Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3545
Heisann, bare satt her og leste, (ikkeskolerelatert) så lurte jeg på:
Hvorfor fikk norge så mye marshall-hjelp, vi fikk dobbelt så mye som sverige selv om de er tre ganger befolkningen.

Cheers
Vi hadde mer bruk for dem.
Fordi nord-norge var brent til grunnen av tyskerene og at vi faktisk ble okkupert i motsetning til Sverige?
Jaha, var dette fordi Sverige var nøytrale under krigen.
Men hvorfor fikk vi mer en noe annet land per innbygger?

Edit: ok takker. nå ble jeg litt klokere.

Så vi var vi et av landene som ble skadet mest under krigen, av de alierte da såklart.
Sist endret av torsken; 28. september 2006 kl. 21:18.
Kanskje fordi Sverige var et nøytralt land i andre verdenskrig (om det er den du sikter til), derfor ble ikke Sverige angrepet, og trengte derfor ikke mye hjelp.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ikkje-offisiell grunn som mange historikarar er einige om: noreg har felles grense med russland, alliert med USA under WW2, altså *ekstremt* viktig etter krigen. MAO kjøpe seg venner
Dette er bare en tanke jeg slenger ut, men det kan også tenkes at amerikanerene trengte å kjøpe seg ekstra velvilje fra nordmennene, siden mange nordmenn hadde et meget positivt syn på Sovjet pga russerenes frigjøring av finnmarka. Marshallhjelpa var like mye politisk som den var for å bygge opp krigsrammede områder.
Vet dere hvilket Europeisk land som ikke motokk marshall hjelp og hvorfor?
Vis hele sitatet...

På wikipedia står det litt om marshall-hjelpen : http://no.wikipedia.org/wiki/Marshall-hjelp
Sist endret av cyanid; 28. september 2006 kl. 21:51.
Siden torsken nå så greit påpekte at dette var en skolerelatert post før han slettet den, så blir jeg nødt til å stenge denne.