Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 8942
Jeg har en idé til en nettbasert tjeneste å starte, jeg har imidlertid ikke kompetansen til å lage denne tjenesten selv. Jeg har tenkt at jeg kan forhøre meg med freelancere, problemet er at det er vanskelig å finne ut om aktuelle kandidater er i stand til å lage denne tjenesten uten å se hva det er, og hvordan den skal fungere.

Jeg har allerede laget en video-demonstrasjon av tjenesten, hvor man kan se nøyaktig hva som skal skje og hvordan det skal skje. Dette er altså videoen jeg egentlig bør vise når jeg skal utlyse jobben. Problemet er at om jeg legger ut denne videoen, så er det ingenting som forhindrer andre å stjele idéen. Det er et stort potensiale for å tjene gode penger om man lager denne tjenesten, og om man først klarer å lage det, så driver den seg selv.

Hvordan bør jeg gå frem her med minst mulig risiko for at noen stjeler idéen?
Be folk signere en Non-disclosure agreement før du forklarer hva det er.
Sitat av etse Vis innlegg
Be folk signere en Non-disclosure agreement før du forklarer hva det er.
Vis hele sitatet...
Ja jeg har lest litt om det. Problemet er at det står ikke spesifisert hvordan brudd på denne avtalen fungerer i praksis, og hvordan det går på tvers av land. Jeg ser for meg at om jeg har 20 kandidater, så er det veldig lett for en av de å starte tjenesten i f.eks. kompisen sitt navn. Hvordan skulle jeg ha gått frem da? Jeg kan jo egentlig ikke bevise at han har stjålet min idé heller, da det er fult mulig å komme på denne idéen på egenhånd.
Sist endret av simchris; 31. desember 2015 kl. 01:59.
Er du interessert i å i ettertid diskutere med noen som kanskje har "tatt" din idé? Vanligvis er det minst 3 andre; på verdensbasis, som holder på med akkurat det samme som deg, men som ikke får det til og aldri vil bli kjente for den idéeen. Dersom idéen er god er det kun 1 ting som teller: hvor godt man yter i markedet.

NDA er bare halvparten, du vil også trenge en non-circumvent, en såkalt NCNDA. Fattern har en 20' container full av disse. Usikker på hvilken verdi de har.
nudo: Nei har jo ikke det, jeg har lyst til å unngå den situasjonen helt om mulig. Du har nok helt rett, jeg vet at folk har tenkt på idéen min, men utifra sjekk på domener så er det ingen som ser ut til å ha startet å jobbe på en slik tjeneste.

Foreløpig er det én ting som kanskje er et godt alternativ, og det er å selv finne en kandidat jeg tror kan lage dette, for deretter å kontakte denne personen, og tilby 50/50 fortjeneste vet at han lager tjenesten, mens jeg har idé og "blueprinten" til hvordan alt skal henge sammen.

Man har på mange måter den samme problemstillingen, men om jeg klarer å finne en god nok kandidat på egenhånd, så er det kun én person, og han får 50/50 som antakeligvis gjør det usannsynlig at han stjeler idéen og stikker av
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av simchris Vis innlegg
Ja jeg har lest litt om det. Problemet er at det står ikke spesifisert hvordan brudd på denne avtalen fungerer i praksis, og hvordan det går på tvers av land.
Vis hele sitatet...
Omlag som alle andre sivilrettslege avtaler - du må gå til søksmål om du vil ha erstatning og få dømt nokon for brot på den.
Nok en idea guy. Jeg, og helt sikkert en hel del andre her kunne nok vært til hjelp for å utvikle konseptet ditt. Men. Om noen villt fremmed kommer til meg med sin kjempeidé og 50/50 deal, da ler jeg. Da ler jeg rått.

Hoster du ikke opp litt spenn for å få satt til livs ideen din, så er det ingenting for meg som tilsier at du faktisk har troa på den heller - da er 50% totalt verdiløst. Da tar jeg heller en engangssum, utvikler, og stikker. Enten det, eller så viser du til at du har andre prosjekter som har vist suksess i en eller annen form.
Sist endret av m0b; 31. desember 2015 kl. 03:34.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Omlag som alle andre sivilrettslege avtaler - du må gå til søksmål om du vil ha erstatning og få dømt nokon for brot på den.
Vis hele sitatet...
Ja ikkesant, det er neppe en kostnad jeg ønsker å påføre meg, tipper det å saksøke en fyr fra f.eks. India kan by på noen utfordringer i seg selv.
Fyren fra India som du har leid inn fra vWorker kommer ikke til å stjele idéen din.

Ingen gidder å underskrive en "non-disclosure"-avtale med mindre du kan vise til eller tilby noe annet enn å la de høre på idéen din. Enkelt og greit fordi hverken du eller de vet om dere sitter på samme tanken.
Sitat av simchris Vis innlegg
Man har på mange måter den samme problemstillingen, men om jeg klarer å finne en god nok kandidat på egenhånd, så er det kun én person, og han får 50/50 som antakeligvis gjør det usannsynlig at han stjeler idéen og stikker av
Vis hele sitatet...
Det der funket ikke med Stevene fra Apple. Hvorfor skal en slik løsning funke for deg/dere? Det er alltid selger som sitter igjen med mest gryn; ikke opphavsmann eller utvikler. Microsoft tjente aldri penger på et godt produkt, de tjente penger på folks angst for ikke å få åpnet et regneark fra noen som kunne bringe midler til bedriften, versjon etter versjon.

Idéen kan få ben å gå på dersom du kjenner noen som er villig til å sitte og dulle med deg til funksjonaliteten begynner å skape interesse andre steder.
Sist endret av nudo; 31. desember 2015 kl. 10:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Antakelig er ikke ideen din unik.
Uansett så kan du jo teste den ut ved å lage en enkel side som beskriver tjenesten og gir folk mulighet til å registrere seg for å kjøpe tjenesten. Så makedsfører du den via f.eks facebook annonser og ser hvor mye interesse du får.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Ideen din er verdiløs før noen pumper endel penger og arbeidstimer inn i den. Jeg har en også en ide som jeg vet er verdt millioner, da kundene blir bedrifter. Men igjen, som med din ide, er den verdiløs før noen faktisk lager det, gir demoer til potensielle kunder og viderutvikler tjenesten med de og all bugfixing som skal til.

Slike tjenester er alltid i utvikling, hvordan kan du, som ikke har noe programmeringsbakgrunn kunne henge på alt dette her? Det virker som om du tror at du har gjort jobben din, at de andre skal slite (for det er en stor jobb, å programmere ting og holde det ved like)?

Det er nå det virkelige arbeidet starter, og hadde du hatt virkelig insentiv og pågangsmot (som grundere burde være lagd av) hadde du selv lært deg et programmeringsspråk og laget dette selv.
De som bygde den første atombomben som skulle slippes over Hiroshima visste ikke hva de bygde. Hvis man kan få folk til å bygge en atombombe uten at de selv vet det bør det være mulig å bruke samme idé til å bygge en side hvis det er mulig å få flere folk som ikke kjenner hverandre til å jobbe med hver sin del av prosjektet og gjøre minimalt selv, men om du kan sette sammen bare og endre litt skrift osv bør det gå
Sitat av slaskekladden Vis innlegg
De som bygde den første atombomben som skulle slippes over Hiroshima visste ikke hva de bygde. Hvis man kan få folk til å bygge en atombombe uten at de selv vet det bør det være mulig å bruke samme idé til å bygge en side hvis det er mulig å få flere folk som ikke kjenner hverandre til å jobbe med hver sin del av prosjektet og gjøre minimalt selv, men om du kan sette sammen bare og endre litt skrift osv bør det gå
Vis hele sitatet...
Kan du fortelle mer om dette? Må vel ha noen anelse? Høres ut som tidenes unnskyldning hvis de sier de prøvde å kaste en veldig mislykka ikea-bokhylle over hiroshima.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av slaskekladden Vis innlegg
De som bygde den første atombomben som skulle slippes over Hiroshima visste ikke hva de bygde. Hvis man kan få folk til å bygge en atombombe uten at de selv vet det bør det være mulig å bruke samme idé til å bygge en side hvis det er mulig å få flere folk som ikke kjenner hverandre til å jobbe med hver sin del av prosjektet og gjøre minimalt selv, men om du kan sette sammen bare og endre litt skrift osv bør det gå
Vis hele sitatet...
For det første er nok det i stor grad bullshit. Greit nok at dei som t.d. valsa plater neppe viste føremålet, men dei som faktisk satte den saman og teikna den var fullt ut klar over kva dei bygde.

For det andre er det litt avgrensa kor mykje ein kan dele opp før det vert ekstremt mykje ekstraarbeid. Og nokon må sy saman dei ulike interfaca, og vedkommande vil jo sjølvsagt ha full oversikt. I tillegg vil ein jo fort få problem med at ulike deler av koden ser totalt ulik ut, overlappande funksjoner etc.

Så det høyres ut som oppskrift på tom lommebok og uferdig produkt.
Sitat av slaskekladden Vis innlegg
De som bygde den første atombomben som skulle slippes over Hiroshima visste ikke hva de bygde. Hvis man kan få folk til å bygge en atombombe uten at de selv vet det bør det være mulig å bruke samme idé til å bygge en side hvis det er mulig å få flere folk som ikke kjenner hverandre til å jobbe med hver sin del av prosjektet og gjøre minimalt selv, men om du kan sette sammen bare og endre litt skrift osv bør det gå
Vis hele sitatet...
Selvsagt visste de hva de gjorde, mange av de har i ettertid snakket om hvor vanskelig akkurat det var. Du klarer ikke å lage en ukontrollert fusjon uten å forstå hva det potensielt kan benyttes til. Som med alt annet under den tidsepoken så var det mer eller mindre utelukkende militære formål som ble finansiert.

Hvis du er så redd for at noen skal stjele ideen din, så samler du alt du har av data, informasjon, tegninger etc, og putter de i en konvolutt. Så får du en advokat/notar eller til å sette et datert segl på den og så putter du den i en bankboks. Da har du bevis på at ihvertfall på den datoen, så hadde du den ideen, og bevis på det. Om noen du samarbeider med "tar" ideen din og tjener penger på den, så har du da bevis på at det var din ide, så da skal du ha litt av pengene deres.

Uansett, ideer finnes det milliarder av. De er ikke verdt noe i seg selv.
Sist endret av meitemark; 31. desember 2015 kl. 19:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tror du tenker på kopirett, meitemark. Det fungerer ikke slik med en tanke eller idé. Det nærmeste du kommer er patenter, men da må du også ta saken gjennom en sivil domstol, så du er tilbake på steg en.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Det fungerer ikke slik med en tanke eller idé.
Vis hele sitatet...
Jeg håper da inderlig det er mer enn en tanke han har. Hvis han har et utforsket konsept med tegninger og skjema på hvordan det skal funke, så er det en ide verdt (muligens) noe. Uansett hvordan han velger å beskytte ideen, om noen andre han samarbeider med "tar" den, så er det eneste valget han har å gå gjennom en sivil domstol. Nå hvis han har en kopi av dette på et sted som tilgangen kan etterprøves, ie bankboks, så vil det være et sterkt bevis i en sivil domstol.

Han kan ikke få alt. Enten må han lage det selv, få noen andre til å gjøre det eller gi blaffen.
Begynner å forstå litt mer av denne prosessen med idè til realitet nå.

Idèen du har, har potensielt ingen verdi, eller potensielt ubegrenset med verdi. Det som teller er hvordan du vet å gå fram for å gjøre noe ut av den:

- Hvilke lokaler du vil kjøpe eller leie.
- Hvor mange mennesker du vil ansette og nøyaktig hvilke oppgaver de skal utføre, hvor stort kreativt spillerom de skal få, deres lønnsavtaler, hvordan skal det sosiale fungere, rom for konfliktløsning og personlig utvikling eller rent hierarki. Hva lønner seg mest over veldig lang tid?
- Hvor mye lån du skal låne av hvilken bank eller investorer, hvor mye prosenter du er villig til å gi opp i forhold til hvor mye hjelp du trenger og på hvilke områder investorene er kapable til å hjelpe deg, og hvor grådige de er.
- Hvor mye tid du er villig til å investere og hva som må til før du innser at du ikke vil fortsette lenger, eventuelt hvor mye penger du er villig til å tape før du gir deg.
- Hvordan du skal legge opp dette steg for steg, vil det koste deg mer tid og penger å finne ut alt dette på egen hånd? Eller vil det være bedre å jobbe i en vanlig jobb ett år, spare opp 50-100 000, og betale en profesjonell økonom for å legge det opp for deg? Jeg drar bare beløp ut av luften her bare for å sette et eksempel. Du vil jo også få erfaring ved å jobbe sammen med økonomen, så du vil jo også lære noe av en som har tatt en 5-7årig utdanning som har kostet masse tid, jobb og penger. Man kjøper andres tid, jobb og penger til egen vinning på kortere tid.
- Vil du være en som vil kunne mest mulig selv, finne ut av alt selv og gjøre mest mulig selv, eller vil du være en som hele tiden betaler andre for å kjøpe deres kunnskap på alle mulige områder, og til slutt få en passiv rolle i en bedrift og få passive inntekter? Eller vil du være den som står i midten og fatter alle viktige beslutninger? Kanskje begynne som det ene og avslutte med det andre? Litt av begge? Vil du være "handyman" eller "økonom"?
- I den ene boka til Kiyosaki leste jeg at Henry Ford hadde sagt at hver gang han ble stilt et vanskelig spørsmål (husker ikke i forhold til hva), tok han en telefon til en ekspert på området og fikk svaret han lurte på (mot en pris), deretter svarte han personen som stilte spørsmålet. Jeg tar alt han skriver med en klype salt, men dette bare festet seg ved meg.
- På et nav-kurs jeg var på snakket jeg litt med en forhenværende selvstendig næringsdrivende, som sa at "hvis du vil ta alt regnskapet selv, så må du være like flink som en regnskapsfører, for du vil måtte forholde deg til det samme regelverket som de gjør". Dette gjelder jo stort sett i alle bransjer, også den bransjen idèen din er mest lik. Hvor ulik er idèen din den mest reelle bransjen du skal etablere deg i?
- Med tanke på regelverk og staten; Vil du være en som vil prøve å fly mest mulig "under radaren", skjule feil og slippe mest mulig billig unna? Eller vil du være en som prøver å være regelrytter og fly mest mulig rett, med all byråkrati og kostnader dèt medfører? Hva vil lønne seg i det lange løp? Hvordan vurderer man dette best? Man kan jo kjøpe advokater og deres kunnskap om juss også?
- Hvordan er din etiske standard? Har du en sterk følelse av samfunnsansvar og gjøre noe for andre, eller er målet at du skal bli steinrik og leve et liv i luksus på andres ruin og bekostning? Hvis du så muligheten til å knuse en annens drøm for å oppfylle din egen på svært kort tid, ville du tatt den eller fortsette å bygge din egen?
- Hvordan skal du gardere deg mot at andre tar din idè? Dette er jo ditt opprinnelige spørsmål, og jeg har skrevet meg bort igjen.. mitt beste råd her er å kjøpe timer hos advokater og stille spørsmålene du lurer på, skriv ned svarene du får, og tenk nøye igjennom dem. Hvordan garderer Bill Gates seg mot at noen ikke lager et dønn likt program som Windows? Min antagelse er at han har enorme utgifter knyttet til pantentbeskyttelse og utvikling av den, å følge markedet, og gå til søksmål mot alle som prøver seg. Dette må være en kontinuerlig prosess, og en vanlig jobb, som med alle andre jobber i samfunnet. Man må sette seg inn i dette også.
- Hvor motivert er du til å lære fort, hvor mange feil er du villig til tåle før du gir opp for å få drømmen din realisert? Står gevinsten i forhold til innsatsen? Er du villig til å jobbe på brød og vann i 5 år for å tjene 1 million? Hvis ikke 1 million, er 5 nok? 10? 100? Er du garantert gevinsten?

Håper dette inspirerer litt.
Sist endret av Oro; 1. januar 2016 kl. 05:31.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Oro Vis innlegg
Begynner å forstå litt mer av denne prosessen med idè til realitet nå.
Vis hele sitatet...
Men sei meg - etter mange tusen innlegg på nFF, der du i ein påfallande brøkdel av dei har messa i veg om økonomisk sjølvstende, passiv inntekt, gründerdrømmen, aksjehandel, starte bedrift, bli rik.

Kor langt er du komt? Har du starta bedrifter? Er du rik? Eller bør vi heller lytte til folk som faktisk veit kva dei snakker om? Du har jo t.d. stormen som har starta ein del bedrifter, og vore relativt vellukka.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Jeg håper da inderlig det er mer enn en tanke han har. Hvis han har et utforsket konsept med tegninger og skjema på hvordan det skal funke, så er det en ide verdt (muligens) noe. Uansett hvordan han velger å beskytte ideen, om noen andre han samarbeider med "tar" den, så er det eneste valget han har å gå gjennom en sivil domstol. Nå hvis han har en kopi av dette på et sted som tilgangen kan etterprøves, ie bankboks, så vil det være et sterkt bevis i en sivil domstol.

Han kan ikke få alt. Enten må han lage det selv, få noen andre til å gjøre det eller gi blaffen.
Vis hele sitatet...
Nei, det er kun patenter som kan beskytte en idé. En patent må beskrive og konseptualisere idéen. Den må også være, for alle praktiske formål, unik.

Det eneste den metoden kan beskytte deg mot er hvis du underskriver en NDA og noen, tilfeldigvis, har samme ideén. Men du må uansett gjennom en sivil domstol, som var noe man ikke ønsket å gjøre uansett.

Er du en forfatter eller musiker så er det derimot en svært god metode å sikre sine egne rettigheter på.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Kan du fortelle mer om dette? Må vel ha noen anelse? Høres ut som tidenes unnskyldning hvis de sier de prøvde å kaste en veldig mislykka ikea-bokhylle over hiroshima.
Vis hele sitatet...
Hahah, ja den unnskyldningen hadde tatt seg bra ut på forsiden av VG

Sitat av vidarlo Vis innlegg
For det første er nok det i stor grad bullshit.
Vis hele sitatet...
Søk om the manhattan project! Så en dokumentar om det for en stund siden, hvor de snakker om at prosjektet skulle være så hemmelig så mulig så det var veldig få som faktisk visste at det skulle bygges en atombombe. Er fullt mulig det er bullshit, men ikke fra min side.

Sitat av Deezire Vis innlegg
Selvsagt visste de hva de gjorde, mange av de har i ettertid snakket om hvor vanskelig akkurat det var. Du klarer ikke å lage en ukontrollert fusjon uten å forstå hva det potensielt kan benyttes til.
Vis hele sitatet...
Jeg er veldig enig! Jeg tror likevel det skal være mulig å gjøre noe av det samme med en nettside. Uansett ville jeg gjort sånn:

Sitat av meitemark Vis innlegg
Hvis du er så redd for at noen skal stjele ideen din, så samler du alt du har av data, informasjon, tegninger etc, og putter de i en konvolutt. Så får du en advokat/notar eller til å sette et datert segl på den og så putter du den i en bankboks.
Vis hele sitatet...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av slaskekladden Vis innlegg
Jeg er veldig enig! Jeg tror likevel det skal være mulig å gjøre noe av det samme med en nettside. Uansett ville jeg gjort sånn:
Vis hele sitatet...
Det ville ikkje hjelpt. Du har ikkje opphavsrett på ein ide. Opphavsrett dekker kreative arbeid. Dvs. at ein tekst som skildrer ideen kan du ha opphavsrett på, men du kan ikkje hindre andre i å lese teksten, og omdanne teksten til ein prosess. Dei kan ikkje kopiere dine teikninger, men dei kan forstå ideen og lage eigne teikninger ut frå det.

Du kan patentere prosessen slik at andre ikkje kan kopiere den utan å avtale det med deg, og forretningshemmelegheiter har rettsvern, om du beskytter dei på rett måte. Å bryte ein NDA vil gi deg erstatningsansvar - men om du legg igjen ideen din på bussen, og eg kopierer den, så har ikkje eg brote ei avtale, og ikkje gjort noko straffbart.

Om du patenterer prosessen din, og eg kjem på ein enklare måte å oppnå det på, utan å bryte med nokon av patentkrava dine, så er det ditt problem - eg står fritt til å gjere det. Sjølv om sluttresultatet er det samme.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Men sei meg - etter mange tusen innlegg på nFF, der du i ein påfallande brøkdel av dei har messa i veg om økonomisk sjølvstende, passiv inntekt, gründerdrømmen, aksjehandel, starte bedrift, bli rik.

Kor langt er du komt? Har du starta bedrifter? Er du rik? Eller bør vi heller lytte til folk som faktisk veit kva dei snakker om? Du har jo t.d. stormen som har starta ein del bedrifter, og vore relativt vellukka.
Vis hele sitatet...
Selv du med din selvsikkerhet og grundighet tar feil av og til Jeg har ikke lagt inn mange tusen innlegg her på dette forumet.

Jeg setter dog pris på å bli testet. Men jeg vil gjerne fremheve at jeg synes du ofte er litt krass og kvass, og hvis en nykomling her i forumet hadde hatt samme holdning som deg, da hadde de 100% sikkert fått utestengsel i minst noen dager til èn uke. Måtte bare poengtere det.

Jeg er hverken rik, har en eneste bedrift, eller har startet noe som helst.
Men tiden nærmer seg mer og mer for hver bit av puslespillet jeg legger sammen oppe i hodet mitt. Det er mange ting man må være sikker på før man starter noe. Det skjer ikke før jeg er 100% sikker. Men det skal skje før eller senere, for hvis det er èn ting jeg våger å påberope meg at jeg virkelig kan, så er det å skille forskjell på riktig og galt. Jeg uttaler meg aldri før jeg er helt sikker. Hvis jeg ikke er sikker, stiller jeg spørsmål og tar essensen av de beste svarene jeg får. Måten jeg blir besvart på, og hvor opplyst jeg blir og motivert til å ta handling, forteller meg alt om personen som svarer meg.

Grunnen til denne filosofien er at jeg har vokset opp i et veldig usikkert hjem, mitt første arbeidsforhold var veldig vanskelig og langvarig, og jeg holdt ut veldig lenge med dette. Så hvis jeg skal ut og starte virksomheter og lede mennesker, så vil jeg sørge for at jeg blir en god rollemodell først. Om det er nå, om 10 eller 20, er irrelevant. Når man er klar, så vet man det. Jeg er i hvert fall lei av å følge mennesker som ikke vet å lede andre. Dèt er også grunnen til at ting går galt med både virksomheter og mennesker, både på det profesjonelle og det personlige plan.

Det er mye mulig at Stormen har god suksess, og jeg unner alle enhver form for suksess, men jeg vet ingenting om den personens filosofi og kjerneverdier, noe som er svært viktig for meg før jeg tar noen som helst form for skryt eller annet til meg. Kommentaren var bra, men jeg savnet litt mer innsikt og forklaring om hva som virkelig må til for å virkeliggjøre en idè til realitet, hva alt innebærer.

Gjør ikke du? Ville du fulgt verdens flinkeste forretningsperson selv om den personen ødela deg som menneske? Du har vel også noen meninger om hvordan ting skal være selv om du ikke kanskje er milliardær? Jeg bryr meg absolutt ingenting om hvor rik eller hvor mange mennesker en person er leder for, hvis den lederen ikke deler av sin kunnskap eller behandler andre med respekt, så nekter jeg å følge. Det er en forskjell på tyranni og humanitarisk lederskap. Ja, naturressursene er begrenset, men er det ikke best å strekke det ut over lang tid og nyte turen, i stedet for å slåss og drepe for hver smule hele veien til slutten? Kanskje vi lærer å overleve for all tid på grunn av vitenskapen?

Det er mange som har mye penger der ute, og som vet hvordan de kan skape store verdier uansett hvordan tidene er - hvordan de skal lede folk, hvilke marked det er best å jobbe i, hvordan tenke framsiktig. Det mener jeg er fordi de forstår hvordan økonomi fungerer, og mange av dem har ikke gått på skole for å lære det. På skolen lærer man oftest hvordan man skal følge andre, ikke hvordan man skal lede og skape store verdier. Det handler om å se hele bildet, og det kan enhver lære seg ved å lese og prøve i praksis. Det behøver ikke å koste så mye penger heller. Lurer på hva du synes om dette.
Sist endret av Oro; 3. januar 2016 kl. 00:36.
Sitat av Oro Vis innlegg
Men jeg vil gjerne fremheve at jeg synes du ofte er litt krass og kvass, og hvis en nykomling her i forumet hadde hatt samme holdning som deg, da hadde de 100% sikkert fått utestengsel i minst noen dager til èn uke. Måtte bare poengtere det.
Vis hele sitatet...
Sier du Grumpy old men? Stakkars crew det kommer inn en del underlige artikler i ny og ne, og ikke alle er like enkle å forstå seg på.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Å bryte ein NDA vil gi deg erstatningsansvar
Vis hele sitatet...
Dette fordrer at vedkommende har midler.
Sist endret av nudo; 3. januar 2016 kl. 00:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Oro Vis innlegg
Grunnen til denne filosofien er at jeg har vokset opp i et veldig usikkert hjem, mitt første arbeidsforhold var veldig vanskelig og langvarig, og jeg holdt ut veldig lenge med dette. Så hvis jeg skal ut og starte virksomheter og lede mennesker, så vil jeg sørge for at jeg blir en god rollemodell først. Om det er nå, om 10 eller 20, er irrelevant. Når man er klar, så vet man det. Jeg er i hvert fall lei av å følge mennesker som ikke vet å lede andre. Dèt er også grunnen til at ting går galt med både virksomheter og mennesker, både på det profesjonelle og det personlige plan.
Vis hele sitatet...
Vel, kanskje du ikkje bør dømme heile samfunnet ut frå eigne erfaringer og amerikanske sjølvhjelpsbøker då? Kanskje du bør prøve å lese litt ekte fag, og ikkje svadalitteratur? For avguden din kjem med relativt mykje dårlege råd, og det einaste som er sikkert er at han tener penger på det han gjer.
Husk på at en ide kun representerer 1 %, og utføringen står for 99 % av den :-)
Det er nok av gode ideer der ute, problemet er at det er så mange der ute
som ikke har kunnskaper om utføringen.
Hadde jeg vært deg, så hadde jeg sluttet å bekymre meg over at noen skulle stjele idéen min og heller begynt på arbeidet.

Du skjønner, at det å utvikle en idé til et ferdig produkt er en del arbeid. Og du skal ha vanskeligheter med å komme i mål dersom du ikke forteller idéen din til noen.

Før eller siden i utviklingen av produktet/tjenesten må du fortelle investor, bank, ansatte, rådgivere og fagpersoner om idéen din for å få idéen din realisert. Din jobb som gründer er å teste hypotesene og antagelsene du har gjort deg, utføre eller bestille markedsundersøkelser for å identifisere målgruppe og hvor mange som opplever det problemet du ønsker å løse. Når du har gjort dette vil det bli lettere å få folk med på laget, nå som du har virkelige tall og resultater og vise til. Etter dette bør du prototype og teste den i den virkelige verden før du itererer og utfører endringer i prototypen. Først nå er det aktuelt å oppsøke investorer.

Sitat av Oro
Jeg er hverken rik, har en eneste bedrift, eller har startet noe som helst.
Men tiden nærmer seg mer og mer for hver bit av puslespillet jeg legger sammen oppe i hodet mitt.
Vis hele sitatet...
Du kan ha gjort så grundig forarbeid du bare vil og lagd deg uendelig med antagelser "oppe i hodet ditt", men de er ikke verdt en dritt før du har dratt ut og testet dem i den virkelige verden.