Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 799
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Hvorfor starter jeg en ny tråd rundt emnet?
Kanskje fordi jeg er lei av å høre om Muhammed-karikaturer, flaggbrenning, ambasadebranner, koranbrenning, skjendende t-skjortetrykk og andre ikke forebyggende handlinger/aksjoner.


Norge innstiller hjelpearbeid i mange muslimske land. Dette vil få katastrofale følger for mange uskyldinge og forholdsvis utenforstående mennesker. Barn i Tsunami- og jordskjelvrammede områder mister en livsviktig arterie for mat, drikke og medisiner.

Kan dette skape en større avstand mellom østen og vesten? Flere barn har vokst opp blant hjelpearbeidere og gode tanker fra vesten. Når dette båndet, etter flere år med gjennsidig respekt og, til den grad det er mulig, forståelse, igjen brytes, er jeg redd verden vil se et stort tilbakefall.

Artikken om saken av Aftenposten
dette skaper nok et nytt skille da vesten blir mere fremmedgjort og media styrer bilde de der nede får av oss. da tenker jeg ikke på vg men på de pro islamistiske mediene der nede.

Men hjelpearbeiderne er der nede av egen fri vilje for å HJELPE.God vestlig moral bør gjelde hele verden her og la de være ifre. Men det er jo kansje nettop det fundamentalistene, eller hva vi skal kalle de, vil ved å skape en fremmedgjøring både av oss der nede og av dem her oppe, med god hjelp av vestlige medier her oppe.

dette er ibunn og brunn ganske så bekymringsfult med tanke på hvor tilsynelatende få som protesterer mot sine egne nå og kommer i media der nede. er kansje ikke helt deres kultur å protestere mot sine egne men..
om dette blir en spire for en evnt 3 verdenskrig tviler jeg på. de er ikke mange nok der nede. men at dette gjør at de lettere rekturerer "pappskaller" til å sprenge seg selv i lufta feks, er det etter min mening liten tvil om. fortsetter dette så vil kansje den "frie" informasjonsflyten svikte og ting etterhvert eskalere slik at de fleste for et litt "feilt" blikk på oss. noe som igjen kan skape en større konflikt neste gang usa da finner ut at olje er en fin bil og "rydder opp" i et land.
Sist endret av Psych|Com; 9. februar 2006 kl. 09:09.
Vel, det er jo ikke akkurat med på å styrke forholdet nei. Men de kunne strengt tatt hatt bedre grunner til dette enn fordi muslimene ikke tålte karikaturtegningene som stammer fra oss.

Det virker som om muslimene er hårsåre når det gjelder sin religion. Det minste avvik som blir påstått, eller utøvd, mot enten dem selv eller trosretningen deres, og wham, landet blir et nytt terrormål. Jeg klandrer dem ikke i å lage karikaturer av jesus osv som "hevn", for meg virker det mer barnslig enn det hadde vært hvis de hadde bare slengt med leppa tilbake.

Klart det kanskje var litt dumt av Norge å terge på seg en religion som omfatter så mange mennesker i så mange land, så for å trekke tilbake nødhjelp etter å ha sett reaksjonene deres. Kanskje dette er Norges måte å si "Hei, ro ned, det var bare noen tegninger, det er ingen grunn til å demonstere og hate oss" og ved å kutte nødhjelp, så ser de kanskje hvor avhengig de er av hjelpa de får fra oss. Det er jo tross alt fedre og brødre av de hjemløse gatabarne som står og hiver steiner på våre soldater som er der for å opprettholde en viss trygghetsfølelse.

Hvem vet, kanskje demonstrantene og ellers muslimene generelt ser at det går utover dem selv at de tar sinnet sitt utover oss. Det finnes utrolig mange måter å se på saken på, utrolig mange konsekvenser, og mange andre løsninger enn å kutte hjelp til de som faktisk trenger det.
Sitat av cokeloop
Vel, det er jo ikke akkurat med på å styrke forholdet nei. Men de kunne strengt tatt hatt bedre grunner til dette enn fordi muslimene ikke tålte karikaturtegningene som stammer fra oss.
Vis hele sitatet...
Hvilke grunner er bedre enn at nordmenn og dansker er i direkte livsfare? Herjingene til radikale muslimske grupper viser jo at det på ingen måte er en fordel å være skandinavisk i muslimske land på denne tiden, og at man da, som det også nevnes i artikkelen, må tenke på hjelpearbeidernes sikkerhet. La det også presiseres at dette i utgangspunktet ikke var staten Norge som utløste dette, men en presse som benyttet seg av den norske ytringsfriheten.
Det er hundretusenvis av mennesker i Afrika og Asia som går uten mat og medisiner de neste ukene takket være denne noe demonstrative bruken av ytringsfriheten. Uskyldige mennesker vil dø i hopetall som en direkte konsekvens.

Det går rykter om at alle vestlige hjelpeorganisasjoner blir tvunget til å forlate Sudan (av Sudanesisk regjering) som følge av dette, gud vet når man får lov til å komme tilbake og gjenoppta arbeidet. I kommende år vil det bli atskillig vanskeligere å drive hjelpearbeid i muslimske land, deriblant de tsunamiberørte områdene.