Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1431
Som tittel indikerer er jeg ofte plaget med at jeg blir frakobla nettet. på arbeidsstasjonen min merker jeg det ved at chrome sier "Not connected to internet". Sånn er det i 20-30 sekund før jeg plutslig har nett igjen. Nettet går også ned på serveren.

Det er sånn at jeg har mediaconverteren kobla rett i serveren min på vlan 102 og deler nettet med masquerade videre på et annet nettverkskort.
Loggene mine inneholder ingenting relevant til dette fenonemet, så da lurer jeg på om det kan være at jeg har konfigurert noe feil ?

Så, i praksis da så er det dette jeg kjører for å få systemet opp fra scratch:

Kode

modprobe 8021q
ifconfig eth0 up
vconfig add eth0 102 2>/dev/null
sleep 1s
ifconfig eth0.102 hw ether A0:E4:CB:62:6C:B0
ifconfig eth1 192.168.1.118
killall -9 dhclient #DØ!
dhclient eth0.102
inet_addr="`ifconfig eth0.102 | grep "inet addr:" |awk -F ":" '{print $2}' | awk -F " " '{print $1}'`"
route add default gw $inet_addr eth0.102
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0.102 -j MASQUERADE
iptables -A FORWARD -i eth0.102 -o eth1 -m state --state RELATED,ESTABLISHED -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -i eth1 -o eth0.102 -j ACCEPT
Sånn utover å sette dette i sine respektive konfigurasjonsfiler, er det i dette som er feil? Andre årsaker til at jeg plages ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sett det i systemet sine configfiler. Du har ingen garanti for at distroen ikkje starter dhclient igjen ettersom den gamle kreperte. Må du bruke killall -9 i eit script gjer du ting Feil(TM).
/dev/urandom
RandomiZed's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Sett det i systemet sine configfiler. Du har ingen garanti for at distroen ikkje starter dhclient igjen ettersom den gamle kreperte. Må du bruke killall -9 i eit script gjer du ting Feil(TM).
Vis hele sitatet...
killal -9 er overkill, i know, men ville sørge for at dhclient faktisk var -helt- dødt før jeg starter den på nytt.

Dette skal inn i systemet sine konfigurasjonsfiler etterhvert.