Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 3978
Høyere skatt = billigere øl? skal staten subsidiere øl produksjonen da eller? hvor i all verden har dere som påstår at dette har en sammenheng tatt eksamen i mattematikk?

Eneste måten staten kan kontrollere/påvirke ølprisene til en lavere pris er isåfall via LAVERE skatt og avgifter på ølproduksjon/ølsalg. Eventuelt forhandle fram billigere/lavere/gunstigere tollsatser på nødvendige rådvarer med exportlanda. huh.

Ingen av overnevne ting ville jeg påstå å mene er serlig høyprioriterte poster i mitt statsbudsjett. Ting vil alltid oppleves som dyrt når man ikke kan få så mye man vil av en ting exempel: øl. Men det betyr ikke at man skal måtte lage et system der staten skal gjøre ingripen/omprioriteringer som går utåver andre viktigere ting. Det handler om prioritering og i dette tilfellet er det heller unødvendig.

Og til de som nevner om at øl koster 1-2-3-4-5 kroner i andre land i europa. Ta f.eks Polen. Jeg har vært i polen og drukket en hel del øl. Der kosta ølen ca. 4 kroner flaska for et par år siden. Men da skal man bite seg merke i at en nominell indrustriarbeiderlønn også er på ca. 4 tusen kroner i mnd. Det er visse sammenhenger man må holde i hodet samtidig når man diskuterer prisnivå.

Sitat av RipZ
fxxked; Det er jo ikke helt riktig. Danmark er ikke så langt i fra oss når det gjelder levestandard, og der selger de pils for litt over en krone. Det handler om å prioritere. I Danmark betaler man for eksempel mye høyere skatt.
Vis hele sitatet...
Danskene betaler ikke mye mer skatt en oss. Og de har samme moms nivå som oss. hvor tar du dette ifra? kunne du tenke deg og legge til noen kilder til den påstanden?
Sist endret av stiansj; 24. mai 2006 kl. 17:33.
<3 VIP <3
RipZ's Avatar
stiansj; Legge til kilder for hvilken påstand? At de selger pils for litt over ei krone eller at de har høyere skatt?

Det er forsåvidt riktig at de ikke har MYE høyere skatt. Men de har iallfall høyere skatt på inntekt enn det vi har. Når jeg sier pils til litt over ei krone regner jeg ikke med panten på flasken (som utgjør 2 kroner i Danmark, om jeg ikke husker feil).
Sist endret av RipZ; 24. mai 2006 kl. 18:48.
Det er merkelig hvordan politikk tar formen til religions-diskusjon.
Thrash2k tar jo evangeliske vendinger i retorikken sin
Andre røsker igang med nedrakkingen som om frp var satan selv.

Personlig ser jeg ikke hvordan frp skal klare å drive norge med sine skatte/avgift/alko-kutt, uten å knuse velferdsamfunnet, men jeg er sikker på at snart kommer nok et evangelisk innlegg om hvor bra samfunnet blir når frp tar over (og det gjør de snart!)
Sitat av RipZ
stiansj; Legge til kilder for hvilken påstand? At de selger pils for litt over ei krone eller at de har høyere skatt?

Det er forsåvidt riktig at de ikke har MYE høyere skatt. Men de har iallfall høyere skatt på inntekt enn det vi har. Når jeg sier pils til litt over ei krone regner jeg ikke med panten på flasken (som utgjør 2 kroner i Danmark, om jeg ikke husker feil).
Vis hele sitatet...

"Pils til litt over ei krone". Jeg har selv feriert utrolig mye i danmark og de har my bra og billig pils/øl. Jeg har aldri sett pils til de prisene du beskriver. av den grunn anser jeg det for og være litt vanskelig og ta for god fisk. Betalte 40 spenn for utepilsen i påska i køben blandt annet. Vet det er dyrere der men anyways

Når jeg preika om og bevise/legge til kilder var det ment for skattenivået på lønn. Var ikke meningen og være sånn kildefreak når jeg spurte etter det , men slik jeg har oppfattet det har de til dels lavere skatt på lønn eller tilnermet lik skatt i danmark. Men siden det bare er noe jeg tror kunne det vært kjekt med litt kilder slik at vi kunne hatt noen fakta og forholde oss til.
<3 VIP <3
RipZ's Avatar
Nå har jeg lett en del på nettet etter kilder på ølpriser i Danmark, men finner ingenting fornuftig. Men kan si det slik, min søster bodde i Danmark i to år. Og hun bekreftet nettopp at det kosta "1 krone eller 2" for den billigste pilsen. Da snakker jeg 0,33 liter. Hun bodde forresten i København. Regner med at ande kan bekrefte at dette stemmer. Dette er eksklusiv pant.

Angående skatt på inntekt i Danmark: http://da.wikipedia.org/wiki/Indkomstskat
Hva fan har dere i mot FrP ?
Feffy: Slike kommentarer er flåsete og unødvendige. Leser du gjennom tråden finner du ut "hva fan" folk eventuelt har mot FrP. I mine øyne er det helt riktig å sette fokus på troverdighet og gjennomførbarheten ved mange av FrPs partiprogramfestede mål. Vi er da opptatt av å opprettholde velferdsstaten?

Forøvrig vil jeg hytte neven i retning av FrP-tilhengere som ikke kjenner til annet enn "lavere skatt, billig bensin og billig sprit!". Det er en rekke saker som i mine øyne er særdeles mye viktigere, og som på mange måter burde ha vært sakene som talte for og i mot FrP fremfor sprit- og tobakkspriser.
Jeg er heller ikke helt med på dette benektelsen av FrP som populistiske, dette er da en stil de har vært kjent for lenge? De nevnte innlegg har en tendens til å starte med å benekte dette, for så å gå over til å forsvare det hele ved å påstå at det bare er på enkelte punkter FrP muligens opptrer litt populistisk. Når medievitere og samfunnsvitere anser FrP som et populistisk parti, hva skal til for å overbevise den gjengse benekter om at dette kan være tilfelle?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Er vanskelig å se lengre enn sprit og tobakkspriser når man har tanken om "Anders Langes parti til sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep" svirrende i bakhodet...
Kong Carl sin nese vokste noen hakk når han i Dagens Næringsliv på Lørdag nektet for å ha hørt om Anders Langes Sør-Afrikanske kontakter. Merkelig siden Kong Carl har vært med siden begynnelsen og så mange andre har hørt om disse kontaktene. Jeg tipper Carl nekta kjennskap til disse for å så tvil om at ALP mottok hard valutta fra det sør-afrikanske regimet...