Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  169 9560
Så fordi du paster en eller annen link skal jeg se på det som definerende fakta i en eller annen sak? Nei ærlig talt! Ja klart mine meninger har et snev av subjektivitet, det har dine også, bare prøv å overbevis meg om noe annet!
Ehm, du sier "legalisering av hasj fører til mer bruk av hasj", lord paster en link hvor det viser seg å være stikk motsatt og du velger å stå på ditt?

Ved å legalisere hasj tar man bort mye av spenningen ved det, det vil føre til at færre unge prøver det på ren trass.

Jeg tør også påstå at de største ulempene med hasj er en direkte årsak av at det er ulovlig. Så hasj er ulovlig fordi det har ulemper, og det har ulemper fordi det er ulovlig.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Kensai: Sjekk ut forskjellene i bruk mellom USA og Nederland i 2001[1]. USA, som enda straffeforfølger cannabisbrukere på lik linje som homofile ble straffet for bare en håndfull år siden, har mye høyere statestikker når det gjelder cannabisbruk både blant barn og voksne. Dette til tross for at Nederland ikke straffeforfølger cannabisbrukere eller kjøpere, og i praksis har "legalisert".

Når det gjelder skadevirkninger: Nei, cannabis dreper ikke hjerneceller[2]. Dette er bare vås.


1: http://www.drugwarfacts.org/thenethe.htm
2: http://www.webmd.com/content/article/70/80972.htm
Sitat av handy.
ditt hønsetryne, det er det mora di har sagt.

følg med på poenget heller.. legalisering = mindre
Vis hele sitatet...
Hahahaha mein got.
Hva om jeg bare er enig med mora mi?
Og vær så vennlig å fortell meg hvorfor en legalisering vil føre til et mindre forburk. Tror du ingen har tenkt den tanken før deg? neppe.. du er sansynligvis den første. grats
Sitat av Kensai
Først å frems kan man ikke ta ibruk argumenter som at alkohol er mer skadende enn hasj derfor burde også hasj legaliseres.. Det er enkelt og greit fordi det heller ikke finner noe "riktig" alternativ angående alkohol.. Hvis jeg ikke tar helt feil så har det faktisk blitt prøvd ut her i Norge og Amerika å ha et forbud mot alkohol, noe som førte til høye priser, større "kriminalitet" og et spent marked med dårlige produkter! Al Capone tjene vel store penger på dette forbudet!? men siden alkohol er den største folkesykdommen vi har her i Norge så var det da ei heller riktig å legalisere imo.. Selv om etterspørselen ville vært stor og man kriminaliserer et hvert individ som velger å leve med alkohol, så ville antall problemer relatert til alkohol vært mindre da tilgangen ville vært mindre! Frihetskrenkende? nåja, det hadde vel vært til det beste for oss selv mener jeg!

Liknende konklusjoner kan man trekke ved hasj.. Ved å ha et kontrolert marked ville diversje problemer vært løst, som kriminalisering, stigmatisering og paternalisme-- Hvem er jeg til å bestemme hvem som skal få nyte litt hasj eller ikke?? Problemet blir ikke borte selv om man forbyr bruken av hasj! Frihet til å kunne gjøre som man selv vil er litt av et paradox.. Man kan jo se på amsterdam, og sammenligne med Norge.. Vi har en null-tolerant politikk, men se hva den fører med seg!? De som ønsker å nyte et "mildt" stoff som cannabis må jo til kriminelle/anstrengte miljøer for å få tak i dette, da man ikke kan gå til sin kristne bestemor, men dette er da allikevel et fritt valg man velger.. Man må ha en viss kontroll i et samfund for å ungå total kaos.. Selv om ikke alle regler er like gode/gunstige/ønskelige av alle så må man dog følge retningslinjer som blir satt for at et samfund skal fungere best mulig. Norge har store problemer med narkotika (og alkohol) som viser at et eller annet er feilslått innenfor politikken.. Skal man få bot bare fordi man røyker hasj og dermed forverre statistikker? Nå bryr politiet i Norge seg lite ovenfor hasj-bruken. Det som betyr noe er miljøet som "formidler" det og ikke de som kun ønsker å "slappe" litt av, av og til.. Min bror fikk for eksempel sin hasj tilbake etter at politiet hadde sett hva det var, men alikevel fikk han en bot sendt i posten.. Nå vet jeg ikke hvordan det står til i amsterdam, men jeg tipper at de har nok av problemer der også..


Så kommer jeg til det punket der hasj "kun" er sløvende, selv om det kan føre til andre stoffer!
Det er feil! Enkelt og greit! Hasj er helseskadelig, sløver og dreper hjerneceller! Det er dokumentert at THC også fungerer som et giftstoff for kroppen.. I 1999 døde en 21år gammel gutt/mann i arresten i Asker eller Bærum.. Dødsårsak var stort inntak av THC! Selv om det er svært få som dør av hasj eller cannabis i seg selv så er det for eksempel alt for stor andel av de som tar selvmord som er under påvirkning av hasj contra de som tar selvmord og ikke tar hasj! Her kommer man igjen inn på at jeg ikke kan sitte å bestemme om en person skal få ta sitt eget liv eller ikke, men hadde de som tok sitt liv under påvirka tilstand gjort det samme hvis de ikke hadde vært påvirka?? Det kan vi jo selvfølgelig ikke vite, men all fornuft tilsier at tallene hadde vært lavere! Hva med andre dødelige faktorer som trafikk-ulykker!? Det er oppsiksvekkende mange kollisjoner og ulykker der føreren var under beruset tilstand(først og fremst alkohol) sammenlignet med ulykker uten noen form for påvirkede sjåfører! Kan man vite at hajsrøykingen fører til bilkjøring? nei, men tallene er der uansett hvordan du snur og vender på det! Det er også dokumentert at folk som har røyket hasj gjevnlig for så å slutte hadde endret måte å "tenke" på gjennom måten de integrerte og organiserte informasjon i hjernen på.. Sosial angst er udiskutabelt, da jeg selv har opplevd hva det gjør med folk..

Hasj fører av og til med seg at man prøver ut sterkere stoffer for å få en større effekt.. Det er iallefall den vanligste tankemåten, men ofte så fører bruken av et sløvende stoff som hasj med seg bruken av amfetamin! Det er for å få en motsatt effekt slik at etter man har vært sløv så kommer reddende amfetamin og gir deg tilbake energi og "humør".. Til sist her vil jeg trekke inn hormon balansen ved inntak av slike stoffer! Det er jo grunnen til at man ofte får en litt likegyldighets-holdning til ting og tang, og kan lide av sosial angst..

Til medisink bruk kommer et helt annet spørsmål.. Jeg vet jo metadon kurer brukes, selv om det skal mye til.. Og det er også dokumentert at cannabis er et effektiv "medisin" mot ditt og datt uten at jeg orker å sjekke opp det noe nærmere! Uansett så er det her mange eksempler på mennesker som har blitt avhengig av medisinen sin så også her er det ikke uproblematisk! At en eller annen kommer med et argument for at cannabis skal legaliseres fordi det brukes i medisin er jo helt på jordet! Mange liv har blitt ødelagt som følge av avhenighet på sin medisin.

Akkurat nå kommer jeg ikke på noen flere "punkter" å diskutere, men alt i alt mener jeg at selv om dette legaliseres så fjerner det ingen problemer! Trolig vil flere røyke hasj, og selv om man ikke nødvendigvis havner på tyngre stoffer, kaster seg utover ei bru fordi man tror man kan fly, krasjer med moppen når man skal ut å råne eller får hormon balansen sin forstyrret så er det noen som vil havne i problemer! Noe av det "farligste" en person som har vært avhenging av stoffer kan bruke, så er det hasj fordi man ofte blir så sinnsykt deppa, noe som igjen vil føre til sosial angst-større bruk- osv osv.. Avhengighet på tyngre stoffer starter ved hasj/sopp og milde rusmidler. Det er en skremmende tanke, også siden det heter at kun 1% av de som bruker heroin overlever ved å slutte og forbli nykter resten av livet!
Vis hele sitatet...


Synsing synsing og atter synsing.


"Noe av det "farligste" en person som har vært avhenging av stoffer kan bruke, så er det hasj fordi man ofte blir så sinnsykt deppa, noe som igjen vil føre til sosial angst-større bruk- osv osv.. "

Unnskyld meg, men har du prøvd dette i det hele tatt?! Hvis du mener at man blir deppa av rusmidler skal man helt klart ikke bruke det, man må jo vite med seg selv at man kan takle det. Jeg vil ikke straffes for at en eller annen nisse ikke klarer å takle sitt eget bruk.


"Avhengighet på tyngre stoffer starter ved hasj/sopp og milde rusmidler"

Nei, det gjør det ikke. Hvis man skal se sånn på det er det sigaretter og alkohol som er årsaken. Og dette igjen kan skyldes så mangt. Det er UMULIG å basere seg på en slik tankegang. Like håpløst som å si at melk fører til at folk drikker alkohol, fordi de fleste alkoholikere drikker melk til frokosten.

Forøvrig mener jeg denne setningen beskriver det meste om hvor du står:

"Og det er også dokumentert at cannabis er et effektiv "medisin" mot ditt og datt uten at jeg orker å sjekke opp det noe nærmere!"

Du viser jo at du har bestemt deg for hvordan det "er", uten å sjekke ut hva dette faktisk går ut på. Mener du altså at fordi enkeltindivider havner på kjøret skal den store majoriteten fratas det eneste som faktisk gir dem en bedre hverdag? Du bør virkelig ta deg en prat med personer som har smerter dag ut og dag inn på grunn av diverse lidelser som det ikke finnes noe medisiner mot. Kanskje de kan hjelpe deg med å innse at ikke alt dreier seg kun om deg og dine preferanser.


Avslutningsvis vil jeg påstå at hovedårsaken til at medisinsk bruk av Cannabis ikke er avkriminalisert og legalisert i alle frie nasjoner i verden er at legemiddelindustrien som propper folk fulle av piller og annen drit har altfor mye makt og innflytelse. De har blant de fremste lobbyistene i verden, og mye penger er innvolvert. Det vilel blitt full katastrofe i bransjen om folk skulle få fri tilgang på vidunderkurer til en brøkdel av prisen, uten de mange konsekvensene pillemisbruk står for. Hva alkohol angår så er staten den største pusheren i landet. Vinmonopolet er liksom greit. Skulle ønske folk snart forsto at det KUN dreier seg om penger, ikke om folks helse.
Sist endret av Reisekjekken; 16. november 2006 kl. 19:48.
Hvis hasj hadde blitt lovlig, tror dere det da ville ha blitt full moms, eller halv moms (aka. matmoms) på det?

Sitat av TechLash
Hahahaha mein got.
Hva om jeg bare er enig med mora mi?
Og vær så vennlig å fortell meg hvorfor en legalisering vil føre til et mindre forburk. Tror du ingen har tenkt den tanken før deg? neppe.. du er sansynligvis den første. grats
Vis hele sitatet...
Det er ingen her som PÅSTÅR det, det er rett og slett hva de har konstatert i england etter legaliseringen... les den fordømte artikkelen hele tråden starter med.
Reisekjekken: http://www.illvit.no/Crosslink.jsp?d=169&a=1217&id=9192
http://www.illvit.no/Crosslink.jsp?d=169&a=1217&id=7461

Jeg vet at illustret vitenskap ikke er noe form for en dokumenterende kilde, men jeg nekter å tro at det de kommer med her er bare bullshitt, dette var også alt jeg fant frem til, noe som er veldig lite, til å kunne uttale meg noe mer om hva hamp har i medisin å gjøre!

"Unnskyld meg, men har du prøvd dette i det hele tatt?! Hvis du mener at man blir deppa av rusmidler skal man helt klart ikke bruke det, man må jo vite med seg selv at man kan takle det. Jeg vil ikke straffes for at en eller annen nisse ikke klarer å takle sitt eget bruk.
"

Nei, men jeg har to foreldre som lenge var rusavhengige, og også lillebroren min brukte lenge hasj og også senere amfetamin.. Faren min var i de tyngre miljøene, mens min mor var så kalt "annonym-narkoman--> NA (Narkotic Annonomyus), og hang i et miljø der man ikke kan se ved første øyekast at noe er galt.. Så du kan jo si at jeg har sett både min mor, min far, og min bror rusa ganske så mange ganger! Og tro meg, du finner ikke mange som kan fortelle hva rus til de grader kan gjøre med folk! Jeg har da også et åpent forhold med mine foreldre, så jeg vet mye av hva som foregår i slike miljøer! Jo det starta ved hasj! Eller tør du komme her og påstå at mine foreldre og min lillebror ikke selv klarer å innse hva starten på sine problemer var(psykologisk-- virkelighetsflukt-mye mulig)? Er det en ting mine foreldre er enige om (og det er ikke mye, lol?) så er det at hasj er det viktigste for dem å holde seg unna, nettopp fordi de har gjort de feilene før, og opplevd hvor ille hasj er, når du tidligere har slitt med rusproblemer..

"Like håpløst som å si at melk fører til at folk drikker alkohol, fordi de fleste alkoholikere drikker melk til frokosten.
" Et ganske latterlig utsagn, uten noe form for substans! Hva er det du prøver å si?? At du er historiens dårligste til å komme med sammenligning?

Hvordan pokker kan du kommer her å påstå at mine meninger ikke har noen form for gro bunn?
Jeg vet sannsynligvis mye bedre enn deg hva det vil si å omgås rusavhengige, da også fler av mine venner røyker og tygger no sopp de tok med seg fra amsterdam


Så til tiaz: Hvordan er det mulig å være så lite reflektert at du bruker statistikk mellom to ytterligående land, for å konkludere med at Norge burde legalisere hasj? Som jeg tidligere har nevnt så kan man finne akkurat de svarene man ønsker i en statistikk, bare man stiller seg de rette spørsmålene og finner den rette vinklingen!
Det er som å fastslå at et land med en gjennomsnitts-iq på 60, har en dummere befolkning enn vi nordmenn er, eller kan det hende at ikke alle elementer kommer frem i statistikker?? Her er det snakk om mangel på stimmulering via kreative oppgaver innenfor gjennkjenning av mønstre og mattematiske kunnskaper, altså kulturelt bettinget! Akkurat som mellom Nederland og USA, er det snakk om to nasjoner, for ikke å glemme folkeslag, med ulik historie og kultur! Nederland er kjent for sine liberale holdninger, og gjennom flere århundrer så er Nederland blitt akkurat hvordan det er i dag.. Skal vi ta et folk "oss- nordmenn", som igjen har sine sosiale normer og gamble med at vår kultur og vårt folk er klar for legalisering av hasj?? Imo, er det ingen ting som tyder på det! Det som jeg mener er et problem er stigmatisering og kriminaliseringen av rusmisbrukere her i Norge! Skal vi kanskje se på Russland sine problemer med vodka?? Nei vent, jeg har ingen kilde å komme med, men dog tørr jeg å komme med mine utsagn om at Russland sliter med alkhol, hmm? (det går jo sport i å nekte å høre på et utsagn fordi man ikke kan komme med en kilde her på forumet)Der er vodka relativt billig OG TILGJENGELIGHETEN STOR! Ikke minst er det ingen form for kriminalisering å drikke vodka! Der er forbruket stort! Hmm, det stemmer ikke med dine "dokkumenterende kilder" Tiaz, for russerne burde jo da ha er sunt forhold til alkohol de da!?

Så du kan ta den statistikken din og putte den et visst sted, den definere ingen ting som helst
Sist endret av Kensai; 17. november 2006 kl. 02:42.
Sitat av Kensai
Reisekjekken: http://www.illvit.no/Crosslink.jsp?d=169&a=1217&id=9192
http://www.illvit.no/Crosslink.jsp?d=169&a=1217&id=7461

Jeg vet at illustret vitenskap ikke er noe form for en dokumenterende kilde, men jeg nekter å tro at det de kommer med her er bare bullshitt, dette var også alt jeg fant frem til, noe som er veldig lite, til å kunne uttale meg noe mer om hva hamp har i medisin å gjøre!

"Unnskyld meg, men har du prøvd dette i det hele tatt?! Hvis du mener at man blir deppa av rusmidler skal man helt klart ikke bruke det, man må jo vite med seg selv at man kan takle det. Jeg vil ikke straffes for at en eller annen nisse ikke klarer å takle sitt eget bruk.
"

Nei, men jeg har to foreldre som lenge var rusavhengige, og også lillebroren min brukte lenge hasj og også senere amfetamin.. Faren min var i de tyngre miljøene, mens min mor var så kalt "annonym-narkoman--> NA (Narkotic Annonomyus), og hang i et miljø der man ikke kan se ved første øyekast at noe er galt.. Så du kan jo si at jeg har sett både min mor, min far, og min bror rusa ganske så mange ganger! Og tro meg, du finner ikke mange som kan fortelle hva rus til de grader kan gjøre med folk! Jeg har da også et åpent forhold med mine foreldre, så jeg vet mye av hva som foregår i slike miljøer! Jo det starta ved hasj! Eller tør du komme her og påstå at mine foreldre og min lillebror ikke selv klarer å innse hva starten på sine problemer var(psykologisk-- virkelighetsflukt-mye mulig)? Er det en ting mine foreldre er enige om (og det er ikke mye, lol?) så er det at hasj er det viktigste for dem å holde seg unna, nettopp fordi de har gjort de feilene før, og opplevd hvor ille hasj er, når du tidligere har slitt med rusproblemer..

"Like håpløst som å si at melk fører til at folk drikker alkohol, fordi de fleste alkoholikere drikker melk til frokosten.
" Et ganske latterlig utsagn, uten noe form for substans! Hva er det du prøver å si?? At du er historiens dårligste til å komme med sammenligning?

Hvordan pokker kan du kommer her å påstå at mine meninger ikke har noen form for gro bunn?
Jeg vet sannsynligvis mye bedre enn deg hva det vil si å omgås rusavhengige, da også fler av mine venner røyker og tygger no sopp de tok med seg fra amsterdam

Vis hele sitatet...

Vi er alle enige om at folk med psykiske problemer av alle sorter absolutt bør tenke gjennom hva de inntar av rusmidler. Jeg må nesten spørre om dine foreldre og bror røykte sigaretter og/eller drakk alkohol før de begynte med hasj? Da er det i såfall dette det startet med, ikke hasj. De ville uansett oppnå en rus, og gradvis valgt å prøve sterkere stoffer. Cannabis i seg selv er ikke avhengighetsskapende. Man blir ikke avhengig over natten, og jeg har overhodet ingen tro på at jeg noen gang havner i en slik situasjon. Først og fremst fordi jeg har mulighet til å unngå miljøene hvor sterke stoffer omsettes og brukes! Hva er da risikoen for min del? Cannabis kan ikke ta livet av meg, ikke gjøre meg sløvere enn jeg selv vil, jeg klarer å kontrollere meg, har ingen psykiske lidelser, og har det i det hele tatt helt supert. Derfor vil jeg gjerne slippe at en person i uniform skal kunne si til meg at det jeg gjør ikke er akseptert, fordi enkeltpersoner ikke eier selvkontroll eller har problemer med dette. Da er det enkeltpersonene som må få hjelp.


I de fleste EU land rapporterte 5-18 % av unge voksne nyere bruk av cannabis (Sverige 1-2%). 0,5-6 % rapporterte nyere amfetaminbruk, 0,5-3,5 % kokainbruk og 0,5-5 % ecstasybruk. (Tallene er fra 2002) Men de viser vel i grunn at bruk av cannabis langt i fra betyr at man havner på sterkere stoffer. Tallene fra livstidserfaringer viser samme forhold, men har selvsagt en høyere prosentandel som har prøvd i løpet av livet.
Sist endret av Reisekjekken; 17. november 2006 kl. 04:31.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Tja, på mange måter kan man sammenligne hasj i Nederland med alkohol i øst-europeiske land. Man skal ikke lenger enn til Frankrike for å se at forholdet til alkohol er tydelig mer avslappet. Man kan f.eks gå inn i ei sjappe og kjøpe ei flaske sprit uten problemer, men i Norge må man på polet, og blir dessuten sjekka for legitimasjon nesten uansett.

Vi reiser videre til Hellas og ser at forholdet er enda mer avslappet, og at en kar som er 14 år og knappe 1.30 høy får kjøpt seg ei heilflaske i nærmeste matvarebutikk. Sprit og alkohol generelt billig i Hellas. Jeg tviler ikke på at man kunne gjort det samme i Tyskland, men jeg lever under troen at folk i Tyskland drikker mer enn den gjennomsnittelige greker. Grekere drikker nemlig svært lite alkohol. Det var iallfall min opplevelse.

Jeg var ute et par kvelder når jeg var i Hellas nå i sommer, nærmere bestemt Patras (som er en herlig by forresten. et absolutt must for enhver reiselysten). De som var på klubbene jeg besøkte, kjørte dit, og svært få drakk mer enn en drink per kveld. Man så aldri flere glass enn personer på et bord. De fleste satt rundt bordene og drakk kaffe eller danset. Man så heller ikke fulle mennesker som så vidt klarte å stå.

Det var en fryd å være på byen i Hellas, i motsetning til i Norge. Ikke noe bråk og alle var snille og høflige. Det virket rett og slett som om de var mer fokusert på å være sosiale enn å drikke seg dritings. Jeg fikk imidlertidig bekreftet at det ikke er vanlig å drikke så pass mye at man er sterkt beruset. De var mer opptatt av å fungere, og å ikke miste kontrollen på hva man sa og gjorde.

Mye offtopic kanskje, men det jeg vil frem til er at selv om prisen på alkohol er lav i Hellas, og at tilgjengeligheten er høy, så ligger det i deres kultur å ikke drikke så mye, selv om de lett kan drikke seg kanon uten at det påvirker økonomien det gram. Se på Norge i forhold. Norge har høye priser og tilgangen er hakket mer begrenset. Fortsatt ligger ungdomme døddrukken hver helg. Det er forskjellen i kultur som gjør at Norge rett og slett ikke kunne legalisert cannabis. Det hadde blitt misbruk, som med alkoholen. Iallfall burde man hatt en periode der man prøvde ut ordninger, helst over lengre tid.

Personlig tror jeg at Norge har blitt for fritt kulturelt sett, altså flerkulturelt, slik at man ikke bryr seg så mye om normer og verdier som man gjorde før. Men det er mitt inntrykk. Det skal dog sies at Hellas har et litt lavere forbruk av alkohol enn Norge, men tar man prisen og tilgjengeligheten i betraktning, så tror jeg jaggu jeg har fått frem poenget mitt. Siden grekere nesten utelukkende spiser ute, så kan man regne med en utepils eller to i løpet av uka også

http://www.heartstats.org/temp/ESspFigsp7.1spweb05.xls

Beklager om det ble mye babling på denne sene torsdagskvelden

Edit: Det skal også sies at nordmenns forbruk har økt fælt siden den rapporten som er datert 2001. Såg det på TVen idag. Beklager at jeg ikke har en kilde til det, men jeg legger meg nå
Sist endret av thomasf; 17. november 2006 kl. 04:30.
Proxick: Ja jeg er enig, selv har jeg vært i Hellas 2 ganger, og opplevd det samme!
Jeg så på tv2, var det forrige uke mon tro? at min generasjon (21år på baken her) drakk mindre enn mine foreldres, noen andre som fikk med seg det samme?

Reisekjekken: Nei, min far startet å røyke(tobakk) da han var oppi tjue åra.. Alkohol starta de helt sikkert med ganske tidlig.. Uansett så unnskylder ikke det hasjen, at alkoholen er et "værre" rusmiddel. Er du enig i at alkohol er et værre rusmiddel btw? Tror du at alle de som sliter med tyngre stoffer hadde starta på dette uten alkohol eller hasj? Det tror ikke jeg, kanskje noen, men ikke i det omfanget vi ser i dag.
Er du forresten klar over at alkoholisme og rusavhengighet blir betegnet som en sykdom, og ikke bare et resultat av svak selvkontroll? Eller at det er genetisk betinget hvor lett man har for å bli avhengig, være rusmidler, spillegalskap(gambling) o.l ?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Kensai: Nå er det du som er lite reflektert. Alkohol og cannabis er to vidt forskjellige ting. Du kunne liksågodt lagt ut om Kinas opiumsproblemer tilbake på 1800-tallet, og brukt det som et argument for å kriminalisere alkohol.

"Tilgangen på opium var stor, og derfor ble flere avhengig. Dermed kan vi trekke slutningen at alkohol bør kriminaliseres". Det funker bare ikke sånn, du kan ikke bruke ett stoff og argumentere mot et annet. Alkohol er SVÆRT avhengighetsdannende og om mulig antakeligvis på høyde med heroin, mens cannabis er... vel, for å si det sånn; jeg er usikker på om jeg i det heletatt moralsk sett kan føre opp cannabis her, uten å trekke inn skadevirkningene av sukker.

Og gi faen i å refere til Tias som "Tiaz".

Proxick: Det er egentlig ikke så veldig nøye med legalisering, avkriminalisering holder plenty for min del. Det som er viktig er at folk ikke straffes for dette offerløse lovbruddet, og at folk som gjerne vil dyrke sitt eget for å slippe å omgås f.eks. kriminelle, heller ikke straffes for dét. Kjøp og salg kan gjerne forbli ulovlig for min del, så lenge folk ikke straffes for oppbevaring og bruk, og de som faktisk trenger det til diverse lidelser får det.
Sist endret av Tias; 17. november 2006 kl. 09:24.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Kensai
Er du forresten klar over at alkoholisme og rusavhengighet blir betegnet som en sykdom, og ikke bare et resultat av svak selvkontroll? Eller at det er genetisk betinget hvor lett man har for å bli avhengig, være rusmidler, spillegalskap(gambling) o.l ?
Vis hele sitatet...
Jeg beklager på alle måter situasjonen du er i på grunn av familien din, og forstår at det er lett for å skylde på stoff som blir beregnet som narkotika sammen med de stoffene familien din ødelegger/har ødelagt seg på. Du kan uansett ikke nekte på resultatene som har kommet frem ved forskning om at hasj ikke er så fryktelig ille som allmennheten skal ha det til. Videre kan du ikke nekte på at det er miljøene rundt hasjen som har gitt familien din tilgang på tyngre stoffer. Det at selve hasjen gir en trang til en sterkere rus, er bare oppspinn. De fleste jeg kjenner som røyker, har det helt fint med bare å røyke hasj. De som går videre til sterkere stoffer som f.eks amf, cola og lsd... vel... de er ikke vennene mine lenger

Jeg er også klar over at rusavhengighet bla. alkoholisme ligger i genene. Jeg har noe slikt i familien selv, og ja, det har skapt nok av problemer. Jeg skylder derimot ikke på alkoholen. Jeg skylder på de teite folka jeg kjenner som ødelegger seg på sånt. Det er helt opp til de å bestemme hvor mye de vil ødelegge for seg selv og andre rundt seg.

tias: Jeg er på sett og vis enig, men jeg ser fortsatt ikke for meg at hasj blir legalisert eller avkriminalisert. I bunn og grunn så tror ikke jeg Norge har det i seg å legalisere hasj, selv om statistikken sier at avkriminalisering av bruk faktisk har innebært fordeler for samfunnet (ja, jeg mener Nederland). Det er nok kulturen som setter grensene akkurat her. Mangel på informasjon og troen på at man kan dø av hasjsprøyter (o.l), er det som gjør at Unge Venstre ikke kommer til å få fullt så mange tilhengere som de burde.

Det Unge Venstre burde gjøre, er å sette i gang en storslott kampanje som går ut på å forklare folket hva hasj er for noe, og hvor skadelig THC er i forhold til f.eks alkohol. Personlig tror jeg at dersom alle visste hva hasj var for noe, hvilke skadevirkninger osv. THC har på en person, tror jeg forslaget til Unge Venstre ville blitt vedtatt.

Fælt irriterende med politikk at en er avhengig av andre mennesker for å bestemme noe

Sitat av Tias
Kjøp og salg kan gjerne forbli ulovlig for min del, så lenge folk ikke straffes for oppbevaring og bruk, og de som faktisk trenger det til diverse lidelser får det.
Vis hele sitatet...
Om noen faktisk _trenger_ hasj til diverse lidelser, og at det faktisk kurerer eller lindrer noe som helst kan du vel ikke påstå før du faktisk vet at det kan brukes som medisin til konkrete lidelser/sykdommer/tilstander? Correct me if I'm wrong, men jeg har bare hørt spekulasjoner rundt dette med hasj som medisin. Aldri noe konkret.
Sist endret av thomasf; 17. november 2006 kl. 10:01. Grunn: la til den quote-dritten nederst
jeg mener at man burte legalizere cannabis.det er jo mange
her i landet som trenger det.som kfs folk som har fåt grønn stær.
altså øye problemmer, annabis skal vistnok hjelpe til å senke
den sykdomen.cannabis hjelper også for folk med kreft.

og jeg mener selv at alkohol er mye farligere en cannabis.
hadde alkohol vært ulovlig enda så hadde det nok blitt banelyst
vis noen prøvde å få det legalisert.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Proxick: Ah, vel, cannabis hjelper mot mange lidelser. ADHD, tourettes, migrene, AIDS, kreft, multiple sklerose, alzheimers, grå stær og mange, mange flere, på mange forskjellige måter.

AIDS og kreftpasienter får f.eks. bedre apeptitt, samtidig som det eksempelvis lindrer kvalme og ubehag som følge av cellegift og andre medisiner. Pasienter med grå stær får lindret trykket i øyet, noe som gjør at blinde i enkelte tilfeller får synet tilbake. MS-pasienter får lindret spasmer og uro, tourettes-pasienter blir roet ned og slipper de jævlige ticksene, og så videre og så videre. Cannabis er på mange måter en vindunderplante, og det er absurd at pasienter som kan få betraktlig forbedret livskvalitet skal måtte straffes med bøter eller fengsel, eller i værste fall; ikke få vite om planten i det heletatt, bare pga. eldgamle politiske feider og vranglære.

Hvis du tar en titt på politiets narkotikastatestikk fra 2005 så beslagla politiet drøyt 1,3 tonn cannabis, fordelt over 10 181 beslag. Dette utgjør 42,86% av totalt 23 754 narkotikabeslag i 2005. Nå er jeg ikke noe matematisk geni, men jeg holder en knapp på at hvis de drøyt 43% med kriminalitet forsvant så... Vel, skal ikke anta for mye, men jeg er temmelig sikker på at det å behandle alle de sakene, og eventuelt bringe de opp for en rett med medfølgende eventuell fengselsstraff koster veldig, veldig mye penger

http://www.jackherer.com/chapter07.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Medicinal_cannabis
http://www.politi.no/pls/idesk/docs/...istikk2005.pdf
Sist endret av Tias; 17. november 2006 kl. 17:31.
jeg er helt klart for avkriminalisering. Men helt imot lovligt salg på weedmonopol eller liknende. hvis det hadde blitt så lett å få tak i hadde mange flere begynt. Jeg er klar over at hasj ikke er så skadeligt som alle sakl ha det til. Jeg bruker det også selv. Men jeg er også klar over at man blir sløvere i hverdagn hvis man røyker hver dag. Ikke dermed sagt at alle gjør/blir å gjøre dette, men antallet blir sikkert å øke noe.

Så poenget er egentli at jeg er bekymret over langtidskonsekvensene av full legalisering. Synes igrunn politikerne er teite nokk for tia, og værre blir det om de har muligheten for en blås til lunsj selv synes jeg dette hadde vært fint, men jeg har ikke en super viktig jobb Så et generelt mye sløvere samfunn blir det kansje, om dette er bra eller dårligt vet jeg ikke. Men jeg mener at faren er der. Så konklusjonen er, avkriminaliser men ikke legaliser
Hvis legaliseringskampen skal komme opp på riktig nivå her i landet må man må med de miljøene med riktig pondus. Ungdomsorganisasjoner og NORMAL holder ikke. Får man ikke med noen fra fagmiljøet eller akademia, så har man ikke sjans. Psykose-problemet er riktignok et hinder man må bale med lenge.
Verden hadde blitt et jævla sløvt sted om hasj ble legalisert.

Avkriminalisert: OK. Legalisert: Er dere mongo?
Sitat av kallenavn
Verden hadde blitt et jævla sløvt sted om hasj ble legalisert.

Avkriminalisert: OK. Legalisert: Er dere mongo?
Vis hele sitatet...
så du bestemte deg for å bare for å si akkurat det samme som jeg sa to ganger i min post? jaj takk for oppsumeringa iallefal.
Jeg leste ikke innlegget ditt, furteunge. (Det virka som du ble sur hvertfall)
Sist endret av kallenavn; 21. november 2006 kl. 14:32.
Sitat av kallenavn
Jeg leste ikke innlegget ditt, furteunge.
Vis hele sitatet...
ok min siste off topic i denne tråden. men må bare.

hvis du skal delta på et forum, og på de fleste forum er det dårlig mottat å bare gjenta andre. dette fører ikke så mye med seg. og jeg trodde litt av poenget var å faktisk _lese_ postene før man postet.. correct me if im wrong..

Edit: nei skla litt mer til for å få meg sur. bare påpekte det.
Sist endret av murloc; 21. november 2006 kl. 14:34.
Off topic igjen: Poenget er ikke alltid å lese alle innleggene. Jeg følte faktisk ikke for å lese alle de fire sidene. I første post stod det et spørsmål: "Hva synes dere om dette?" og jeg svarte. Jeg så nå at innlegget mitt var omtrent helt likt ditt, selv om jeg ordla meg annerledes, men nå vet du hvorfor.
Jammen det blir jo ikkje å gjenta andre visst ein har dei same meiningane sjølv då.
"Eg likar Rosenborg" "Nei, det gjorde eg først. Så hold kjeft!!"

Mi meining er no at det ihvertfall ikkje skal avkriminaliserast og ikkje legaliserast. Gjerne sett opp straffa for narkotikadommar. Bygg fleire fengsel til å huse alle dei kriminelle og gje fangane pryl ein gong om dagen. Slik at når dei kjem ut av fengselet tør dei ikkje eingong tenke på å gjere noko kriminelt på nytt igjen.
Utenlandske statsborgarar som blir dømt for noko i Noreg skal rett heim til heimlandet sitt igjen. Uansett.
Grinder: jeg røyker hasj, har jeg eller noen jeg kjenner NOEN ganger skadet deg eller noen andre du kjenner påvirket av hasjrus når vi sitter å chiller til bra musikk?

Men regner med at hvis jeg drikker meg full å banker deg å hele familien din, kansje dreper eller lammer noen av dere. da er det vel helt greit med vanlig straff som det ville medført seg? altså ingen daglig spanking å en rettferdig rettsak?
Dere skal ikke heller diskutere i en annen tråd hvorvidt dere skal spanke hverandre, da?
Nei, men alle fangar skal få pryl. Ikkje berre narkotikadømte. Og me må jo sjølvsagt skru opp straffa for mange andre typar lovbrudd og.
Nei, ingen i hasjrus har gjort meg eller nokon eg kjennar noko nevneverdig så eg kan komme på. Men eg likar å ta alle over ein kam.
Kallenavn: Nå diskuterer vi jo faktisk noe som har med emnet å gjøre. Hans reaksjoner på trådstarters tema. Det med spankinga er mer en forsterkene måte å forklare et poeng.

Grinder: Jeg skulle gjærne diskutert mer med deg, men innser at det blir vanskelig. Blir vel som å diskutere religion med en troende lestatianer. altså umulig. Tros egentlig bare du er ute etter å provosere uansett..
Sitat av Grinder
Jammen det blir jo ikkje å gjenta andre visst ein har dei same meiningane sjølv då.
"Eg likar Rosenborg" "Nei, det gjorde eg først. Så hold kjeft!!"

Mi meining er no at det ihvertfall ikkje skal avkriminaliserast og ikkje legaliserast. Gjerne sett opp straffa for narkotikadommar. Bygg fleire fengsel til å huse alle dei kriminelle og gje fangane pryl ein gong om dagen. Slik at når dei kjem ut av fengselet tør dei ikkje eingong tenke på å gjere noko kriminelt på nytt igjen.
Utenlandske statsborgarar som blir dømt for noko i Noreg skal rett heim til heimlandet sitt igjen. Uansett.
Vis hele sitatet...
Herregud, jeg trodde slike naive meninger var reservert kristenfundamentalister i Nord-Amerika.. Den strategien du nevner er akkurat den USA har prøvd de siste 40 årene, og har det gjort ting bedre? Nei.. tvert i mot. Eneste forskjellen mellom da og nå er at du har overfylte fengsler. Kriminaliteten og narkotikaforbruket er den samme. Det er mye billigere med en stoner i sofaen enn en stoner i fengsel.

Den ENESTE måten å redusere kriminalitet som følge av narkotika er legalisering, og som en bonus kan vi med rette kalle oss et fritt land.
Ja, eller folk kan slutte å ruse seg på hasj, i og med at det er ganske teit :---)
Sitat av kallenavn
Verden hadde blitt et jævla sløvt sted om hasj ble legalisert.

Avkriminalisert: OK. Legalisert: Er dere mongo?
Vis hele sitatet...
Oh.. så vi skal bare ignorere det faktum at prosentandelen av befolkningen i Nederland som har prøvd hasj har gått ned?

Jeg har aldri hørt noe som viser til at den typen mennesker som bruker hasj ikke vil gjøre det når hasj er kriminalisert.. og at den typen mennesker som holder seg unna det plutselig vil prøve det fordi det ikke er kriminalisert.

Grunnen til at jeg ikke røyker hasj hver dag er ikke at det er ulovlig.. jeg ser bare ikke poenget. Det samme gjelder alkohol.. det er ikke slik at det eneste som gjør at jeg ikke drikker hver dag er bakrusen.

Sitat av kallenavn
Ja, eller folk kan slutte å ruse seg på hasj, i og med at det er ganske teit :---)
Vis hele sitatet...
Det er ganske teit å tro på en usynelig mann i himmelen som følger med på alt du gjør.. men folk gjør det likevel.
Vel, jeg synes det virker mer sannsynlig at flere prøver hasj om det blir legalisert. Selv om det ble slik i Nederland, er det jo ingen garanti for at det blir slik her.

Du har jo ingen bevis for at det blir mindre hasjrøyking her i Norge, om det blir legalisert. Jeg vet i hvertfall om noen venner som hadde begynt å røyke mer om det ble legalisert og lett å få tak i.

Ps: jeg tror ikke på han usynlige mannen. Og dessuten er det ikke skadelig å tro på han, i den forstand.
Sist endret av kallenavn; 21. november 2006 kl. 15:16.
Det blir ikke så mye enklere å få tak i ved en enkel avkriminalisering. Salg av stoffet vil fortsatt være ulovlig. Men det at man gjør en forbrytelse som ikke skader noen andre en seg selv er det som taler for saken. Men det er helt rett at det ikke er noen bevis for at det skal bli akkurat som i nederland. men det er heller ikke bevist det motsatte. HVis Alle land bortsett fra norge hadde avkriminalisert/legalisert, da ville maaange fler vært for det. Tenk hvor mange land det er som har alkohol legalt. Men det er noen land som har total forbud mot alkohol. Spør alle i norge om de synes at det er dumt. ikke mange bortsett fra de som har spesielle grunner vil si at det høres helt urimelig ut.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Håkei, kom dere tilbake til tema før jeg voldtar dere alle.

Forøvrig enig med Skyfex her, argumenter som "det er teit" er vel litt vel barnehagestadie. Kan ikke fatte og begripe hvorfor dere absolutt skal lage kriminelle ut av alle, dere blir jo ikke fornøyd før halve Norges befolkning er fengslet jo! Hva er poenget? :S
Hvis alle land hadde avkriminalisert/legalisert og det hadde gått rette veien, ja. Da hadde nok fler vært for det. Men så langt har vi neste bare Nederland og se på, og det er ikke store beviset. Jeg skjønner godt at ikke alle vil ta den risken og legalisere hasj, jeg ville ikke gjort det. Hasj har ødelagt den ene vennen min, uansett hvor ufarlig mange skal ha det til å være.

Ps: "det er teit" - kommentaren min var ment å være litt barnslig, men jeg mener det. Hvorfor skal jeg pakke inn den kommentaren i masse vanskelig, veslevoksne ord, når det er akkurat det jeg mener.
Sist endret av kallenavn; 21. november 2006 kl. 15:37.
Var i Amsterdam for 1år siden og der var det lov med lette stoffer som canabis og det skulle vist være ferre som brukte det og døde av overdose av tyngere stoffer..

Men liker ikke lukten av hasj i gangene på hotelet og rundt om i byen, så kan si meg litt enig..
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Cannabis ødelegger ingen, det er folka selv som ødelegger seg med cannabis.

Vi er frie mennesker, men frihet kommer med et ansvar, et ansvar om å ta vare på seg selv, gjøre med livet det en vil. At man ikke klarer å begrense bruken sin er deres egen jævla feil, MEN å kaste folk i fengsel hjelper da for svarte ingenting.

Det kan hende jeg er i et eksepsjonellt kynisk humør i dag, men faen heller, survival of the fittest, natural selection.
Uansett du sier jo det selv, "hasj ødela veninna mi", det er jo ulovlig nå? og alikevell ødelegger hun seg selv, hva er poenget ditt?

Mitt poeng er at uansett om det er ulovlig eller ikke, vil folk skaffe det de vil ha.
Og at man må inn i visse miljøer for å skaffe tingene man vil ha hjelper ikke stort heller, i tillegg til at når vår kjære ungdom hører konstant at 'dette er farlige saker' gjør det desto mer spennende å prøve disse 'skumle sakene'.

Hilsen morgengretten.
Sitat av Dodecha
Cannabis ødelegger ingen, det er folka selv som ødelegger seg med cannabis.

Vi er frie mennesker, men frihet kommer med et ansvar, et ansvar om å ta vare på seg selv, gjøre med livet det en vil. At man ikke klarer å begrense bruken sin er deres egen jævla feil, MEN å kaste folk i fengsel hjelper da for svarte ingenting.

Det kan hende jeg er i et eksepsjonellt kynisk humør i dag, men faen heller, survival of the fittest, natural selection.
Uansett du sier jo det selv, "hasj ødela veninna mi", det er jo ulovlig nå? og alikevell ødelegger hun seg selv, hva er poenget ditt?

Poenget mitt er at jeg ikke vil ha flere venner som ødelegger seg selv. Ergo: Jeg vil ikke de skal ha den enkle tilgangen på hasj, som hun hadde.

Mitt poeng er at uansett om det er ulovlig eller ikke, vil folk skaffe det de vil ha.
Og at man må inn i visse miljøer for å skaffe tingene man vil ha hjelper ikke stort heller, i tillegg til at når vår kjære ungdom hører konstant at 'dette er farlige saker' gjør det desto mer spennende å prøve disse 'skumle sakene'.

Hilsen morgengretten.
Vis hele sitatet...
Folk skaffer seg uansett det de vil ha. Men ved å legalisere hasj, vil det jo ikke lenger oppfattes som så skadelig (Ja, jeg vet alkohol er like skadelig og bla bla). Om folk begynner å selge det overalt, så tror jeg flere vil prøve det. Og hva skjer da når små naive fjortiser får tak i stoffet og tror de kan stappe i seg så mye de vil, uten at det får konsekvenser.
Sist endret av kallenavn; 21. november 2006 kl. 15:55.
Nettop å da må kansje norge prøve å være et foregangs land til nettop dette? så kan andre land si "men det går jo bra med norge". Hvis verdens beste land å bo i hadde fått dette til, så hadde kansje enda fler endret mening?


Edit: stikker hjem nå, får ikke lest mer før imorgen

og til dodecha: morgengretten? klokken er jo nesten 4
Sist endret av murloc; 21. november 2006 kl. 15:59.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
kallenavn: Du er naiv om du tror alkohol er like skadelig; det er mye, mye verre, men det går da som oftest bra alikevel.

Det er flere grunner til å legalisere cannabis, ikke bare skadeomfang, men også økonomisk gevinst. Samfunnet taper mye penger på å holde stoffet ulovlig.

Per i dag er det enklere for ungdom å få tak i cannabis enn alkohol, generelt sett. Selv om de fleste dealere jeg har hatt noe særlig kontakt med nok ville verget seg for å selge til en fjortenåring, så tenker ikke alle like langt, dvs. cannabis har ingen aldersgrense.

Det faktum at de tror de kan stappe i seg så mye de vil uten konsekvenser er det myndighetene som må stå til rette for. Når dagens ungdom blir proppet full av skremselspropaganda så er det ikke alltid like lett å skille mellom fakta og vås, og det de eventuelt måtte lære om cannabis på forhånd glir glatt bort når de innser at alt de har blitt fortalt om faremomentene har vært renspikket løgn. Hvis myndighetene derimot hadde informert skikkelig, legalisert, og ikke demonisert stoffet, så hadde folk fått vite hva som er riktig bruksmønster!

Vennen din hadde ikke blitt "ødelagt" (hva nå det måtte bety) hvis cannabis var lovlig
Ok. For det første, du har absolutt INGEN grunn til å uttale deg om vennen min på noen måte. Du kan ikke komme med en så bastant setning som "at hun ikke hadde ødelagt seg", og det tror jeg også du skjønner selv. Du kjenner henne ikke, og vet ikke engang hva som skjedde.

For det andre: Økonomisk gevinst? Penger er vel ikke akkurat det vi har mest mangel på her i Norge.

Det er flere ungdommer som drikker enn ungdommer som røyker hasj, og jeg er ganske sikker på at de minste ungene hadde syntes det var "dritkult" om et så omtalt rusmiddel som hasj, ble legalisert.
Sitat av murloc
Kallenavn: Nå diskuterer vi jo faktisk noe som har med emnet å gjøre. Hans reaksjoner på trådstarters tema. Det med spankinga er mer en forsterkene måte å forklare et poeng.

Grinder: Jeg skulle gjærne diskutert mer med deg, men innser at det blir vanskelig. Blir vel som å diskutere religion med en troende lestatianer. altså umulig. Tros egentlig bare du er ute etter å provosere uansett..
Vis hele sitatet...
Heilt sant, eg er vel berre ute etter å provosere. Folk som sitt for seg sjølv og røyker hasj kan få lov til og gjere det så masse dei vil, berre dei ikkje plagar meg eller mine.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
kallenavn: Nei, du har rett, beklager. Hva med å fortelle hva som skjedde?

Så hva om de hadde syntes det var dritkult at det ble legalisert? Det er klart de ville syns det, og hvorfor ikke, det er jo et stort steg for menneskerettighetene og individets frihet! Uansett hadde det vært like kriminelt å selge til barn som i dag...

Ok, la meg omformulere fra økonomisk gevinst; politiet ville kunne bruke mer ressurser på å fange kriminelle fremfor å arrestere fredlige hasjrøykere. Hvor mange ganger har du ikke hørt at noen melder fra om et innbrudd, og poltiet ikke engang sender ut en patrulie for å ta forklaring og snuse litt rundt, men i stedet svarer med å sende et brev et par måneder senere med melding om at saken er henlagt? Over 40% (!) av "narkotikabeslag" i 2005 var cannabis. Tenk hva det utgjør i årsverk...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Grinder: Heldigvis har vi visse lover, bl.a. menneskerettighetskonvensjonen i FN som forbyr denslags mishandling av fanger.

Forøvrig tror jeg hitler, pol pot, og stalin er svært stolt over deg nå.

Murloc: nattjobbing :P
Jeg pleier å bruke alkohol som argument for å vise at hasj burde revurderes. Det er veldig mye dogmatikk ute og går på dette, siden folk flest har fått inn med morsmelka (ikke bokstavelig ment ) at alkohol er sosialt og helt akseptabelt, mens hasj er ulovlig fordi det er ulovlig fordi Staten sier det.

Det har vært endel snakk i det siste om helgefylla i Oslo, at hvert tredje (?) utested skal stenges etc pga skadene alkohol forårsaker. Vold, personskader, materielle ødeleggelser og drap som utøves under beruselse. Ta trippeldrapet nå nylig i Vestfold; gjerningsmannen hadde ingen "psykisk historie", men alkohol pluss mye følelser førte til en temmelig makaber og dramatisk drapssak. Hadde dette skjedd i hasjrus? Neppe, men hasj er vel ikke det man automatisk tyr til når man er superdeppa uansett?

Uansett: alkohol gir samfunnet, det vil si deg og meg og alle andre i landet her, betydelige utgifter (både økonomiske og annet). Denne listen kan bli forferdelig lang, se bare på drap og lemlestelser av uskyldige ute i trafikken som følge av beruselse bilførere. (Og ja, dette kan skje med hasj også, jeg ignorerer ikke det.)

(Mens jeg overstående avsnitt begynte det å brenne i et hus like i nærheten, to stk, en av dem er en slektning av meg, sendt til sykehus, begge var totalt drita)

Det store tankekorset er; hvorfor skal et rusmiddel som gir mindre aggressiv atferd enn alkohol behandles på lik linje med f.eks amfetamin?

(Disclaimer: Undertegnede har aldri rørt hasj, knapt nok tobakk.)
Kermit: må bare si at du er et forbilde for fritt tenkende mennesker du sier at du aldri har rørt hasj, men samtidig klarer du å ha et åpent sinn. Flere skulle vært som deg.
alkoholskader

bare slenger ut denne for å sette litt mer lys på hvaor skadelig alkohol kan være. med dette håper jeg det er slutt med "jeg drikker alkohol, for det er så mye bedre". i denne tråden iallefall.
Proxick: Jeg har aldri noen gang sett noen motsi seg selv så mye som du gjør i den posten din!

"Du kan uansett ikke nekte på resultatene som har kommet frem ved forskning om at hasj ikke er så fryktelig ille som allmennheten skal ha det til. Videre kan du ikke nekte på at det er miljøene rundt hasjen som har gitt familien din tilgang på tyngre stoffer. Det at selve hasjen gir en trang til en sterkere rus, er bare oppspinn. De fleste jeg kjenner som røyker, har det helt fint med bare å røyke hasj. De som går videre til sterkere stoffer som f.eks amf, cola og lsd... vel... de er ikke vennene mine lenger"

Det du sier her er altså at det unektelig er miljøet som fører folk til sterkere stoffer, og at du selv og dine venner har røyka hasj uten at det har ført til andre stoffer! Samtidig forteller du om andre "tidligere" venner (en del av ditt miljøet?) som har endt opp med sterkere stoffer? Så noen i ditt miljø, som ikke lengre er dine venner, bruker nå amf, cola og lsd. Har jeg forstått det riktig så er du i et litt mere "chill" miljø der det går ann å nyte litt hasj, som om det skulle vært en helt normal del av hverdagen?? Hvordan kan du da påstå at det KUN er miljøet som fører til tyngre stoffer, da ingen av din vennegjeng da burde ha endt på sterkere saker??

Vet ikke om jeg ordla meg godt nok, men det får bare være!

Tias: Herregud ?? Det er jo akkurat det jeg prøver å poengetere da! Har du lest gjennom alle postene mine og forstått hva jeg prøver å si? Altså det å sammenligne statstikker der utfallet er kulturelt "betinget" ikke fungerer.. Derfor er dine sammenligninger mellom USA og Nederland totalt waste, fordi det er snakk om to forskjellige nasjoner, med ulik historie, verdier o.l...

Med fare for å gjennta meg selv for mye, (ja jeg definerer ingen ting, og som tidligere sagt, paternalisme kan være paradoksalt nok) så mener jeg samtidig at det er synd at enkelte skal lide ved at en mild form for rus som hasj, skal kriminaliseres fordi noen ikke klarer å forholde seg til rus med måtehold, men det er akkurat derfor jeg mener hasj ikke bør legaliseres, pga plagene det vil føre med seg! Ja det fører plager med seg fordi vi er det landet vi er, har den moralen vi har, den historien vi har, de normene vi har osv.. Den store mengden(ja jeg prater om Norges befolkning) ville tatt skade av legalisering (nei jeg prøver ikke å forklare mine foreldres problem ved rus, jeg nevner det kan være en virkelighetsflukt eller lignende)..
Kensai: Men for å utfordre deg med alkoholargumentet... Veldig mange mennesker klarer ikke forholde seg på en grei måte til alkohol. Normen i Norge er at vi drikker til vi stuper. Hvorfor er alkohol greit, men ikke hasj?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Kensai: Sett at jeg går god for teorien din om at USA og Nederland er for forskjellige, hvorfor overfører du da USAs problemer til Norge? Når avkriminaliseringen har vært en rungende suksess i Nederland, burde det da ikke være det i Norge også? Vi identifiserer oss jo unektelig mye mer med de verdier Nederland står for enn USA.

Fakta er at er at den store mengden ikke hadde brydd seg nevneverdig med en legalisering, foruten personer som deg som antakeligvis hadde laget ramaskrik, og bruken hadde ikke steget. Kriminaliteten hadde sunket betraktelig, og store deler av Norges befolkning hadde blitt lovlydige borgere. Stoffet er her allerede (noe det har vært i flere tusen år), det kommer årlig inn flere tonn cannabis, og en brukerdose er gjennomsnittlig på 0,25g (noe som burde si litt om utbredelsen). Legalisering = økt kvalitet, mindre problemer med staten, etterhvert mindre sosiale problemer med fanatiske motstandere som gjør livet vanskelig for cannabisbrukere, og ikke minst; statestikken hadde talt for seg selv og vi hadde sluppet å ta denne debatten om, og om, og om, og om igjen på nFF.
Jeg fatter ikke å begriper ikke hvorfor man skal bruke tid å krefter på og KJEMPE for harsjen? Har vi ikke viktigere problemstillinger i verden? "KJEMPE FOR HARSJEN" det er rett og slett så jævla patetisk.

Hva med og kjempe imot fattigdom, sult og krig?

Det er så lattelig at jeg må skrive det enda engang. Kjempe for harsj? PATETISK
Sist endret av stiansj; 28. november 2006 kl. 18:48.
stiansj: Det er jo fint du er klar for å diktere andres kampsaker. Det er ikke som om å kjempe mot "fattigdom, sult og krig" er en slitt standardfrase som alle med partipolitisk tilhørighet kjemper for allerede og vi vet jo alle at politikere utelukkende kan fokusere på ett politisk emne. Tross alt, før vi får løst problemene med sult, krig fred og religion å sånn, så må vi droppe alt som heter mindre forbedringer som f.eks. kan lindre smerter for dødssyke eller la lovverket passe overens med farene involvert i bruk av rusmiddelet. Ikke det at jeg er legaliseringsforkjemper, men nå fremstår du som et jævla troll her.