt å kunne fortelle deg om han går på en smell.

Når du finner kokainpose i sekken hans tilfeldigvis så er det neppe snakk om 4-5 ganger totalt han har tatt det. Så slepphendt blir man gjerne etter 40-50 ganger. Uansett spiller det ingen rolle.

Det som spiller noen rolle nå er at han faktisk innrømmer det om han gjør det, og hvordan du reagerer ved en eventuell sprekk er det som vil definere hele veien videre.

Er veldig fort gjort å reagere med skuffelse og/eller sinne, noe som forsåvidt er både forståelig og berettiget; men det må du faktisk klare å holde inne. Belønn ærligheten, fortreng de negative følelsene. Det sekundet han ikke føler seg trygg på å fortelle så begynner han å skjule, og da kommer ingen av dere noen vei.

Fortell han at frekvent kokainbruk sannsynligvis er en sterk medvirker, om ikke årsaken til depresjonen. Har sett så mange som begynner sånn som det der, og det går bare nedover - samtidig som at det koster skjorta.

Har han god inntekt?

Hvis han eksempelvis er sofasliter, og bruker kokain jevnlig i ikke-ubetydelige doser, da kan du være så godt som sikker på at han selger på det. I så fall impliserer det en løgn av helt andre dimensjoner, samtidig som at ærligheten du opplevde faktisk også bare var en annen løgn. Da er det nok på tide å dumpe han, for det vil han ikke slutte med - og slutter han ikke å ha så slutter han ikke å bruke.
Sist endret av Tøffetom; 21. november 2015 kl. 14:14.
Han tjener fast 14000 i mnd, + at han har en del ekstravakter som gir noen tusen ekstra også.

Jeg har ikke kjeftet eller utrykt noen andre følelser enn at jeg er til å stole på. Er jo selvsagt skuffet, men får bare være sterk for å få funnet ut mest mulig..

Det som gjør situasjonen ekstra vanskelig er at jeg er gravid i 7ende mnd..
Han ga meg kokainet idag og ba meg gjøre hva jeg ville med det.. Han bestilte seg også slike rustester som man kan ta hjemme selv om jeg sa at jeg ikke ønsker et forhold som baserer seg på at jeg må konstant overvåke han. Men han insisterte på dette. Han ønket også å skrive en kontrakt med meg ang barnet, hvor han ikke får omsorgsrett for barnet dersom han bruker det igjen. Har jo sagt at vi kan ikke bo sammen med barnet hvis det slike rusmidler inne i bildet. Kansje det var dumt å si? Og det med barnet vet jeg betyr mye for han! Han snakker ikke om annet enn hvor mye han gleder seg, driver og handler inn klær og utstyr han skal bruke sammen med barnet.

Det virker som om han tar dette mye tyngre enn meg, og oppriktig ønsker å bli sett, og at han synes det er godt å snakke med meg. Å søke hjelp hos psykriateien er ikke aktuelt da tidligere møter med dem virkelig ikke har vært positive. Jeg er kansje naiv og ønsker jo selvfølgelig å tro det beste, men ee jo redd han lyver meg rett i trynet og at alt bare er oppspinn...
Jøss, dette virker som en kar som faktisk kan endre seg. Dette med rustestene er nok mest for hans egen del, det hjelper å vite at hvis man tar én linje, er man fucked.
Han ønsker jo åpenbart å endre seg. Jeg mistenker vel også at forbruket han har innrømmet er litt underdrevet, men så lenge han ønsker å bli rusfri er det jo alltid håp. Jeg synes du skal følge opp med rustestene, selv om du synes det er litt ubehagelig. Lykke til!
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Følg opp rustestene, men som Arne_J er inne på, tror jeg mye handler om kjedsomhet! Finn på noe ekstraordinært. Ha en løs idé, for eksempel å dra på telttur. Ikke planlegg så mye, bare i grove trekk, ytterste nødvendigheter og improviser. Skriv en liste over ting dere vil gjøre, som ER utenfor komfortsonen deres. Gjør en ting hver dag som skremmer dere. Den situasjonen der er skummelt lik min. Jeg gjorde de rådene jeg nettopp ga, jeg bruker ikke lengre. Og jeg vet om alle (eventuelt den ene) som vet at jeg brukte en lovlig eller ikke lovlig substans i gjentatt, jevnlig bruksmønster eller ikke i det hele tatt.
Sist endret av Duckie; 22. november 2015 kl. 00:33.
Sitat av Elskerjul Vis innlegg
Han tjener fast 14000 i mnd, + at han har en del ekstravakter som gir noen tusen ekstra også.

Jeg har ikke kjeftet eller utrykt noen andre følelser enn at jeg er til å stole på. Er jo selvsagt skuffet, men får bare være sterk for å få funnet ut mest mulig..

Det som gjør situasjonen ekstra vanskelig er at jeg er gravid i 7ende mnd..
Han ga meg kokainet idag og ba meg gjøre hva jeg ville med det.. Han bestilte seg også slike rustester som man kan ta hjemme selv om jeg sa at jeg ikke ønsker et forhold som baserer seg på at jeg må konstant overvåke han. Men han insisterte på dette. Han ønket også å skrive en kontrakt med meg ang barnet, hvor han ikke får omsorgsrett for barnet dersom han bruker det igjen. Har jo sagt at vi kan ikke bo sammen med barnet hvis det slike rusmidler inne i bildet. Kansje det var dumt å si? Og det med barnet vet jeg betyr mye for han! Han snakker ikke om annet enn hvor mye han gleder seg, driver og handler inn klær og utstyr han skal bruke sammen med barnet.

Det virker som om han tar dette mye tyngre enn meg, og oppriktig ønsker å bli sett, og at han synes det er godt å snakke med meg. Å søke hjelp hos psykriateien er ikke aktuelt da tidligere møter med dem virkelig ikke har vært positive. Jeg er kansje naiv og ønsker jo selvfølgelig å tro det beste, men ee jo redd han lyver meg rett i trynet og at alt bare er oppspinn...
Vis hele sitatet...
Innledningsvis hørtes dette veldig ut som en historie jeg har hørt altfor mange ganger.

Nå gjør det ikke det lenger. Høres ut som om han virkelig prøver, og for en gangs skyld så er det en sak av slik natur på freak der jeg ikke umiddelbart tenker at minst en av partene må være lobotomert.

Ikke trekk inn barnet før det er født - du har sagt det som det er nå, noe han garantert vil huske uavhengig av at du minner han på det. Ikke skriv noen kontrakt, men si gjerne at du synes han kan kjøpe inn noen tisseprøver å ha liggende. Så lar du de bare ligge, og nevner ikke dem igjen på eget initiativ. Du gjør helt rett i at det ikke skal være kontrollering/overvåkning på den måten i et forhold, men samtidig så synes jeg han gjorde rett i å bestille prøvene. Ha de liggende, gjør det klart at du ikke har noen interesse av å bruke dem - men også at du omstendighetene tilsier det, eller du bare skulle miste nattesøvnen for den saks skyld, så skal du ha muligheten. Om ikke for din del så for hans, jeg har selv foreslått akkurat det samme, bare for å få forslaget avvist på akkurat samme måte som du ymter frempå at du vil gjøre. Det kan være godt for dere begge å ha de liggende.

Jeg er helt sikker på at han mente oppriktig det du gjengir at han sa her, jeg har nemlig sagt det samme flere titalls ganger selv. Og jeg har ment det, hver jævla gang. Likefullt har det gått flere år med daglig rus mens jeg var i forhold med x'en. Det er tross alt akkurat det som er avhengighet - å mene, ville og prøve på noe det ene sekund - bare for å snu på hælen det neste.

Enda han sannsynligvis underdriver bruken så er det ingenting å bruke ressurser på å grave i.

Sånn btw så er dette utelukkende subjektiv synsing fra min side, men jeg orker ikke påse at hver eneste formulering tar forbehold om det. Mener selvsagt ikke at jeg sitter på noen fasit eller er i posisjon til å diktere handlingsmønsteret ditt
Sist endret av Tøffetom; 22. november 2015 kl. 06:47.
Sitat av Elskerjul Vis innlegg
Han tjener fast 14000 i mnd, + at han har en del ekstravakter som gir noen tusen ekstra også.

Jeg har ikke kjeftet eller utrykt noen andre følelser enn at jeg er til å stole på. Er jo selvsagt skuffet, men får bare være sterk for å få funnet ut mest mulig..

Det som gjør situasjonen ekstra vanskelig er at jeg er gravid i 7ende mnd..
Han ga meg kokainet idag og ba meg gjøre hva jeg ville med det.. Han bestilte seg også slike rustester som man kan ta hjemme selv om jeg sa at jeg ikke ønsker et forhold som baserer seg på at jeg må konstant overvåke han. Men han insisterte på dette. Han ønket også å skrive en kontrakt med meg ang barnet, hvor han ikke får omsorgsrett for barnet dersom han bruker det igjen. Har jo sagt at vi kan ikke bo sammen med barnet hvis det slike rusmidler inne i bildet. Kansje det var dumt å si? Og det med barnet vet jeg betyr mye for han! Han snakker ikke om annet enn hvor mye han gleder seg, driver og handler inn klær og utstyr han skal bruke sammen med barnet.

Det virker som om han tar dette mye tyngre enn meg, og oppriktig ønsker å bli sett, og at han synes det er godt å snakke med meg. Å søke hjelp hos psykriateien er ikke aktuelt da tidligere møter med dem virkelig ikke har vært positive. Jeg er kansje naiv og ønsker jo selvfølgelig å tro det beste, men ee jo redd han lyver meg rett i trynet og at alt bare er oppspinn...
Vis hele sitatet...
Elskerjul, jeg er ikke noe ekspert innen kokain men, jeg må si det virker virkelig som han prøver. Jeg har dog ingen mulighet til å vite hvilken type person han er. Dette er helt umulig for oss og dømme per det du gir oss; her er du eksperten.

Videre må jeg si; Det er virkelig ikke dumt og si at du ikke er interessert i å ha slike rusmidler i et hus med barn! - Det burde og skal ikke være sånn!(mener iaff jeg veldig sterkt)

Jeg tror det viktigste er at dere holder et åpent forhold der hvor snakk om rus er greit og "lovlig". Mener også at det er viktig at han forstår at du faktisk er skuffet over at han har brukt uten å si ifra. Føler at det viktigste er at han skjønner at dette burde være dere kan diskutere ilag, for ingenting er bedre enn en partner du stoler mer enn 100% på.

Vet ikke hvor mye dette hjeper ang. situasjonen, ville iallefall gi mitt perspektiv!