Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1348
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Hei!

Er en PC jeg knapt har brukt i 3 mnd.
Hele veien har jeg merket at den har en dårlig til ok "over-all" ytelse.
Den er en PC til 4000, og til mitt bruk burde den være grei.
Har en rask stasjonær, men er interessert i å bruke laptopen også, men det medfører kun irritasjon.

Etter en helformatering, og nyinstalling av OS.
Installert alt av drivere, og alt ser tilsynelatende bra ut.
Ingen malware/spyware, heller ikke noe unødvendig bloatware.
Men allikevel går det treigt i svingene, og f.eks Firefox henger seg tidvis, script stopper opp osv..

Jeg er klar over at man får hva man betaler for, men når jeg sitter og kun surfer, så burde dette være nok..

Er løsningen på dette en "overclock", eller er den kun hvis man skal ha bedre prestasjon på GPUen? Er det videokortet som mislykkes i å gjøre meg fornøyd, eller er det CPU?

Noen som kan gi meg noen råd på hva jeg burde gjøre her? (Bortsett fra å kjøpe ny pc)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det første du må gjere er jo å finne ut kva som er bottleneck. Du har sånn litt grovt sagt tre ting:
-RAM
-CPU
-Disk

Det er ikkje vits i å overklokke CPUen om nitti prosent av tida går med på å vente på disk for eksempel.
Sist endret av vidarlo; 13. januar 2017 kl. 15:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I gamledager så hadde man så utrolig mange triks for å optimalisere hastigheten, men da gikk det stort sett i modifisering av innstillingene i operativsystemet (Windows XP). Ser ikke ut som det er noe særlig guider på å få Win7/Win10 til å gå raskere, er det fordi det ikke er så mye å optimere?
Det hadde vært kjekt om vi fikk vite spesifikasjonene på dette problembarnet.