Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvilket parti skal styre landet vårt?
FRP 116 36,02%
Høyre 24 7,45%
KRF 7 2,17%
SP 2 0,62%
Venstre 12 3,73%
AP 34 10,56%
SV 52 16,15%
RV 34 10,56%
Andre 19 5,90%
Stemmer ikke da valgene sux 22 6,83%
Stemmegivere: 322. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  248 10421
Karl i hagen må bli statsminister, det må bli omvalg
Tenk dere, endelig har folket kunne blitt hørt....når slike KRF folk "styrer" landet så er det ikke greit å være Nordman.
Better than thou.
Trident: I regjering mener du vel? FrP er da på stortinget.

Sir_Anubis: Det blir ikke omvalg, det er det bare å glemme. Stortinget er valgt til en fire års periode og det kan aldri bli omvalg. Norge er faktisk det eneste landet i europa med en parlamentarisk styringsform hvor omvalg ikke er mulig.
Forøvrig viser det at du ikke engang kan navnet på denne favoritten din hvor mye de fleste FrP'ere egentlig har satt seg inn (eller mangel på dette) i politikken deres. Dere blir blendet med store ord som billigere alkohol, sigaretter og bensin, og ting som ut med negern og slikt.
I et demokrati, så er det jo folket som bør bestemme. Så at partiene faktisk hører på hva folket vil burde jo vært en regel, ikke et unntak.
Jeg vil tro at folket vet om hva de risikerer hvis FRP sin politikk slår feil, nemlig inflasjon, renteøkning osv. Men likevel er FRP norge mest populære parti. Er folk dumme fordi de stemmer FRP? Jeg tviler på det, folk vil ha forandringer, og når det bare er FRP som er villige til å prøve å få det til, så er det jo klart at de får tilhengere.

FRP er faktisk et parti som har skjønnt hva demokrati vil si. KRF har ikke gjort det. KRF vant på ingen måte stortingsvalget, men likevel fikk de statsministeren. Dette er jo rett og slett et hån mot folket. Hva skal vi med et demokrati, hvis de grunnleggende tingene med et demokrati ikke blir fulgt?
Opprinnelig postet av Carlo
Trident: I regjering mener du vel? FrP er da på stortinget.

Sir_Anubis: Det blir ikke omvalg, det er det bare å glemme. Stortinget er valgt til en fire års periode og det kan aldri bli omvalg. Norge er faktisk det eneste landet i europa med en parlamentarisk styringsform hvor omvalg ikke er mulig.
Forøvrig viser det at du ikke engang kan navnet på denne favoritten din hvor mye de fleste FrP'ere egentlig har satt seg inn (eller mangel på dette) i politikken deres. Dere blir blendet med store ord som billigere alkohol, sigaretter og bensin, og ting som ut med negern og slikt.
Vis hele sitatet...
Carlo: det kan faktisk bli omvalg! Det har blitt omvalg 3-4 gang før i Det Norske Storting! Husker ikke årene i hode...men bare slå opp i et leksikon eller slikt Jeg er sikker i min sak!
Sist endret av sir_anubis; 25. oktober 2002 kl. 16:51.
Better than thou.
Jeg tror ærlig talt ikke at folket vet hva som skjer om (evt. når) FrPs politikk går til hælvete. Og hva mener du med at partiene må høre på folket? Ideologi er da ikke noe et parti bare forandrer på et blunk. Blir liksom bah. Det hørtes teit ut det jeg sa der. Du skjønner hva jeg mener. Og nei, KrF vant ikke valget, men det gjorde da for faen ikke FrP heller. Høyre 'måtte' la Kjell Magne bli statsminister for at de skulle bli et regjeringsalternativ. Uansett så er da Hagen minst like ille som KrF på det punktet? Har du ikke hørt om de store budskjettforhandlingene som foregår?

[Edit]
Sir_Anubis: Ifølge grunnloven er omvalg ikke under noen omstendighet lovlig, så jeg tviler sterkt på at det har skjedd.
[/Edit]

[Edit2]
Forøvrig vil FrP evt. måtte gå inn i koalisjonsregjering om resultatet hadde blitt slik meningsmålingene nå tilsier. Og de vil neppe finne et parti som er villig til å gå inn for mange av forslagene sine, så dere kan bare drømme om å ha FrP i regjeringen en stund fremover. Et evt. samarbeid mellom SV, AP, SP og V er mer sannsynlig enn FrP i regjering. Uansett er meningsmålingene langt fra valgresultatet ofte.
[/Edit]
Xtrax: Vel, en koalisjonsregjering er vel egentlig ikke noe hån for demokratiet. At partier samarbeider er ikke udemokratisk.
Men ifølge valgresultatene så er det jo ikke slik folket ville ha det...
Carlo: tvil så my du vil! Jeg er helt sikker på at det flere gang her blitt omvalg!....mulig grunnloven sier det er umulig/ikke lovlig....men da kommer kongen inn i bilde skjønner du! eventuellt det partiet som ønsker omvalg kan søke hos ham. Hvist han da mener det skal bli omvalg, kan han bare bestemme at det skal bli omvalg...
Anubis:
kongen har ingen ordentlig makt, han kan bare legge inn "veto" eller noe slikt, carlo har forresten rett tror jeg. jeg syntes jeg har hørt noe om at norge er det eneste landet som ikke kan ha gjenvalg. skulle gjerne hatt de årstallene som du snakket om
Fra storenorskeleksikon.no :
Hvis ingen får slikt flertall, blir det omvalg og da velges den kandidat som får flest stemmer. Denne franske form for flertallsvalg ble praktisert i Norge fra 1906 til 1918.
Vis hele sitatet...
(skulle skrive mer men jeg fikk dårlig tid nå )

sir_anubis: Fint hvis du finner de greiene på lovdata.no
Jeg vil lese mer om det der
Opprinnelig postet av kermit-
Fra storenorskeleksikon.no :


(skulle skrive mer men jeg fikk dårlig tid nå )

sir_anubis: Fint hvis du finner de greiene på lovdata.no
Jeg vil lese mer om det der
Vis hele sitatet...
Ser man detSkal skjekke det opp litt senere i kveld. Har heller ikke tid akkurat nå
Better than thou.
Det er noe annet, det er valgordningen i Frankrike det er snakk om der. Der er det ikke nok at partiet får flest stemmer, for å vinne må de ha minst 50% av stemmene (rent flertall). Er det ingen som har dette går de til omvalg hvor det partiet med flest stemmer vinner (vanlig flertall).
Opprinnelig postet av Carlo
Det er noe annet, det er valgordningen i Frankrike det er snakk om der.
Vis hele sitatet...
Denne franske form for flertallsvalg ble praktisert i Norge fra 1906 til 1918.
Vis hele sitatet...
FRP SÅ KLART!!!!!!
FRP er jo det største partiet nå, så det er gått at Bondevik nå må skjønne at han nå må kvitte seg med sauebonden Sponheim.
Kan ikke skjønne at vi skal godta at Sponheim og hans parti skal sitte i en regjering . De har vært lenge under sperregrensen, men får nå håpe at folket nå reagerer og at vi nå kan få en regjering uten Sponheim.
Hva har han gjort de siste åra?Ikke en skit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Bondevik kommer til å sitte på makten så lenge han kan. FRP skulle fått en sjanse til å være det partiet som styrer landet, så får vi se hvordan Hagen tar seg ut som statsminister.

Go Hagen!!
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Jeg tror det må være et parti som har muligheten til å komme til makten og for øyblikket er det FRP.
Better than thou.
Opprinnelig postet av Carlo
Det er noe annet, det er valgordningen i Frankrike det er snakk om der.
Vis hele sitatet...

Denne franske form for flertallsvalg ble praktisert i Norge fra 1906 til 1918.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder under selve valget. Oppløsningsretten til statsministeren går ikke under det franske flertallsvalg systemet.

Opprinnelig postet av Dampo2
FRP SÅ KLART!!!!!!
FRP er jo det største partiet nå, så det er gått at Bondevik nå må skjønne at han nå må kvitte seg med sauebonden Sponheim.
Kan ikke skjønne at vi skal godta at Sponheim og hans parti skal sitte i en regjering . De har vært lenge under sperregrensen, men får nå håpe at folket nå reagerer og at vi nå kan få en regjering uten Sponheim.
Hva har han gjort de siste åra?Ikke en skit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vis hele sitatet...
Det Pettersen og Bondevik skjønner er at de faktisk trenger så mye støtte som overhodet mulig for å få frem noen av tingene de som stemte H og KrF stemte på dem for. Forøvrig gjelder sperregrensen kun for utjevningsmandater, ikke distriktsmandater.
hm. SV og FRP leder avstemningen. håper ikke dette er noe bilde på hva vi får se ved neste valg, da flytter jeg ganske kjapt..
Fra å diskutere norske statsledere, er diskusjonen gått til å diskutere kommunisme og andre styreformer? Man drar på hytten en helg og..........ja...



p.s: hakekorset er det tegnet som buddha har i et smykke rundt halsen. Det er solens symbol. Nazistene bare snudde det. Bare se på en staue av buddha!!!!
Sist endret av trident; 27. oktober 2002 kl. 21:24.
Bare en bitte liten ting: hvordan kan et land med diktator styre være KOMMUNISTISK/SOSIALISTISK?!?!?!? Tror facistisk er ordet du leter etter...

"Faktisk så er det bare Cuba som er Sosialistisk av disse landene."

Tror det ble litt for mye Fox news for stakkaren...
Vis hele sitatet...
Cuba er kommunistisk/sosialistisk.
Hvis du vil krangle med leksikonet så værsågod.

Også litt omskrivning :
Tror det ble litt for mye Klassekampen for stakkaren...

Ærlig talt Kermit, så hvis Naziene bruker et gammelt indianer symbol (Hakekors) gjør dette dem til Indianere?
Vis hele sitatet...
Det hadde tatt seg ut

Men det er bare slik det er, den stjerna symboliserer sosialisme eller det kommunistiske partiet enten du liker det eller ikke. Hvis du ikke tror meg kan du krangle videre med Flags of the World. (fotw.net)

Hmm, så vidt jeg vet er vel hakekorset et norønt tegn?
Vis hele sitatet...
Jepp, nazistene brukte hakekorset fordi den symboliserer den norrøne tordenguden Tor.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Kan noen komme med en enkel forklaring hva de forskjellige partiene står for?

helst av disse: Ap, Sp, Krf, H, V, Rv og hvit valgalianse.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Du hetser KRF og Bondevik som bare det i O.J threaden, men har ikke peiling hva de står for..?
Better than thou.
www.dna.no -AP
www.senterpartiet.no -SP
www.krf.no -KrF
www.hoyre.no -H
www.venstre.no -V
www.rv.no -RV

Alt står på de sidene.
Hvit valgallianse vet jeg ikke om har side i det hele tatt, men jeg er overhodet ikke intressert i partiet uansett, og det håper og tror jeg du ikke er heller.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Vet ikke jeg. Det spørs hva de står for.

Takker Carlo!
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Hofose: Vel, lederen der (Ja(c)k Erik et-eller-annet, mener jeg å huske), ville jo bl.a. kastrere alle innvandrere for noen år tilbake.. Det står de for. Du kan lese det som står på RVs hjemmesider, og ta den strake motsetningen av det, og litt til, så har du et rimelig godt inntrykk.

edit:

Noen linker:
http://www.aftenposten.no/spesial/va...tier/00115.htm
http://kajania.sysedata.no/poetry/stiler/4.html
http://web.hoyre.no/~tt/897/897_inter.html
http://www.magasinet-monitor.net/artikler/na199.htm

Greie sider å lese dersom man ikke er sikker på hva man egentlig mener. Der er det hvertfall en fasit på hva man IKKE skal mene for å bli godtatt av folk flest...
Sist endret av aybara; 30. oktober 2002 kl. 21:11.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
OK. GO hvit valg alianse!

Neida, bare kødder.
Holder meg til Frp jeg, det har jeg gjort siden jeg begynte å intreisere meg for politikk.

De har jo jævli stor oppslutning fortiden.
Sist endret av Hofsoe; 31. oktober 2002 kl. 11:37.
Jeg skal bare oppdatere linken til ayabara med en fra ifjor

http://www.aftenposten.no/spesial/valg2001/partiene/
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av Hofsoe
OK. GO hvit valg alianse!

Neida, bare kødder.
Holder meg til Frp jeg. De har jo jævli stor oppslutning fortiden.
Vis hele sitatet...
Så du snur deg med vinden? Stemmer bare på et parti fordi det har høy oppslutning?
Opprinnelig postet av Xtrax
Innvandringspolitikken i Norge må gjøres noe med, og det er bare FRP som tydeligvis er villig til å gjøre noe med den.
En annen ting med FRP er at i et demokrati så skal jo folket høres. Men slik det er nå, så blit jo ikke folket hørt. Folk er lei stadig økende avgifter og skatter, og FRP er villig til å gjøre noe med det.

Hvis FRP kommer til makta, så tviler jeg sterkt på at de kommer til å fucke opp landet i noen stor grad. La det partiet som er villig til å høre på folket komme til makta.

Synes faktisk at talen til Otto Jespersen på torsdagsklubben igår var veldig treffende, han setter ting veldig på spissen, men han har jo rett i noe av det han sier.

Løsningen er ikke DPP, selv om jeg stemte på de ved siste valg.

De som har makta nå, er de samme som har hatt makta siden 1945, og politkken deres har gjort landet til det det er idag, MEN politkken må fornye seg. Man kan ikke kjøre samme opplegget idag som for 20-30 år siden.

Det trengs også flere yngre folk på stortinget, fordi gamle folk ofte har et annet syn på ting enn dagens generasjon.
Vis hele sitatet...
krf og høyre som styrer nå, er det ikke ?
Opprinnelig postet av Hofsoe
Holder meg til Frp jeg. De har jo jævli stor oppslutning fortiden.
Vis hele sitatet...
Hvis det er det som er ditt grunnlag for å holde med partier så tror jeg det er av allmen interesse at du heller holder deg nøytral i politiske debatter.

har du ikke noe konstruktivt å komme med kan du spare deg (oss) for det. min mening.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Jeg beklager, dere missforsto det jeg skrev. Det jeg mente var at jeg stemmer på Frp.

De har jo en jævli oppslutning for tiden. Jeg har stemt for Frp om de så bare hadde 2% oppslutning.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Er du virkelig enig i politikken deres? Syns du det er rettferdig at Norge skal kutte i ulands-hjelp, slik at folk i Afrika sulter i hjel, bare slik at du skal kunne betale noen kroner mindre for en pils eller en røykpakke?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg er redd Bondevik, han røyker sigar-...
Opprinnelig postet av arniemar
viva la revolution!

RV.
Vis hele sitatet...
ALL MAKT TIL PROLETARIATET!
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av aybara
Er du virkelig enig i politikken deres? Syns du det er rettferdig at Norge skal kutte i ulands-hjelp, slik at folk i Afrika sulter i hjel, bare slik at du skal kunne betale noen kroner mindre for en pils eller en røykpakke?
Vis hele sitatet...
JA! Men røyken kan bare ha den samme prisen og gjerene høyere for min del. Røyker ikke så
Better than thou.
Jeg håper for "guds" skyld du ikke er seriøs der. Hvis du er det syntes jeg virkelig, virkelig synd på deg.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Jeg mener det ikke helt seriøst, men vi kunne god gitt litt MINDRE penger til utlandet. Vi har nok å bruke dem på her i landet.
Better than thou.
Som hva? Billigere sprit? Billigere bensin? Lavere skatt? Om pengene hadde blitt brukt på fattige kunne jeg kanskje forstått logikken din, men for faen, det du vil bruke de på er de tingene jeg skrev over og det er IKKE ting vi trenger mer enn det de i U-land trenger, nemlig mat, medisiner, husly og etterhvert hjelp til utdanning, helsevesen etc. etc.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Hvorfor ikke prøve å hjelpe de fattige her i Norge og de gamle.
Better than thou.
Og FrP vil hjelpe de fattige hvordan? Ved å senke skattene for de rike og øke forskjellen mellom fattig og rik enda mer?

De fattige i Norge har det krem i forhold til gjennomsnittspersonen i et hvilket som helst u-land.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Carlo
De fattige i Norge har det krem i forhold til gjennomsnittspersonen i et hvilket som helst u-land.
Vis hele sitatet...
Og det tror du jeg ikke har fått med meg. Vi vart tross alt kåret til verdens rikeste og beste land å bo i. Så hvorfor ikke unne oss litt ekstra når vi har penger til det?
Better than thou.
Fordi i andre deler av verden dør de fordi de ikke har MAT.

"4000 hungry children
Leave us per hour from starvation
While billions are spent on bombs
Creating death showers"
Carlo: Du forsnakker deg litt. Billig alkohol og billig sprit ser du ikke ut til å "like". Men prisen på tobakk? Den bryr du deg om.

Det er vel vondt å svelge for deg men FrP var de som fjernet egenandeler på blåreseptmedisiner for de mest trengende. (ja, jeg har hakk i plata)

Selv mener jeg at tobakk like gjerne kunne koste flere prosenter mer.
De suger å være gammel, tror jeg. Ihvertfall når man blir gammel og skral. Har man helsen i behold er det ok, men de færreste har det, og trenger å bli tatt hånd om.

Situasjonen for gamle idag, som har jobbet og slitt (klisje, ja, men sant allikevel) mesteparten av livet sitt med jobbing, får ikke mer igjen for dette enn en sykt lav pensjon (standard er 4-5000 pr mnd, er det ikke? J e g tjener mer enn det på å vaske opp annenhver helg), og så blir de etterlatt til seg selv. Mange av dem klarer seg bare såvidt, og føler ikke engang har økonomisk romslighet nok til å holde en levelig temperatur innendørs (mange av dem blåser alle pengene bort på bingo også da, men det er en annen sak).
Tingen er: hvem skal vi passe på først? folk som bor tusenvis av mil unna, i et land som blir hensynsløst "eid" av folk med tvilsomme motiver som tar seg til rette og bruker u-hjelp pengene våre på biler, damer og våpen, totalt uintresserte i å bygge opp en decent levestandard i sitt land? Eller de som har bygget v å r t land? svaret er vel ikke så vanskelig hvis du er vel bevart. Det er mye å bruke milliardene til her hjemme, fremfor å gi dem bort. Hva er det egentlig som får politikere til å overse dette problemet? Og ikke si at bare fordi et politisk parti mener de må gjøre det som må gjøres, så er de populistiske og ikke til å stole på. Kom heller ikke med WTO og Verdensbanken-er-så-slemme-mot-u-land-pisset; stemmer vel kanskje i noen tilfeller, men u-landa har en stor del av skylden for sin status selv. Nå tenker jeg ikke på stakkarene som tigger gatelangs, men på de tidligere nevnte ledere, som kjører landet de skal bygge opp i grøftene!

jeg har ikke tid til å rakke ned på det latterlige rettssystemet i dette landet nå, men det burde egentlig blitt gjort. (so little time, so many threads)

det er ingen som greier å se hvor problemet ligger i denne verdenen.

Bortsett, k a n s k j e, fra FrP.
Jeg er så moderat at jeg mener at ulandene bør få hjelp så lenge det ikke går utover budsjettet her hjemme.
Better than thou.
Opprinnelig postet av kermit-
Carlo: Du forsnakker deg litt. Billig alkohol og billig sprit ser du ikke ut til å "like". Men prisen på tobakk? Den bryr du deg om.

Det er vel vondt å svelge for deg men FrP var de som fjernet egenandeler på blåreseptmedisiner for de mest trengende. (ja, jeg har hakk i plata)

Selv mener jeg at tobakk like gjerne kunne koste flere prosenter mer.
Vis hele sitatet...
Jo, selvfølgelig mener jeg at tobakkskatten burde øke, men hofsoe skrev over at den brø han seg mindre om ettersom han ikke røker.

Og ja, selvfølgelig står FrP også for endel gode ting, og har gjort endel bra, men det veier ikke opp, IMO, for det, igjen IMO, dumme de står for.

Og, XyleneAddict, selvfølgelig mener jeg at man skal ta hånd om de eldre, for all del, men du som ønsker billigere sprit og bensin gjør at de får mindre. En eldre person som bor alene i en liten leilighet midt i byen trenger ikke like mye som en eneforelder uten jobb med 3 unger. Og mener du helt ærlig at det er verdt at en eldre person, uansett hvor mye de har bygget opp landet vårt, skal få litt mer penger å spille bort på bingo'en istedenfor at kanskje 50 mennesker kan overleve en uke?

Når det gjelder hvordan man skal dele ut disse pengene er jeg helt enig, de kan ikke gå til korrupte diktatorer, men burde heller gå til internasjonale hjelpeorganisasjoner som er pliktet til å bruke pengene på det de skal brukes på. Og, Verdensbanken skulle ærlig talt visst bedre, og det gjør de også selvom de ikke viser det, enn å dele ut lån i hytt og pine til korrupte diktatorer.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Jeg syns seriøst at JEG skulle styrt landet.
Hehe, hvorfor ble jeg ikke overraska over at xylene er frp-gutt... (er du gammel nok til å stemme da?) Og dessuten hadde jeg vært en bedre statsleder enn tnt, så det så
frp har jo lagt fram et veldig bra alternativ til de norske asylsentrene. Det gikk ut på at de skulle legge asylsentrene i land som var billigere, men styrt av norge eller noe slikt.. (husker ikke helt) Men da kunne hjelpe mange flere asylsøkere enn det vi gjør no. Og hva er alt det snakket om å hjelpe folk som sulter ? Vi piner jo de bare. 1. De får litt mat. 2. det ble fritt for mat. 3. de leverer lengre meeenn pines like mye.
Altså, de pines dobbelt så mye.
Tror den ideen der har like mye for seg som det meste andre frp kommer med: nada.
Synes det er ganske skammelig at vi sitter her på et freakforum, og 46% stemmer FRP. Miljøpartiet de Grønne manglet, så jeg stemte "andre", siden jeg sitter i landsstyret i Grønn Ungdom. Synes at de kapitaliastiske partiene burde gå sterkt tilbake, slik at vi kan få en sikker økonomi i norge, og slippe å spille alle norghes penger på børsen.