Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2952
Jeg sitter og leser igjennom en del av trådene under Samfunn, etikk & Politikk nå, og en tanke slår meg: Hvis nFF'ere danner et representativt bilde av sin generasjon (alderen 14-24 år), hvordan vil Norge bli seende ut når denne generasjonen kommer til makten, om ca 20 års tid?

På den ene siden, så har vi enkelte puratister her inne; som er i mot rusmidler, og som moraliserer og bitcher i hver eneste rus-relatert tråd. På den andre sider, så har vi harde knakere, skjulte misbrukere og "helgehuer"..

Videre har vi et bredt spekter av menneskerettighetsforkjempere; alle med hver sin versjon av menneskerettighetene, og hvordan de skal fortolkes (ref. tråden om Ytringsfrihet/Toleranse-tråden nå nylig)

Vi har også religiøse freakere (om enn kanskje i mindretall) - og vi har ateister, human-etikere og kanskje endog en og annen satanist.

Alt i alt; et MYE bredere spekter av meninger, forståelsehorisonter, trosretninger og interesser - enn jeg vil tro f.eks barn av 60- og 70-årene vokste opp med. Da var du enten blitzer eller nazi; "soss" eller "freak"; langrennsløper eller kirkebrenner

Så blir spørsmålet: Hva vil dette resultere i? Hvilke lover vil forsvinne (f.eks loven om cannabis?), hvilke lover vil komme (f.eks lov om toleranse ovenfor religioner) og hvilken fløy av politikken vil dominere? Noen spådommer?
Jeg tror alle de sterke idealistiske meningene vil dø ut og vi får en haug med superegoister på tinget.
Noe ala 68-generasjonen, bare mye mye værre...
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
68-generasjonen er jo sosialister; det er de som vel får æren av å ha opprettet velferdsstaten Norge i 70-årene (hovedsaklig Arbeiderpartiet).. Forstår ikke helt hvordan du da kan kalle disse egoister?
Norge om 20 år:

*Nye SV holder Norge i sitt jerngrep.
*Norge avkriminaliserer ALLE narkotiske stoffer/preparater. Politiet bruker heller
ressursene på mer alvorlig kriminalitet som har mangedoblet seg de siste årene.
*Etter flere år i senga med USA, har ekstremister av forskjellige slag fått øynene opp for
Norge. Landet vårt blir offer for flere terroraksjoner.
*Innvandrerpolitikken er blitt betydelig mer restriktiv.
*Bøndenes statlige tilskudd bortfaller.
*Man har endelig funnet ut at noe må gjøres med veiene her til lands, og derfor er
"fremtidens" veiutbygging, blitt en realitet.
*Kirken splittes fra staten.
*Oljen vår er snart tom, Norge står ovenfor en krise.
*Klimaendringer har resultert i mindre vann i vannkraftverk.
*Atomkraftverk popper opp over alt, også i Norge.
*Strømeksporten til utlandet opphører.
*Norge står fremdeles utenfor EU, hvor flere medlemsland har sett seg lei på vår
"forfølging" av noe som vi kaller tjuvfiskere. Sanksjoner vurderes pga. dette, og noen
andre konflikter
mellom Norge og EU som har oppstått iløpet av de siste årene.
*Partier med religion på dagsordenen er forbudt.
*Opplever flere brudd på ytringsfriheten vår. Bl.a gjennom sensur av internett, TV og
diverse andre medier. Dette er dog enda ikke blitt så ille som man har det i resten av
verden.
*Norges Lover blir gjennomgått og modernisert. Taket på 21-års fengsel forsvinner, og
man legger opp til mer realistiske straffeutmålinger i forhold til den faktiske forbrytelsen.
Økonomisk kriminalitet har fremdeles hardere straffer enn voldskriminalitet.
Sitat av Stormen
68-generasjonen er jo sosialister; det er de som vel får æren av å ha opprettet velferdsstaten Norge i 70-årene (hovedsaklig Arbeiderpartiet).. Forstår ikke helt hvordan du da kan kalle disse egoister?
Vis hele sitatet...
68erne var vel 16-22 år i 68. Tviler på at disse bygde noen velferdstat på 70tallet.
Dette gjør dem 28 - 44 i det glade 80-tallet. Også kjent som "jappetia".
Ser på hvem som sitter i styremøter i Norge idag finner du mange av disse 68erne.

-------------------------
Flower power my ass!
Norge om 20 år:


Diktatoren heter Mohammed Akkbador, slottet er omgjordt til moske´, lovgivningen er Sharia, kvinnene ser ut som vandreteltene i Intersportbrosjyrene, alle menn har sjegg.

Medina (tidl.Oslo) er preget av forfall, det er bygget en offentlig avstraffningsplass på Jernbanetorget.
De få etniske Nordmenn som er tilbake i landet må betale straffeskatt til muslimene.

Akershus festning er omgjordt til fengsel med 10000 insatte, narkotikamisbrukere og prostituerte er ikke lengre et problem, de er allerede steinet til døde på jernbanetorget.

Det som er tilbake av kollektivtrafikk funker som i alle andre muslimske land etter "går det så går det" prinsippet.

Fra Saltfjellet til Lengst nord i Finnmark lever ca 2 millioner etniske Nordmenn i eksil. Sosialisme er der et skjellsord.
Jeg både håper og tror at -vi- ikke er slik nå som om 20 år. Noen ting vokser man bare av seg. Har ingen konkrete spådommer om 20+ år fram i tid, men jeg tror ikke det blir så ille. Jeg skal nemmelig styre landet med jernhånd!
Verden trenger ikke mer egoisme , egosentrisk induvidualisme og den slags. La oss håpe at norge om 20 år har blitt et fullverdig inkluderende samfunn som kan være ustillingsgalleri for resten av verden. Mer felleskap og omtanke for hverandre framfor egoismen og apatiet.

*Arbeiderpartiet har nådd gamle høyder å graver seg godt ned i en solid venstreside i politikken.
*Sv oppløses og flertallet går over til Arbeiderpartiet
*Kjell Magne Bondevik har seksuell omgang med mindreårig som resulterer i KRFs undergang
*Staten firedobler investeringsbudsjettet til Banetele som resulterer i en omfattende opprustning av digital infrastruktur. Byene tilbyr 100mbps rett i veggen for en drøy 100,- i mnd.
*Tellerskritt er IKKE-eksisterende
*Det er innført dødstraff for streikende piloter
*Norge har bygd ut Infrastruktur for Hydrogenbiler
*Telenor begynner og lage mobiltelefoner å danker ut SonyEricsson&Nokia
*Forsvaret sier opp en HAUG med unødvendige stillinger og forsvarsbudsjettet reduserer med et par milliarder som er resultat av omfattende gjennomgang av forsvarets unødvendige utgifter.
*Stortingspolitikere går forran som et godt eksempel på lønnsmoderasjon å får 10% mindre lønn.
*Skolenorge har kommet på så store høyder at vi leder blandt OECD landene.
*FRPS spådommer om islamsk flertall i norge blir offer for massiv satirisk underholdning i mange mnd. Otto Jespersen får sånn lattis at han må legges inn på sykehus.
*Norg Kriminalomsorg har begynnt å faktisk fungere. Førstegangsforbryteres sjanse for gjentagelse reduserers betraktelig.

OSV OSV
Er stort sett enig med stiansj, med unntak av punkt 1, 2, 4 og 6.
1: Tror deg ikke!
2: SV joiner APs rekker? Wtf? Jeg tror det når jeg får se det. Inntil da er det bare skummelt å tenke på noe slikt. (Håper på det motsatte)
4: Riiiiiight.
6: 100Mbps for 100 NOK om 20 år? Ehh, tipper det er mer rundt 1 Gbps (Med tanke på at en 704/128kbps-linje fra Telehor kostet 600 kroner for tre-fire år siden, og at vi på jobb (Høgskolen i Narvik) betaler ca 400.000 for 1Gbps fiber fra Uninett).
Sist endret av charz0r; 16. februar 2006 kl. 07:36.
Sitat av charzer
Er stort sett enig med stiansj, med unntak av punkt 1, 2, 4 og 6.
1: Tror deg ikke!
2: SV joiner APs rekker? Wtf? Jeg tror det når jeg får se det. Inntil da er det bare skummelt å tenke på noe slikt. (Håper på det motsatte)
4: Riiiiiight.
6: 100Mbps for 100 NOK om 20 år? Ehh, tipper det er mer rundt 1 Gbps (Med tanke på at en 704/128kbps-linje fra Telehor kostet 600 kroner for tre-fire år siden, og at vi på jobb (Høgskolen i Narvik) betaler ca 400.000 for 1Gbps fiber fra Uninett).
Vis hele sitatet...
Det var innslag av ønsketenkning i det jeg sa, om du ikke forstod det:P *fnis*
Hva hvis RV både klarer å holde på idealismen sin, og bli et viktig parti?

Skulle den typen folk en ser i freakforum styre landet, tror jeg det hadde blitt et godt land. Kaotisk, men godt. Men tror ikke vi er en representativ del av det norske folk.
Folk har fått sansen for friheten som liberalismen gir, og FrP passerer 50 %. Arbeiderpartiets snillistiske politikk i samarbeid med LO har for lengst blitt avslørt. Norge er ett fritt land bestående av etniske nordmenn og en del innvandrere.

Tollmurene til alle land er borte, og globaliseringen er kommet langt lengre enn hva vi opplever i dagens samfunn. Råkjøring fjernes som siste land i verden fra listen over ting man kan få fengselsstraff (kun bot) og folk opplever hvordan dette alene fjerner mye av soningskøene.
Norge ER jo et godt land.. Vi som alle andre land har problemer og ting vi er missfornøyd med men faen tenk generelt... Vi bor i et DIGG land egentlig... Selvom vi sikkert kunne hatt noen bedre folk til å styre landet vårt.. Johan Golden eller Atle Antonsen tror jeg hadde passa perfekt til å styre landet..Utenom at Golden er "pakkis"
Jeg tror ikke bare Norge, men hele Europa innen 20 begynner å merke at Kina er blitt store, Amerika som verdenspoliti er svekket, men Kina har ressurser -arbeidskraft og penger- til å bli store. Dette fører til at Europeiske bedrifter flagger ut og prisnivået i Norge m/ Europa er drastisk redusert da Kina presser prisene til bånn.

Vi får igjen en venstreorientert regjering i 2017 da vi ser at høyreflanken som styrer fra 2009-2017 ikke klarer å styre landet slik de lovet. Dette fører til übersosialisme og enorme middler til å viderebygge landets infrastruktur slik det stoppet opp i 2009. Kina ser at Norge fortsatt sitter på enorme oljereserver og Norge trekker med seg de nordiske landene inn i en stormaktsrolle med Kina.

Selvfølgelig henger ikke noe av dette på greip, men det "kan" skje!
Norge, det heter "nye tyrkia" da.
Sitat av el_bamso
Jeg tror ikke bare Norge, men hele Europa innen 20 begynner å merke at Kina er blitt store, Amerika som verdenspoliti er svekket, men Kina har ressurser -arbeidskraft og penger- til å bli store. Dette fører til at Europeiske bedrifter flagger ut og prisnivået i Norge m/ Europa er drastisk redusert da Kina presser prisene til bånn.

Vi får igjen en venstreorientert regjering i 2017 da vi ser at høyreflanken som styrer fra 2009-2017 ikke klarer å styre landet slik de lovet. Dette fører til übersosialisme og enorme middler til å viderebygge landets infrastruktur slik det stoppet opp i 2009. Kina ser at Norge fortsatt sitter på enorme oljereserver og Norge trekker med seg de nordiske landene inn i en stormaktsrolle med Kina.

Selvfølgelig henger ikke noe av dette på greip, men det "kan" skje!
Vis hele sitatet...
Det som vil skje da er at Europa bannlyser kinesiske varer, og da sitter Kina der som en gjeng hestkuker med alt for mye varer som ikke blir solgt.
Selv tror jeg ikke Norge blir å forandre seg så mye, ihvertfall ikke lovmessig. De unge menneskene som nå er så liberale og anarkistiske, kanskje litt sosialistiske, vil med tiden bli voksen og skjønne at for å få en bedre verden trenger en litt vett
I politisk retning forestiller jeg meg at vi kommer til å gå i retning av sosialliberalisme, spesielt når vi ser at verken høyre eller venstre-siden faktisk får til noe, at de bare tenker på sin egen politikk, og glemmer av at halvparten av befolkningen er uenige med dem.
Kina kommer til å bli større og mektigere, men tror ikke det blir en konflikt av det, selv om det ødelegger egoet til Europa som de rikeste og viktigste av verdensdelene.
USA`s viktighet blir ytterligere svekket, hvis de ikke har fått igang en verdenskrig før den tid.
Som andre har nevnt her, kommer verden til å bli enda mer globalisert, tollbarierene forsvinner, og antallet nasjonalstater minker sakte men sikkert. Blant annet vil EU da prøver å gjøre seg om til en Nasjon, bestående av stater (ala USA).
Vi selvstendige norske nasjonalister vil selvfølgelig enda ikke være med i EU.
siden alle andre satser på at sin drittideologi vinner fram og at partiprogrammet til hvem de nå enn liker ukritisk, så poster jeg bare min fremtidsvisjon, forhåpentligvis langt mer realistisk enn alt annet her.

Norge er redusert som et platå over en enorm ørken dekket av salt, hvor solen holder sanden hvitbleket med flere gigajoule energi i sekundet per kvadratcentimeter. Oslo er redusert til en rekke spøkelsesaktige stålbjelker som står opp fra støvlaget som dekker hele landet, og de eneste gangene noe annet som kan minne om mennesker vises, er det fordi nok en satelitt har styrtet inn i atmosfæren og stupt ned mot bakken. Den eneste fuktigheten som finnes i mils omkrets er elver av tjukk giftmasse som baner seg gjennom landskapet når den først begynner å få momentum - enten det er metall eller granitt i veien. De eneste dyrene som lever er kakkerlakkene som dypt nede under bakken spiser på menneskelik som en gang i tiden prøvde å gjemme seg fra sine medmennesker, uvitende om at skaden allerede hadde skjedd når de begynte å grave seg nedover med svake negler.

Dere kan stemme på meg i 2009.
Har en følelse på at en gjeng med naive sossialister styrer Norge med jernhånd. Erna Solberg har pådratt seg leddgikt noe som er grunnlaget for krigføringen mot ****stan som vi har vært i krig mot så lenge noen kan huske. Diverse folkeslag som vi anser som truende er låst inn i et massivt fengsel i eeeh Finnmark.

Skal ikke legge skjul på at jeg har ventet lenge på zombie revolusjonen, så det gleder jeg meg til. Er egentlig ganske forberedt.
Du har min stemme Ivi.
Er også lov til å håpe at alle medlemene i Ottar har blitt rulla i tjære og satt fyr på så blitt fôra til en stim av sulten torsk.
Men tror ikke ting kommer til å se så annerledes ut med tanke på styreformen her i landet med mindre det er slutt på olja. Da blir vi kasta ut i et helvete som bare ingen kan redde oss fra og blir på økonomisk høyde med sudan.
LordMel traff ganske bra når det gjelder globalisering. Det har vært en økende global høyrebølge de siste 20 årene for de som ikke har merket det. Denne kommer til å fortsette ihvertfall en stund frem. Når pendelen en gang svinger tilbake er det nok ikke dagens sosialdemokrati (eller hva som er igjen av den) som står på andre siden, men heller det vi ser på som dagens Venstre/Høyre.

Grenser og nasjonalstater viskes mer og mer ut. Hvor man ønsker å bo vil i mye større grad enn i dag være et personlig valg enn noe forutbestemte regler satt av stater. Det blir en global utjevning og jorden som helhet vil være mye mer samlet kommunikasjonsmessig og organisasjonsmessig. Ny teknologi innen transport og kommunikasjon vil fortsette å forandre folks hverdag i form av at verden blir mindre. Skummel teknologi som gen-, nano- og IT-teknologi vil komme mye lengre frem og skape mye rabalder.

EU vil nok fortsette å vokse og bli en betydelig maktpol i verdenssamfunnet sammen med USA, Russland og Indokina. Forhåpentligvis vil vi komme mange steg videre i romforskning ved hjelp av romturisme og slikt. Noe som vil gå steg for steg mot kolonisering av nye planeter.

Hva gjelder Norge vil det etnisk sett være mer blandet, men dette vil bli mer og mer naturlig og vil ikke påvirke oss i så veldig stor grad med unntak av noen kriser i de mellomtiden. Økonomisk vil "krisen etter oljen" dampe av ettersom stor arbeidsinnvandring og en fri økonomisk politikk gjøre at flere norske industrier vokser frem i kjølevannet og vi vil merke lite til det. Store offentlige utgifter er dekket av fortjenesten på oljefondet, og etter en rekke dyktige høyrevendte regjeringer er skatte og avgiftsnivået svært mye lettere.

Jeg personlig vil stå i bresjen for utviklingen og være en svært innflytelsesrik politisk person på moderat høyreside, en stor næringsutvikler og en pådriver for romutforskning.
Sitat av DarkStaar
Norge om 20 år:
*Oljen vår er snart tom, Norge står ovenfor en krise.
Vis hele sitatet...
Da har Norge sikkert kull å bruke: http://pub.tv2.no/nettavisen/innenri...icle516507.ece

edit: Man kan også spørre seg om folkene på nFF er politikeremner.

edit2: Kom på at resten av landets unge også er drittunger ;-)
Sist endret av centric; 16. februar 2006 kl. 20:42.
Jeg tror Norge er ALT for likt USA

+ at det er for mange muslimer som styrer lande
Mitt eneste ønske er at vi om 20 år har funnet gode miljøvennlige alternativer til bensin, kull og diesel.
*Norge har funnet en alternativ måte å tjene penger på siden verden ikke lenger trenger olje. (Funnet mer miljøvennlig energi)
*Et språk, mye fler låneord (ingen nynorsk)^
*Kina er en av de store supermaktene
*Stor del av befolkningen er 2 og 3 generasjons invandrere.
Det er folkeavstemning på internett, og en tråd på nFF stjeler all oppmerksomheten, da en gjeng søppelnerder greier å hække avstemninga og gir pensjonistpartiet flertallsregjering.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Forhåpentligvis har Norge for lengst legalisert Cannabis om 20 år. ;D
Folk ville vel legalisere cannabis på 80 tallet også men har vel egentlig ikke kommet noe lenger, selv om cannabis burde legaliseres kanskje en form for "Marihuanapolet" eller no Kan vel hende at det har kommet mer forskning på emnet osv så skal ikke utale meg så mye om den saken.
Verden trenger ikke å bli mer "åpen" kan vel også hende at mange land lukker seg ute, kanskje noen stater i USA vil bryte seg ut av unionen og derfor blir det en ny borgerkrig. Ingen kan med 100% si hva som skal skje (hvis ingen her inne har en tidsmaskin selvfølgelig, og da vil jeg gjerne ta en tur).