Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1127
Har nylig installert tor på Debian(kali). Etter dette får ingen programmer jeg har på pcen koblet til nettet utenom tor, men wifi er tilkoblet og dersom jeg pinger 8.8.8.8 får jeg svar. Pinger jeg google.com derimot får jeg "ping: google.com: Name or service not known"

Har selvsagt prøvd å google og prøvd alt jeg har kommet over. Dette er 2. gang det skjer, forrige gang uten at jeg visste hvorfor, så endte med å reinstallere hele systemet. Nå vet jeg når problemet oppsto og håper på å slippe å reinstallere denne gangen.

Jeg forstår at det er noe DNStrøbbel, så har lagt til 8.8.8.8 og 8.8.4.4 i network manager, og den viser nå blant annet:

Default route: 192.168.1.1
DNS: 192.168.1.1 8.8.8.8 8.8.4.4

/etc/resolv.conf er tom.

Har forsøkt å starte pcen på nytt, bytte wifiadapter, koble til og fra wifi og fornye IP.

Skriver jeg dhclient -r får jeg

mkdir: cannot create directory '/etc/resolvconf/run': File exists
smbd.service is not active, cannot reload.
invoke-rc.d: initscript smbd, action "reload" failed.


Edit: prøvde å skrive kun sudo dhclient og deretter sudo dhclient -r og fikk ikke feilmelding denne gangen, men har fremdeles ikke nett.

Noen som har tips?
resolv.conf skal ikke være tom (den skal oppdateres fra / via DHCP klienten i ditt tilfelle). Hvordan ser eierskap og rettigheter ut på /etc/resolv.conf?

Kode

ls -l /etc/resolv.conf