Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2664
Jeg er ikke den som er best i norsk på skolen. Jeg sliter med å skrive nynorsk, sliter med å skrive lange tekster om ting osv. Kort sagt, jeg får ikke verdens beste karakterer i norsk. Allikevel er dette et fag jeg ikke hra mulighet å velge bort om jeg vil ha studiekompetanse. Det er forsåvidt greit nok. Men det som plager meg så fryktelig er alle de karakterene og da alle prøvene som følger med til dette. Jeg har 3 5-timers fag på skolen som jeg er ganske god i og klarer ganske godt. Det er markedsføring, rettslære og bedriftsøkonomi. I de fagene får jeg til sammen 3 karakterer fordelt på 15 timer. I norsk får jeg 3 karakterer fordelt på 5 timer. Så, de som er dårlige i norsk må altså ha en haug med andre fag som de er gode i for å veie opp.

Hvorfor i all verden er skolesystemet sånn? Jeg kommer til å slite med å komme inn på den skolen jeg skal inn på bare fordi jeg har ett fag jeg er elendig i. Det er utrolig urettferdig syns jeg og jeg har blitt nødt til å ta ett ekstra 5-timersfag for å klare å få gode nok karakterer.
At nynorskkarakteren skal telle så mye er egentlig bare teit, selv om jeg er født og oppvokst på vestlandet så snakker jeg ikke nynorsk, og å lese og skrive dette blir for meg et helvete. Klarer ikke å konsetrere meg om tekstene pga ordene blir for "rare og uvante". Seff er det kanskje en vanesak, men er man først dårlig i å skrive/lese så sliter man jo dobbelt med nynorsken i tillegg. Da blir det feil å sette karakter der føler jeg.

F eks innvandrere får fritak pga de sliter nok med å lære seg NORSK om de ikke skal ha sidemål (regner med det kommer an på skolen hva de får fritak i, om de går på en nynorskskole så slipper de vel bokmål) i tillegg.

Mange norsklærere er og veldig .. tja... ulogiske i karakterene sine. Jeg sleit med å få mer enn 3-4 på ungdomsskolen, og jeg skriver og leser feilfritt. Pga jeg skrev dårlige historier med slapp handling, pga jeg er ikke født forfatter. Og å skrive 4 sider om "ikke noe" klarer jeg ikke. Så skal jeg liksom jeg gå rundt med 3-4 i norsk og se ut som jeg skriver/leser dårlig da? Så de får bestemme seg hva de skal la telle, historiene eller skrivemåten.

Man burde sette kreativitet på muntligdelen av karakteren, at om nivået på historiene osv er bra men mye skrivefeil så går dette på muntlig, mens seriøse tekster ev. prøver i gramatikk o.l går på skriftlig-karakteren. Dette hadde jo vist folk i framtida som ser karakterene dine hva du faktisk kan og ikke kan.
Sist endret av Lille My; 20. januar 2007 kl. 12:46.
Jeg skriver nesten helt feilfritt i både norsk og nynorsk, og jeg er blant de raskeste i lesing.

Av erfaring er det hvor flink du er til å skrive stil som teller på karakteren, ikke hvor avansert språk du har.

På skolen vår har vi en tentamen med nynorsk og en med bokmål. Vi må skrive både sakprosa og skjønnlitteratur der den ene må være nynorsk.

Etter at jeg ble bedre og skrive stiler fløy alle norsk-karakteren opp til 4 og 5. Altså Norsk skriftlig, norsk muntlig og nynorsk. KRL er enda mer unødvendig tho, hvis du ikke skal ha studiespesialisering.
Sitat av The Freak
Jeg skriver nesten helt feilfritt i både norsk og nynorsk, og jeg er blant de raskeste i lesing.

Av erfaring er det hvor flink du er til å skrive stil som teller på karakteren, ikke hvor avansert språk du har.

På skolen vår har vi en tentamen med nynorsk og en med bokmål. Vi må skrive både sakprosa og skjønnlitteratur der den ene må være nynorsk.

Etter at jeg ble bedre og skrive stiler fløy alle norsk-karakteren opp til 4 og 5. Altså Norsk skriftlig, norsk muntlig og nynorsk. KRL er enda mer unødvendig tho, hvis du ikke skal ha studiespesialisering.
Vis hele sitatet...
Man må fortsatt være flink på rettskrivning og gjerne ha et litt utvidet vokabular, men ellers er jeg helt enig! Det avhenger mye av gode stiler.
Ellers er jeg enig at det er mange karakterer, og for min del kunne vi bare glemt nynorsk, men det er en HELT annen debatt uten noe endelig svar! (No offence vidarlo )
I realiteten får man 5 norskkarakterer, eventuelt 6 hvis man kommer opp i norsk muntlig eksamen.

Bokmål
Sidemål
Muntlig
Bokmål eksamen (Obligatorisk)
Sidemål eksamen (Obliagtorisk)
Muntlig eksamen (Potensielt)

Man kan trygt si at det er en overvekt av vurderingen i norskfaget.
Norsk er jo ufattelig viktig da. Nesten uansett hva du skal bli når du blir stor er det vikitg å kunne formulere seg godt skriftlig. Jeg for min del får 5´er og 6´er i alle norsk-fagene (ung.skole) uten noen problemer. Norsk er jo ikke det vanskeligste å få en 5 ´er i akkurat.
Hvis du er ute etter en jobb der du skal kommunisere med andre mennesker er du nødt til å kunne skrive godt norsk
Du må alltid skrive mail, og i og med at bor i Norge er norsk viktig...

Nynorsk derimot er bare teit.
Vi er over den tiden for lenge siden
Sitat av Toak23
Norsk er jo ufattelig viktig da. Nesten uansett hva du skal bli når du blir stor er det vikitg å kunne formulere seg godt skriftlig. Jeg for min del får 5´er og 6´er i alle norsk-fagene (ung.skole) uten noen problemer. Norsk er jo ikke det vanskeligste å få en 5 ´er i akkurat.
Vis hele sitatet...
fikk jeg også på ungsommskolen følte at jeg ikke trengte å løfte en finger.. det er på videregående arbeidet begynner. må jobbe hardt for å opprettholde 4-5

Er helt enig i at det er for mye vekt på norsk, både i antall timer og kartakterer.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Sitat av Nimrad
Det er markedsføring, rettslære og bedriftsøkonomi. I de fagene får jeg til sammen 3 karakterer fordelt på 15 timer. I norsk får jeg 3 karakterer fordelt på 5 timer.
Vis hele sitatet...
Du misforstår. Både markedsføring og bedriftsøkonomi er 10-timersfag, dersom du har disse over to år. Rettslære er 8 timer. Norsk er ikke fem, men 14 timer.

Sitat av Lille My
At nynorskkarakteren skal telle så mye er egentlig bare teit
Vis hele sitatet...
Det er ingen nynorskkarakter. Derimot finnes det en karakter i sidemål.

Sitat av The Freak
Av erfaring er det hvor flink du er til å skrive stil som teller på karakteren, ikke hvor avansert språk du har.
Vis hele sitatet...
Så du mener at det å være god å skrive ikke har noe med hvor flink du er i språket? Dersom du sikter til skjønnlitterære stiloppgaver kan jeg forstå deg, men slik jeg har oppfattet det skal ikke det være noe problem. Jeg hadde 10 timer norsk på VK2, og hadde til sammen fem heldagsprøver i tillegg til to eksamener, og hadde mulighet til å velge sakprosaoppgaver på alle sammen.

Sitat av Cybro
I realiteten får man 5 norskkarakterer, eventuelt 6 hvis man kommer opp i norsk muntlig eksamen.

Bokmål
Sidemål
Muntlig
Bokmål eksamen (Obligatorisk)
Sidemål eksamen (Obliagtorisk)
Muntlig eksamen (Potensielt)

Man kan trygt si at det er en overvekt av vurderingen i norskfaget.
Vis hele sitatet...
For det første er det uansett helt feil å trekke inn muntlig eksamen i dette, i og med at det er vel så stor sjanse for at du kommer opp i et annet fag der. Viktigere er det imidlertid at hele diskusjonen her er helt på trynet, fordi det dere diskuterer faktisk ikke er tilfelle.

Gjennomsnittskarakteren blir rekna ut på grunnlag av ein karakter i kvart fag. I fag med fleire karakterar; standpunkt og eksamen og skriftleg / munnleg i framandspråk, blir det rekna middelverdi.

Summen av karakterane / middelverdiane blir delt på antal fag. Gjennomsnittet blir multiplisert med 10 og gir karakterpoenga. Norsk tél som tre fag: Hovudmål, sidemål og munnleg. For dei felles allmenne faga skal berre karakterar på høgaste nivå reknast med. Tverrfaglege eksamenar blir rekna som eigne fag.
Vis hele sitatet...
(Kilde: http://www.samordnaopptak.no/sokerin...ekning.html#kp)

Som man kan lese ut av teksten, vil altså 14 timer norsk fordelt på tre år gi totalt tre karakterer: Hovedmål, sidemål og muntlig - der det regnes snittkarakterer av standpunkt- og eksamenskarakterer. Dere kan naturligvis mene at tre karakterer også er for mye, men det er tross alt mulig å få en karakter som teller like mye som en av disse ved å ta et to-timers valgfag, så jeg kan ikke helt se hvorfor man skal protestere på denne ordningen.

Sitat av Toak23
Norsk er jo ufattelig viktig da. Nesten uansett hva du skal bli når du blir stor er det vikitg å kunne formulere seg godt skriftlig.
Vis hele sitatet...
HELT enig.

Edit:
Sitat av Freeze
Nynorsk derimot er bare teit.
Vi er over den tiden for lenge siden
Vis hele sitatet...
Debatten omkring nynorsk/bokmål har da virkelig ingen ting å gjøre i denne diskusjonen. Dessuten neglisjerer du de i overkant av ti prosentene av Norges befolkning som har nynorsk som hovedmål.

Sitat av campod
fikk jeg også på ungsommskolen følte at jeg ikke trengte å løfte en finger.. det er på videregående arbeidet begynner. må jobbe hardt for å opprettholde 4-5

Er helt enig i at det er for mye vekt på norsk, både i antall timer og kartakterer.
Vis hele sitatet...
Det sier vel noe om hvor god du egentlig er..?
Er helt uenig i at norsk bør vektlegges mindre. Om noe, så burde de øke timetallet betraktelig for å bøte på det stadig dårligere språket blant den unge delen av befolkningen. Samtidig burde man absolutt tatt et grep for å gjøre undervisningen mer motiverende for elevene.
Sist endret av aybara; 20. januar 2007 kl. 16:24.
Nimrad's Avatar
Trådstarter
Sitat av Freeze
Hvis du er ute etter en jobb der du skal kommunisere med andre mennesker er du nødt til å kunne skrive godt norsk
Du må alltid skrive mail, og i og med at bor i Norge er norsk viktig...
Vis hele sitatet...
Jeg kan skrive godt norsk, men jeg kan ikke skrive gode noveller, dikt e.l.
Men poenget er ikke at vi har for mye norsk, men at vi har ufattelig mange karakterer som går VELDIG ut over snittet om man ikke er god i norskfaget.

Sitat av aybara
Du misforstår. Både markedsføring og bedriftsøkonomi er 10-timersfag, dersom du har disse over to år. Rettslære er 8 timer. Norsk er ikke fem, men 14 timer.
Vis hele sitatet...
Du som misforstod her da. Til neste år har jeg 5 timer markedsføring, 5 timer bedriftsøkonomi og 5 timer rettslære. Til sammen 15 timer og 3 karakterer. Til neste år har jeg også 5 timer norsk og 3 karakterer på bare de 5 timene. Pluss de to obligatoriske(?) eksamenene.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Du som misforstod her da. Til neste år har jeg 5 timer markedsføring, 5 timer bedriftsøkonomi og 5 timer rettslære. Til sammen 15 timer og 3 karakterer. Til neste år har jeg også 5 timer norsk og 3 karakterer på bare de 5 timene. Pluss de to obligatoriske(?) eksamenene.
Vis hele sitatet...
Oisann. Beklager at jeg ikke visste at du gikk på VK1 (eller VG2, hvis det er det det heter nå). Det er uansett irrelevant i forhold til det jeg skriver, som går på timetall og karakterer i de forskjellige fagene. Dersom du leser min forrige post, vil du se at "For dei felles allmenne faga skal berre karakterar på høgaste nivå reknast med". Ergo representerer de tre karakterene du får i norsk i tredje klasse alle de fjorten timene du har hatt med norsk i løpet av videregående, selv om det bare er innsatsen i tredje klasse som teller.
Sist endret av aybara; 20. januar 2007 kl. 17:00.
Sitat av aybara


Er helt uenig i at norsk bør vektlegges mindre. Om noe, så burde de øke timetallet betraktelig for å bøte på det stadig dårligere språket blant den unge delen av befolkningen. Samtidig burde man absolutt tatt et grep for å gjøre undervisningen mer motiverende for elevene.
Vis hele sitatet...
Skal norsk vektlegges mer, bør man så absolutt fokusere på viktige/uviktige ting - og heller gå igjennom emner som man kan ha nytte av i arbeidslivet - delvis rettet mot den studielinjen man går. Jeg går selv siste året Medier og Kommunikasjon, og har 10-timer norsk i uken. Og skal man ha en dobbeltime norsk hver dag, er det viktig at man finner stoffet interessant, og lærerikt. Å sett opp alle filmene som fjernsynsteateret noen gang har laget, for å så tvinge oss til å se de, er for meg helt ulogisk. Og at vi skal ha 3 uker med norrøn historie, ser jeg heller ingen grunn til. Ja, de er en kulturarv vi må ta vare på, men som repetisjon ser jeg ikke verdien i dette - det er stoff man har igjen fra ungdomsskolen. Som du sier, motivasjon er nøkkelen. Og legg emnet etter utdanningen. Det blir nok em hel del flere pensum å holde oversikt på, men klarer de det i historie, engelsk og matematikk, burde de også få det til i norsk.

Vi har også et litt sårt emne, for vi har en helt ubrukelig lærer. Vi vet mer enn han, og vi retter på faktiske feil som han sier i hver setning. Han ville f.eks at vi skulle skrive et skjønnlitterært sakprosa - hva nå enn det måtte være. I 1. klasse fikk jeg bare 5-ere, og fikk skryt for min noe spesielle skrivestil - nå går det i 3-ere. Så lærere har også mye å si, selv om jeg er enig i at det er alt for mye fokusering på om lærere er problemet.

Slik som jeg ser det, er det for mye fokusering på karakterer. Ja, jeg vet det er en standard man følger, men karakterene sier heller ikke alt.
Sist endret av Keyser Söze; 20. januar 2007 kl. 17:11.