Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 704
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Apple DRM illegal in Norway: Ombudsmann - TheRegister

Forbrukerombudet har altså gitt forbukerrådet medhold i at apple sin DRM - FairPlay -bryt norsk lov, og ikkje er et system for å beskytte innhold, men for å låse kunder til ei avspelarplattform.

Vedtaket er modig, og det kan bli historisk, ettersom det AFAIK er første angrepet fra myndighetene på DRM som konkuransevridande middel.

Sidan Tyskland og Frankrike har indikert ønske om å slutte seg til den nordiske kritikken av FairPlay/ITMS kan det gå mot harde slag for apple tipper eg. Dei kan kanskje greie seg uten ITMS i norden, men å ikkje ha ITMS i store delar av europa?

Men absoulutt fornuftig å vedta det, for realiteten er at DRM er konkuransevridande. Det vil aldri og kan aldri brukast for å stoppe kopiering av innhold.

Så eg vågar å kalle vedtaket historisk, i kampen mot DRM. Når myndighetene har innsett at DRM ikkje beskytter innhold, men markedsandeler, så er det ting i bevegelse!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Nydelig. Fantastiske nyheter! La oss nå håpe dette får ringvirkninger over hele verden, og at Apple nå lar DRM falle bort...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Tias
Nydelig. Fantastiske nyheter! La oss nå håpe dette får ringvirkninger over hele verden, og at Apple nå lar DRM falle bort...
Vis hele sitatet...
Tja, om tyskland og frankrike meiner alvor, og slår følge med norden så vil jo halve folkemengda i EU vere tapt marked for ITMS/Apple.

I så fall har apple tre valg:
*Fortsette å selge AAC-musikk uten DRM. Den går an å konvertere enkelt. Det er få avspillere som støtter AAC, bortsett fra iPod. (ja, det finst andre som støtter aac.). Da kan apple håpe at myndighetene godtar det og at folk fortsetter å bruke ipod fordi det er einaste der itms funker direkte
*Gå over til åpent format støtta av iPod, det vil i praksis sei mp3.
*Gå over til DRM som er støtta av andre spillere. Det vil sei WMA med DRM. Da utelukker dei alle som har kjøpt eksisterande iPods, og dei på antakeleg betale royalties til MS for det. Ettersom iPod har HW-støtte for AAC m/DRM, så tviler eg på at den HW-støtta lar seg overføre til WMA, og eg tviler på at iPod har nok cpu til å ta slikt i software.

Eg håper det blir ett av dei to første. AAC er ok format, og teknisk overlegent MP3. Dersom DRM'en forsvinn, så har eg ingen problem med at formatet er AAC.

MP3 er et crappy format, som eg misliker, men dog...drm-fritt er ok. Betre enn Fairplay i det minste.

DRM støtta av andre får dei antakeleg lov til av myndighetene, sidan det er få som har et klart monopol på spillere som støtter WMA. Der er det en god del konkuranse, og eg trur dei vil få lov til det. Det ville vere synd om apple velger denne modellen.

Men alt i alt? Et vaklande første skritt - men et historisk og viktig første skritt!