Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 2849
Leste i VG i dag en artikkel der en mente at vi(Norge) burde gi nesten hele Oljefondet til de fattige, for da ble verden bedre å leve i.

Han viste til en matematisk undersøkelse gjort av FN's økonimiansvarlige at Norge ikke trengte å bruke mer enn 56 milliarder kroner på pensjon og velferd til Ola Nordmann.
Og derfor mente han at de gjenværende 1500 milliardene vi har når vi går inn i årsskifte til 2007 skulle vi sende til hjelpeorganisasjoner o.l. for å skape fred i verden og hjelpe folk, og det ville gjøre Norge bedre på lang sikt, ovenfor å ha penger på bok.

Hva er deres meninger og synspunkter til dette? Burde vi?
HAHAHAHAHHAAHAHHAHAHHAHA... Nei overhodet ikke. Man kan ikke, burde ikke å skal ALDRI gi fattige land pengegaver. De kommer aldri til å bruke de penga rett. Det har historien vist i alle tilfeller.

De trenger bistand i form av styring å forvaltning. ikke penger!
Når jeg ser meg rundt, så ser jeg at Norge skal gi bort litt her å litt der, hele tiden så er skal Norge gi bort et eller annet til et eller annet land som er i nød. Det er jo snilt det, men hvor lenge kan vi fortsette med dette?
Jeg kan ikke så mye om politikk, men dette er noe som er i media hele tiden så det er noe som påvirker alle. Norge har så mye rart for seg, akkurat som dette med invandrer politikken, de sier jo at 80% av Norges kriminalitet, så er det invandrere som står bak dette. Å alikevel så tar de inn fler å fler hele tiden. (??) Da er det noe som er litt rart?. Norge skal være så snilt hele tiden, jeg tror ikke det er så mange land som kan måle seg med Norge når det gjelder å donere ut penger, u-hjelp osv.
- For meg som ikke vet så mye om politikk så ser det hvertfall sånn ut, at Norge bar gir ut penger her å der!. Så jeg synes ikke at Norge skal gi ut så mye penger. Selv om tanken er god, men vi skal vel tenke på oss selv i blant også. Plutselig er det oljekriser osv osv. Da er det jo ikke noe penger å hente. Å de pengene vi kunne hatt er i et annet land. Fordi vi skal være så snille.

Men som sagt flere ganger før, hakke så peil. Men det er min mening.
Sitat av murloc
De trenger bistand i form av styring å forvaltning. ikke penger!
Vis hele sitatet...
Hva mener du? At vestlige land burde ta over styringen av landene og passe på dem?
B-i-s-t-a-n-d! ikke ta over, det sa jeg aldri. hjelpe dem å forvalte goder som de evt. får fra oss. Hvis de vil ha penger fra oss får de jammen godta at vi forvalter de for dem. littegrann iallefall. Lite vits å gi dem penger å krige med.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Jeg er enig med murloc. "Gi en mann en fisk og han er mett for en dag. Lær en mann å fiske og han er mett for alltid". Eller noe sånt

Pengegaver hjelper lite. Styresmaktene bruker da pengene på seg selv og de fattige forblir like fattige som før. Det er rettere sagt penger rett i dass. Dersom vi skulle investere i noe i form av penger måtte det blitt i organisasjoner som forkjemper fattigdom og gir bistand til fattige land.
Jeg synes løsninger som "mikrolån" osv virker lovende
Nei vettumeghva...Hvis oljepengene først skal brukes til humanitære formål, så synes jeg hver bidige krone skulle vært brukt til å ruste opp "velferdsnorge", og INGENTING annet. Å gi pengegaver til fattige land er, som nevnt i første post, idioti og kun godt for å pleie sinnene til de pengegriske verdensborgerene som føler de "bidrar" til verdenssamfunnet med å gi en beskjeden pengesum i innsamlingsbøttene.

La oss prøve å fjerne behandlingskøene ved norske sykehus og reformere resten av det reformerte helse og velferdstilbudet i dette landet før vi gir Etiopia enda flere bombefly til å bombe Somalia med. Og gi Frelsesarmeen og Kirkens Bymisjon 1 milliard hver i året, slik at også de som virkelig sliter her i landet, og de er det flere av enn mange tror, også kan få et verdig liv.

Kall meg rasist, kall meg idiot, men jeg gir faen i sultne barn i Afrika og u-land på randen av katastrofer. For all del, det er trist med tv-bilder av radmagre barn, flom og stammer som gyver løs på hverandre, men å lasse på dem mer penger til våpen er det iallefall ingen nytte i. La Bob og Bono tro de redder verden, jeg er opptatt av at innbyggerne i landet JEG bor i skal ha det bra.

Ideen med ordningen for microlån og bank for de fattige er genial tho. Det er slike ting som må til, ikke milliardbeløp på bok.

But that's me
Sist endret av bjarneper; 26. desember 2006 kl. 18:28.
Lån er noe dritt. Mange land idag sliter mer en før vi lånte dem penger. Hvis skal hjelpe må d fktisk være hjelp. Er vel ganske stor enighet om at hvis fattige land skal komme seg så må vi slette værdensgjelda de har. Men det vil vi jo tydligvis ikke. Men vi låner dem gjærne mer penger..

helt sykt system egentlig.
Mm vi gir bort 1500 mrd. av fondet vårt vil norges økonomi kollapse på grunn av inflasjon og tapt markedsandel. Og det er ikke så gøyt. Folk som regner på sånt og sier at vi bare trenger 56 mrd. til velferd og pensjon (det er ikke det fondet er der for nå lenger) er samme personer som sier at vi bør kutte skatten i oppgangstider.
Sterke ord, Bjarneper! Jeg kan ikke kalles enig, men noe av det er sant! Gir vi dem penger, blir ikke barna mettere, men de får seg nye leketøy som de kan skyte hvite menn med.
Sitat av murloc
Lån er noe dritt. Mange land idag sliter mer en før vi lånte dem penger. Hvis skal hjelpe må d fktisk være hjelp. Er vel ganske stor enighet om at hvis fattige land skal komme seg så må vi slette værdensgjelda de har. Men det vil vi jo tydligvis ikke. Men vi låner dem gjærne mer penger..

helt sykt system egentlig.
Vis hele sitatet...
Litt annet system med disse microlånene og Grameen Bank. Det er dette prosjektet som førte til at Muhammad Yunus fikk Nobels Fredspris i 2006.

http://no.wikipedia.org/wiki/Muhammad_Yunus

http://no.wikipedia.org/wiki/Grameen_Bank

Jo sant nokk. Men de låner jo ikke penger til land, men innbygerne i land. Det funker jo tydligvis. men det virket ikke som om det var det som var ment av trådstarter.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av bjarneper
Kall meg rasist, kall meg idiot, men jeg gir faen i sultne barn i Afrika og u-land på randen av katastrofer. For all del, det er trist med tv-bilder av radmagre barn, flom og stammer som gyver løs på hverandre, men å lasse på dem mer penger til våpen er det iallefall ingen nytte i. La Bob og Bono tro de redder verden, jeg er opptatt av at innbyggerne i landet JEG bor i skal ha det bra.

Ideen med ordningen for microlån og bank for de fattige er genial tho. Det er slike ting som må til, ikke milliardbeløp på bok.

But that's me
Vis hele sitatet...
Det er jo folk som deg som gjør at verden er blitt slik den er idag. Folk dør av sult hver eneste dag, mens vi sitter her i Norge med mobiltelefonene og de dyre klærne våre. Vi kjøper store garasjer og godter oss ganske enkelt i rikdommen, uten så mye som å skjenke en tanke til de som faktisk sliter og ikke kan noe for det. I tillegg klager vi på flyktninger som kommer inn i landet når de "stjeler" av de endeløse rikdommene våre.

Bare Norge i seg selv har mye å gi til fattige land. Med bare en liten brøkdel av hva vi tjener på en uke kunne vi holdt flere mennesker i u-landene i live i flere måneder. Det skal utrolig lite til for å redde liv, men grunnet bjarneper og hans likesinnede, fortsetter folk å dø mens vi ikke gjør noe som helst for å hjelpe. Det er tragisk, forkastelig og direkte ondskapsfullt.
Er klart for å¨gi penger til de fattige. Men jeg syns Norge burde samarbeide med bruken av pengene. Som flere tidligere har nevnt, så er ikke de fattige så flinke (erfarne nok) til å bruke pengene. Da syns jeg vi skulle ha retten til å bruke pengene, bare at de fattige får godene. Og jeg er for at vi skal bruke minst 1000 mrd til de fattige. Vi er rike nok!
Heh, hvorfor kan ikke george lucas gi bort noe av det han har tjent på spinoff-produkter av starwars? leste en plass at det var flere ganger så mye som det norske oljefondet, men kan hende jeg husker feil. Virker litt sprøtt. *sjekke kildene*
Hva faen skal dem med penger? De trenger hjelp på helt andre måter. Hvis norge heller går målrettet inn sammen med erfarne organisasjoner som vet hvor hjelpen trengs...
Høres utrolig smart ut, vi gir dem masse pengene så de rike i landene blir enda rikere, så om 50 år når vi går tomme for olje kan vi også bli et u-land, og da kan vi sende penger til hverandre.
Lurer på hvor mange prosent av pengene vi gir til hjelpeorganisasjoner som faktisk kommer frem til de sultne barna vi ser på tv, og hvor mange prosent som går til helt andre ting.

Kan ikke se for meg at pengene vi sender fra Norge kommer seg trygt ned til folka som trenger det i et land der alt styres av en diktator. HAr en følelse at mye av de pengene vi sender gjennom noen hjelpeorganisasjoner går til afrikanske warlords som kjøper våpen annet dritt.

Hvis jeg skal gi penger til fattige folk blir det gjennom hjelpeorganisasjoner der jeg veit hva penga går til. Leger uten grenser bl.a.
Sitat av Proxick
Det er jo folk som deg som gjør at verden er blitt slik den er idag. Folk dør av sult hver eneste dag, mens vi sitter her i Norge med mobiltelefonene og de dyre klærne våre. Vi kjøper store garasjer og godter oss ganske enkelt i rikdommen, uten så mye som å skjenke en tanke til de som faktisk sliter og ikke kan noe for det. I tillegg klager vi på flyktninger som kommer inn i landet når de "stjeler" av de endeløse rikdommene våre.

Bare Norge i seg selv har mye å gi til fattige land. Med bare en liten brøkdel av hva vi tjener på en uke kunne vi holdt flere mennesker i u-landene i live i flere måneder. Det skal utrolig lite til for å redde liv, men grunnet bjarneper og hans likesinnede, fortsetter folk å dø mens vi ikke gjør noe som helst for å hjelpe. Det er tragisk, forkastelig og direkte ondskapsfullt.
Vis hele sitatet...
Ja, fy faen. Jeg og mine "likesinnede" er onde.

Ditt næpskrell, prøv å forstå essensen i det jeg sier da!

Det jeg prøver å få fram er at jeg heller ser 1500milliarder norske kroner bli brukt på å forbedre forholdene i Norge, i stede for å pumpe milliarder inn i korrupte statssystemer som bruker pengene til å kjøpe våpen og palasser til de allerede mer enn velstående krigsherrene og statsmennene i ymse U-land. Alt mens den sivile befolkningen sulter. Da hjelper det lite at snille og omtenksomme nordmenn putter tiere og tyvekroninger i ei bøtte og tenker "Ja, nå blir det jul i Afrika, i år også".

Idet de forlater Oslo City skotter de stygt bort på den fussete mannen som sitter der, med en kopp fra Narvesen og halvsover. "Få deg en jobb, din slask" tenker de. Takket være Frelsesarmeen eller andre frivillige slipper mannen iallefall å fryse i hjel!

Når du generaliserer meg og får det til å høres ut som om jeg spiller squash med Tore Tvedt hver torsdag, skal jeg være så frekk å sette deg i bås også. Du og "dine" lukker øynene for problemene vi har i Norge, og gjemmer dere bak feige uttalelser om at de har det så mye verre andre steder i verden. JA, det er ille, men vær så snill, få opp øynene, ta deg en tur rundt i strøkene bak fasaden i de største byene i landet vårt. Se hvordan deler av dagens Norge ser ut.

"Vi kjøper store garasjer og godter oss ganske enkelt i rikdommen, uten så mye som å skjenke en tanke til de som faktisk sliter og ikke kan noe for det."

Vel, forskjellen på "meg og mine" og "deg og dine" er at jeg tenker på menneskene rundt meg, de som sliter i samfunnet, men som ikke har evne eller mulighet til å ta seg opp igjen på egen hånd. Det virker som om du er for opptatt med å grine med Bob til å ense problemene rundt deg, så for alle del, bare fortsett.

Jeg vil anbefale alle andre å i tillegg til å gi penger til innsamlingsaksjoner til humanitære formål i utlandet og også gi penger til Frelsesarmeen og Kirkens Bymisjon. Stikk ned og ta en prat med dem. Tenk dere litt om før dere bestemmer dere for hvem som skal motta årets Samvittighets-donasjon. Jeg gir min til Frelsesarmeen...
Sitat av Proxick
Jeg er enig med murloc. "Gi en mann en fisk og han er mett for en dag. Lær en mann å fiske og han er mett for alltid". Eller noe sånt
Vis hele sitatet...
Nei, det går omtrent slik: "Gi en mann en fisk og han er mett for en dag. Lær en mann å fiske, og han blir sittende i båten sin og drikke øl hele dagen."

Dette høres kanskje useriøst og kynisk ut, men det jeg mener er at enkelte av disse landene ikke har noen kultur eller tradisjon for frihet, rikdom eller utdanning. Det som skjer er at det ikke bare nytter å pøse penger på problemet, man må faktisk ha enorme ressurser som kan sørge for at alle tiltak blir brukt på riktig måte. Hva tror du skjer når folk ikke får noe bruk for utdanningen sin? Nå sier jeg altså ikke at de ikke skal få utdanning, men at man må legge mer til rette enn èn enkelt ting for at det skal gå bra. Desseverre ligger problemet så dypt at jeg heller skulle ønske vi lot de fattige landene være helt i fred fra all innblanding slik at vi kunne fått en naturlig løsning på problemene.
Er jo liksom akkurat det jeg sa da. Og det var det han var enig i. Du bare sier det samme på en litt annen måte

Naturlig løsning? hmm..kan forsestille meg at noen kan bli drept da ..
Trade, not aid
murloc: Pff. Et visst overlapp, men langt fra "det samme sagt på en annen måte".

At folk blir drept får man leve med. Det vil skje nesten uansett hva vi gjør. Ingen er tjent med intervensjon fra vår side i lengden, uansett om det måtte være militært eller humanitært. Samfunn bør aldri forvandles til noe det ikke naturlig er utsatt for å utvikle seg til.
Jeg bor i nærheten av et gamlehjem. Det minner mer om et fengsel. Det ser rett og slett uhyggelig ut der. Forleden dag ble en død bært ut av hovedinngangen fordi de ikke har noen egen utgang. De gamle syns sikkert dette er kjempe gøy! De trenger virkelig å bli minnet på at de snart skal dø! Morbid spørr du meg.. På julaften slukket de lysene kl. 21:00 fordi de annsatte ville hjem. Dette er da virkelig en verdig julefeiring! Gleder meg til jeg blir gammel..

Jeg syns det er helt på tryne at en tufs mener at vi skal gi bort alle oljepengene våre når ikke alle norske innbyggere har det nermest perfekt.. Når alle har det bra så er det vel greit nok, men alle forstår da vel at dette mest sansynlig aldri vil skje? Jeg syntes denne tufsen fortjener en real SLAP så det smeller i veggene! Tenk så provoserende å si noe sånnt! ÆSJ jeg blir nesten kvalm, så ille syntes jeg det er!
det går bare ikke å opprettholde vår egen levekultur å rikdom, samtidig som at resten av verden skal få samme godene og rikdom. hva skjer egentlig når du setter et par mil fattige på en høyere levestandard. jo de forbruker mer og får et høyere forbruk akkurat som oss. det er rett og slett ikke nok ressurser til at alle skal ha samme godene. så da må vi alle finne oss i å leve på et lavere nivå. kansje uten mobil telefon til 6000 kr og nye klær hver måned.

å som tidligere sagt; vi får bruk for pengene senere, kansje ikke i vår generasjon men i neste.
Å man kan ikke bare gi ut 1000 milliarder kr. man må sette de inn i utdanning, oppfølging og veiledning. gir du en utsultet neger et koltbord etter god norsk julestandard har du en død neger der 1 time etterpå..
Trådstarter
59 1
Mye gode synspunkter og meninger her! Jeg er ikke for å gi bort pengene vi har til fattige land for å mate dem. Som sagt "gi en mann en fisk blablabla. lær han å fiske blabla mat for hele livet" stemmer jo 100%.

Så derfor tenkte jeg at hvis da Norge hadde satt av litt penger til Skoler, Sykehus og gitt ut startkapitaler til særiøse internasjonale bedrifter så det ble flere arbeidsplasser osv..
MEN, da vil vi vel gjerne få noe ut av at vi gjør det? Så det ikke BARE blir å "kaste bort penger". Så da kunne vi gått inn i en avtale med disse landene\bedriftene vi hjelper nå, som ikke bare betaler oss tilbake om ikke alt vi har gitt, men la oss si 50%, og\eller evt. tjenester fra de som kan yte den norske stat godt i fremtiden så vi faktisk HAR masse penger til våre neste generasjoner, og da også har vi utvilket et større sambånd med flere land, og kontaker rundt om i verden der kanskje ikke så mange andre land har så mye støtte fra og sambånd med som da kanskje vil gjøre oss godt i fremtiden? Bemerk.. KANSKJE.
Sitat av Queenie&lt Vis innlegg
Sterke ord, Bjarneper! Jeg kan ikke kalles enig, men noe av det er sant! Gir vi dem penger, blir ikke barna mettere, men de får seg nye leketøy som de kan skyte hvite menn med.
Vis hele sitatet...
Hvite menn ? Tenker man på Afrika skyter de først og fremst på hverandre.

Man kan jo vente til problemet løser seg selv i Afrika, venter man lenge nok er det ingen man kan gi nød-hjelp til.
Men hvorfor akuratt BARE "våre" penger, er jo mange land som sikkert får pressua ut litt mer.
Okei. La oss nå se bort ifra at pengene ikke blir forvaltet riktig. La oss fortsette diskusjonen som om vi sendte ned våre egne hjelpeorganisasjoner. Vi laget ferdige bedrifter og gav dem til de. Vi hjalp dem å hente sin egen olje og lot de beholde all profitt. (dette er bare noen bizarre eksempler). Tingen er at når man begynner en diskusjon om man bør ofre mer av VÅRE penger til ANDRE, så har det en tendens til å bli en diskusjon om disse ANDRE i det hele tatt får pengene vi gir. Men dette er jo en diskusjon om hvorvitt verdens fattige bør settes foran vår egen velferd. Bør den?

Personlig hadde jeg ikke hatt noe imot om vi puttet på 5% ekstra skatt og lot dem gå direkte til bistand til verdens fattige. Gjerne 10% også. Jeg synes i hvertfall det er meget kvalmt å tenke på at de fattige i Afrika, Sør-Amerika, India osv. hadde fått et helt nytt liv for noen få tusen norske kroner. Jeg svir av en årslønn der nede på hamburger og kino på sikkert noen måneder.

Det kan faktisk hjelpe noe helt enormt om alle vestlige land bare blir enig om å betale en smule mer for kaffe, bomull og andre råvarer vi kjøper fra den fattige delen av verden. Det kan kanskje løse store store fattigdomsproblemer. Men HVORDAN skal man samle hele vesten til en mening? Hva skal smelte oss sammen? Det er problemet. Om vi vil ha forandring, må noen gå i spissen - og jeg vil gjerne at det skal være lille rike Norge.

Men for all del: Fjern sykehuskøer også. Man må redde liv i Norge også, og ikke sende alle resurser ut av landet. Når det gjelder liv og helse - så er det litt sjokkerende at vi i Norge faktisk ennå har lange sykehuskøer. Er det bare meg eller virker det helt rart? For hva er noe av det viktigste for et godt liv? Jo, god helse. Det trenger vi langt fremfor gode veier og ryddige gater.
Sist endret av Matthiesen; 27. desember 2006 kl. 13:08.
Hvorfor er de fattige landene fattige? Hvis de produserer noe, må de jo etterhvert gå i pluss. Hvis det er bare rentene etter lånene de har tatt opp som gjør at de hele tiden blir værende i minus, er det vi som har gitt dem lånene som er drittsekker og holder dem nede med vilje. Da burde våres pengegaver først og fremst gå til å nedbetale lånet deres.

Hvis det er fordi de selger varer for billige, er det deres egne feil, egentlig. At de ikke klarer å samarbeide for å holde prisene litt oppe så de kan gå i pluss.

Hvis det er fordi jordsmonnet er for elendig til å dyrke effektivt i, burde vi kanskje betale forskere for å finne ut hvordan en kan dyrke effektivt der nede. Så betale lærere for å lære dem opp. Hvis det ikke finnes noen effektiv måte å dyrke der nede, er det ikke noe noen som helst kan gjøre. Desverre var de idioter som plasserte seg der (det er en grunn til at ingen bosetter seg på Antarktis).

Hvis det er diktatorer som holder dem nede, igjen ikke noe vi kan gjøre. Det er da borgerne selv sitt ansvar å skaffe seg et styre de liker (som mesteparten av de "siviliserte" landene gjorde etter den franske revolusjonen). Modige, men idiotiske USA tror kanskje at det vil hjelpe å sitte barnevakt for dem? Neppe. Å erstatte en fangenskap med en annen hjelper ikke på folkets moral.

De fleste problemer der nede har en enkel (men ofte ubarmhjertig) løsning. Det er bare at det finnes mennesker som liker det sånn som det er nå, og prøver under forkledning av "gode hensikter" å hindre at løsningene blir satt i live. Dessverre.

Er ihvertfall mitt syn på det (hadde jeg vært enehersker i verden, hadde det ikke vært hverken krig eller annen ondskap.. )

Og oljepengene? Bruk de på Norge! Så kan vi heller bruke overskuddet av resultatet av oljefondinvesteringene på å gi penger til å hjelpe de fattige.
Virker ikke som om du har satt deg så mye inn i saken.
Rett meg gjerne for jeg er ikke sikker. men slettet vi ikke nettop størsteparten av gjelden eller alt av den?
En av grunnene til at de ikke får solgt seg rik er at prisene blir presset ned av våre regler.
de må selge råstoffene til oss for en lav penge og kjøpe ferdig produktene som ble laget med deres produkter dyrt. i tillegg kommer avgifter når de skal selge et produkt inn til feks eu.

se på landene i afrika som har olje.
de fleste/alle landene har utenlandske selskaper som tar rikdomen med seg tilbake til vesten istedet for å spre den der nede.
statiol er en av de.
husker ikke nøyaktig land, men i et av landene er det som i en del andre land krig å rot.
her vil FN inn å stabilisere men blir stemt ned pga en av sikkerhets rådets veto stemmer (kina) nekter. Grunnen er ganske enkel. kina får med å sammarbeide med diktatoren enerett til å handle olje.
Dette går igjen over hele linja. nesten litt rart at norge faktisk har kommet så langt med oljen




Sitat av empty_other
Hvorfor er de fattige landene fattige? Hvis de produserer noe, må de jo etterhvert gå i pluss. Hvis det er bare rentene etter lånene de har tatt opp som gjør at de hele tiden blir værende i minus, er det vi som har gitt dem lånene som er drittsekker og holder dem nede med vilje. Da burde våres pengegaver først og fremst gå til å nedbetale lånet deres.

Hvis det er fordi de selger varer for billige, er det deres egne feil, egentlig. At de ikke klarer å samarbeide for å holde prisene litt oppe så de kan gå i pluss.

Hvis det er fordi jordsmonnet er for elendig til å dyrke effektivt i, burde vi kanskje betale forskere for å finne ut hvordan en kan dyrke effektivt der nede. Så betale lærere for å lære dem opp. Hvis det ikke finnes noen effektiv måte å dyrke der nede, er det ikke noe noen som helst kan gjøre. Desverre var de idioter som plasserte seg der (det er en grunn til at ingen bosetter seg på Antarktis).

Hvis det er diktatorer som holder dem nede, igjen ikke noe vi kan gjøre. Det er da borgerne selv sitt ansvar å skaffe seg et styre de liker (som mesteparten av de "siviliserte" landene gjorde etter den franske revolusjonen). Modige, men idiotiske USA tror kanskje at det vil hjelpe å sitte barnevakt for dem? Neppe. Å erstatte en fangenskap med en annen hjelper ikke på folkets moral.

De fleste problemer der nede har en enkel (men ofte ubarmhjertig) løsning. Det er bare at det finnes mennesker som liker det sånn som det er nå, og prøver under forkledning av "gode hensikter" å hindre at løsningene blir satt i live. Dessverre.

Er ihvertfall mitt syn på det (hadde jeg vært enehersker i verden, hadde det ikke vært hverken krig eller annen ondskap.. )

Og oljepengene? Bruk de på Norge! Så kan vi heller bruke overskuddet av resultatet av oljefondinvesteringene på å gi penger til å hjelpe de fattige.
Vis hele sitatet...
Mye sagt om saken, men å hjelpe u-land å bygge infrastruktur, industri og skoler vil på sikt være den beste løsning. Vi må også inngå handelsavtaler slik de får solgt varene sine.

Men i situasjoner der tusenvis dør av tørst hver dag starter man ikke med å bygge skoler.

Navlebeskuende nordmenn som syter om dårlig helsevesen osv burde prøvd å sammenligne med u-landenes helsevesen
definitivt. rubb og stubb. progressive skatter meg i ræva.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mujahedning
definitivt. rubb og stubb. progressive skatter meg i ræva.
Vis hele sitatet...
Eit gode om du vil gi meir til fattige. Det er ikkje tvil om at flat skatt er urettferdig ovanfor dei som allerede har lite...
kan noen forklare hva progresiv og flat skatt er
Hjelp til selvhjelp er det noe som heter, og jeg trur det er det eneste rette.
Samt mener jeg at alle I-land burde slette all gjelden uland har, det er nettop denne gjelden som gjør at de ikke kommer videre, og I-landene vil ikke tape det spor på det, med tanke på hvor grovt mange I-land har utnyttet resurser i U-land i nyere historie.
Men hjelp til selvhjelp er også mer komplisert enn som så, kan referere til et tilfelle hvor norge ga et eller flere store avanserte fiskeskip til et U-land, dette resulterte i at disse båtene tok all fisken fra de andre, og var en total fiasko.(Har ikke dette friskt i minne, så enkelte detaljer kan være ukorekt!)

Det eneste rette på lang sikt, tror jeg er å innføre vestlig styresett(norsk), med demokrati og konkurerende partier, i et slikt styresett er det ingen enkelt personer som har all makt, og dette tror jeg er noe U-land sårt trenger. Utover dette mener jeg at vi I-land bør gi dem mange flere fabrikker, så de får sjangs til å bygge opp økonomien selv, samt gi dem mye bedre prise på varer vi kjøper fra dem.
Sitat av bobdane
Leste i VG i dag en artikkel der en mente at vi(Norge) burde gi nesten hele Oljefondet til de fattige, for da ble verden bedre å leve i.

Han viste til en matematisk undersøkelse gjort av FN's økonimiansvarlige at Norge ikke trengte å bruke mer enn 56 milliarder kroner på pensjon og velferd til Ola Nordmann.
Og derfor mente han at de gjenværende 1500 milliardene vi har når vi går inn i årsskifte til 2007 skulle vi sende til hjelpeorganisasjoner o.l. for å skape fred i verden og hjelpe folk, og det ville gjøre Norge bedre på lang sikt, ovenfor å ha penger på bok.

Hva er deres meninger og synspunkter til dette? Burde vi?
Vis hele sitatet...
Problemet med resonementet her er at vi idag er ca. 4 arbeidere per pensjonist. Om 50 år er vi bare 2 arbeidere per pensjonist. Dette betyr økonomisk (om ikke) kollaps, så iallefall enorme utfordringer for økonomien. Det å tømme oljefondet blir da en idiotisk handling. Vi bruker ca. 1% av BNP på ulandshjelp å fattigdomsbekjempelse idag. Dette er sammenlignet med resten av verden helt på topp. Å det synes jeg er på sin plass, Men det gjøres utrolig viktig arbeide innen verdens ulandshjelps organisasjoner idag som går på å effektivisere systemer og arbeid mot korrupsjon. Det blir derfor unaturlig og plutselig øke støtten med mange hundre prosent. Det er viktig at man gir økonomisk støtte i de former som systemet "tåler"
Det som er litt morsomt å tenke på er at Afrika ikke hadde vært så trasig å bo i om de bare kunne konsentrere seg om å jobbe i stedet for å drepe hverandre. (Veldig generaliserende, jeg veit, men les litt til..) Tenk om Etiopia kunne la Somalia være i fred, og omvendt; Somalia kunne gitt Etiopia adgang til hav mot visse tjenester/whatever (ikke mitt problem HVA dette skal være). Begge parter hadde blitt fornøyd. (Noe forenklet, men poenget er der like fullt.)
Er jo ikke lenge siden det ble "fred" i Sudan, etter 23 års borgerkrig. Tenk hvor mye penger som har blitt brukt i løpet av den krigen, på våpen, bomber & granater... Somalia er jo nok et eksempel. Skulle vært interesant å vite hvor mye penger som har gått til AK-47, Tikniko og khat... Penger som kunne mettet fåglarna må vite hvor mange munner...

U-hjelp funker i allefall dårlig om det kommer i form av pengeoverføring til et fattig land. De som virkelig trenger pengene får aldri se snurten av de, mens de som er rike blir enda rikere. Det hjelper heller ikke stort å gi penger til store internasjonale hjelpeorganisasjoner, særlig amerikanske organisasjoner. De har en tendens til å hjelpe til mens nøden er som verst og når det begynner å gå over stikker de til neste krise. De gir ingen varige løsninger på problemene. Hjelper lite å reise på rundgang i landet/reise dit nøden er størst og gi de poser med ris. Da blir det jo ikke SLUTT på nøden, de bare utsetter den til neste tørketid.
Når de gjelder amerikanske organisasjoner; disse er et kapittel for seg selv. De liker veldig godt å strø om seg med penger. Raus kan man da være, men det må da være grenser for hvor dum man kan være. Var der nede for et par år siden, i Somaliland (nesten på grensen mellom Somalia og Etiopia.) Der hadde USA vært for et par år siden, under en hungersnød. De skulle hjelpe dem å finne vann og pløye åkrer og plante og greier. Det det endte med var dette: den fancy, elektroniske vannpumpa USA hadde hatt med seg dit klikka bare måneder etter at de hadde reist. Hvem av de som bor der nede er vel i stand til å reparere noe sånt? Utdannelse og kunnskap, remember? Videre hadde de tatt med en traktor som de skulle bruke til å pløye åkrene sine med, plante osv.. Denne stoppet også, tanken måtte jo gå tom en gang, ikke sant. Folka jeg var på besøk hos der nede fortalte at den hadde stått på nøyaktig samme plass siden den stoppet for 3-4 år siden. Ingen hadde en gang prøv å reparere den. Vi måtte jo spørre de innfødte om hvorfor de ikke hadde fyllt diesel og tatt den i bruk, de hadde jo biler og kunne å mekke på motorer og sånt, og det eneste som manglet når den først stoppet var diesel (i ettertid hadde de plukket av deler og brukt til andre ting). "Nei du skjønner det at her trenger vi ikke å jobbe.. Om det blir hungersnød kommer USA med pengene sine og maten sin", sa han og lo rått. Alle lo. Så sitter blåøyde Ola Nordmann her oppe og mener at vi bare skal gi penger uten å kontrollere noe som helst, ikke en gang vite om pengene kommer dit de skal? Nei vettu hva, må være grenser for idioti.

Som sagt var jeg der nede på besøk hos noen jeg kjenner, de bodde sammen med somaliere i Etiopia. Ettersom den fancy vannpumpa USA satte igjen klikka, så måtte de komme opp med et alternativ, og dette var å lage store vannresevoar i betong nedi bakken. Disse hadde lokk slik at vannet ikke skulle fordampe, de hadde også små hull på sidene slik at når det regnet hadde de laget små elveleier slik at vannet ble ledet inn i disse hullene og på denne måten samlet opp og kunne lagres ganske lenge. Enkelt og greit, ikke sant? De laget også en annen type uten lokk, men som funka på akkurat samme måte. Vannpumpe laget de av en slange, gamle bildekk og et tau. Dvs, ting hvem som helst kunne få tak i og som ikke kostet noen ting. USA legger igjen vannpumpe til x antall tusen dollar, nordmenn legger igjen vannpumpe, som de der nede selv også kan lage flere av om de trener, som koster et par kroner. Nice going, USA.
Det eneste problemet var at når disse vannresevoarene skulle bygges så var det meninga at somalierne skulle være med å bygge. Det var jo tross alt de som skulle få nytte av dette. Men nei da, de skulle ha betaling for jobben, enda de ikke skulle betale noe som helst av bygginga. De skulle BARE være med å hjelpe. De vil jo ikke hjelpe seg selv... Hva skal man si til sånt noe da? Blir irritert her jeg sitter, altså, Afrika er et utrolig provoserende land... Er en veldig merkelig holdning der nede, gjevnt over. Mange sier kanskje det er rasistisk; disse har ikke vært der nede og sett hvordan ting er. De vil ikke jobbe, de tjener mer ved å tigge. Voksne mennesker tigger etter penger og sier de er sultne. Vi sier vi har mat som de kan få om de er sultne, men neida de vil ha penger i stedet. De ble sure når vi ikke ga de penger, men da løp de jo bare bort til nærmeste amerikaner for da fikk de 10-20 birr, noe som tilsvarer 4-5 dagslønner der nede. Er det rart at landet ikke fungerer?? Og disse skal vi bare gi vekk penga våre til? Nei vettu hva. Skal likevel ikke forundre meg om dette skjer, så dumsnille Norge er.
Sist endret av shurething; 4. januar 2007 kl. 06:15.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Sitat av Proxick
Det er jo folk som deg som gjør at verden er blitt slik den er idag. Folk dør av sult hver eneste dag, mens vi sitter her i Norge med mobiltelefonene og de dyre klærne våre. Vi kjøper store garasjer og godter oss ganske enkelt i rikdommen, uten så mye som å skjenke en tanke til de som faktisk sliter og ikke kan noe for det.
Vis hele sitatet...
Men kan du da forklare hvem som har jobbet for dette? Hvem som har tjent disse pengene?

De folka der jobber jo ikke. Så å komme med "vi har alt", hjelper dem ingen ting. Egentlig så syntes jeg det er synd for dem. Alle sammen startet likt. Vi fikk en fin start, mens det klarte ikke dem. Hvorfor må vi da ta annsvar for det? Hvis de først stopper å krige, så vil de også se en økning av økonomien dems. Alle de pengene vi gir, går til nye våpen og reparering av bygninger som ble sprengt med de våpnene vi først ga dem penger til.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av murloc
De kommer aldri til å bruke de penga rett. Det har historien vist i alle tilfeller.
Vis hele sitatet...
Kansje komme med noen konkrete eksempler? Sør Amerika har klart det helt fint! et hvert venstreorientert regime som ikke er 100% gjennomkorupt klarer dette helt fint. Fakta er at diverse regjeringer i afrika oppretter egene organisasjoner som bruker pengene riktig siden de har egeninteresse av at pengene blir brukt riktig slik at de blir stolt på at pengene blir brukt riktig. J

Selv om jeg ikke nekter for at det har vært mye korrupsjon, spesielt på vestkysten av afrika hvor krigsherrer og diktaturer regjerer
Jeg syns vi bør fokusere på å hjelpe de fattige i vårt eget land først, slik noen før i tråden har poengtert før meg. Hvorfor skal vi feie for andres dør, før vår egen? Det 1500 husløse i Oslo og Akershus i gjennomsnitt hvert år, og så skal vi gi alle pengene våre til andre land? Neppe. Vi kan i det minste gi folk i vårt eget land et ste då bo, før vi kanskje gir alt til staten i et land i krig. Det er blitt vist i flere tilfeller at det bare tilfaller mennesker som vil bruke det på våpen uansett.

Så jeg vil si at det er bedre å faktisk ta i bruk de rundt 1300 bygårdene som står tomme i oslo og lar folk bo i dem gratis, og pusse dem opp før vi leker humanitære. Kall meg kynisk, men ingen er tjent med å bygge operaer hvis ingen har råd til å gå i dem.
Herregud, ja de skulle bare prøvd.
Er jo ikke våres feil at de er u-land..
Føler at det alltid er Norge som gir gaver og hjelper..
er det bare meg eller er det sån?:S
Sitat av PolkagrisLaila
Herregud, ja de skulle bare prøvd.
Er jo ikke våres feil at de er u-land..
Føler at det alltid er Norge som gir gaver og hjelper..
er det bare meg eller er det sån?:S
Vis hele sitatet...
Føler det er veldig gi u-land mat heller enn å lære dem å dyrke/drive gård med dyr på selv. Gammelt visdomsord: gir du en mann en fisk har han mat for en dag, lærer du ham å fiske har han mat for resten av livet..
PolkaGrisLaila: Jeg beklager å måtte meddele at Norge ikke er alene om å ignorere sin egen fattigdom og vie en drøss midler for at regjeringer i rare land skal få krige fritt. Mange land gjør dette! Fattigdom er noe media har gitt oss et bilde av at knapt forekommer i våre egne land. Jeg tror ikke han karen med den blå boblejakka som sjangler rundt i ditt lokaldistrikt, sugen etter neste skudd med speed/heroin og sulten som en ulv syns Norge er verdens beste land å bo i, i det han veit at det er usikkert hvorvidt han kommer til å kunne sove i natt under et tak, eller om det blir en tom, kald container sammen med en kar som kommer til å bøffe ham etter å ha hjulpet ham med skuddet.

Det er forkastelig at vi gir alle pengene våre til små barn i Afrika, mens han stakkaren ikke kan bo i en bygård som staten planlegger å la falle sammen, rive og selge tomten til, dyrt som faen. Jeg lir skikkelig forbanna.
Det at Europa skulle bli det kontinentet med den ledene kulturen (atm. Jeg spår at Asia vil ta over iløpet av det 21. århundre) er bare flaks. Før vi sikret oss verdensherredømme med den overlegne teknologien vår, så har det vært høykulturer rundt om mange steder i verden. Maya- og Aztekerkulturen i Amerika, Kineserne i middelalderen, antikkens Egypt etc. var alle høyt utviklede kulturer, i forhold til resten av verden, på sin tid. At menneskeheten hadde kommet så langt at hele verden kunne nåes når det var vi som hadde et peak, ser jeg på som flaks.

Mange av konfliktene i Afrika har en direkte sammenheng med imperialismen. I tillegg så støtter div. høyere utviklede land, selv den dag i dag, forskjellige parter i forskjellige konflikter i Afrika med penger, våpen osv. fordi de har interesser i landene. Hvordan skal man få slutt på kriger når partene i krigene blir overlesset med penger og våpen fra andre land?

Når man har levd et helt liv i krig, er fredstid vanskelig å takle. Hva skal man ta seg til? Det at "mange" ikke gidder å jobbe må skyldes noe annet enn et "latskapsgen" alle arver, for det finnes afaik ikke. Hvorfor skal man gidde bygge opp den lokale skolen, når det er trolig at den USA-støttede eller Kina-støttede militsen kommer neste uke og river den ned? Kanskje har vi vært for lette å be om bistand til mat, slik at det har blitt skapt en latskapskultur i visse områder?

Det er ikke lett å kanalisere penger til de som trenger det. Problemet er at i Afrika har imperialismen har satt dype spor og hele kontinentet er gjennomsyret av vanstyre. De siste årene har vi riktignok sett positive demokratiske tendenser, men det er fortsatt en lang vei å gå.


Edit: Kom til en del nye innlegg mens jeg skriv mitt.

Norge er et såpass rikt land at vi burde kunne ta vare på våre egne OG bidra til en positiv utvikling i andre regioner. Jeg er enig i at Norge har en ganske feilslått narkotikapolitkk, men kan ikke forstå hvorfor det er forkastelig å samtidig hjelpe små barn i Afrika, som ikke har skyld i sine egne problemer, samtidig som vi hjelper de fattige her hjemme i Norge, som i stor grad er skyld i egne problemer.

Polkagrislaila: Jo, den vestlige kulturen har faktisk stor skyld i mye faenskap rundt om i verden. Vi har undertrykket andre regioner i flere hundre år.
Sist endret av Banzai; 4. februar 2007 kl. 17:46.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gest^^
Det 1500 husløse i Oslo og Akershus i gjennomsnitt hvert år, og så skal vi gi alle pengene våre til andre land?
Vis hele sitatet...
Samtlige husløse personer i norge hadde følt seg steinrike om dei hadde levd i t.d Kamdobja med akkurat samme levestandard som dei har i dag i norge.
Vidarlo: Usaklig. Samtlige husløse i Norge har ikke råd til en bolig, og det er dyrt på boligmarkedet om dagen, og det er dessuten ca -8 til -10 grader i gjennomsnitt på natta (ja, jeg er ute og røyker og ser etter hver eneste natt) og der nede er prisinga utrolig mye lavere i butikkhyllene. Tenk før du snakker, det er forskjell på prisene og standerene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gest^^
Vidarlo: Usaklig. Samtlige husløse i Norge har ikke råd til en bolig, og det er dyrt på boligmarkedet om dagen, og det er dessuten ca -8 til -10 grader i gjennomsnitt på natta (ja, jeg er ute og røyker og ser etter hver eneste natt) og der nede er prisinga utrolig mye lavere i butikkhyllene. Tenk før du snakker, det er forskjell på prisene og standerene.
Vis hele sitatet...
Nei. Det er ikkje usaklig. Det er grunnen til at eg meiner det er akseptabelt å hjelpe andre før vi løyser alle problem internt i norge.

Du oversåg med vilje at eg sa med samme levestandard, ikkje med samme økonomiske kraft.

Dessuten, for mange så er butikken en våt drøm. Det går meir i hand til munn-prinsippet enn butikk-prinsippet.
Jeg leste for hurtig gjennom posten din, jeg overså ikke med vilje. Beklager det, men nei, jeg kan ikke være enig. For hvis denne personen i Kambodsja er like fattig i forhold til resten av befolkningen som denne nevnte personen med blå boblejakke i forhold til resten av befolkningen i Norge, så ville han dødd av sult før du fikk sagt "Hei, vil du motta støtte fra Norge?"

Så derfor vil jeg si at det er grunn til å gi våre medmennesker i vårt ganske egne land en sjanse til å leve noen dager ekstra fremfor å gi bort pengene våre til random-guy i Asia eller Afrika og la våre egne fattige klare seg selv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gest^^
Så derfor vil jeg si at det er grunn til å gi våre medmennesker i vårt ganske egne land en sjanse til å leve noen dager ekstra fremfor å gi bort pengene våre til random-guy i Asia eller Afrika og la våre egne fattige klare seg selv.
Vis hele sitatet...
Artig at du skulle gi meg kronargumentet mitt:
For hvis denne personen i Kambodsja er like fattig i forhold til resten av befolkningen som denne nevnte personen med blå boblejakke i forhold til resten av befolkningen i Norge, så ville han dødd av sult før du fikk sagt "Hei, vil du motta støtte fra Norge?"
Vis hele sitatet...
Det er problemet. Vi kan gi dei støtte eller la dei dø... Eg står fortsatt fast på at en som i heile tatt eig ei boblejakke, ville følt seg styrtrik i delar av verda.

Legg merke til at eg sa ikkje i forhold til resten av befolkinga. For i forhold til norsk snitt, er så klart vedkommande fattig, men i forhold til snittet i en del land er han styrtrik. Hugs på at ein god del av verda lever for under $1 pr dag. Du finn ikkje en person i norge som lever på under $1 pr dag. Sjølv om du tar med kostnadsfaktor frå land til land, eller om du regner om med utgangspunkt i BNP.

Kva vedkommande har i forhold til resten er forsåvidt uinteressant, om du legg til grunn eit menneskesyn som går ut på å redde flest mulig liv. Det er forskjell på å vere fattig og å svelte ihjel. Det er *relativt* få i norge som står i fare for å svelte ihjel. Det er *massive* mengder folk i andre land som står i regelrett fare for å dø av svolt/tørst. I følge FN døyr 25000 KVAR DAG av svolt. Det er realiteten. Skal vi redde dei først? Det er få i norge som døyr av svolt, fordi vi trossalt har såpass godt hjelpeapparat at *alle* får mat om dei verkeleg har behov for det.