Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 2851
I 70-80-tallet ga vi flere store fiskebåt til Afrika, for vi tenkte jo at "en fisk = mett for en dag, en fiskestang mett resten av livet". Men det er ikke noe særlig i praksis, for de fattige som fikk båtene, kunne ikke styre båtene. Hadde ikke sertifikat eller kunnskap til det. Det er dyrt for dem å lære det, også trengte de bensin (noe som de ikke hadde særlig av). Og delene som ble ødelagt, hadde de ikke penger til å reparere eller bestille nye deler. Det var ingen verksted for båter der nede. Båtene som er der nede nå, ble bare liggende... Blir heller brukt til blomsterpotte eller kaktus...

Gi heller penger til Røde Kors eller organisasjonene med erfaring om de fattige landene... eller delta!
Sist endret av marsboer; 4. februar 2007 kl. 20:23.
Orket ikke og lese alle postene men synes det er noe bullshit det der. Får lyst til og henrette alle i FN og co når jeg hører sånnt. Hvorfor skal Norge gi penger til andre? det er våre penger, FN prøver og presse så mye penger ut av oss som mulig. Det samme vil EU gjøre hvis vi blir med i gjengen dems. Uansett hvor Norge går blir de utnyttet. Jeg vedder på at staten kommer til og gi pysho mye penger til alle som vil ha fordi de er redde for å bli stemplet som gjerrige av FN og resten av røkla. Vi har tjent pengene- vi skal brukte pengene, som sikkert alt for mange av dere vet er det dålig standar på mange offentlige og private steder i dag. Fks skolene. Vi skal i hvertfall få det bra selv før vi gir masse penger så noen i et negerland langt borte skal få bruke dem. Norsktjente penger til normenn!
Sist endret av _JokKe_; 4. februar 2007 kl. 20:30.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kamikaze666
Orket ikke og lese alle postene men synes det er noe bullshit det der. Får lyst til og henrette alle i FN og co når jeg hører sånnt. Hvorfor skal Norge gi penger til andre? det er våre penger, FN prøver og presse så mye penger ut av oss som mulig. Det samme vil EU gjøre hvis vi blir med i gjengen dems. Uansett hvor Norge går blir de utnyttet. Jeg vedder på at staten kommer til og gi pysho mye penger til alle som vil ha fordi de er redde for å bli stemplet som gjerrige av FN og resten av røkla. Vi har tjent pengene- vi skal brukte pengene, som sikkert alt for mange av dere vet er det dålig standar på mange offentlige og private steder i dag. Fks skolene. Vi skal i hvertfall få det bra selv før vi gir masse penger så noen i et negerland langt borte skal få bruke dem. Norsktjente penger til normenn!
Vis hele sitatet...
Vi skal gi pengar til andre for å gi andre en sjanse. For å snu spørsmålet: er det rettferdig at vi skal velte oss i cash, og ha dei for oss sjølv? Det er snakk om promille av statsbudsjettet som går til utlandet kvart år.

Problemet er at vi ikkje *kan* bruke alle pengane våre innanlands - fordi det vistnok er inflasjonsdrivande, noko som vil føre til høgre arbeidsløyse og heile den pakka der. Eg er ikkje økonomisk kompetent til å greie ut om detaljane i det der.

Men det du ikkje tar med er at mykje av vestens rikdom, er bygd på utnytting og kolonialisering. *VI* har bygd vår rikdom på å holde andre nede. Er det rettferdig?

Kamikaze666, det slår meg at du har et rimelig sært menneskesyn. Om eg får komme med ei gjetning så er du ca. 14-15 år, og verdensvant som få?

Sitat av marsboer
I 70-80-tallet ga vi flere store fiskebåt til Afrika,
Vis hele sitatet...
Det er jo seinare innrømt at det var ikkje bistand, det var en måte å redde norsk verftsindustri på. Så akkurat dei greiene der er vel rimelig pinleg...
Jeg tror at hvis vi hadde snudd situasjonen, ville nok negerlandene prioritert seg selv først som alle andre. Jeg sier ikke man ikke burde rydde opp i problemene der, men ta de som er nærmest først!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gest^^
Jeg tror at hvis vi hadde snudd situasjonen, ville nok negerlandene prioritert seg selv først som alle andre. Jeg sier ikke man ikke burde rydde opp i problemene der, men ta de som er nærmest først!
Vis hele sitatet...
Dei *kan* ikkje rydde opp i sine egne problem i dag. Dei slit med stor utanlandsgjeld, grunna korrupte diktatorer som tok om lån i utlandet for å finansiere sitt eige forbruk. For å kunne betale på dei låna må u-landa (satt på spissen) dyrke tobakk og selge til vesten. Dei pengane dei får for tobakken kan dei så gi tilbake til oss for å betale renter og avdrag. Voila, vi har gratis tobakk. Det er meir eller mindre realiteten.

Dersom dei hadde vore fri frå lånebyrda, og kunne ha dyrka mat til eiga befolking, så hadde situasjonen vore heilt anna. Men då hadde ikkje vi hatt billig tobakk...
noe av meningen med oljepengene er at vi skal spare de til vi slipper opp for olje så skal vi bruke de på å finne nye stoffer som vi kan bruke
Kamikaze666, det slår meg at du har et rimelig sært menneskesyn. Om eg får komme med ei gjetning så er du ca. 14-15 år, og verdensvant som få? Vidarlo: Ja stemmer detStemmer det

Men alvor: Det som sto i den artikkelen, at vi burde gi bort HELE oljefondet. Som FN foreslo, ville gjort at vi om 10-20 år, når oljen og gassen var slutt ville vi sittet der og tenkt, "det var en jæævli dålig ide". mens landene vi hadde gitt til hadde fortsatt og bade i våre penger og brukt oss som arbeidskraft. Med andre ord, helt omvent rollefordeling.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kamikaze666
Men alvor: Det som sto i den artikkelen, at vi burde gi bort HELE oljefondet. Som FN foreslo, ville gjort at vi om 10-20 år, når oljen og gassen var slutt ville vi sittet der og tenkt, "det var en jæævli dålig ide". mens landene vi hadde gitt til hadde fortsatt og bade i våre penger og brukt oss som arbeidskraft. Med andre ord, helt omvent rollefordeling.
Vis hele sitatet...
Det er noko som heiter den gyldne middelveg. Ikkje gi vekk heile, men dele etter emne.

Oljefondet er forresten forbausande lite om du fordeler det utover et par millioner mennesker. Det er 1700 milliarder kroner pr. sept 2006.

Fordelt på 4 millioner menneser er det 425000,-. Altså ei rimelig bra årslønn, men ikkje noko meir. Det er med andre ord ikkje dei heilt ekstreme verdiane som media gir utrykk for at det er... Så om vi brukte Statens pensjonsfond utland (som er den offisielle betegnelsen på petroleumsfondet) på FN, så ville det ha meir å sei for FN enn for oss enkelt sagt. Vi ville merke relativt lite til det (sverige greier seg heilt fint uten en slik pengebinge), men det ville føre til enorme konsekvensar for dei som fekk *litt* meir pengar, eller ei utdanning...
Forstår dere ikke at vi har gode muligheter til å hjelpe både våre egne fattige OG fattige i andre deler av verden? Det er ikke enten eller. Det er heller ingen som mener seriøst at vi skal gi bort hele oljefondet.

kamikaze666: Jeg får lyst til å henrette deg. Du har tydeligvis, som vidarlo skrev, et sært menneskesyn og et lite reflektert syn på verden. Heldigvis er det lenge til du har stemmerett. Bruk tiden på å utvid horisonten.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Jeg tillater meg å klippe og lime litt fra noe jeg skreiv for vel ett år siden. Tema var egentlig miljøproblemer og fattigdom, men jeg syns det fungerer bra i denne sammenhengen også. Man kan naturligvis prøve å bortforklare situasjonen, men jeg har store problemer med å skjønne at det er mulig å mene at den vestlige industrialiserte verden ikke sitter med ansvaret for at store deler av verdens befolkning sliter med fattigdom i dag.

En enkel indikator på hvem som skader naturen mest, er det såkalte ”økologiske fotavtrykket”. Denne indikatoren viser i antall arealenheter (hektar) hvor mye land som skal til for å fornye ressursene og bryte ned avfallet gjennomsnittsinnbyggeren i et land forbruker på ett år. Som vi ser på oversikten over de som ligger i toppen og bunnen av skalaen, er det enorme forskjeller (Globalis 2001).

Vestens materielle forbruk er kanskje den største direkte miljøtrusselen i dag, og er stikk i strid med Brundtlandkommisjonens mål om å skape en bærekraftig utvikling. Skulle alle forbrukt like mye som nordmenn, ville vi trengt tre og en halv jordklode (Teien og Hansson 2005). Det er et lite paradoks at økonomisk vekst, altså økt forbruk, er et gjennomgangstema for den økonomiske politikken i hele den vestlige verden (Jagland, T. 2005).

En FN-rapport tidligere i år konkluderte med at den enorme velstandsøkningen som har funnet sted i den vestlige verden har gått på bekostning av økosystemer. Rovdrift av skoger, jordbruksland, elver, hav og grunnvann, i tillegg til økte utslipp av klimagasser, har gjort at jordas økosystemer har lidd mer skade de siste 50 årene enn i noen annen periode (Dagsavisen 2005). Rapporten skriver også at det er de fattigste landene som vil bli rammet først.

Her kan man bli fristet til å trekke slutningen at det er en klar sammenheng mellom fattigdom og miljøproblemer. Dersom vi også trekker inn dataene over økologisk fotavtrykk, ser vi imidlertid at de stemmer dårlig overens med bildet om at det er de fattige landene som forårsaker problemene. Årsaken ligger heller i at de rike landenes økologiske rasering i all hovedsak foregår i disse fattige landene, og siden de er fattige, har de ofte – som nevnt tidligere – ikke noe annet valg enn å godta det som skjer. Når vi vet at de fire største multinasjonale selskapene har større omsetning enn BNP til alle afrikanske land til sammen (IGNIS 2003), er det ikke vanskelig å forstå at mange av de store selskapene i praksis kan ha større makt enn myndighetene i mange fattig land. Når selskapene kan oppnå større økonomisk vinning ved å neglisjere miljø og arbeidsforhold, er det ofte nettopp dette som skjer.

Siden ”i-hjelpen” (pengestrømmen fra fattige til rike land) for mange land er større enn u-hjelpen (Aftenposten 2005), skjønner vi at vesten ikke bare har et ansvar for sine egne handlinger, men også et indirekte ansvar for mye av den miljøforringelsen fattige land tar del i på grunn av at de er fattige. Rike land har også en tendens til å unngå de fattigste landene når det gjelder både u-hjelp og investeringer i utlandet (Framtiden i våre hender 2002). Dette gjenspeiler seg i de forskjellige utviklingslandenes andel i verdenshandelen. Den totale andelen for u-landene har den økt, på grunn av enkelte land som Kina og India. Afrika sør for Sahara har i perioden 1993-2003 redusert sin andel fra 4% til 1%. De minst utviklede landenes økonomi utgjør i dag under 1% av den totale verdenshandelen (Utenriksdepartementet 2003). Mens noen land har framgang, blir de fattigste landene (relativt sett) fattigere.
Vis hele sitatet...
Sist endret av aybara; 4. februar 2007 kl. 22:15.