Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  169 9557
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/10/15/479807.html

Nå vil Unge-Venstre legalisere bruken av cannabis, men Lars Sponheim er uenig.

Hva syns folket om dette?
Kan si meg litt enig i det som blir sagt, men er ikke enig i at heroin og andre tyngre narkotiske stoffer skal legaliseres, både på gata og medisinsk. Men har jo ikke noe imot at canabis blir lovlig, få det litt "amsterdam" her
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Legaliserings-debatten har vel blitt tatt opp utallige ganger her på forumet. De fleste her er vel for legalisering eller avkriminalisering. Skulle vel kanskje tatt en avstemning på dette en gang

Uansett så syns jeg det bra at noen endelig trekker legaliserings-debatten frem i lyset og faktisk prøver å komme noensteds med det. Gleder meg til å se resultatene, selv om jeg er skeptisk
mainer's Avatar
Trådstarter
Sitat av Proxick
Legaliserings-debatten har vel blitt tatt opp utallige ganger her på forumet. De fleste her er vel for legalisering eller avkriminalisering. Skulle vel kanskje tatt en avstemning på dette en gang

Uansett så syns jeg det bra at noen endelig trekker legaliserings-debatten frem i lyset og faktisk prøver å komme noensteds med det. Gleder meg til å se resultatene, selv om jeg er skeptisk
Vis hele sitatet...

Jeg er fullt klar over at det har vært debatert her før, men det har aldri skjedd at noe stort politisk parti har frontet en slik kampanje.
Jeg håper de fører saken på en god måte. Dessverre vil de nok være utsatt for både bombardement av usaklige motargumenter og politisk utfrysing.
Men jeg krysser fingrene for at flere etter hvert får opp øynene.
Eneste etiske og rette måten blir å legalisere alt, grunnen til at dette er farlig er fordi de fleste folk er idioter.
Håper det ikke blir legalt med cannabis i Norge. Det fører ikke til noe godt at det blir legalt (utenom som medisin, noe jeg ikke kan så mye om) men det at alle kan få tak i cannabis på lovlig måte vil bare øke antall personer som vil begynne med hasj og det vil igjen føre til bruk av tyngre stoffer. (Sier ikka at det skjer automatisk, men det vil skje med en del som starter)
Bedre at det er ulovlig imo.
Det er litt mer av denne saken en det som kommer frem her.

Hørte en debatt på radioen forrige uke. Da jeg fikk med meg at de ville lage "helsestasjoner" eller noe sånt, der man skulle ha kvalifisert personell som skulle selge, og undersøke om personene som kom dit var i stand til å takle dopet.

Det er flott at et politisk parti endelig setter seg litt inn i dette og får startet en debatt. La oss håpe det blir litt medie-dekning slik at Ola Nordmann faktiskt får se hvor elendig mot argumenteringen er.

EDIT: ville bare legge til at en av grunnene til at folk starter med tyngre stoffer er pga. miljøet de kommer i når de skal kjøpe hasjet sitt.

-Haavik
Sist endret av Haavik; 15. oktober 2006 kl. 18:09.
TechLash: Følgte du med? Det ble jo nettopp vist at legalisering reduserte brukerne?
Jeg synes det er positivt at noen får tatt dette spørsmålet opp på et nivå hvor det faktisk er mulig å forandre på noe. Det vil bli interesant å følge med i media fremover, for jeg er ganske sikker på at dette kommer til å bli debatert.

Techlash:
Det fører til at folk har en større mulighet til å velge hva de vil putte i kroppen sin når de ønsker å ruse seg. Alkohol er ikke sunt i lengden, så det å heller spise litt hasj en gang i blant vil gi en fin pause for leveren.

Sitat av cryo
TechLash: Følgte du med? Det ble jo nettopp vist at legalisering reduserte brukerne?
Vis hele sitatet...
At det gikk sånn i Storbritannia betyr ikke direkte at det vil skje i Norge. I tillegg må du gi kilder når du slenger ut påstander som dette, men jeg hentet en for deg: Trykk her.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Modig gjort av Unge Venstre. Selv om flere ungdomspartier har stått på for å få legale stoffer, så er de vel de eneste som stemmer for fullstendig fri omsettning av cannabis såvidt jeg kan huske. En fantastisk utvikling, men jeg tviler sterkt på at dette fører frem til noe som helst med det første.

Hvis bare moderpartiet går inn for det samme...
Laurentius: Det var akuratt den jeg siktet til At det gikk sånn i storbritannia trenger nødvendigvis ikke å bety at det går sånn i Norge, se på feks alkohol? Alkohol er lov i Norge, og ser man på kulturen så er den forkastelig, og det blir sikkert cannabiskulturen også om det blir legalt. Det er folka som er idioter, så reglene må egentlig være der for å beskytte dem, selv om de ødelegger for tilfellene som ikke er idioter
Hvis dere ikke har gjort det allerede kan dere jo ta en titt innom http://www.normal.no
Står mer om saken der.
Om dette skulle komme på dagsorden til Venstre så hadde de hvertfall fått stemmen min. Antagelig min og de fleste andre som nyter\har nytet Cannabis her til lands, for ikke å snakke om alle de syke som denne planten kan hjelpe.
Burde vel heller stå "Kampen for Canabis"? Fuck hasj, pot e tingen

"Unge Venstre (UV) vil legalisere all narkotika." ALL narkotika????
Sist endret av wack; 15. oktober 2006 kl. 19:07.
mainer's Avatar
Trådstarter
Sitat av wack
Burde vel heller stå "Kampen for Canabis"? Fuck hasj, pot e tingen

"Unge Venstre (UV) vil legalisere all narkotika." ALL narkotika????
Vis hele sitatet...
Ja, jeg bare siterer tittel på dagbladet.

Kan du lese artikkelen før du spør?
I like turtles
Skyfex's Avatar
De som i mot all logikk skulle være mot legalisering av cannabis burde se drama-dokumentaren "If drugs were legal"

Det er utrolig at folk fortsatt er så lite opplyste som f.eks TechLash. Jeg blir deprimert når jeg møter folk som tror cannabis gir hjerneskader (noe jeg gjør fra tid til annen).

Når det gjelder om fler eller færre vil bruke cannabis i Norge om det blir lovlig, vil jeg faktisk tro det blir fler. Det vil sikkert også blir flere som prøver det. Men det kommer helt ann på hvor mange som prøver/bruker det nå.. jeg har ingen tall, men jeg vil tro det er relativt få i Norge i forhold til mange andre land. På den annen side er nok dette tallet stigende allerede.

Min stemme vil også kunne gå mot Venstre om de skulle stille seg positiv til dette forslaget. Liker Venstre som parti, irriterer meg bare at de stiller seg med de blå partiene.
Var ikke ment til deg, til bladet.
Venstre har jo kjempemasse makt her i landet, hvertfall Unge-Venstre!

Bra de i det minste prøver, trangsynte verden...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av cryo
Laurentius: Det var akuratt den jeg siktet til At det gikk sånn i storbritannia trenger nødvendigvis ikke å bety at det går sånn i Norge, se på feks alkohol? Alkohol er lov i Norge, og ser man på kulturen så er den forkastelig, og det blir sikkert cannabiskulturen også om det blir legalt. Det er folka som er idioter, så reglene må egentlig være der for å beskytte dem, selv om de ødelegger for tilfellene som ikke er idioter
Vis hele sitatet...
Vel, prohibiton perioden er et godt eksempel på saken i mine øyne, det fungerte ikke for alkohol, og vil heller ikke fungere for noe annet rusmiddel.
Grunnen? Enkelt, mennesker liker rus, og så lenge man har en etterspørsel vil noen se forretningsmulighetene i situasjonen, et svart marked skapes og man lager en god intektskilde til kriminelle organisasjoner.

De jeg har vært borti som distribuerer er mot legalisering, nettop fordi at da forsvinner inntektskilden deres, man kan nesten sette det på spissen å si at staten ivaretar organiserte kriminelles interesser.

Om narkotiske stoffer legaliseres, og staten kontrollerer produksjon og distribuering, sikkrer man seg mye bedre mot overdoser (spesiellt innen heroin, fleste overdoser skjer når et nytt parti med høyere renhet kommer på markedet), renhet er også et problem i dagens situasjon, alle ledd mellom produksjon til stoffet ender på gata fører til utblanding for å øke profitt.
Etter ca 30 år med den samme politikken synest jeg vi i det minste prøve noe nytt, politikerne må få det klart for seg, at et totalt rusfritt samfunn har aldri og trolig vil aldri eksistere.
Vet det virkelig ikke har noe med topic, men jeg må få det ut. I forbindelse med dette hørte jeg nemlig noen si "Hasj er skadelig i lengden, om du har et stort forbruk kan det feste seg i ryggraden og om du får et slag i ryggen kan det utløse rus!!!!!!1!111!".
Sånn da var det ute av systemet, go unge venstre, takk for meg.
Bare sånn gledesdreper til folket, det er snakk om unge venstre her, ikke Arbeiderpartiet, men er klart det er bra noen får opp øynene.
Sist endret av Sot-Jo; 15. oktober 2006 kl. 21:46.
Sitat av Dodecha
Vel, prohibiton perioden er et godt eksempel på saken i mine øyne, det fungerte ikke for alkohol, og vil heller ikke fungere for noe annet rusmiddel.
Grunnen? Enkelt, mennesker liker rus, og så lenge man har en etterspørsel vil noen se forretningsmulighetene i situasjonen, et svart marked skapes og man lager en god intektskilde til kriminelle organisasjoner.

De jeg har vært borti som distribuerer er mot legalisering, nettop fordi at da forsvinner inntektskilden deres, man kan nesten sette det på spissen å si at staten ivaretar organiserte kriminelles interesser.

Om narkotiske stoffer legaliseres, og staten kontrollerer produksjon og distribuering, sikkrer man seg mye bedre mot overdoser (spesiellt innen heroin, fleste overdoser skjer når et nytt parti med høyere renhet kommer på markedet), renhet er også et problem i dagens situasjon, alle ledd mellom produksjon til stoffet ender på gata fører til utblanding for å øke profitt.
Etter ca 30 år med den samme politikken synest jeg vi i det minste prøve noe nytt, politikerne må få det klart for seg, at et totalt rusfritt samfunn har aldri og trolig vil aldri eksistere.
Vis hele sitatet...
Du har et utrolig bra poeng som jeg ikke har tenkt over før, så takk! Veldig mye bedre med kontrollert salg og produksjon for mennesker i landet i seg selv. Det ville vært mye bedre enn situasjonen som vi er borti nå.
Grunnen til at det er ulovlig er for å beskytte folket, og folket trenger beskyttelse, men ikke alle. Staten står ovenfor et stort problem, for legaliseres alle stoffer så får ikke folket som trenger beskyttelse fra disse stoffene...beskyttelse Mens "vi" som ikke trenger det, blir tvunget til det, som er galt.
Definitivt mye bra som sies i denne tråden. Jeg er fortsatt usikker på hva jeg mener helt konkret om saken, men jeg føler at straff og kjeppjakt etter folk som tar seg en rev er litt unødvendig
Sitat av Laurentius
Techlash:
Det fører til at folk har en større mulighet til å velge hva de vil putte i kroppen sin når de ønsker å ruse seg. Alkohol er ikke sunt i lengden, så det å heller spise litt hasj en gang i blant vil gi en fin pause for leveren.
.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde heller ikke hatt no i mot at alkohl hadde vært forbudt om det hadde vært et liberalt syn fra staten på det.
Alkohol forårsaker tross den største folkesykdommen vi har (kan ikke vise til kilder, men fuck me if im wrong)
Så for samfunnets beste så hadde begge deler vært forbudt og tabubelagt.
For mitt beste hadde det regna øl og hampen hadde vokst i beddet mitt
Sitat av TechLash
Jeg hadde heller ikke hatt no i mot at alkohl hadde vært forbudt om det hadde vært et liberalt syn fra staten på det.
Alkohol forårsaker tross den største folkesykdommen vi har (kan ikke vise til kilder, men fuck me if im wrong)
Så for samfunnets beste så hadde begge deler vært forbudt og tabubelagt.
For mitt beste hadde det regna øl og hampen hadde vokst i beddet mitt
Vis hele sitatet...
Om alkohol hadde vært forbudt fra starten av så ville "alle" syntes det hadde vært helt greit i likhet med hvordan det er med hasj idag. Om det derimot hadde blitt forbudt imorgen så ville nok "alle" startet å jamre, fordi vi har en vane med alkohol. Sånn er det også med hasj, vi har levd med at det ikke er lov og derfor vent oss til dette, nå har rigtignok flere og flere fått et annet syn på saken, så man skal vel ikke se bort i fra om at legalisering ikke er helt uoppnåelig.
Forresten er det depresjon som er folkesykdom nr1 tror jeg.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Jeg tviler på at legalisering av cannabis vil skje i nærmeste fremtid, men det er jo lov å håpe. Jeg ser det mer sannsynelig at cannabis vil bli avkriminalisert og ikke legalisert.
Om det skulle bli legalisert må også staten stå for innporten eller evt. dyrking og produksjonen av cannabis. Noe som igjen ville ført til at staten ville tatt skatter og avgifter fra salget.

Dumt eksempel, men dog:
1 gram Sort Afgan : 112,- kr inkl.mva.

Jeg kan ikke forstå at politikerene ikke kan nøye seg med èn ting av gangen. At de skal dra heroin inn i samme setting som 'legalisering av cannabis' synest jeg blir tull. Jeg tror det vil bygge opp mer skepsis hos de personer som ikke har noe kunnskap eller forhold til narkotika.
Hasj og Heroin er vel de to narkotiske stoffene som jeg antar samtlige personer har hørt om. Så hvis alternativet er å legalisere Cannabis og heroin, eller å la det forbli slik det er pr. dags dato, er jeg desverre stygt redd for at utfallet vil bli det siste nevnte. Cannabis og Heroin har ingenting til felles foruten om at det er et ulovlig rusmidel og stoffer som er oppført på Norges narkotikaliste.

Legalisere er et stort ord, spesielt da for dem det angår og som vil kunne få nytte ut av det. Avkriminalisering er kanskje det riktige ordet for hva som har hendt i England de siste årene, for legalisert er det så absolutt ikke. Og for dere som tror at cannabis er legalisert i Holland, tror dere feil.
Hvis du leser historien om Amsterdam/Holland, finner du raskt ut at det ikke alltid har vært like populært og at det fremdeles er langt i fra akseptert utover distriktene i Holland. Det er heller ikke akseptert å gå i gatene å røyke Cannabis, bare fordi man er i Amsterdam.
Ja - folk gjør det. Men det gjør dem også her til lands og mange andre steder i verden.

Det blir spennende å se hva som skjer. Det vil på ett eller annet tidspunkt skje et generasjons skifte på stortinget, jeg har heller mer tro på at ting kan forandre seg da.
Inntil da, lar jeg håpet ligge på vent.
den dagen jeg kan fyre opp pipa på fest uten bekymringer, da er alt bra
vis ikke du kan fyre opp ei pipe på en fest, er du ikke på riktig fest .
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Synes de "debatt meningsmålingene" tar helt av jeg.

--
+ for di som Har lyst å fyre en feit en...

- for di som hater Hasj å syns d er farlig...
Svar på kommentar | Varsle | Poeng: 547+ 128-
--
viss du vil leagalizere trykk : pluss(grøn)
viss ikkje trykk: minus(rød)
Svar på kommentar | Varsle | Poeng: 476+ 91-

Hadde ALDRI i min livstid trodd jeg fikk se flere som trykker pluss enn minus på dette. Helt seriøst. Virker som folk har blitt litt mere opplyste om stoffet og virkninger av stoffet etter internett "det store leksikonet" kom.
De må da ikke finne på noe sånt. Jeg mister jo jobben min.
-

Fett nok at de vil starte eget monopol på cannabis. Men mange som mister mye også.
Det er forsåvidt bare forbrukere som vil ha det legalisert.

Men skal de først legalisere shit'n, bør de virkelig fjerne røyke loven også. Ellers finner jeg stoffet like usosialt sånn som det er nå. Ser helst at jeg sitter sammen med folk på cafè, en at vi må sitte hjemme for å ta èn blås.

Men noen burde vel få min stemme også(?)
Sitat av tomiz
Men skal de først legalisere shit'n, bør de virkelig fjerne røyke loven også. Ellers finner jeg stoffet like usosialt sånn som det er nå. Ser helst at jeg sitter sammen med folk på cafè, en at vi må sitte hjemme for å ta èn blås.
Vis hele sitatet...
Ser vi bort fra at det er NORGE vi bor i, moralistenes hjemland,å burde det la seg gjøre med noe á la coffee shops. En slags kafeteria e.l. med div. munch, mekkebevilgning (bedre forslag? ) og røyketillatelse for kundene. Blir sikkert strenge regler for et minimum av ventilasjon. Vi kan jo drømme...
Sitat av Sot-Jo
Om alkohol hadde vært forbudt fra starten av så ville "alle" syntes det hadde vært helt greit i likhet med hvordan det er med hasj idag. Om det derimot hadde blitt forbudt imorgen så ville nok "alle" startet å jamre, fordi vi har en vane med alkohol. Sånn er det også med hasj, vi har levd med at det ikke er lov og derfor vent oss til dette, nå har rigtignok flere og flere fått et annet syn på saken, så man skal vel ikke se bort i fra om at legalisering ikke er helt uoppnåelig.
Forresten er det depresjon som er folkesykdom nr1 tror jeg.
Vis hele sitatet...
Sant som du sier om alkohol, men det at "alle" har et liberalt syn på hasj er å strekke den litt for langt. Personlig kjenner jeg fler som vil bannlyse hasjen enn de som syns det er greit å ta seg en blås i ny og ne.

Noen som har kilder til Norges største folkesykdom? Mulig Sot-Jo har rett, men kjekt å vite :P
Sitat av TechLash
Sant som du sier om alkohol, men det at "alle" har et liberalt syn på hasj er å strekke den litt for langt. Personlig kjenner jeg fler som vil bannlyse hasjen enn de som syns det er greit å ta seg en blås i ny og ne.

Noen som har kilder til Norges største folkesykdom? Mulig Sot-Jo har rett, men kjekt å vite :P
Vis hele sitatet...
Jeg skrev da vitterlig ikke at "alle" har et liberalt syn på hasj. Sånn jeg leser det så står det at fler og fler har fått et liberalt syn på hasj, men jeg er klar over at jeg ofte formulerer meg dårlig.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sot-Jo: Hvordan kan du påstå at depresjon er en sykdom, hva har du lest om emnet, eventuelt noen kilder?? Det er et emne jeg ikke synes vi burde ta opp her fordi det er veldig dyptliggende og vanskelig å definere hva som virkelig er depresjon, hvordan folk takler dette og ikke ikke bare en naturlig reaksjon som vi mennesker har som følge av noe trist eller lignende! Jeg tør å påstå dette fordi jeg har hatt en mor som har vært til behandling pga depresjon 3ganger, så ja, mange er ute av stand til å fungere i et samfund pga depresjon, men alle er ikke syke fordi man er litt depresiv! Derfor er det som Techlash sier at alkholisme er den største folkesykdommen vi har. Jeg har ingen kilde å komme med, utenom at begge foreldrene mine som sleit med avhengighet av diverse ting blei fortalt dette av lege og psykolog..
Kensai, en depresjon er lett å måle, de fleste psykologer har et skjema med spørsmål hvor det høyeste man kan score er 60 - da er man så deprimert at man knap kan kalles levende.
Disse spørsmålene går på sovevaner, spisevaner, selvmordstanker, osv, osv.

Derimot er det vanskelig, opptil umulig å måle hvordan jeg takler min depresjon opp mot din, det finnes ikke noe enhet for hvor vondt man har det, folk takler ting forskjellig.

Og ja, depresjon er en sykdom, ikke noe flaut ved det.
I en test/undersøkelse kan man som regel finne de svara man vil ha så lenge man stiller de rette spørsmåla.. ja det er en sykdom, men jeg stilte bare spørsmålstegn ved hva Sot-Jo mente er en "sykdom" ved depresjon, ikke all depresjon er en sykdom..
Jeg er enig med speq som sier at man ikke kan sammenligne hasj med heroin. Jeg er for en legalisering av cannabis, men altså ikke for sterkere stoffer. Jeg tror ikke nødvendigvis at det vil bli færre som røyker cannabis etter en legalisering/avkriminalisering slik som det iflg. dagbladet har skjedd i England. Derimot så tror jeg forbruket på andre og tyngre stoffer vil gå drastisk ned.. Skrev nettopp ferdig en mail nå, og limer det jeg skrev inn her:

De sier at cannabis er inngangsporten til tyngre stoffer. Vel, cannabis er trossalt det mest utbredte rusmiddelet etter alkohol, så det er klart at det ikke er så vanskelig å oppdrive dette narkotikumet, eller noen som "kjenner noen". Jeg syntes ikke det er det minste rart at cannabis fungerer som en inngangsport, og betviler ikke dette mtp. dagens ruspolitikk. Cannabis hadde ikke vært en inngangsport, hvis det hadde vært lovlig, og hvor er logikken med å forby noe som ingen tar noe skade av? Hvor er logikken for å forby en plante med sine medisinske egenskaper, som for mange syke og pleietrengende er det eneste som hjelper? Hvor er logikken i å forby en plante som kan brukes i så mange hverdagslige produkter slik som brensel, mat og klær osv?

Nei, vi må få legalisert cannabis da dette vil være med på å senke bruken av tyngre stoffer betraktelig. Da slipper man å oppsøke "skumle" dealere og utsettes for eventuelle prøve- og/eller kjøpepress for narkotika av den tyngre sorten. I tillegg vil antallet dealere bli betydelig kuttet hvis en legalisering skulle komme. Omsetningen og dermed fortjenesten til dealerne ville dalt mot bakken som ett resultat av de lovlige salgskanalene for cannabis og en stor del av disse dealerne ville da forsvunnet iogmed at cannabis mest sannsynlig er deres største inntektskilde. Forsvinner den inntektskilden, forsvinner mye av kapitalen som ellers hadde blitt brukt til å investere i tyngre stoffer. Resultat: Færre dealere - Mindre stoff.
Heia fri hasj! mer har jeg ikke å si :P
Ja, mer rus er virkelig det vi trenger her i norge. Hipp hurra.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av q_Werty
Ja, mer rus er virkelig det vi trenger her i norge. Hipp hurra.
Vis hele sitatet...
Det handler ikke om mer rus, men om mindre kriminalitet. Cannabis er her allerede, og det er på tide uskyldige mennesker slipper å straffes for et lovbrudd uten offer.
Ja jeg vet det. Men akkurat her velger jeg å ta det uopplyste, naïve standpunktet. Jeg hater alle problemene som oppstår av rus, men jeg gidder ikke å sette meg inn i å argumentere skikkelig for dette når det bare er et internettforum.
q_werty: Den eneste, og riktige måten å få bukt med det stadig større rusproblemet Norge har, er å legalisere cannabis, og opprette lovlige salgskanaler for dette. Hvis dette gjennomføres, vil nyrekrutteringen til tyngre rusmidler bli betydelig redusert, og Norge vil gå mot en sunnere narkotikapolitikk. Du kan vel si deg enig i at det ikke er en hensikt i å forby noe som i utgangspunktet er helt harmløst? Det er nettopp dette befolkningen begynner å innse! En legalisering av cannabis må skje for samfunnets skyld!

Les forøvrig det ovenstående innlegget mitt.
Først å frems kan man ikke ta ibruk argumenter som at alkohol er mer skadende enn hasj derfor burde også hasj legaliseres.. Det er enkelt og greit fordi det heller ikke finner noe "riktig" alternativ angående alkohol.. Hvis jeg ikke tar helt feil så har det faktisk blitt prøvd ut her i Norge og Amerika å ha et forbud mot alkohol, noe som førte til høye priser, større "kriminalitet" og et spent marked med dårlige produkter! Al Capone tjene vel store penger på dette forbudet!? men siden alkohol er den største folkesykdommen vi har her i Norge så var det da ei heller riktig å legalisere imo.. Selv om etterspørselen ville vært stor og man kriminaliserer et hvert individ som velger å leve med alkohol, så ville antall problemer relatert til alkohol vært mindre da tilgangen ville vært mindre! Frihetskrenkende? nåja, det hadde vel vært til det beste for oss selv mener jeg!

Liknende konklusjoner kan man trekke ved hasj.. Ved å ha et kontrolert marked ville diversje problemer vært løst, som kriminalisering, stigmatisering og paternalisme-- Hvem er jeg til å bestemme hvem som skal få nyte litt hasj eller ikke?? Problemet blir ikke borte selv om man forbyr bruken av hasj! Frihet til å kunne gjøre som man selv vil er litt av et paradox.. Man kan jo se på amsterdam, og sammenligne med Norge.. Vi har en null-tolerant politikk, men se hva den fører med seg!? De som ønsker å nyte et "mildt" stoff som cannabis må jo til kriminelle/anstrengte miljøer for å få tak i dette, da man ikke kan gå til sin kristne bestemor, men dette er da allikevel et fritt valg man velger.. Man må ha en viss kontroll i et samfund for å ungå total kaos.. Selv om ikke alle regler er like gode/gunstige/ønskelige av alle så må man dog følge retningslinjer som blir satt for at et samfund skal fungere best mulig. Norge har store problemer med narkotika (og alkohol) som viser at et eller annet er feilslått innenfor politikken.. Skal man få bot bare fordi man røyker hasj og dermed forverre statistikker? Nå bryr politiet i Norge seg lite ovenfor hasj-bruken. Det som betyr noe er miljøet som "formidler" det og ikke de som kun ønsker å "slappe" litt av, av og til.. Min bror fikk for eksempel sin hasj tilbake etter at politiet hadde sett hva det var, men alikevel fikk han en bot sendt i posten.. Nå vet jeg ikke hvordan det står til i amsterdam, men jeg tipper at de har nok av problemer der også..


Så kommer jeg til det punket der hasj "kun" er sløvende, selv om det kan føre til andre stoffer!
Det er feil! Enkelt og greit! Hasj er helseskadelig, sløver og dreper hjerneceller! Det er dokumentert at THC også fungerer som et giftstoff for kroppen.. I 1999 døde en 21år gammel gutt/mann i arresten i Asker eller Bærum.. Dødsårsak var stort inntak av THC! Selv om det er svært få som dør av hasj eller cannabis i seg selv så er det for eksempel alt for stor andel av de som tar selvmord som er under påvirkning av hasj contra de som tar selvmord og ikke tar hasj! Her kommer man igjen inn på at jeg ikke kan sitte å bestemme om en person skal få ta sitt eget liv eller ikke, men hadde de som tok sitt liv under påvirka tilstand gjort det samme hvis de ikke hadde vært påvirka?? Det kan vi jo selvfølgelig ikke vite, men all fornuft tilsier at tallene hadde vært lavere! Hva med andre dødelige faktorer som trafikk-ulykker!? Det er oppsiksvekkende mange kollisjoner og ulykker der føreren var under beruset tilstand(først og fremst alkohol) sammenlignet med ulykker uten noen form for påvirkede sjåfører! Kan man vite at hajsrøykingen fører til bilkjøring? nei, men tallene er der uansett hvordan du snur og vender på det! Det er også dokumentert at folk som har røyket hasj gjevnlig for så å slutte hadde endret måte å "tenke" på gjennom måten de integrerte og organiserte informasjon i hjernen på.. Sosial angst er udiskutabelt, da jeg selv har opplevd hva det gjør med folk..

Hasj fører av og til med seg at man prøver ut sterkere stoffer for å få en større effekt.. Det er iallefall den vanligste tankemåten, men ofte så fører bruken av et sløvende stoff som hasj med seg bruken av amfetamin! Det er for å få en motsatt effekt slik at etter man har vært sløv så kommer reddende amfetamin og gir deg tilbake energi og "humør".. Til sist her vil jeg trekke inn hormon balansen ved inntak av slike stoffer! Det er jo grunnen til at man ofte får en litt likegyldighets-holdning til ting og tang, og kan lide av sosial angst..

Til medisink bruk kommer et helt annet spørsmål.. Jeg vet jo metadon kurer brukes, selv om det skal mye til.. Og det er også dokumentert at cannabis er et effektiv "medisin" mot ditt og datt uten at jeg orker å sjekke opp det noe nærmere! Uansett så er det her mange eksempler på mennesker som har blitt avhengig av medisinen sin så også her er det ikke uproblematisk! At en eller annen kommer med et argument for at cannabis skal legaliseres fordi det brukes i medisin er jo helt på jordet! Mange liv har blitt ødelagt som følge av avhenighet på sin medisin.

Akkurat nå kommer jeg ikke på noen flere "punkter" å diskutere, men alt i alt mener jeg at selv om dette legaliseres så fjerner det ingen problemer! Trolig vil flere røyke hasj, og selv om man ikke nødvendigvis havner på tyngre stoffer, kaster seg utover ei bru fordi man tror man kan fly, krasjer med moppen når man skal ut å råne eller får hormon balansen sin forstyrret så er det noen som vil havne i problemer! Noe av det "farligste" en person som har vært avhenging av stoffer kan bruke, så er det hasj fordi man ofte blir så sinnsykt deppa, noe som igjen vil føre til sosial angst-større bruk- osv osv.. Avhengighet på tyngre stoffer starter ved hasj/sopp og milde rusmidler. Det er en skremmende tanke, også siden det heter at kun 1% av de som bruker heroin overlever ved å slutte og forbli nykter resten av livet!
Sitat av Kensai
Først å frems kan man ikke ta ibruk argumenter som at alkohol er mer skadende enn hasj derfor burde også hasj legaliseres.. Det er enkelt og greit fordi det heller ikke finner noe "riktig" alternativ angående alkohol.. Hvis jeg ikke tar helt feil så har det faktisk blitt prøvd ut her i Norge og Amerika å ha et forbud mot alkohol, noe som førte til høye priser, større "kriminalitet" og et spent marked med dårlige produkter! Al Capone tjene vel store penger på dette forbudet!? men siden alkohol er den største folkesykdommen vi har her i Norge så var det da ei heller riktig å legalisere imo.. Selv om etterspørselen ville vært stor og man kriminaliserer et hvert individ som velger å leve med alkohol, så ville antall problemer relatert til alkohol vært mindre da tilgangen ville vært mindre! Frihetskrenkende? nåja, det hadde vel vært til det beste for oss selv mener jeg!

Liknende konklusjoner kan man trekke ved hasj.. Ved å ha et kontrolert marked ville diversje problemer vært løst, som kriminalisering, stigmatisering og paternalisme-- Hvem er jeg til å bestemme hvem som skal få nyte litt hasj eller ikke?? Problemet blir ikke borte selv om man forbyr bruken av hasj! Frihet til å kunne gjøre som man selv vil er litt av et paradox.. Man kan jo se på amsterdam, og sammenligne med Norge.. Vi har en null-tolerant politikk, men se hva den fører med seg!? De som ønsker å nyte et "mildt" stoff som cannabis må jo til kriminelle/anstrengte miljøer for å få tak i dette, da man ikke kan gå til sin kristne bestemor, men dette er da allikevel et fritt valg man velger.. Man må ha en viss kontroll i et samfund for å ungå total kaos.. Selv om ikke alle regler er like gode/gunstige/ønskelige av alle så må man dog følge retningslinjer som blir satt for at et samfund skal fungere best mulig. Norge har store problemer med narkotika (og alkohol) som viser at et eller annet er feilslått innenfor politikken.. Skal man få bot bare fordi man røyker hasj og dermed forverre statistikker? Nå bryr politiet i Norge seg lite ovenfor hasj-bruken. Det som betyr noe er miljøet som "formidler" det og ikke de som kun ønsker å "slappe" litt av, av og til.. Min bror fikk for eksempel sin hasj tilbake etter at politiet hadde sett hva det var, men alikevel fikk han en bot sendt i posten.. Nå vet jeg ikke hvordan det står til i amsterdam, men jeg tipper at de har nok av problemer der også..


Så kommer jeg til det punket der hasj "kun" er sløvende, selv om det kan føre til andre stoffer!
Det er feil! Enkelt og greit! Hasj er helseskadelig, sløver og dreper hjerneceller! Det er dokumentert at THC også fungerer som et giftstoff for kroppen.. I 1999 døde en 21år gammel gutt/mann i arresten i Asker eller Bærum.. Dødsårsak var stort inntak av THC! Selv om det er svært få som dør av hasj eller cannabis i seg selv så er det for eksempel alt for stor andel av de som tar selvmord som er under påvirkning av hasj contra de som tar selvmord og ikke tar hasj! Her kommer man igjen inn på at jeg ikke kan sitte å bestemme om en person skal få ta sitt eget liv eller ikke, men hadde de som tok sitt liv under påvirka tilstand gjort det samme hvis de ikke hadde vært påvirka?? Det kan vi jo selvfølgelig ikke vite, men all fornuft tilsier at tallene hadde vært lavere! Hva med andre dødelige faktorer som trafikk-ulykker!? Det er oppsiksvekkende mange kollisjoner og ulykker der føreren var under beruset tilstand(først og fremst alkohol) sammenlignet med ulykker uten noen form for påvirkede sjåfører! Kan man vite at hajsrøykingen fører til bilkjøring? nei, men tallene er der uansett hvordan du snur og vender på det! Det er også dokumentert at folk som har røyket hasj gjevnlig for så å slutte hadde endret måte å "tenke" på gjennom måten de integrerte og organiserte informasjon i hjernen på.. Sosial angst er udiskutabelt, da jeg selv har opplevd hva det gjør med folk..

Hasj fører av og til med seg at man prøver ut sterkere stoffer for å få en større effekt.. Det er iallefall den vanligste tankemåten, men ofte så fører bruken av et sløvende stoff som hasj med seg bruken av amfetamin! Det er for å få en motsatt effekt slik at etter man har vært sløv så kommer reddende amfetamin og gir deg tilbake energi og "humør".. Til sist her vil jeg trekke inn hormon balansen ved inntak av slike stoffer! Det er jo grunnen til at man ofte får en litt likegyldighets-holdning til ting og tang, og kan lide av sosial angst..

Til medisink bruk kommer et helt annet spørsmål.. Jeg vet jo metadon kurer brukes, selv om det skal mye til.. Og det er også dokumentert at cannabis er et effektiv "medisin" mot ditt og datt uten at jeg orker å sjekke opp det noe nærmere! Uansett så er det her mange eksempler på mennesker som har blitt avhengig av medisinen sin så også her er det ikke uproblematisk! At en eller annen kommer med et argument for at cannabis skal legaliseres fordi det brukes i medisin er jo helt på jordet! Mange liv har blitt ødelagt som følge av avhenighet på sin medisin.

Akkurat nå kommer jeg ikke på noen flere "punkter" å diskutere, men alt i alt mener jeg at selv om dette legaliseres så fjerner det ingen problemer! Trolig vil flere røyke hasj, og selv om man ikke nødvendigvis havner på tyngre stoffer, kaster seg utover ei bru fordi man tror man kan fly, krasjer med moppen når man skal ut å råne eller får hormon balansen sin forstyrret så er det noen som vil havne i problemer! Noe av det "farligste" en person som har vært avhenging av stoffer kan bruke, så er det hasj fordi man ofte blir så sinnsykt deppa, noe som igjen vil føre til sosial angst-større bruk- osv osv.. Avhengighet på tyngre stoffer starter ved hasj/sopp og milde rusmidler. Det er en skremmende tanke, også siden det heter at kun 1% av de som bruker heroin overlever ved å slutte og forbli nykter resten av livet!
Vis hele sitatet...
Jeg vil kommentere enkelte ting her...

Nei, det vil ikke _løse_ noe å legalisere! Det er heller ikke poenget - poenget er å tilpasse seg det samfunnet vi lever i. Lovene et land har bør ha vid og bred aksept hos folket - når noe begynner å settes spørsmål ved om er riktig, bør loven revurderes.

At hasj vil føre til mer rus synes jeg blir en svært lite nyansert, og noe naiv kommentar. Det er så vanvittig mange hobbydrankere rundt om kring; hvorfor er det verre å dele en joint etter maten enn å drikke noen glass vin til kvelds?
Og. Herre min hatt. Folk har ruset seg så lenge de har eksistert... Hvilken rett har staten til å nekte meg alkohol eller hasjis, egentlig? Er det ikke min kropp? Det er rimelig korttenkt å tro at et forbud forhindrer folk i bruke... Da ville det vel heller aldri blitt spørsmål om å legalisere.
Hvorfor er et panel med mennesker som aldri har smakt hasj bedre i stand til å vurdere hvorvidt jeg eller du som enkeltindivid bør holde oss unna slikt eller ei?

Det store problemet er vel egentlig de som ikke takler rus. Mange gjør ikke det, de tåler ikke å være så mye alene med sitt eget hode. Alkohol går greit, for da tenker du ikke uansett. Amf og slikt vet jeg ikke med, men "klarheten" er vel gjerne temmelig rørete. Hasjis gjør deg kanskje sløv, men jammen får du tid til å tenke og. Selv drikker jeg svært sjelden - alkohol er et dårlig rusmiddel med mange bieffekter. Min nedgang i alkoholforbruk har helt klart med oppgang i cannabisforbruk å gjøre. Jeg liker rett og slett ikke hvor dum og sløv alkohol gjør meg(selv om en øl eller to og en god diskusjonspartner kan være svært kos). Så... det blir ikke bare nødvendigvis "mer og mer" jo mer du har å velge på. Folk har vel gjerne "sine" rusmidler? Man kan _velge_. Og om man har funnet et mildere, mer behagelig rusmiddel enn alkohol i form av cannabis synes jeg det er helt greit. Jeg har aldri vært utaggerende eller hatt noen form for oppmerksomhetstrang eller trang til å hevde meg særskilt i lag med andre - og jeg setter heller ikke pris på å tiltrekke meg oppmerksomhet bare fordi jeg er drita.
Anyway. Dette inngangsportal-pratet... Jeg kjenner mange, mange, mange som røyker nu og da, og kanskje ofte, som aldri tar i annet. WHO vil ikke stå for "inngangsportalmyten", men du føler deg bedre skikket til å definere den? Å trekke sopp inn i det er også litt søkt, fordi a) det er noe _helt annet_ b) det er ikke avhengighetsskapende, c) det skaper ikke samfunnsproblemer eller svartemarked i noen særskilt grad, d) det er noe folk bruker en sjelden gang i blant, e) det _kan_(jeg sier ikke at det må) få folk til å åpne øynene og se rus på en annen måte.

Den paranoiaen/sosiale angsten enkelte utvikler ved hasjbruk....vil det ikke være rimelig å anta at det er dagens tabuvinkling som har mye av skylden for dette? Om det var greit å rusle en kveldstur med bikkja og røge en joint uten å måtte noie for å møte folk ville vel ikke folk utviklet paranoia på den måten? That said, dette er også individuelt. Selv har jeg aldri merket noe til verken økt paranoia eller sosial angst(om noe, tvert i mot - men det går på psyke).

Alt med måte, keep your laws off my body, har du ikke disiplin - ligg unna speeden din!
Osvosv.
Sist endret av comicz; 14. november 2006 kl. 13:00.
Sitat av TechLash
Håper det ikke blir legalt med cannabis i Norge. Det fører ikke til noe godt at det blir legalt (utenom som medisin, noe jeg ikke kan så mye om) men det at alle kan få tak i cannabis på lovlig måte vil bare øke antall personer som vil begynne med hasj og det vil igjen føre til bruk av tyngre stoffer. (Sier ikka at det skjer automatisk, men det vil skje med en del som starter)
Bedre at det er ulovlig imo.
Vis hele sitatet...
ditt hønsetryne, det er det mora di har sagt.

følg med på poenget heller.. legalisering = mindre
Det er ikke hasjen som fører til tyngre stoffer, det er mest miljøet du er inni i, som du må være inne i, for å få tak i hasj.
Unge venstre har frontet en mildere narkopolitikk i mange år, og som det kommer frem i artikkelen var faktisk de de første som startet debatten om sprøyterom for endel år tilbake. Har registrert at de ville legalisere cannabis også endel år nå. Håper bare det kan smitte over på noen andre ungdomspartier og tilslutt de store... Eller må vi faktisk vente i 10-15 år til før de blir valgt inn i moderpartiet før vi ser et av de store partiene gå inn for legalisering??
comicz: Hva er det første jeg trekker inn i posten min?? At det ikke er noen grunn til å si noe sånt som at siden det er greit å ta seg et glass vin etter maten, så burde det også være greit med en joint! Fordi alkohol ikke er et bedre rusmidel! Det er utrolig mange familier som sliter med et eller annet familiemedlem som drikker.. Jeg har til og med en venn som mista broren sin pga at han drakk ekstremt mye, og til sist endte opp i en trafikkulykke som følge av rus.. SÅ hvorfor i helvette kritiserer du noe, som jeg FØRST i posten poengterer! herregud

Så spør du om hvilken rett skal staten besteme om du skal få lov å røyke eller ikke?? Det er det jeg mener med paternalisme, hvem skal avgjøre hva du får bruke din kropp på!? Jeg har aldri sagt meg uenig i at man ikke skal få bestemme over sine egne liv og kropper, men jeg skriver også hvorfor jeg mener at man må ha en viss kontroll på samfundet! Er DU virkelig så naiv at du tror at den store mengden klarer å forholde seg normalt til hasj?? JEG ser at den store mengden ikke klarer å forholde seg til hverken alkohol, sunn fornuft eller spilleautomater for den saks skyld.. Så fortell hvorfor jeg skal tro at samfundet er klar for enda mere rus?? At hasj fører til mere rus? Ehh, jo større tilgangen til hasj(rus) er, jo flere vil benytte seg av det.. Det er ikke naivt å tro at dersom færre hadde tilgang på hasj, så ville forbruket vært mindre! Noe annet er bare idiotisk å tro, herregud ass! Hvis det du mener er om jeg tror hasj fører til sterkere rusmidler, så ja! Enkelte ganger gjør det det!

eriksb: Du sier at det ikke er hasjen som fører til tyngre stoffer, men miljøet man er inne i, for å få tak i hasj! Nå har det seg slikt at et hvert individ kan selve velge både om man skal røyke hasj for så å holde seg til det, eller å prøve andre og sterkere rusmidler! Man kan ikke først starte med hasj, og da man var så "uheldig" at man fikk lysten på noe sterkere og seinere blei avhengig, så kan man ene og alene skylde på miljøet! Det er som å si at det er pistoler og våpen som dreper, og ikke personen som trakk av! Ikke misforstå, jeg sier jo i posten min over at jeg ikke liker stigmatiseringen som foregår i samfundet..

Handy: du kaller techlash et hønsetryne! Hvordan kan du si noe slik, og ikke komme med et eneste argument for hvorfor han er slik et hønsetryne? Slik jeg ser det argumenterer han for sine meninger, skal han ikke ha rett til å ha velgjennomtenkte meninger, uten å bli kalt barnslige, relative, lite reelle og ikke minst plausible utsagn av en eller annen ignorant person på et forum??
Sist endret av Kensai; 14. november 2006 kl. 14:37.
http://www.norml.org/index.cfm?Group_ID=7073. Slutt å finn på fakta. Dette er eneste tilfellet av legalisering jeg vet om og det endte med dramatisk nedgang i bruk! Nå handler dette om lov til å oppbevare, så blir ikke helt det samme. Subjektivitet ftl, legg fakta bak påstandene dine Kensai.
Sist endret av Lord_Kamikaze; 14. november 2006 kl. 14:54.