Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 3548
VG sine debattsider er, såvidt jeg ser, voldsomt dominert av Frp-ere og folk med ekstreme høyremeninger. Er det noen som har forsøkt å analysere hvorfor det er slik?

Mine teorier :
- Frp har en kampanje om å kuppe forumet.
- Forumet domineres av relativt få personer som er ekstremt aktive.
- Venstresida gidder ikke bruke tid på å diskutere med folk som ikke endrer mening uansett hva man sier.
- Mange gidder ikke å nedverdige seg til debattformen som VGD har, provoserende, ekstremistisk og voldsomt fokusert på svart/hvitt-tenking.
- Venstresida har gitt opp.

Teorier som er forkastet :
- Det er bare Frp-ere som har datamaskin i Norge.
- Det er bare Frp-ere som kan skrive.
- Av norges befolkning med tilgang til internett, stemmer 99% Frp.
En observasjon jeg har gjort meg er at ekstremliberalistene fra DLF er flere på internett enn i virkeligheten
Det er bare Frp-ere som kan skrive.
Det er bare ekstremistene som gidder å bruke enormt mye tid på å fremme sitt syn på en slik måte, derfor får man enten folk som heller radikalt til høyre, eller radikalt til venstre, som dominerer ulike nettmiljøer.
Folk med ekstreme politiske meninger liker å finne steder der de kan fremme sitt syn. Og plutselig har man en overvekt av dem, og da kommer det enda flere dit slik at de kan sitte der og være enige med hverandre i en stor sirkelrunk.
Ja dette er jeg helt enig i...
Det samme gjelder forøvrig de søpplete debattprogrammene som tv2 pøser ut.
En representant fra Frp er der UANSETT. Det var flere debatter der politikerenes meninger ikke var relevante engang, men det slår aldri feil.. i hjørnet sitter en besk frp'er og skriker etter privatisering og fritt marked, når debatten handlet om SAS etter streiken.
Grunnen til FRPs dominans på vg sine debattsider er jo åpenbar. Det er "folk flest" som leser VG...

Møkkaavis med ignorante møkkalesere!
På hvilket forum er det sosialistene holder til da?
Vigrid, eller kanskje islam.no?
Sitat av Mech
Ja dette er jeg helt enig i...
Det samme gjelder forøvrig de søpplete debattprogrammene som tv2 pøser ut.
En representant fra Frp er der UANSETT. Det var flere debatter der politikerenes meninger ikke var relevante engang, men det slår aldri feil.. i hjørnet sitter en besk frp'er og skriker etter privatisering og fritt marked, når debatten handlet om SAS etter streiken.
Vis hele sitatet...
Jeg for min del synes at det som oftest er represanter fra alle de store partiene som tar en stilling i diskusjonene.

P.S. Jeg stemmer ikke frp
Min teori som Hallgeir sier, folk flest leser VG¨.

"Oh jeg har radikale nye meninger jeg må poste det en plass aller ser det! Oj VG, en seriøs avis i mine øyne, har foroum!Der poster jeg!"
Sitat av Lille My
Min teori som Hallgeir sier, folk flest leser VG¨.

"Oh jeg har radikale nye meninger jeg må poste det en plass aller ser det! Oj VG, en seriøs avis i mine øyne, har foroum!Der poster jeg!"
Vis hele sitatet...
Folk på venstresiden kan ha like radikale meninger som høyresiden.
Sitat av voldern
Folk på venstresiden kan ha like radikale meninger som høyresiden.
Vis hele sitatet...
Mener at folk tror de har radikale og nye teorier og vil poste en plass de får masse oppmerksomhet tror de
Ministry of Love
sptz's Avatar
nazi mods ala nff hadde fikset biffen. Men da hadde det plutselig ikke vært noen diskusjoner der i det hele tatt. Forøvrig flippet jeg helt når jeg så det forumet første gangen og siden har jeg ikke vært der.
Sitat av DonTomaso

Teorier som er forkastet :
- Det er bare Frp-ere som har datamaskin i Norge.
- Det er bare Frp-ere som kan skrive.
- Av norges befolkning med tilgang til internett, stemmer 99% Frp.
Vis hele sitatet...
Hver gang politiske debatter virker det som at du går inn for forskjellige obskure grunner for FrPs oppslutning... VG Debatt er Norges største fora, og naturligvis vil det da være veldig mange FrPere. At FrPerne er veldig aktive kan vel spores tilbake til de siste fire årene da venstresida dominerte forumet totalt.

...og nei... Som mangeårig medlem av både FpU og FrP har jeg ikke sett noen aksjon verken gjennom intranett eller partiavis som skal tilsi at VGD skal kapres

Sitat av Mech
Ja dette er jeg helt enig i...
Det samme gjelder forøvrig de søpplete debattprogrammene som tv2 pøser ut.
En representant fra Frp er der UANSETT. Det var flere debatter der politikerenes meninger ikke var relevante engang, men det slår aldri feil.. i hjørnet sitter en besk frp'er og skriker etter privatisering og fritt marked, når debatten handlet om SAS etter streiken.
Vis hele sitatet...
Har du lest meningsmålinger i det siste? Opp mot 36,9 % forteller at de ville stemt FrP hvis det var valg i dag, og da iniviterer du Norges største opposisjonsparti. Regner med at seerratingen ville stupt hvis Pensjonistpartiet eller KrF skulle være motvekt for sosialistenes galskapspolitikk!

Sitat av voldern
Folk på venstresiden kan ha like radikale meninger som høyresiden.
Vis hele sitatet...
Radikale meninger? Ser man på AKP-ml, NKP og SV forsvinner høyresidens radikale politikk... Er vel stort sett bare DLP som driver useriøs radikal politikk på høyresiden av norsk politikk.
Heimegut
DonTomaso's Avatar
Trådstarter
Sitat av Trash2000
Hver gang politiske debatter virker det som at du går inn for forskjellige obskure grunner for FrPs oppslutning... VG Debatt er Norges største fora, og naturligvis vil det da være veldig mange FrPere. At FrPerne er veldig aktive kan vel spores tilbake til de siste fire årene da venstresida dominerte forumet totalt.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at Frp, og meninger enda lengre til høyre, er sterkt overrepresentert på VGD, og jeg lurer på hvorfor. Sirkelrunkteorien til ivioyner er den beste så langt. Frpere strømmer til VGD fordi Frp er i flertall der, som gjør at flere strømmer til, osv.

Et av mange problem til VGD er at prosentandelen av troll er tett oppi 80%, som gjør at det er fullstendig uinterressant å forsøke og diskutere der.
Sist endret av DonTomaso; 29. april 2006 kl. 21:54.
Jeg har prøvd å diskutere med nazister tidligere - helt håpløst. De har brent fast sine trange synspunkter i hjernen.

Det er noen liknende med disse FrP-ere. Kapitalisme er "friheten". Bare se på den vakre USA, billigere bensin, mer trafikk, mer forurensing, mer fattigdom, mer arbeidsledigheter, mer forbrytere. tenk på oss rike! drit i andre! 4 år med FrP vil Norge havne i den tredje verden. Da begynner Hagen å tigge ute på gaten...

Ja, glemte jeg noe mer? Og drit i stavefeilene mine - jeg er ikke en av FrP-ene.

edit: Til FrP-ere
Vi har allerede en USA - flytt dit, FrP'ere. Forandrer ikke Norge til USA! Da skal jeg starte en motstandsbevegelse og "eliminere" Hagen og hans rævslikkere...
Sist endret av marsboer; 29. april 2006 kl. 21:50.
Sitat av marsboer
Jeg har prøvd å diskutere med nazister tidligere - helt håpløst. De har brent fast sine trange synspunkter i hjernen.

Det er noen liknende med disse FrP-ere. Kapitalisme er "friheten". Bare se på den vakre USA, billigere bensin, mer trafikk, mer forurensing, mer fattigdom, mer arbeidsledigheter, mer forbrytere. tenk på oss rike! drit i andre! 4 år med FrP vil Norge havne i den tredje verden. Da begynner Hagen å tigge ute på gaten...

Ja, glemte jeg noe mer? Og drit i stavefeilene mine - jeg er ikke en av FrP-ene.

edit: Til FrP-ere
Vi har allerede en USA - flytt dit, FrP'ere. Forandrer ikke Norge til USA! Da skal jeg starte en motstandsbevegelse og "eliminere" Hagen og hans rævslikkere...
Vis hele sitatet...
Haha... Sosialistene har brukt argumentet om at økonomene mener at FrPs politikk ikke kan gjennomføres, men de sluttet brått med det da stadig flere økonomer forteller at FrPs politikk er minst like sunn som dagens politikk. Problemet som sosialistene i AP og SP, samt kommunistene i SV ikke ser er at verdiskapning i samfunnet ikke kan komme fra offentlig sektor. I dag er 44 % av all omsetning i Norge basert på tjenester, og fortsetter utviklingen vil Norge bli et merkelig land. Venstresiden tror at Norge kan leve på gode visjoner, men det går faktisk ikke!

For at Norge skal videreutvikle seg også etter at oljerikdommen er borte er vi nødt å investere i infrastruktur. Distriktene, Nord-Norge, utkanter og hele Norge må komme på et verdig nivå. Avgifter og skatter gjør at folk ikke tørr å ta risikoen med å starte egne virksomheter, og her ligger mye av problemet.

Se på Palestina som en parallel. Staten har økonomiske problemer, og statens jævlig sterke tyngde legger nå hele landet inn mot fattigdom og sult. Skal Norge være et land for folk som kan velge sosialhjelp, og få like mye betalt som en som betaler? Hvis kapitalisme og finansiell handlingsfrihet skal være noe som andre lands innbyggere kan kose seg med, men ikke Norge kan man likegodt si takk og farvel.

Jeg synes det er skremmende at folk tørr å tenke likhetstanken, når man ser hvordan det gikk med Sovjetunionen i 1991. Det finnes ikke et eneste eksempel på et land hvor sosialisme og kommunisme uten en fri økonomi har gått godt, og en av grunnen er at Staten kan ikke stå for et lands velferd alene.

Velferd for folket. Stem FrP!
Det jeg liker med folk som er med i politiske partier, er at det blir prekestemning med en gang de får anledningen. Den samme innlærte søpla overalt. Det er antagelig også grunnen til at Norge før eller siden kommer til å henrette politikerne sine - ikke for en revolusjon, men fordi de går lei markedsføringen.
Sitat av Trash2000
Velferd for folket.
Vis hele sitatet...
Den var virkelig god. Velferd?

Hvordan skal vi ikke-rike klare å betale privat skole? Privat sykehus? Stole på de forsikringselskapene som "tenker på stakkarse oss"? Hvordan skal de handikappene klare å få støtte fra staten når folk ikke betaler skatt? Hvordan skal vi puste ekstra eksos når vi uteliggere ikke har råd til et hus? Vi har ikke råd til oksygenbeholder - nei, jeg må selge PCen min for å puste...

Hvorfor kan dere FrPere ikke bare flytte til perfekte USA enn å krangle med oss og ødelegge Norge?
driver og leser midtøsten-debattene der inne. tror jeg aldri har lest noen skrive så mye med så lite insikt.
Sitat av marsboer
Den var virkelig god. Velferd?

Hvordan skal vi ikke-rike klare å betale privat skole? Privat sykehus? Stole på de forsikringselskapene som "tenker på stakkarse oss"? Hvordan skal de handikappene klare å få støtte fra staten når folk ikke betaler skatt? Hvordan skal vi puste ekstra eksos når vi uteliggere ikke har råd til et hus? Vi har ikke råd til oksygenbeholder - nei, jeg må selge PCen min for å puste...

Hvorfor kan dere FrPere ikke bare flytte til perfekte USA enn å krangle med oss og ødelegge Norge?
Vis hele sitatet...
Carl Ivar Hagen har alltid vært veldig vridd mot Bush og USA, men store deler av FrP mener trolig at USA ikke er veldig viktig. Du nevner hvordan ikke-rike kan betale for velferdsgoder. Staten skal betale ved hjelp av en stykkprisfinansiering, og forskjellen er at man da velger hvilken leverandør som skal levere tjenestene. Markedsprinsippene vil alltid sikre at en etterspørsel som er lønnsom vil resultetere i et tilbud, og dermed betaler Staten for tjenesten. Forskjellen er at man velger hvem leverandøren er.

Vet at spørsmål om utkantene vil komme nå. Personer som bor i utkantstrøk må naturligvis få en høyere stykkpris, for å stimulere til at det faktisk skal finnes folk utenfor byene. Mange sosialister blir livredd når det kommer frem at private faktisk kan drive ting, men det fungerer i all hovedsak ypperlig.

Klart folk skal betale skatt. Skatt er viktig for å gi staten inntekter, men etter dagens modell betaler alle i full stilling alt de tjener mellom 01.01 og 01.09 direkte til Staten gjennom skatter og avgifter. FrP kan aldri fjerne disse formene for betaling, men vi kan redusere usosiale og idiotiske avgifter. At man skal betale tusenvis av kroner til Biltilsynet for filleting, at man skal betale sukkeravgift, kartongavgifter m.m er avgifter som rett og slett ikke har rot i virkeligheten.

Fremskrittspartiet mener videre at antallet byråkrater og papirflytter innenfor fylke og Stat bør reduseres drastisk. Samtlige her inne vet at det finnes tonnevis av papirflyttere uten skikkelige oppgaver, og disse bør ut av Staten. De fleste av papirflytterne har verdifull kompetanse som private bedrifter kan ansette, og dermed vil privat sektor stimuleres til økt produksjon.
Offtopic: Artig å lese dette i fylla, på et lite nerdevorspiel.

Ontopic (det denne har skiftet til):
FrP, ville i mine øyne ha rævkjørt det norske jordbruket (er odelsgutt). Fordi norges landbruk ikke har vekstforhold som tillater lønnsom drift uten tilskudd. Stemte selv Senterpartiet pga dette.

På en annen side, jeg vet veldig godt at de fleste norske bedrifter ville ha hatt godt av å få mindre skatter, kanskje hadde noen bedrifter unnlatt å flagge ut av denne grunn. Men igjen innebærer dette regimeskifte at den norske landsbygda hadde grodd igjen pga at landbruk ville ha vært en dyr hobby for folk som ikke bor på Jæren eller i rogaland....

Så i mine øyne er Norge best tjent med venstre orientert styring inntil oljen begynner å ta slutt, fra ca. 10-15 år før oljen tar slutt bør vi få inn kraftig stimulering av høyteknologisk industri (som Norge har sjangs til å konkurere på, dvs. stimulering av høyere utdanning av høy kvalitet til flere, slik at vi har mange folk med kompetanse til å utvikle teknologi). I tillegg bør man satse på turisme i den grad det går ann, vestlandet f.eks. med fine fjorder bør promoteres.

Fiskeoppdrett er også en god kilde til inntekter, siden vi og russererne driver rovfiske (i tillegg til at europeiske båter driver ulovlig fiske) i våre områder. Dette er en inntektskilde landet er avhengig av i framtiden.

Slutt for nå Asterix, kan kanskje skrive litt mer når jeg er edru.

Trykkleifer får kong Alkohol ta skylda for.
Heimegut
DonTomaso's Avatar
Trådstarter
Foreslår at dere tar "frp-eller-ikke"-disusjonen et annet sted. VG Debatt for eksempel?
Jeg blir nesten glad av å lese hvor mange kloke hoder vi har her inne. Har tenkt tusenvis av ganger på hvor håpløst diskusjonen er inne på VGs forum. Det har opptil flere ganger vært like før jeg gadd å registrere meg der bare for å fortelle samtlige internett-FrPere at de har alvorlig hjerneskade. Det er så mange idiotiske argumenter i innleggene borte hos VG. Og det nytter ikke å komme med noe som helst kritisk mot verken FrP, USA, Bush, eller Israel. Da blir man gjerne kalt sosialist eller kommunist. Så det var flere her som hadde lagt merke til midtøsten diskusjonene. Det er så mange i det hele tatt som har altfor lite innsikt i akkurat det emnet at det er fælt. Det er i og for seg ikke så farlig, men når alle skal uttale seg, burde i det minste noen lære seg litt historie osv.
Sitat av Ast3rix
FrP, ville i mine øyne ha rævkjørt det norske jordbruket (er odelsgutt). Fordi norges landbruk ikke har vekstforhold som tillater lønnsom drift uten tilskudd. Stemte selv Senterpartiet pga dette.

På en annen side, jeg vet veldig godt at de fleste norske bedrifter ville ha hatt godt av å få mindre skatter, kanskje hadde noen bedrifter unnlatt å flagge ut av denne grunn. Men igjen innebærer dette regimeskifte at den norske landsbygda hadde grodd igjen pga at landbruk ville ha vært en dyr hobby for folk som ikke bor på Jæren eller i rogaland....
Vis hele sitatet...
Har ikke konkrete tall, men at antall gårdsbruk stuper er det ingen tvil om. Norge kan ikke være bekjent av bittesmå gårder som hver har en person ansatt, med en liten jordlapp. Store gårder (se nedover Europa) med svære jorder og mange ansatte vil utvilsomt gi et mer lønnsomt landbruk! At folk vil motta subsidier for stå for deres egen regning, men som Ast3rix skriver bør vi vente til olja tar slutt. Norge kan ikke vente lengre med å utvikle annen industri enn olje og gassrelatert industri.

Vi kan ikke la de beste folka jobbe med olje, mens resten av nasjonen sliter på dårlig utdanning. Arbeidet med å utdanne folk innenfor high-tech og andre fremtidsrettede yrker burde startet for lenge siden, og videre må Norge legge opp til at folk skal bli inspirert til å jobbe innenfor nye yrker.

Problemet med små gårder er likheten med de gamle husmannsplassene. Ikke noe vondt om gårdbrukere, men problemet ligger lengre opp i systemet. Norge har godtatt å bli en del av den globaliserte verden (heldigvis), og som betaling for åpnere handelsgrenser og mer åpenhet forsvinner ulønnsomme (det er faktisk fakta) enheter.

Selv er jeg mot EU (her har FrP ikke tatt standpunkt. Vi ønsker at folket skal bestemme), men med medlemskap i EU blir det garantert slutt på alle former for subsidier. Subsidier bryter uansett med alle traktater om frihandel (handelsfordeler), og uansett hva bøndene sier (og FrP ønsker) vil utviklingen gå i retning av et landbruk uten statlig støtte. Skulle Norge bli medlem av EU kan et Senterparti med 99 % av stemmene ikke gjøre annet enn å konstatere at slaget er tapt...
Denne er ganske enkel. VG er sammen med Se&Hør(Har de et forum?) Norges mest useriøse avis. FRP er Norges mest useriøse parti. Useriøse personer stemmer FRP og drar på VG sin debattside og bitcher om det. Vi er på vei til å bli det mest useriøse folket i verden, hvor bensin og alkoholpriser er den drivende kraft.

På den andre siden har vi derimot IKKE freakforum.nu, http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=4977
FRP dominerer dette forumet også, men vi ser at 11,15% har sett lyset,trolig noe høyere enn VG sine surfende zombier.
Nå sier denne undersøkelsen lite om hvem som stemmer hva,men jeg vil påstår det er trygt å annta at 23,08% av nFF sine medlemmer er søppelnerder som aldri har hørt om google, ikke kan søke på nFF og starter opp tråder i pyroforumet hvor de ber om tips til fjerning av unødvendige lem.
Buhu - folk vil ha billigere bensin og lavere alkoholpriser. Det er _så_ useriøst liZZom. Hva i faen, krigen er over og Norge er ferdig med etterkrigstida. Nå er det påtide å belønne folket med hva de faktisk vil ha, og hvis folket faktisk vil ha billigere sprit og tobakk, så gi dem det. Vi er et demokratisk land der flertallet bestemmer i form av valg.
Og flertallet stemmer ikke Frp.
Flertallet mener Frp er et søppelparti...flertallet vil trolig at dere skal holde kjeft.
Vær litt demokratisk a'
De som stemmer FRP har svært sjelden lest og studert partiprogrammet deres. Gjør det for man snakker om hvor fantastisk det er!
FrP har tilfeldigvis den desidert laveste gjennomsnitts IQen på sine velgere. Bare en liten fact.
Så overraskende... hetsing av FrP...

Synes dette er latterlig, folk har jo forskjellige meninger, derfor har vi også forskjellige partier, jeg som FrP'er vil aldri gå ut å kalle noen fra f. eks. SV for "jævla kommunister" eller noe i den duren, jeg respekterer deres meninger uansett hvor "radikale" de kan bli.

Synes at folk fra andre parti kan begynne å respektere FrP også. FrP begynner jo tross alt å bli et stort parti, og eneste jeg hører dere sier er "se hvor mange av den norske befolkningen som har lite IQ da!". Kanskje det ligger noe mer bak det?
Oida, så var krange... diskusjonen igang igjen.

Jeg skal bare droppe mine tanker her, og ikke prøve å få noen til å skifte side, for dere hadde ikke klart å få meg til å gjøre det uansett hvor mye dere argumenterte (Ja, jeg er sta)

Kommunisme=sosialisme

Hvis man ser på hvilke grunnleggende politiske styremåter man har i dag som er plausible at et land kan bruke, ender man opp med kommunisme(KO) eller kapitalisme(KA).

Forklaring:

Kapitalisme går rett og slett ut på at staten styrer minst mulig av det som foregår, mens de private styrer alt som ikke er direkte offentlig. Ethvert politisk system landet vil ha vil være prisgitt støtte fra den private næringsvirksomheten for å få hjulene til å gå rundt, og det er de som har mest penger og makt som vil være de som vinner på saken.

Kommunisme er der staten bestemmer alt som foregår, setter priser og avgifter og i de fleste tilfeller bestemmer hva de private kan produsere. Penger spiller ikke så mye inn, mest politisk makt.

Fordeler:

Kapitalisme er evolusjon på høygir, der de bedriftene som ikke er levedyktig, fort blir presset ut eller spist opp av de bedriftene som er større og sterkere.

Kommunisme er en sakte evolusjon, der alle bedriftene får prøve seg, men ikke vil vokse seg så alt for stor, for da kommer staten og spiser de.

Bakdeler:

Kapitalisme. Hvem kan si med sikkerhet at de største gir det beste valget? Hvordan kan man vite at det lokale slakteriet som forsvant når Gilde kom ikke var bedre? Ren pur kapitalisme inkluderer ikke folk som ikke kan tjene penger uten litt hjelp, og er du ikke produktiv så har du ikke noe i dette samfunnet å gjøre...

Kommunisme kan bare vokse seg så og så stort før det faller sammen innenfra fordi tankegangen fra toppen av ikke når ned, og nødvendigheten ikke når opp. Da vil det som er nærmest hovedpunktet i makten suge til seg alle ressurser, og ikke etterlate noe til de som er nederst.

Sitat av du
Joda, jeg ser du babler i vei, men er det noe du vil fram til?
Vis hele sitatet...
Det jeg vil fram til er at verken ren kommunisme eller ren kapitalisme vil være det som er bra for norge.

Slik som jeg ser det, er kommunisme det mest praktiske styresettet for et land med folkemengde spredt over store områder, men med dårlig utbygget infrastruktur. Feks norge etter andre verdendskrig. Hva har vi i dag kan sikkert diskuteres i det vide og det brede, men man kan kjøre fra nord til sør uten store hindringer og det er mer enn før krigen. Men ville ikke ren kapitalisme ha sørget for at vi fikk slike veier? Neppe. For å gjøre det mest mulig transporteffektivt hadde man bygget toglinjer far sør til nord, men jeg tviler på at de ville funnet det lønnsomt å stoppe i hver jævla lille bygd.

For noen år siden kom en svenske og sa at "norge er den siste kommuniststat". Den siste neppe, men ja, vi er veldig styrt av staten. Men vi arbeider jo oss stadig frammover mot kapitalisme også.

Slik jeg ser det, er den perfekte kombinasjon ca 45% kapitalisme og 55% kommunisme. Nok privat initativ til at bedrifter som har en mulighet for å vokse kan det, men ikke har muligheten til å spise opp alle rundt seg uten videre. Samtidig om informasjon helt nedenfra i systemet fortsatt kan nå opp.

Den mest korrekte analogien mener jeg heter: "Beskyttet evolusjon"


*Bedrifter kan byttes ut med mennesker i denne sammenheng.

meite
Sitat av Emilio
FrP har tilfeldigvis den desidert laveste gjennomsnitts IQen på sine velgere. Bare en liten fact.
Vis hele sitatet...
---- Kilde, takk ----

Meitemark: Sovjetunionen, Cuba, Nord-Korea, Vietnam, Laos, Angola, Moçambique og Kambodsja...

Overfor ser du navnene på de største kommuniststatene på 1900-tallet. Kun Cuba holder fast på ideologien... Kan det være mulig at idelogogien ikke passer 100 % inn med hva som fungerer i praksis.

Slik jeg tolker innlegget ditt mener du at kun kommunister kan bygge opp infrastruktur der det ikke er lønnsomt? FrP ønsker absolutt å bygge opp veier, tuneller, broer, bredbåndslinjer og gjøre andre tilltak for alle som bor i Norge. Hvorfor? Vi er ikke kommunister, men har troen på at det er mulig med verdiskapning uten statlig finansiering i mer periære strøk av landet.
Sitat av Trash2000
Meitemark: Sovjetunionen, Cuba, Nord-Korea, Vietnam, Laos, Angola, Moçambique og Kambodsja...

Overfor ser du navnene på de største kommuniststatene på 1900-tallet. Kun Cuba holder fast på ideologien... Kan det være mulig at idelogogien ikke passer 100 % inn med hva som fungerer i praksis.

Slik jeg tolker innlegget ditt mener du at kun kommunister kan bygge opp infrastruktur der det ikke er lønnsomt? FrP ønsker absolutt å bygge opp veier, tuneller, broer, bredbåndslinjer og gjøre andre tilltak for alle som bor i Norge. Hvorfor? Vi er ikke kommunister, men har troen på at det er mulig med verdiskapning uten statlig finansiering i mer periære strøk av landet.
Vis hele sitatet...
Slutt å bland politiske partier inn i diskusjonen, så blir det hele mye lettere.

Jeg skrev at REN kapitalisme ikke vil være brukanes til oppbygging av infrastruktur annet en der det er lønnsomt mens kommunisme ville ta med alle, enten de vil eller ikke.

Nei, jeg har ikke hevdet at ideologien til kommunisme fungerer 100%. Det finnes ingen ideologier som fungerer 100%. Alle er i bunn og grunn selvødeleggende med mindre de får innspill fra andre ideologier.

Cuba hevder at de har kommunisme, mens egentlig har de et diktatur som hevder de er kommunistisk, der de private omfavner kapitalismen. Alle de du nevner begynnte som kommunisme og flytter seg mer og mer over til kapitalisme, siden det er det mest lønnsomme, og penger må man ha. Staten vil riktignok beholde styringen litt, så man fortsetter å hevde at statstyret er kommunisme og alle som hevder annet er en forræder mot staten og skal bli skutt.

Kommunisme som statsmodel, kapitalisme som pengemodel og religion "hvem nå i helvete man ber til", der har du den riktige oppsettingen hvis man vil bli et vinnerland. Da må man riktignok klare å finne statsledere som ikke er opptatt av personlig profitt, ellers vil saken gå nedenom og hjem. Cuba kunne vært et slikt land, og i mange tilfeller har de klart seg mye bedre enn andre. Sammenhengen der kan kansje ha med at de ikke grenser direkte til noe annet land slik at andre meninger og måter kommer saktere inn i systemet.

......

Som en sidenotis, siden du absolutt vil blande inn politiske partier i saken:
Absolutt alle de jeg kjenner som hevder de stemmer frp, er nødvendige av inntekt de ikke ville ha fått om det ikke hadde vært for alle de sakene sosialisme har innført. Feks rettigheter for arbeidere, uføre og arbeidsledige.

Ved siste valg som jeg kan huske at jeg stemte på, stemte jeg NKP. Ikke fordi jeg tror på politikken deres(aner ikke hva den er) eller fordi jeg tror min stemme vil telle, men fordi jeg ikke forventet at de ville få noen stemmer, og derfor syntes litt synd på de. Da kunne de heller få min, for jeg vet ikke hva ellers jeg skulle gjordt med den.

Og, jeg kan jo nevne at samtlige land som holder på "ren" kommunisme knuses innenfra når limet som holder de sammen forsvinner. Jeg tør ikke tenke på hva som skjer når Castro forsvinner.

Stater av "ren" kapitalisme dør når mange store holder alle de fattige under seg, da blir det revolusjon, og en eller annen form for arbeidermakt/kommunisme/sosialisme blir innført.
Sitat av Thedeeq
De som stemmer FRP har svært sjelden lest og studert partiprogrammet deres. Gjør det for man snakker om hvor fantastisk det er!
Vis hele sitatet...
De færreste som stemmer i det hele tatt har studert partiprogrammet til partiet de stemmer på.
Sitat av Trash2000
Sovjetunionen, Cuba, Nord-Korea, Vietnam, Laos, Angola, Moçambique og Kambodsja...
Vis hele sitatet...
Er ikke de landene tilfeldigvis plaget av det perfekte USA i årevis?

USA legger fortsatt press på Cuba, selv om de hevde at de er sosialistisk republikk. Dere tror Cuba er kommunistisk bare fordi USA sier det. Cuba likner mye på Norge for 20 år siden synes jeg. Hvorfor er vi ikke plaget av USA? Å, vi har olje og er rike - de venter heller til vi er tomt for olje...

Folk der er fattige fordi landet er fattige, ikke fordi "kommunisme" stjeler penger fra dem. Landet vil bli rævkjørt av rikinger hvis landet blir gjort om til kapitalisme. Tro meg. Så kan USA endelig gripe inn og "hjelpe" - som de har prøvd i årevis. Mot en bra handel med dem... Som feks prisen på cubansk sigarer vil falle, og landet blir enda mer fattige...

La landet være!


(og ja, jeg har vært der hvis du lurer på)
De fleste som stemmer Frp har kanskje ikke lest partiprogrammet til Frp nei.

Men de ALLER fleste som kritiserer Frp har ikke rørt partiprogrammet til Frp heller.

Jeg selv er sosial-demokrat og veldig i mot Frps idéologi. Men som alle andre Partier i Norge så har de fornuftige meninger også.

Jeg bare syns det blir rart at dere i dette forumet kritiserer Frp-velgere for uvitenhet når dere
ikke har peiling selv =)


Men uansett, liberté, egalité, fraternité!
Sitat av Trash2000
---- Kilde, takk ----
Vis hele sitatet...
For et par år siden, ble "Den Nasjonale IQ-testen" gjennomført, blant annet på TV, og på internett. Når man tok testen, ble man også spurt et par statistiske spørsmål, som for eksempel kjønn, alder, og hvilket parti man sympatiserte med. Jeg tror FrP endte opp med en gjennomsnitts-IQ på 10 under neste parti... Altså rimelig stor forskjell fra de andre partiene. Jeg mener også å huske at Venstre og RV var av de med smartest tilhengere.
Sitat av Emilio
For et par år siden, ble "Den Nasjonale IQ-testen" gjennomført, blant annet på TV, og på internett. Når man tok testen, ble man også spurt et par statistiske spørsmål, som for eksempel kjønn, alder, og hvilket parti man sympatiserte med. Jeg tror FrP endte opp med en gjennomsnitts-IQ på 10 under neste parti... Altså rimelig stor forskjell fra de andre partiene. Jeg mener også å huske at Venstre og RV var av de med smartest tilhengere.
Vis hele sitatet...
Nå sier nok ikke IQ noe særlig om hvor godt man forstår seg på politikk. Tvert imot har jeg inntrykk av at mange av de med veldig høy IQ ikke har spesiellt god peil på politikk i det hele tatt, da kanskje særlig folk som studerer\jobber med teknologi, matte o.l. Dette er bare en personlig observasjon, så dere trenger ikke tillegge påstanden min mye tyngde.
Sitat av Emilio
For et par år siden, ble "Den Nasjonale IQ-testen" gjennomført, blant annet på TV, og på internett. Når man tok testen, ble man også spurt et par statistiske spørsmål, som for eksempel kjønn, alder, og hvilket parti man sympatiserte med. Jeg tror FrP endte opp med en gjennomsnitts-IQ på 10 under neste parti... Altså rimelig stor forskjell fra de andre partiene. Jeg mener også å huske at Venstre og RV var av de med smartest tilhengere.
Vis hele sitatet...
Haha, den samme IQ-testen hvor de fleste endte med en IQ på under 70, som videre ble fjernet fordi at resultatene var feil?
Politikk er et av de samtaleområdene der folk uten peiling er de samme som skriker høyest.

Å prate politikk med en med motsatt politisk overbevisning er hysterisk vanskelig.
Det ender altfor ofte opp i en pissekonkuranse der den ene parten messer om kommunisme og den andre messer om usa's mørke sider.

Forutsetningen for en KONSTRUKTIV politisk debatt er å åpne seg bittelitt.
PRØV å forstå den andre parten argumenter, om så bare for noen sekunder.

Samtidig må desverre enkelte personer utestenges i en debatt på et internettfora.(troll)
For en slik debatt når kjapt kritisk temperatur, der all logikk farer ut av vinduet og man er tilbake til en pissekonkuranse.

Et artig eksperiment kan være å copypaste en øvre delen av dette innlegget inn på vg-nett sine debattsider for å se hvor lang tid det tar før noen skriver at frp-velgere/sv-velgere er de første til å ødelegge debatten og at man derfor ikke kan stole på de.


Til slutt klarer jeg rett og slett ikke å dy meg fra å kommentere litt
Sitat av madbertha
Buhu - folk vil ha billigere bensin og lavere alkoholpriser. Det er _så_ useriøst liZZom. Hva i faen, krigen er over og Norge er ferdig med etterkrigstida. Nå er det påtide å belønne folket med hva de faktisk vil ha, og hvis folket faktisk vil ha billigere sprit og tobakk, så gi dem det. Vi er et demokratisk land der flertallet bestemmer i form av valg.
Vis hele sitatet...
Det er en liten missforståelse at flertallet bestemmer i detalj. Flertallet bestemmer ved å velge representanter, som skal lage lover og regler for dem.

For å bruke ditt eget eksempel:
Nå er det påtide å belønne folket med hva de faktisk vil ha!
De fleste vil ha sine 300 000kr per person, som for øyeblikket er i oljefondet.
Men hva ville skjedd hvis man faktisk hadde gjort det!
Norsk økonomi hadde brutt sammen over natten!
Så Frp lagde en plan der man ble tvunget til å bruke alle sine 300 000kr utenlands.

Uten å ta stilling til om dette virker eller ikke, så er poenget mitt at selv Frp skjønner at folket må av og til beskyttes fra sin egen grådighet.
Å gi folk NØYAKTIG det de vil ha er en bombesikker måte å ødelegge landet på.
For å bringe denne debatten litt mer på spor har jeg faktisk en ting eller to å si om vg-lesere. (ike bli fornærmet noen )

Jeg går med vg hver søndag, og jeg kan konstqantere att over 50% av de jeg selger vg til er idioter. De er hyggelige idioter. De oppfører seg rart, de forteller meg hvordan vær det er nesten hver eneste gang jeg kommer (som om jeg ikke vet det fra før) og de er generelt skralle. De fleste av disse er selvsagt middelaldrene og det er muligens mange av de som sitter på vg-forumet og skriver idiotiske ting, jeg tror ihvertfall ikke at de bidrar til noe positivt på det forumet
Sitat av marsboer
Den var virkelig god. Velferd?

Hvordan skal vi ikke-rike klare å betale privat skole? Privat sykehus? Stole på de forsikringselskapene som "tenker på stakkarse oss"? Hvordan skal de handikappene klare å få støtte fra staten når folk ikke betaler skatt? Hvordan skal vi puste ekstra eksos når vi uteliggere ikke har råd til et hus? Vi har ikke råd til oksygenbeholder - nei, jeg må selge PCen min for å puste...

Hvorfor kan dere FrPere ikke bare flytte til perfekte USA enn å krangle med oss og ødelegge Norge?
Vis hele sitatet...
Det du skriver der vil jeg kalle lavpannet søppel.
Det har aldri vært snakk om at det private marked skal overta alt, bare at staten ikke kan stå for all velferd alene.
Sitat av aphex
Så overraskende... hetsing av FrP...

Synes dette er latterlig, folk har jo forskjellige meninger, derfor har vi også forskjellige partier, jeg som FrP'er vil aldri gå ut å kalle noen fra f. eks. SV for "jævla kommunister" eller noe i den duren, jeg respekterer deres meninger uansett hvor "radikale" de kan bli.

Synes at folk fra andre parti kan begynne å respektere FrP også. FrP begynner jo tross alt å bli et stort parti, og eneste jeg hører dere sier er "se hvor mange av den norske befolkningen som har lite IQ da!". Kanskje det ligger noe mer bak det?
Vis hele sitatet...
"Kan ikke jeg få lov til å være lavpris fokusert tredje-generasjons-innvandrere-lager-problemer rasist a? assa jeg slenger ikke dritt til deg bare fordi du tenker på felleskapet, at vi lever i et samfunn som du kaller det. hallo lizzam, vis litt respekt!"

Måtte bare :/
Sist endret av Eriken; 2. mai 2006 kl. 03:23.
Sitat av Trash2000
Haha, den samme IQ-testen hvor de fleste endte med en IQ på under 70, som videre ble fjernet fordi at resultatene var feil?
Vis hele sitatet...
Ikke den nei.. Den samme IQ-testen som fungerte, og dermed ble brukt statistisk, noe den garantert ikke ville ha blitt hvis den var helt feil. Dessuten ble den med feil byttet ut etter en dag eller to. Men for all del, godt forsøk på å prøve å grave ned hele realiteten med at FrP-sympatisører fikk et veldig dårlig resultat.