Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3287
Vet ikke hvor mange pokerinterreserte det er her, men poster alikavel.

Det er jo gjerne litt gammelt nytt dette her, men de aller fleste av oss har sikkert fått med seg at Poltiet har hatt opptil flere ganger hatt razzia ( henviser til Askøy og PlayersClub saken) mot "ulovlige" pokerklubber i Norge.

Jeg synes selv dette er helt absurb. Her sitter purken og syter og klager over at de ikke har ressurser til og dekke opp f.eks voldtektsaker også bruker de en haug med ressurser på og ha razzia på en liten gutteklubb som spiller for vennskaps skyld over ett par hundre lapper?

Dette er sånn som provoserer til det uendelige! Jeg spiller ganske mye poker både online og live og jeg kan si med hånden på hjerte at det pokermiljøet jeg har vært borti er i aller høyeste grad ett meget godt og vennlig miljø med ordentlige folk (blandt annet politimenn selv!!).

Men uansett, for den som har litt peiling på poker vet at poker in the long run ikke er ett spill som baserer seg på flaks, joda det er en viss grad flaks og en viss grad "skills", noen kan ha flaks og vinne en turnering her og der, men det er jo matematisk bevist at poker blir ett spill i stor grad basert på klokhet, matematiske beregnelser erfaring osv i det lange løp.
Det jeg ikke skjønner er at politikerne og lotteritilsynet virkelig er så tjukk i hue at de ikke klarer og se dette, det er virkelig helt ubegripelig! Det er bare og ta en dose sunn fornuft og ett snev av matematisk forståelse og blande det med og se på proff spillere som faktisk lever av spillet?
Tror folka i lotteritilsynet at dette er folk med rompa stappa full av hestesko som bare sitter og er dømt til og ha flaks?

Så har du dette med spilleavhengihet.
Tror du vis vi hadde akseptert livepoker i Norge at spilleavhengiheten ville gått opp??
Hva tror du er den største trusselen for en spilleavhengi? En liveklubb der antall turneringer er redusert og turneringene er lengre og der man faktisk har litt ansikt og tape på elendig spill? eller nettpoker der man 24/7 kan logge seg inn på pokerkontoen sin helt anonymt og blåse av tusenlapp på tusenlapp?

Jeg ser absolutt ingen grunn til at poker skal være ulovlig i Norge, spesielt ikke livepoker!
Etter min mening er det så utrolig, utrolig gammeldags og kalle poker for ett lykkespill og forby det. Jeg tror livepoker hadde vært ett meget bra tiltak for og forhindre spilleavhengihet ( ja faktisk!!).

Det er 250 000 pokerspillere i Norge og de aller fleste klarer og kontrollere sitt pengebruk.
Jeg synes det er på høy tid at lille Norge åpner det trangsynte sinnet sitt og aksepterer at poker er en folkesport som er kommet for å bli, og at de i det minste slutter og sløse viktige resurser på ungdom som er ute etter sosialt felleskap over litt kortspill.
Det er ikke rart det er ulovlig. Faktum ER at det er mye spillavhengighet i miljøet, og det er mange som ødelegger økonomien sin på det. Man hører ofte om mennsker som dro til Las Vegas og spilte poker, vant en million, og levde livet, men man hører aldri om de som tapte alt de hadde. Jeg forstår godt at det er ulovlig i Norge, men at de skal buse inn i private hjem å ha razzia for noen hundrelapper er rart. Selv er jeg for legalisering av dette spillet med penger i Norge, men jeg forstår godt hvorfor det er ulovlig.
magziii's Avatar
Trådstarter
Jeg benekter heller ikke for at det er mye spillavhengihet i Norge. Men finnes det noen undersøkelser på hvor mage % av disse som er avhengi av poker? Er nok mange som er avhengi av hester, spille maskiner fotball tipping etc.
Uansett så setter jeg ikke min tvil i at det er spilleavhengihet blandt norske pokerspillere,absolutt ikke. Men dobbeltmoralen til lotteritilsynet er jo så utrolig innlysende.
Men uansett poenget mitt er at, Norge burde ikke forby liveturneringer og hunte de ned som de har gjort for å så lage stor sak ut av det. Fordi jeg tror det er mye bedre for folk og spille livepoker og spess for de som lider av spillegalskap, her skjer tross alt ting i litt mer kontrollerte former.
Sitat av max-mekka
Det er ikke rart det er ulovlig. Faktum ER at det er mye spillavhengighet i miljøet, og det er mange som ødelegger økonomien sin på det. Man hører ofte om mennsker som dro til Las Vegas og spilte poker, vant en million, og levde livet, men man hører aldri om de som tapte alt de hadde. Jeg forstår godt at det er ulovlig i Norge, men at de skal buse inn i private hjem å ha razzia for noen hundrelapper er rart. Selv er jeg for legalisering av dette spillet med penger i Norge, men jeg forstår godt hvorfor det er ulovlig.
Vis hele sitatet...
Men argumentet mister mye av meningen når man alikevel kan spille poker på nettet, som magziii også nevner. Man har et hav av pengespill på nettet, og jeg vil tro disse er langt farligere mht. spilleavhengihet, da man faktisk kan tape tusen på tusen uten å få et eneste skrått blikk, det er helt anonymt, og det krever ikke mer enn noen få tastetrykk for å fylle opp spillekontoen etter å akkurat ha tapt en hel månedslønn.
Sitat av Jh_
Men argumentet mister mye av meningen når man alikevel kan spille poker på nettet, som magziii også nevner. Man har et hav av pengespill på nettet, og jeg vil tro disse er langt farligere mht. spilleavhengihet, da man faktisk kan tape tusen på tusen uten å få et eneste skrått blikk, det er helt anonymt, og det krever ikke mer enn noen få tastetrykk for å fylle opp spillekontoen etter å akkurat ha tapt en hel månedslønn.
Vis hele sitatet...
Så er det jo noe som heter freerounds da, som de fleste spiller.

Sitat av magziii
Jeg benekter heller ikke for at det er mye spillavhengihet i Norge. Men finnes det noen undersøkelser på hvor mage % av disse som er avhengi av poker? Er nok mange som er avhengi av hester, spille maskiner fotball tipping etc.
Uansett så setter jeg ikke min tvil i at det er spilleavhengihet blandt norske pokerspillere,absolutt ikke. Men dobbeltmoralen til lotteritilsynet er jo så utrolig innlysende.
Men uansett poenget mitt er at, Norge burde ikke forby liveturneringer og hunte de ned som de har gjort for å så lage stor sak ut av det. Fordi jeg tror det er mye bedre for folk og spille livepoker og spess for de som lider av spillegalskap, her skjer tross alt ting i litt mer kontrollerte former.
Vis hele sitatet...
det du sier her kan jeg ikke si noe imot, for det er jo litt merkelig at det skal være lov å spille på lotto og slikt, men da mister man ikke mye penger på en gang, det kan man i poker.
Sist endret av bendiks; 30. mai 2007 kl. 17:28.
Sitat av max-mekka
Så er det jo noe som heter freerounds da, som de fleste spiller.
Vis hele sitatet...
Er det freerolls du snakker om? Isåfall, hva har det med saken å gjøre? Har aldri hørt om freerounds..
Sitat av Jh_
Er det freerolls du snakker om? Isåfall, hva har det med saken å gjøre? Har aldri hørt om freerounds..
Vis hele sitatet...
De fleste pokerspill på nettet har freerounds, og da er det gratis å spille, men 1.premiepotten er på noen tusenlapper.
Sitat av max-mekka
De fleste pokerspill på nettet har freerounds, og da er det gratis å spille, men 1.premiepotten er på noen tusenlapper.
Vis hele sitatet...
Aldri hørt om. Freerolls finnes, men har sjelden flere tusenlapper til førsteplass. Er heller ikke det "de fleste" spiller.

Mange spiller freerolls, men de utgjør neppe den meste av tiden nordmenn bruker på nettpoker.
Sist endret av Cikey; 30. mai 2007 kl. 17:33.
Sitat av max-mekka
De fleste pokerspill på nettet har freerounds, og da er det gratis å spille, men 1.premiepotten er på noen tusenlapper.
Vis hele sitatet...
Men det har da ingenting med saken å gjøre, faktum er at det er litt merkelig å forby pengespill i Norge (utenom norsk tipping), når man alikevel kan spille på nettet - noe jeg mener er langt farligere.
JH; argumentet ditt er ikke gyldig. At det er lovlig med nettpoker i Norge er ikke fordi staten ønsker at det skal være det, men fordi det er umulig å forhindre det. Det er forresten per prinsipp ulovlig å leve av lykkespill (her under poker) i Norge.
cikey og jh_ : jeg mente freerolls. '
cikey: det er ofte flere tusen i førstepremiepotten jo. Ta f.eks expect som eksempel, de har 4000 spillere på freerolls, og førstepremipotten er på mye penger. Jeg kjenner en som vant litt faktisk.

Jh_: Du har rett der, men vi har masse terapier for spilleavhengighet, og det er bra, men jeg veit ikke helt om tipping er så mye bedre enn poker, så er forøvrig enig med deg der.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Argumentet om at poker er mer dyktighetsspill enn for eksempel tipping på tipping er står også sterkt hos meg. Ja, selv mer dyktighet enn trav og tipping på oddsen også.
Jeg mener helt klart at loven som forbyr poker burde hatt en ansiktsløftning.
Sitat av Cikey
JH; argumentet ditt er ikke gyldig. At det er lovlig med nettpoker i Norge er ikke fordi staten ønsker at det skal være det, men fordi det er umulig å forhindre det. Det er forresten per prinsipp ulovlig å leve av lykkespill (her under poker) i Norge.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg dro opp dette, er fordi når folk bruker spilleavhengighet som argument til å forby pengespill i Norge så mister det veldig mye substans. Poenget mitt er at jeg tror ikke spilleavhengigheten vil øke dersom man hadde hatt lov til å spille poker med penger i Norge.
Helt idiotisk at poker er ulovlig. Selv spiller jeg poker noen ganger i måneden med 100-200kroners innsats. Hver gang er det de samme 3 som kommer på 1-3. plass. Tilfeldig? I don't think so.
SHARKFACEGANG
mkey's Avatar
http://www.bt.no/forbruker/article272735.ece
Samtidig slår retten fast at det er lov å spille poker med mindre summer i private lag.
Vis hele sitatet...
Grensen går på 500 kroner per spiller. Jeg tror ikke man kommer til å få legalisert poker med det første, men øke grensen burde være en god start vertfall.

Her er også en tankevekker:
http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=168972
Sist endret av mkey; 30. mai 2007 kl. 18:03.
Sitat av Jh_
Grunnen til at jeg dro opp dette, er fordi når folk bruker spilleavhengighet som argument til å forby pengespill i Norge så mister det veldig mye substans. Poenget mitt er at jeg tror ikke spilleavhengigheten vil øke dersom man hadde hatt lov til å spille poker med penger i Norge.
Vis hele sitatet...
Men da må du argumentere ut i fra det da. Ikke basere det på at det er lovlig med nettpoker. Det blir like dumt som "cannabis burde vært lov fordi tobakk er mer skadelig" (uten at jeg gidder ta den debatten her)

Men jeg vet ikke om jeg er helt enig. Dersom driften av klubber ble lisensiert og kvalitetssikret slik at kun seriøse aktører fikk driver pokerklubber så kunne man forebygget avhengighet. Men det er ingen tvil om at det er stor fare for å bli spilleavhengig også av livepoker dersom man er disponert for dette.
Jeg er litt forvirra, er det ikke slik at poker er lovlig så lenge "huset" ikke tjener noe penger på det?
Så det å spille sammen med noen kamerater med ett par hundrelapper er lovlig, eller er det jeg som har misforstått helt?
SHARKFACEGANG
mkey's Avatar
Sitat av MartinB
Jeg er litt forvirra, er det ikke slik at poker er lovlig så lenge "huset" ikke tjener noe penger på det?
Så det å spille sammen med noen kamerater med ett par hundrelapper er lovlig, eller er det jeg som har misforstått helt?
Vis hele sitatet...
Du har lov å spille i vennegjeng så lenge innsats per person ikke overstiger 500kr.
Sitat av mkey
Du har lov å spille i vennegjeng så lenge innsats per person ikke overstiger 500kr.
Vis hele sitatet...
Det er en sannhet med modifikasjoner! Det er ingen konkret grense (som du refererer til) selv om det i askøydommen ble antydet noe rundt 500 kr. På lillestrøm ble man bøtelagt etter en innsats på 400 kr (mener jeg i alle fall)

Det er i alle fall ingen konkret grense for innsats. Men det skilles mellom private lag (i private stuer) og pokerklubber.
Sitat av Cikey
Men da må du argumentere ut i fra det da. Ikke basere det på at det er lovlig med nettpoker. Det blir like dumt som "cannabis burde vært lov fordi tobakk er mer skadelig" (uten at jeg gidder ta den debatten her)

Men jeg vet ikke om jeg er helt enig. Dersom driften av klubber ble lisensiert og kvalitetssikret slik at kun seriøse aktører fikk driver pokerklubber så kunne man forebygget avhengighet. Men det er ingen tvil om at det er stor fare for å bli spilleavhengig også av livepoker dersom man er disponert for dette.
Vis hele sitatet...
Det er da det jeg forsøker å gjøre, jeg har ikke basert innleggene mine på at nettspill er utelatt fra spilleloven i Norge - men det er et åpent alternativ for hvemsomhelst, det er nettopp det jeg baserer innleggene på.
Jeg prøver på ingen måte å komme her som en bedreviter med tomme argumenter, det er bare det at jeg inbiller meg at live poker ikke vil føre til mer spilleavhengihet, heller motsatt - da det kan foregå i kontrollerte omgivelser. Dette er bare èn tanke, man har selvsagt mange andre argumenter (som f.eks. at poker ikke er basert på flaks) - men grunnen til at jeg tar det opp, er som sagt; argumentet om spilleavhengighet mister mye av verdien sin da man allerede har eksisterende muligheter som er langt mer avhengighetsskapende enn live poker.
Vil de fjerne spilleavhengighet i Norge bør de heller fjerne alle de spilleautomatene som står i så si hver eneste butikk nå for tida. Der står det folk hele tida og kaster vekk pengene sine. Tror det hadde blitt en mye større sukse en at folk ikke skulle fått lov å spille litt poker med vennene sine.

Poker kan i hvertfall handle om litt mer enn å bare tjene penger som f.eks ha det gøy med å spille.
Sitat av zipp
Vil de fjerne spilleavhengighet i Norge bør de heller fjerne alle de spilleautomatene som står i så si hver eneste butikk nå for tida. Der står det folk hele tida og kaster vekk pengene sine. Tror det hadde blitt en mye større sukse en at folk ikke skulle fått lov å spille litt poker med vennene sine.
Vis hele sitatet...
Velkommen til samfunnet. De forsvinner 1. juli