Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 4808
Hei alle sammen, fikk for meg at jeg ville prøve å sette sammen en FM transmitter. Det jeg har gjort er å sette på en kobber ledning som «antenne og har et lipo batteri (3.7v) som gir kretskortet strøm.

Hører på radioen ved siden av meg at når jeg gir kretskortet strøm så hakker radiokanalen.

Det jeg lurer på er:
1: Hvordan finner jeg den perfekte frekvensen?
2: har jeg satt sammen noe galt eller er det noe jeg burde gjøre annerledes?
3: Hvordan kan jeg snakke få hørt meg selv eller musikken min på en vanlig radio ved å prate inn i mikrofonen på kretskortet?

Håper på positive svar, synes da dette er veldig morro å holde på med. Ønsker alle en fin kveld videre.
Det hadde vært en stor fordel om du fortalte hva slags FM-sender du har puslet sammen, sammen med diagram over kretsen. Det er ikke så lett å si noe som helst uten _mye_ mer informasjon.
Sjefen
SkullKid97's Avatar
Trådstarter
51 7
Hei og takk for svar Som sagt kan ikke mye av dette men det virker spennende. Her er den jeg har kjøpt og prøver meg frem på

NOK 28.66 11% Off | FM Transmitter 1W High Power Transmitter Circuit Board Radio Broadcast Wireless Microphone Module PCB Amplifier C Type
https://a.aliexpress.com/_c2HKXP
Ut i fra det jeg kunne finne ut av den linken, så er det en FM-sender fra "diymore", og er en ferdig modul. Den har ingen andre spesifikasjoner, annet enn at de sier at den skal gi ut 1W, noe som vil nå såpass langt at du kan få problemer for det. Det ser også ut som om modulen styrer frekvens via et potmeter e.l. som du kan justere med et stjerneskrujern. Og så har det innebygd mikrofon som skal sende lyd over FM.

Hvis alt det stemmer, er det bare å spille av noe lyd i nærheten av modulen mens du stiller inn mottaker-radioen til riktig frekvens. Når du har den riktig justert, så kan du bruke modulen til å sende lyd ved å spille det av i nærheten av mikrofonen. Jeg fant ingen skjemategninger, men det så ikke ut som om det var mulig å huke seg på mikrofonen slik den er. Hvis du vil spille av musikk e.l. uten forferdelig kvalitet, og uten bakgrunnsstøy intakt, så må du nok fjerne mikrofonen og lodde på en jack-input eller noe sånt. Det viktige der, er å beholde ca. impedans som allerede er der, ettersom det er vanskelig å si hvor tolerant kretsen er.

Merk igjen at FM-sendere med den styrken der (og den er antageligvis oppgitt fake), er ulovlig å bruke uten konsesjon. 1W når ikke ekstremt langt, men det kan fort slå ut FM-radioene i nabolaget hvis slikt fortsatt er i bruk.
Sjefen
SkullKid97's Avatar
Trådstarter
51 7
Hei igjen, tusen takk for detaljert svar, jeg skal ta en bedre kikk på dette imorgen. Jeg er som sagt ny til dette men kan litt basics bare pga har tatt el faget et par år tilbake.

Håper jeg kan stille deg mer spørsmål eventuelt. Gjerne også sende deg en PM hvis det er aktuelt.. Tusen hjertelig takk for svar.

Virker som du kan dette