Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  169 9556
Not Penny's boat
argh's Avatar
Sitat av stiansj
Alkoholen som en drikk til nytelse med mat eller andre ting synes jeg ikke er noe problem. Men det er måtehold må være et viktig begrep.
Vis hele sitatet...
Du vet at en joint kan brukes til akkurat det samme? Den gir en positiv effekt slik at maten faktisk smaker mye bedre og du setter faktisk pris på hver bit man spiser?

Sitat av Kensai
Jeg har en ødelagt familie pga rus, og en onkel som tok livet sitt i alkohol-rus.. Hadde ingen i min familie noen gang hatt tilgang på alkohol og andre rusmidler, så tør jeg påstå at utfallet hadde vært annerledes, så selv om hasjen er her, så håper jeg den forsvinner! Naivt?? Nei jeg vil kjempe for mindre rus i samfundet
Vis hele sitatet...
Jeg sier det til deg nå, den vil ALDRI forsvinne. Ble du skuffa? Det er de selv som valgte å ødelegge seg på dette, du kan ikke gi selve hasjen skylden. Det er som å gi maten skylden for at en spiste seg så fet til han til slutt døde. Skal vi da forby den type mat? Skal vi forby biler da folk kjører seg i hjel? Synes ikke det er noen hold i de argumentene dine..

Alt med måte.
Sist endret av argh; 29. november 2006 kl. 18:10.
Det er ikke så farlig for meg om de legaliserer det.
Det er ikke sånn at jeg vil folk skal kunne gå i butikken og kjøpe det.
Bedre hvis de hadde avkriminalisert det..
jeg er HELT enig med dem!!
håper virkelig hasj legaliseres!
gidder ikke skrive så jævelig mye grunner for hvorfor.. for da blir jeg sittende hele natta!
men hasj er faktisk det eneste som får meg til og slappe av, og sove godt..
Tias: "Blandingsmisbrukere eller heroinmisbrukere er det ikke så mye å gjøre med, men jeg mener at et humant opplegg der misbrukere får stoffer på resept ala nederland vil gjøre mye for å bedre misbrukernes hverdag samt forhindre overdoser. Et legalt alternativ kveler også de ulovlige miljøene noe, som igjen vil føre til mindre nye misbrukere. " --- Ja jeg er enig, men vet at enkelte har fått metadon-kurer her i landet.

Hvilke problemer jeg sikter til??

"Kriminaliteten hadde sunket betraktelig, og store deler av Norges befolkning hadde blitt lovlydige borgere. Stoffet er her allerede (noe det har vært i flere tusen år), det kommer årlig inn flere tonn cannabis, og en brukerdose er gjennomsnittlig på 0,25g (noe som burde si litt om utbredelsen). Legalisering = økt kvalitet, mindre problemer med staten, etterhvert mindre sosiale problemer med fanatiske motstandere som gjør livet vanskelig for cannabisbrukere, og ikke minst; statestikken hadde talt for seg selv " Problemer med kriminalisering, dårlig kavlitet(?), problemer med staten, sosiale problemer med fanatisker motstandere (som meg?).. Det var jo denne posten jeg svarte på.. Du forteller at dette er fakta, jeg spør om hvordan du kan fastslå at dette er fakta??

Det hadde vært fantastisk hvis det hadde blitt slik ved en legalisering, men kan du komme med noe annet enn statistikk?? Hvorfor?? Det er ekstremt vanskelig å føre statstikk over lukkede miljøer, hvor mye blir distribuert/solgt/kjøpt/brukt, i motsetning til i Nederland der man kan se på selve salgstall for hasj, contra overdoser og lignende! Derfor vil/kan statistikken vise til positive tall siden disse ikke er reelle og tildels plausible.. Statistikken forteller ingen ting som helst, siden det er så ekstremt mange elementer i det virkelige liv, som ikke kommer med i disse statistikkene dine..

Er vel ingen grunn til å bli irritert?? Fører jeg ikke en konstruktiv og relevant diskusjon? jeg prøver å komme med egne erfaringer, blant annet for å forsøke å få en progresjon i diskusjonen..

Jeg har forøvrig blitt overbevist om at miljøene har sin del av skylda
Sist endret av Kensai; 1. desember 2006 kl. 11:17.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Metadonkurer er vel og bra, men kravene for å få de er alt for strenge. Men nok om dét, det er egentlig ikke så relevant her.

Ah, nå er jeg med. Altså, problemet med at drøyt 25% av Norges befolkning er kriminelle som følge av cannabisbruk eller befatning er selvforklarende, hvis planten ikke lengre var ulovlig ville heller ikke disse bryte loven, ergo er de ikke lengre kriminelle. Kanskje ikke et problem for samfunnet som sådan, foruten et massivt pengeforbruk for å straffe disse vel og merke, men i alle fall et problem for de brukerne det gjelder!

Kvalitet er et problem mtp. at brukere får urt som er utblandet med helsefarlige stoffer som olje, bildekk (!), plast og mye annet dritt som gjerne brukes for å tynne ut stoffet.

Mindre problemer med staten er også ganske grei, hvis man har befatning med cannabis får man f.eks. ikke sikkerhetsklarering i militæret, noe som kan begrense arbeidsutvalget ditt en god del. Hadde naturligvis ikke vært slik hvis stoffet var lovlig

Og så er det de fanatiske cannabismotstanderne. Jeg har selv god erfaring med disse, og fikk etterhvert så mye problemer med folk som ikke bare delte mine meninger om urten, men også antok alt for mye om andre ting igjen - som førte til falske rykter og til syvende og sist at jeg endte opp med å flytte fra stedet jeg hadde bodd i hele mitt liv. Jeg tror ikke at folk vil slutte å uglese urten og brukere av urten bare fordi det legaliseres, men over tid vil det forhåpentligvis ha en innvirkning.

Er ikke helt sikker hva du mener med statestikkutsagnet. Først sier du det er lettere å få statestikk fra nederland der de dokumenterer bedre pga. lovlig salg, men så sier du videre at statestikken viser gale ting (fordi de dokumenterer bedre?). Nå viser jo statestikken i hovedsak til bruk, og den baserer seg helt sikkert på anonyme undersøkelser, på samme måte som Statistisk sentralbyrå utfører sine tester.

Beklager at jeg blir irritert, men jeg har tatt denne diskusjonen så ufattelig mange ganger, og det er alltid de samme (feilaktige?) argumentene jeg får høre. Etterhvert blir man bare... Ja, beklager.

Det er hyggelig at du ser problemet med de ulovlige miljøene, da er vi ett steg nærmere enighet
litt offtopic: men noen ganger så må man nesten bare være enige om å være uenige :P

OT:
I følge mor så er det ei venninne som har skriv fra legen som gir hu lov til å røyke (et halv gram tror jeg det var) hajs, hver dag pga en eller annen helseplage/sykdom, men vet ikke helt hva jeg skal tro.. Noen som vet om dette faktisk skjer i Norge?
Hasj er ikke legalisert til medisinsk bruk i norge, så det stemmer nok ikke. At hun bruker det, muligens i samarbeid med legen er derimot ikke umulig.
tror at det kan gjøre både godt å vondt å legalisere.
possitivt:
hasjbrukere og folk som vil tester blir holdt borte fra belastede og kriminelle miljøer og har derfor mindre sjans til å havne på f. eks. heroin kjøret seinere..

mindre ran osv. pga. lavere priser på hasj.
negativt:
flere avhengie hasjbrukere
Sitat av AmadeusS
negativt:
flere avhengie hasjbrukere
Vis hele sitatet...
avhengige? helt likt som det er mange folk som alkoholikere pågrunn av at alkohol er lovlig.. er det det du mener?

ordet psykisk-avhengige passer litt bedre inn, kansje?

men det er noe i det du sier! men det kommer vell til å bli mindre ungdom som tar det også, pågrunn av det blir litt kjedelig når det ikke er ulovlig må du tenke på.. (for enkelte kriminelle)
Det er mulig at det blir økt avhengighet (i hvert fall vil det nok bli rettet mye mer oppmerksomhet mot de som faktisk er det). Løsningen på dette er jo ikke spesielt vanskelig: Bruk halvparten av pengene som i dag er brukt til å løpe etter hasjbrukere på rehabilitering for de som trenger det, resten kan jo brukes til å øke lærerlønna, sykehus og eldreomsorg.
Jeg hadde et tankeeksperiment engang; hvis religion (kristendom) ble forbudt her i landet så kan du ta deg gift på at ungdom vil smuglese i Bibelen og bære korset. Bare en tanke... Rasjonalet? Vi unge skal helst gjøre ting vi ikke har lov til.
Har noen testet seg på hasj/mariuana i urin hjemme? Blir det like2 klare strek på negativ prøve?
er det mulig bli positiv av passiv røyking?
Takknemlig for svar
Sitat av kermit-
Jeg hadde et tankeeksperiment engang; hvis religion (kristendom) ble forbudt her i landet så kan du ta deg gift på at ungdom vil smuglese i Bibelen og bære korset. Bare en tanke... Rasjonalet? Vi unge skal helst gjøre ting vi ikke har lov til.
Vis hele sitatet...
Såklart.. det var jo slik kristendommen holdt seg levende i den første tiden under romerriket
Er vi på tur å avspore litt nå?
for å si det sånn.. eg har ikkje noe imot om det blir lovlig.. men det blir jo nett som røyk då.. mange som holde seg unna røyk og då tror eg mange holde seg unna dopet og.. men såklart noen som ve prøva.. det gjør ingen skade..

alle vennane mine røyke hasj for eks.. men eg gjør det ikkje fordiom. eg har ikkje noe imot det heller, deiras valg.. det e så enkelt..
men eg tror at hvis det blir lovlig blir de yngere og yngere de som prøve.. :/ det e det som blir synd.. syns eg..

eg vil bare si det at eg tror hasj hjelpe folk med angst og deprisjonar jævli mye.. hajs gjør deg gla.. osm eg veit.. typen min blir ein heilt anna person når han gjør det.. han blir bare positiv.. og akkurat osm eg ve ha han faktisk :S hmm eg syn sdet e positivt.. men det ekkje noe grunn for at eg skla gjøra det fordiom.. og eg har aldri tenkt å begynna eller prøva heller.. og det går heilt greit for meg..
Sånn jeg ser det, bør bruk av narkotiske stoffer ikke medføre straff som havner på rullebladet. Jeg sier ikke at staten ikke skal bekjempe narkotika, men i stedet for å straffe folk med et problem bør de sette inn mer i forebygging og hjelp til de som faktisk har det. F.eks. ville en obligatorisk psykolog-time være bedre for en rus(mis)bruker enn en bot og prikk på rullebladet. Dagens narkotikapolitikk hvor straff blir brukt blir som å kaste bensin på et bål. For eksempel:

Per har hatt noen problemer under oppveksten, og kommer tidlig i kontakt med rusmidler, som f.eks. hasj. Hasjen hjelper Per å holde problemene sine i sjakk, men den kurerer ingen ting. Til slutt røyker Per daglig for å komme seg gjennom hverdagen, og dette tyner selvfølgelig på økonomien hans. På tross av sitt forbruk gjør Per sitt beste på jobb/skole, og klarer seg greit. En dag blir Per tatt av politiet. Han får en bot, som han ikke har råd til, og han får prikk på rullebladet, som gjør at han vil få problemer med å få den jobben han ønsker seg. Hva er det sannsynlig at Per velger å gjøre i en slik situasjon?

Vil han slutte helt med hasjen og leve et 'lovlig' liv, eller vil han få en "nå gir jeg hvertfall faen"-holdning, og synke dypere ned i et kriminelt miljø?

Denne debatten dreier seg egentlig ikke om narkotika er farlig eller ikke, det dreier seg om å respektere individets rett til å ta egne valg, som her kun angår og påvirker individet selv, og om hvordan vi kan hjelpe folk som har problemer på best mulig måte, og det er helt klart ikke ved å gi dem en bot og et kriminelt rulleblad.

Jeg vil også sette spørsmål ved dagens offentlige informasjon ang. ulovlige rusmidler. I dag har vi en politikk som går ut på å si "rusmidler er farlige!", uten å gå i detaljer. Det virker som om de som lærer opp ungdom i hvordan man skal forholde seg til rusmidler lider av vrangforestillinger, som "Hvis jeg gjør dette vil ingen av elevene noen gang prøve et ulovlig rusmiddel", i stedet for sannheten, "Jeg kan gjøre så godt jeg kan med å lære bort farene ved rusmidler, men jeg vet at 1/4 (varierer litt etter hvor du bor) kommer til å prøve det".

Jeg tør påstå at så godt som alle barn som vokser opp i Norge har denne "rusmidler=døden"-holdningen, mer eller mindre, når de blir ungdom/unge voksne. Når man kommer i en viss alder blir rus noe man vil eksperimentere med. Det starter gjerne med alkohol, deretter hasj. Når man da, som 17-18 åring, etter å ha vært full noen ganger, så man vet hvordan dette føles, prøver hasj, så vil man finne sannheten: Det finnes ikke en sak med bare en side. Hasj, som man opp gjennom årene har fått høre er djevelen selv, viser seg for mange å gi en bedre, mildere rus enn det alkohol gjør. Dermed blir det også lettere å falle utenfor 'normen' på andre områder, av flere grunner. For det første er de aller fleste rundt deg, som ikke har prøvd hasj, overbevist over at det du holder på med er å grave din egen grav. Dermed blir det vanskelig å finne støtte hos folk i denne gruppen, og man holder mest sammen med andre som bruker hasj. For det andre, så gjør denne politikken det enklere å både misbruke hasj, og å forsøke nye rusmidler. "De sa at hasj var livsfarlig, de løy. De sa det samme om kokain. Kanskje de løy om det også".

En bedre måte å gjøre dette på er å lære ungdom alt om rusmidler, alle aspekter ved det, en gradvis, ved at man i ungdomsskolen gjør som man gjør nå (eller gjorde, jeg hadde hvertfall ANT-prosjekt i 8. klasee), med hovedfarene, for ganske enkelt å skremme litt, for så å ha et oppfølgningsprosjekt et par år senere, før de fleste kommer inn i det stadiet hvor de har lyst til å prøve ut ting, eller ved å lære bort den objektive informasjonen allerede fra første start, med fokus på de negative sidene for at minst mulig skal benytte seg av ulovlige rusmidler, og for at når noen faktisk velger å bruke et rusmiddel (som sagt 1/4 gjør det, så det er aldri snakk om noen skoleklasser eller konfirmasjonsgrupper der ingen prøver), så skal de ikke bli overrasket over rusmiddelets virkninger, og dermed trekke forhastede slutninger.

(Snakker her om rusmidler generelt)
Sist endret av Tobb; 6. desember 2006 kl. 13:13.
Tobb: Sier du at du bare er imot narkotikapoletikken fordi det skaper problemer for de som har problemer fra før av? eller synes du at dem som røyker sånn en gang ibalnt også skal få slippe unna? altså dem som har råd til det å ikke får noen flere problemer. De som gjør det fordi de bare liker det, ikke for de de trenger å slippe unna noe andre problemer?
Situasjonen jeg beskrev var bare et eksempel, sier ikke at alle har det sånn. Men for mange så vil det å bli tatt av politiet ikke hjelpe dem til å slutte, snarere tvert imot. Jeg mener ingen brukere av rusmidler skal bli 'straffet' i den forstand vi ser det i dag. Sier ikke at de ikke skal få noen oppfølgning og at vi skal lukke øynene for alle rusmidler, men det prinsippet å straffe noen for å gjøre noe de selv har valgt, og som kun påvirker deg selv, er helt uforståelig for meg.
Tobb : eg kjenne meg utrolig godt igjen i det eksempelet ditt.. ikkje at eg har det sånn.. men to av mine aller nærmaste personar har det AKKURAT sånn!

pg eg e fullstendig enig faktisk.. bra skreve
ja da så, er helt enig. Men mener også at oppfølging bør være valgfritt. Jeg vil ikke trenge oppfølging for noen blåser i løpet av e uke